A minap a Lágymányosi híd mellett egy szintén vassal megrakott nyerges szerelvényt csíptek ki. A kerekei kifelé álltak, és a hasát a földön húzta, mint az öreg tacskó.
Tíz perccel később láttam, hogy a Budafokin megy tovább...
Az a baj, hogy a billencsek (gabonás + sóderos csoport) és a faszállítók rendszeresen sportot űznek abból, hogy ki tud többet elvinni. A gabonásoknál még az is gond, hogy rendszeresen orrnehézre rakják az autót, hogy egy esetleges mérésnél kevés legyen a húzó tengelyen. Itt a legnagyobb gond a gumiabroncs teherbírása, valamint a fék. Ha eleve ismert, hogy a jármű rendszeresen túlsúllyal fog járni, akkor komolyabb gyártóknál minimális felár ellenében lehet kérni olyan féket, ahol a munkahenger nem membrános, hanem dugattyú működésű. Jobban bírja az extra terhelést.
Az ilyen autók miatt olyan nyomvályús meg sz@r állapotú az összes út. Az M5-ösön már az autópályaüzemeltetők is rájöttek erre, ezért beüzemelték a fix mérőállomást Lajosmizsénél. Az ilyen forgalom meg majd ráterelődik a párhuzamos útra. Minden megyébe kellene legalább 10db mobil tengelysúlymérő állomás aminek folyamataosan dolgoznia kellene. Olcsóbb lenne mint útakat folyamataosan javítani.
A vasszállító meg a társai akik ilyen túlsúlyal járnak remélem egyszer megismerik azt az érzést amikor valamelyik közeli hozzátartozójukat amiatt veszti el, mert a túlsúlyos autó nem tudott időben megállni (ez lehet nagyon személyesnek tűnik, de azt hiszem mindennek van határa), mindezt azért mert valaki a még egy út megspórolásával 20.000Ft-al többet akart keresni.
Amikor kikötőben dolgoztam, két nagyon túlrakott autót láttam.
Az egyik kukoricával jött be hajóhoz borítani, háromtengelyes gép volt háromtengelyes póttal, gabonás billencs.
Szét kellett akasztania, mert a 60tonnás hídmérleg kiakadt.
Végül 55 tonnát borított le, meg a járgány volt üresen 18.
A másiknál meg a kikötő rakodott pala-agyagot, ami egy sűrű trutymós agyagos gyurmaszerű cucc. A sofőrsrác magyarázott, hogy ő ugyan nem fordul kétszer egy fuvarral, rakják fel az összeset. A darunak tökmindegy, hány markolóval tesz rá az autóra, a hülye fuvarszervező meg hagyta.
Azt is kettőbe kellett mérni, 58 tonna cucc volt rajta, az is 75-76tonna körüli gurulóval ment el. Aztán amikor le akart borítani, le is szakította a cumó a komplett platóját, mer' hülye vót. :)
Egyszer akartam Gödöllő mellé 120 tonna sódert rendelni, kértem 4 db 5 tengelyest, az első rögtön (hajnal 5 felé) 46 tonnát borított, így összesen 162 t-át hoztak a szállítók szerint. Maradt egy csomó.
Hű... országúton a papucsosok az ilyet nem kiintenék, hanem csak kilőnék:-) (Mondjuk most mesélte a főnököm, hogy a minap épp egy tüzép-telepen időzött, mikor begördült egy papíron 40 tonnás szerelvény 40 tonna vassal megrakottan... csávókám 50-nél többel nem tudott jönni. Nem akarta kockáztatni, hogy a pótos kerekei esetleg felrobbanjanak. Satufék üzemmódban így is kb 300 méteren állt meg vele. És szerényen megjegyezte, hogy a bevállalósabbak 46 tonnát is felrakatnak. Bazmeg...)
Én már abban az állapotban vagyok, hogy bármilyen Tátrát kilízingelnék, ha FIX munka van rá :) Egyébként ezzel odaállni egy átlag kamion elé az "ágyúval verébre" mondást juttatná az eszembe... :)
A netről szedtem az info-t, a google keresője köpte ki. Most nem találom az oldalt, az előzményekből meg törlődött a böngészőben. Most ezt találtam: " 1 tonna repcéből kb. 440 l biodízel állítható elő" "A repce termésátlaga nagyon változó (1,0-5,0 t/ha). Nagyon függ az évjárattól, termesztési technológiától, stb. A termőterület kiválasztásánál legfontosabb szempont a télállóképesség figyelembe vétele. "
Ezek alapján az 1,3t repceolaj/hektár reálisnak tűnik.
a repcemag fűtőértéke: 16 - 18 MJ/kg a repceszár fűtőértéke: 13 - 15 MJ/kg a repceolaj fűtőértéke: 35 - 38 MJ/kg Forrás: http://www.biomasszaeromuvek.hu/biomassza/mezogazdasagi_termekek
> 1 hektáron termelt repcéből kb. 1,3t olaj nyerhető.
Mennyire megbízható ez az adat? Tudod véletlenül a repceolaj fûtôértékét (energiatartalmát) És vajon mennyi repce teremne egy hektáron, ha nem mûtrágyázzák és növényvédôzik?
Egész pontosan azt szeretném kiszámolni, hogy a repce milyen hatásfokkal hasznosítja a napenergiát. Mert az a benyomásom, hogy sokkal rosszabbul, mint bármilyen közvetlen energiatermelési eljárás. Igaz, a beruházása sokkal-sokkal olcsóbb!
Gasolin: Egy '95-ös Land Rover Defender 300Tdi. Az alább linkelt topicban írtam le folyamatosan a tapasztalataimat. Összességében kompromisszumokkal és odafigyeléssel, valamint olcsó beszerzési forrással kifejezetten jó spórolás.