Sínek, amiken a vonatok gurulnak...
Ide várjuk azokat a képeket melyek a sínekkel kapcsolatosak. Humor, sínek gyártási évszámának fotói, rossz sínheggesztés, fura váltó stb...
A pályasebesség függ sínrendszertől, pályageometriától leginkább. Természetesen a leerősítés is szerepet játszik ( én még nem láttam nyílt lemezes leerősítést 160as pályán), de egy egész sereg más dolog; ez egy heti választ igényel vagy semmit.... A földmú minősége is befolyásolhatja, de "másképp", nem tudom, hogy fogalmazzam meg. Ha valami hibája van, az előbb-utóbb megjelenik, és akkor kezdődhet a lassújelek kiosztása.....
Valaki segit hogy mit jelent a felirat? Ez a sinpár a 15ös vonalon van. A pálya sebessége a sin minőségétől vagy az alépitménytől függ? Persze gondolom egy 50 éves pályánál már a sintől függ és nem az alépitménytől. Akkor most hogy is van ez?
Elképzelhetőnek tartom, hogy szélsőséges mechanikai viszonyok között próbálják a megfelelő működést. Persze lehet, hogy nem, és akkor télleg el van rontva, de én vmi ilyesmire tudok gondolni.
Mivelhogy az ágyazatrostáló (amit én láttam működni) kikaparja az ágyazatot a vágány alól, átrostálja, és a megfelelő méretű köveket visszarakja. Az aláverőgép meg megtömöríti, és a fekszint- és irányhibákat orvosolja azokkal a rezgő kanalakkal, amiket az ágyazatba mélyeszt.
Nem tetszik továbbá, hogy a baliz miért a jelzőn levő tényleges jelzési képet adja fel a mozdonyra (mint a hőn szeretett 75 Hz-es), miért nem azt a jelzési képet, aminek kint kéne lennie a jelzőn?! Ezzel megakadályozható, hogy izzókiégés esetén (persze a feltéltelek teljesülésével) haladjon a vasút. Jelenleg: "nem lehet ellentétes értelmű a jelfeladás a jelzőn levő jelzéssel". :((((
Nincs, tervezési előírás van az ívsugarakra (külön iparvágányokra stb.), illetve a Műszaki Táblázatok (két kötetes, régebben E. 5/I. sz. Menetrendfüggelék néven futott) részletezi mozdonysorozatonként a bejárható legkisebb ívsugarat, szükség esetén belső vezetősínnel, laza csavarkapoccsal is. :)
A pontos értékeket ne kérdezd, majd megírja egy hozzáértő! ;)
Nagyon rég óta két híd van. A fővonali hidat több, mint 20 éve cserélték, utána nem sokkal volt vonalkorrekció Nagylapos - Gyoma között, a gyomai biztosítóberendezés bővítése során ekkor kerültek a legkülső bejárati jelzők jelenlegi helyükre, az egyvágányú mellékvonal a híd előtt csatlakozott volna a kétvágányú pályába.
A jelzők azért utalhatnak erre, mert eredetileg is csak egy híd volt. Aztán mikor elöregedett, lebontás helyett a mellékvonalnak adták, a fővonal pedig kapott újat, legalábbis így tudom.
Apályaeltolódás okát nem tudtam, jó, hogy leírtad.
Ez Gyoma bejárata előtt van, közvetlenül a gyomai Körös-híd után. Kb. 10 éve a rosszul elhelyezett GEO-textília miatt a bal vg/mellékvonal töltése elkezdett csúszni lefelé és a megtámasztás ezt gátolja meg. A vonatok 10 km/h-val használhatják ezt a szakaszt. Átépítése a Mezőtúr-Gyoma szakasszal együtt várható, amikor is az említett vágány a 120-as bal vágánya lesz, a 127-es vonal pedig a híd Mezőtúr felőli oldalán lesz becsatlakoztatva (Gyomán a bejárati jelzők jelölése most is erre utal).
Eredetileg ott közös hídon ment át a 120-as, és a 127-es vonal. Mikor a régi hidat felhasználták a 127-eshez, és újat építettek a 120-ashoz, akkor a 127-es pályáját így építették meg. Valószínűleg nem volt elég széles a töltés, ahhoz a mellékvonalhoz pedig ,,jau az úgy is!" :D
Mivel a töltés igen keményen meg van támasztva, valszeg. nem véletlen és nem ott volt bütyök a tervező ujján, amin a vonalzó mellett húzott tus megakadt volna. :)
Az úgy vót, hogy akkoriban a Józsibá tehene a radai rossebbért sem akart elmenni onnan. Az idő pénz, a vonal építésével haladnia kell, így lett ilyen a nyomvonal. Marisnéni meg azt mondta, hogy egy átmulatott este után rontotta el a tervező. Én nem tudom. De mi az a radai rossebb? É hol van Rada?
