Ezt korszerűen úgy kell mondani, hogy "elrepült felette az idő vasfoga". Persze sokszor elrepült már 1849 (az átadás - forgalomba helyezés) óta.
Át kellett már építeni több / sok esetben is. Így például (időrendi sorrendet mellőzve, csak felsorolás) :
- amikor kiderült, hogy a híd keresztirányú merevítése az eredeti (1849-beli) forgalomnak megfelelt, de
a későbbiekben már elégtelenné vált, így a merevítőtartók átépítése vált szükségessé,
- amikor kiderült, hogy a függesztőláncok mederpillérek tetején elhelyezett láncnyergeken, ívelt tartón
történő terhelés-átadása nem megfelelő és emiatt az eredetileg beépített íves láncnyereg - elemeket
normál kereszttengelyre - függesztéssel történő kiváltással kellett elvégezni, hogy a korábbi, változó
irányú terhelés - átadást függőlegesre (korszerűbbre) változtathassák,
- a fokozatosan növekvő közúti terhelés hatására, a szerkezeten épített eredeti fakocka - útburkolatot
sokkal jobb teherviselő képességű, de sokkal nehezebb kőkockaburkolattal kellett felváltani és emiatt
a tartó,- és merevítő vas - szerkezetmegerősítése is szükségessé vált,
- A mederparti hídvámszedő házikók a hídfőhöz csatlakozó közúti közlekedési csomópontok fokozatos
geometria-átalakításának következtében, a hídon a folyó felett áthaladó közúti,- és gyalogosforgalom
gátjaivá, akadályává váltak, így előbb - utóbb véglegesen el kellett őket bontani,
- A híd mindkét mederoldalán, a híd nyomvonalát alsó szinten keresztező villamos - vasúti közlekedés
kialakítása céljából a megfelelő szerkezet-átépítéseket úgy kellett végezni, hogy mindezen munkákat
az eredetileg épített két parti lánckamra lehető lég-minimálisabb bolygatásával lehessen megoldani,
- végül, de korántsem utolsó sorban (már csak hab a tortán) a híd 1945 év eleji Dunába - robbantását
követő helyreállítása következik (ezt talán nem részletezném).
Látható tehát, hogy éppen amiatt, hogy a legrégebbi nagy, állandó folyami hidunkról van szó, emiatt is az összes közül szinte a legesleg-több esetben kellett alaposan hozzányúlni, átépíteni. Minden esetre, az 1849 óra tartósabban regnáló kormányok és kormányzati főhatalmat gyakorlók igazán egységesek voltak abban a tekintetben, hogy a szükséges átalakításokat, átépítéseket - korszerűsítéseket - költség ide, költség oda - haladéktalanul el kell végezni, mert ez egyrészt kulcsfontosságú a főváros szívében, és ezenfelül talán (számomra egész biztosan) az egyik (ha nem épp a) legfontosabb) HUNGARIKUM Magyarország (és emellett szinte az egész Földkerekség számára, a felépítéstől mind a mai napig.
Ezt még az 1848 - évben Buda várát őrző és Pest városát ágyúztató osztrák várparancsnok és a híd épségéért és a felrobbantásáért felelőssé tett osztrák aknász - műszaki törzstiszt (Allnoch ezredes) is tudta és inkább csak olyan csekély töltetet helyeztek itt bele a robbantási célból kialakított kamrába, amiről tudták, hogy nem rongálja meg a szerkezetet jóvátehetetlen mértékben. Persze 1945 - ben ez nem így történt. Az akkor "mesteremberek" nem végeztek félmunkát.