Valóban kimaradt, észre is vettem, csak akkor már késő volt, rányomtam a "Mehet" gombra. Túl sokat járok mostanában kocsmákba, biztos ez lehet az oka :)
Nem vasalj, hanem vasbeton. nyalábos líra topiktárs adott helyes megfejtést, ez bizony egy igazi kuriózum: rácsalj vagy másnéven keretalj (Rahmenschwelle). Osztrák találmány, ennek megfelelően a helyszín pedig a Semmeringbahn Nordrampe. Tudtommal máshol nincs ilyen beépítve.
Feltalálója a bécsi egyetemen tanít, és szerinte ez a legjobb alj a világon, különösen ívekben :)
Variációk sínátmenetre: 54-es rendszerű kitérő, 48-as csatlakozó sínekkel, csak az egyik végen a kitérőt követő útátjárót már 54-es sínekre cserélték... (Balatonszárszó)
Így van! Azt mondjuk nem értem, hogy az ellenkező irányból miért volt erre szükség, gyök felől számomra semmi értelme nincs (kivéve, ha ezzel a szimmetriát akarták hangsúlyozni)... :)
A kép a 25-ös vonalat ábrázolja Bagod és Andráshida között. Az átépítéssel, azaz az új nyomvonal kiépítésével jelenleg idáig értek Zalalövőtől. Andráshida előtt van egy Zala-híd, ami helyett új épül majd, valamint új állomás is épül Andráshida helyett. Az új nyomvonalra tett pályát tehát itt visszaterelték a régire. Az új vonalon amúgy 60-nal lehet menni egyelőre, nyilván bizber okok miatt. Érdekesség, hogy fénysorompót ellenőrző útátjárójelzőt is szereltek fel egy helyen, ami a mellékvonalakra jellemző:-)
Viszont a régi nyomvonalon felszedték a síneket Zalapatakalja és Bagod között, és leaszfaltozták a pályát, így kerékpárút vezet végig vasúti töltésen, zúzottkövön, állomásépületek előtt, vasúti hidakon és átereszeken, és mellettünk döngetnek a Szergejek és Csörgők:-) Érdemes kipróbálni!
Még alakjelző, szeptembertől már fényjelző lesz... tulajdonképpen már az egész vonalon megvan az összes fényjelző de még helyezték üzembe... hamarosan :-)
de a helyszin még mindig nem ismert :-) tessék tippelgetni, ha netán nem találjátok ki akor hétfőn megmondom, addig nem leszek gépnél :-D
"A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei" c. könyv (szerkesztette: Nagy József, Műszaki Könyvkiadó, 1982) szerint a 800 m sugarú kitérőn alkalmazható legnagyobb sebesség 80 km/h. A "h" értékére nem találtam adatot.
Majd mikor annyira drága lesz a gázolaj hogy nem éri majd meg annyira a kamionosoknak. Ha árat akarnak emelni akkor kellene oda menni a Cargo-nak. Egyébként mennyit kell fizetni km-ként egy Eas kocsiért?
A vonal felső része van rosszabb állapotban( Mátramindszent-Mátraballa-Mátraderecske-Recsk), ott 26 kilométert Kisterenyétől 50 perc alatt tesz meg a személyvonat.
Mátraderecskén a téglagyár, közúton beviszi a téglát Recskre, és ott rakják vagonba. Ő nekik az iparvágányuk használhatalan.
Van , ha nem is nagy számban, de majdnem kifogástalan állapotban levő bezárásra ítélt pálya is.
Kál-Kápolna-Verpelét-Recsk Kőrakodó közötti 21 tonnás korlátozás nélküli pályáról csatoltam képeket, illetve a vasúttal párhuzamos műútról kettőt, amelyen látható, hogy a kőszállító kamionok tönkretették azokat.
Kő sajnos nem vasúton megy. (mehetne, ahogy Nógrádkövesd esetén megy is)
Napi kb 500 szor megy el itt kővel megrakott kamion. A vasútvonalat amit 97 ben újjítottak fel nagy költséggel most be akarják zárni.
Hát, épphogycsak:-) A lenyitott ablakokon folyamatosan záporoztak befelé a falevelek, ágak, bogarak, ahogy súrolta őket a kocsi oldala. Pedig Dácsia is jár erre...
Tegnap Székesfehérvártól mentünk Dél felé a 63-as úton.
VAn ott egy vágány 15-20 Km-re Fehérvártól amit teljesen benőt a gaz ,és egy kisseb mélyedésben van.
Azt mondta nekem az egyik ismerősöm ,hogy ez egy a háború alatt vagy után épített titkos vágány ahová beállt volna Kádár ,vagy kinek a vonata háború alatt.
Nos ez mi is?Tudtok ról mondani infókat ,meddig tart ?Vannak még ilyen vágányok az országban?Ha vannak akkor merre???
A lassújelekkel kapcsolatban kérdezem hgoy honnan tudjuk hogy adott V jel mellett mennyire kell lassitani? Mert ahogy én néztem nem láttam számot.... csak a sima V....
Kitérő irányban pedig általában 40-esek ezek, 80-nal járható nem hiszem, hogy van
80-as nincs, 100-zal járható vágánykapcsolat viszont van, Porpácon a 2-4-es váltók közötti vgrész. A váltók 542200-asok, de mivel a pályasebesség ott csak 100 km/h, ezért nagy élmény magasfénnyel kitérőbe járni.
Semiképp nem szorul az összes azonnali sürgős felújításra. Persze vannak kritikus vonalak (pl a Diósjenő - Romhány), de nem az összes. Ennyi pénzből sztem legalább 80as pálya építhető, persze hézagnélküli. Ha csak egy normál 60as pályát szeretnének, akkor simán elég a már korábban beépített 48as sín (a legtöbb helyen ilyen van), aljcsere, aztán kész. Az ágyazat is tiszta a legtöbb helyen, egy rosta esetleg persze ráférhet. Véleményem szerint ezzel az összeggel rendesen fölé lőttek.
Nem feltétlen csak a líra első kitérője lehet 50nes. Meg szerintem egyébként 60as, de ez nem biztos. A XI-es kitérők sugara 300m, a XIIIasban és a XII-esben az egyik ág meg 192m, ezekre jön ki a megengedhető oldalgyorsulásból a 40km/h. Ki kellene keresnem a képletet, behelyettesíteni, és akkor kijönne, hogy mennyivel lehet menni a XIesen. Egyébként abban persze igazad van, hogy a líra első kitérője általában XI-es.
Első blikkre azt tippelem, hogy a vonatok ott legfeljebb 120 km/h-val mehetnek, legspékelve egy-két lassújellel. A kitérőkön egyenes irányban legalább annyival kell tudnia menni, mint amennyivel a csatlakozó pályaszakaszon (általában 120), de persze a fenntartási hibák miatt ennél kisebb érték is szerepelhet. Kitérő irányban pedig általában 40-esek ezek, 80-nal járható nem hiszem, hogy van (valamint szokott lenni 50-nel járható líra első kitérője de ehhez nincs külön jelzési kép, negyvennel mehet ott is, de nem műszaki okokból).
Egy olyan kérdésem lenne hogy szombathely-Sárvár-Celldömölk vonalon mekkora a megengedett legnagyobb pályasebesség? Azért kérdezem mert ha utaztam oda vissza a Bécs-Keszthely-Bécs gyorssal és egy Szili vitte a vonatot Celltől és mentünk mint a golyóóóó!! :-)))) Olyan 120-ra saccolom, de valójában mennyi volt? valaki ki tud segiteni?
Előre is köszönöm.
u.i.:A közbe eső kisebb állomásokon miylen váltók vannak? Sebességet tekinte, hát nem nagyon lassitottunk :-)
Pályásokhoz lenne néhány kérdésem mellékvonalügyben.
A héten kihirdetett, megszüntetésre ítélt 942 km mellékvonal felújításának pénzügyi vonzatát "szakértők" 200 milliárd (jól olvastátok: milliárd) forintban adták meg a Minisztérium részére.
Kérdésem: nem sok ez egy kicsit? Ha jól számolom, ez kilométerenként 200 millió forint. Milyen paraméterű pálya építhető ennyiből?
Biztos, hogy a 28 vonal mind a 942 kilométere felújításra szorul? Nincs olyan kilométer, ami még 10-20 évig kisebb karbantartással üzemelhetne?
A lekötőtelepet érdemes vízszintes helyen kijelölni (pl. már lekötött pályasíneken), és onnan beemelni. De hogy hidraulikus emelővel és egyéb nyalánkságokkal emelnék, azt azért kétlem!