REagált az itt olvasottakra... Jól elbeszélgettünk... Én megértettem az ő szemléletét, érveit, de úgy tűnt, ő nem igazán az enyémet.....
2. Fejlemény az "elkúrt" Napocska lökhárítójával kapcsolatban:
Amikor pár éve Angliából (egy-két kattintás árán...) megvettem az overdrive-s váltót (előtte évekig hiába keresgéltem-kutattgattam Ósztriában, Németországban a kluboknál márkatársaknál... SZÓVAL, LÁM, mire jó az internet és mennyire bonyolulttá is teszi egy veteránozó életét....) és az éppen arra portyázó ismerősöm személyesen gurult el a Birmingham melletti címre, az eladó annyira megörült, hogy nem neki kell bajlódni a csomagolás-továbbítással, hogy örömében még egy plusz (semmire sem használható) váltót és néhány marhaságot adott oda egy ládikában - PLUSZ egy iszonyatosan rozsdás, de anyagszerkezetileg egységes hátsó lökhárítót..... Brühahahaha. És jól görbül a széle...
De nagyon rozsdás....
3. Meg se döbbentett az 1.250.-Ft-os ár - 1970-ből?????????
Én még most is őrzöm az akkori Magyar Nemzet akkori, "vidám hangvételű" cikkét, hogy kellően szörnyülködjön mindenki....
Matiz: wartburg témában Bagort keresd. Szerintem tuti van utángyártás. Skodát ismerem ahhoz gyakorlatilag van minden, a 110R-hez is tudtam venni mindent.
Gumi profilokból hol lehet keresgélni? Mennyire reménytelen, hogy új vagy használható gumi profilt keressek, ráadásul egy Wartburghoz? Bontani reménytelen, mert mindegyiken ugyan az a profil van elgyérülve, így a bontott maximum kevésbé szar mint a most meglevő nagyon szar. A 79-esem minden profilja ép és egészséges volt, de az egy 32 ezer km-es, esőt, havat hírből sem ismerő autó volt. A 68-ason nagyon sok az elöregedett kéder :((
Igen, tudom, mi volt a Ráday utcában. Ott a beugróban, hátul...
Ott vettem a Steyr Puchhoz ékszíjat... Valamikor 1970 táján... Te akkor általánosba jártál még?????
Még az újságba is "kiszerkesztették" az atuóker árképzését, mert akkor 1250.-Ft-ot kérte kezért a cuccért.... Annyi volt akkor a havi fizetésem talán kábé......
De a sunbeam már akkor is egy retkes veterán volt, míg a Stey Puch csak ezután került az Autóklubhoz sárga angyalként vagy a sok Haflinger az erdőgazdaságokhoz...
Szóval ne keverd a szezont a fazonnal, nyugti autó alkatrész ellátása terén... Más volt egy hétköznapi autót életben tartani és más volt MAI agyament szempontok alapján restaurálni valamit. Akkor.....:)))))))))
"....Egy 30 éves eredeti Polski lökhárító természetesen többet ér mint egy mai kivitelű utángyártott. POLSKI FIATON!......."
naná.... Egyébként a 80-as évek közepé még egyáltlaán nem volt annyir egyszerű csak úgy, leakasztani egy iylen alkatrészt, FŐLEG akkor, amikor kiderül, hogy egy másik, sokkla könnyebben beszerezhető SZINTE a megszólalásig odavaló.....
(Megnyugtatlak, pl. A Roverben is "Made in Czechoslovakia" jelzésű balos fényszóró betétek vannak!!!! És NEM vagyok hajlandó aranyárban Lucas feliratú "erdetiért" vadászni fél európán keresztül!!!!!!!!!)
De nyugodj meg: abban az ominózus BMW-ben, ami tul.képpen ugye a Rover vesztét is okozta - és nem a fogpiszkálós pribék, mert ő csak hab volt tortán - és igazán ne mkevés pénzért vették európa egyik legpatinásabb oldtimer kerskedőjénél, nos, - Keepit a megmondhaója - ugyanilyen Made in Czechoslovaki jelű fényszeróbetékek kacsingattak kifelé..........
Ezek szerint a józan észnek is vannak reális határai - csak úgy látszik, mifelénk nem........:)))))))
De őszintén: ez a verteránozás most már tényleg csakis a pénzről szól?? Hogy ki bír és ki hajlandó és ki tud nagyobbat költeni rá?????????????
Egyszer a büdös életben válaszoljon már valaki őszintén és saját gondolataival......
És ne csak ótvaros frázisokat puffogtassanak......
mi ketten 504 Lacival jól elcsipkelődünk itt a fórumon egymással, de azért a civil életben nem iylenek vagyunk és főleg: életünk végig összeköt minket a Steyr Puch.....:))))
Az áltlam érdekesnek vélt kérdésre ő is csípőből válaszolt egy némileg mellébeszélést....
Hogy tudjad:
a Sunbeam 1961-be ngyártótodtt balkormányos "európai" kivitel és a motrotérben található plakett tanúsága szerint a francia képviselettől indult világhódító útjára...
Hiteles szemtanúk szerint kishazánkban 1970 táján bukkant fel, a legendás Röppentyű utca itelepen árverezték-árulták, akkor még halványbabakék színben....
sokáig Győrben volt és valahogy a 80-as években került ismét "reflektrofénybe", a Wagler műveknél restaruálták az évtized közepén.... 1991-ben szerpelt az Autó Magazin hasábjain és közvetelnül utána az Autószalon-on mutatkozott be gyönyörűen helreállított állpaotban a kiadó standján...
Aztán folyamatosan próbálták eladni, megszabadulni tőle és ez okból olykor némileg viharos éveket volt kénytelen átvészelni... Hozzám pár év múlva került és eleinte nálam is skizofrén dolgok történtek vele, de ez mellékes...
A lényeg: a Wagler féle restaurálás olyan jól működött, hogy az autó tulajdonképpen most is azt a ruháját viseli, lakatolása problémamentes, fényezése-krómozása egy Swizzöl kezelés után szinte hibátlan....
Az első kérdés tehát az volt, hogy egy ilyen lassan már 20 évesnél is jóval idősebb restaurálás szép lassan megóvandó-e, mmnit korhű emlék, avagy romboljuk le és milliókért glancoljuk újjá??????????
Elkúrásról szó sincs, feltapadt sárrögökről pláne......
Ami a vicc...
Már én is nézegettem kezdetek óta, hogy a hátsó lökhárító széle miért nem simul a karosszériához, miért nem stimmel a görbülete, miért áll el 1-2 cm-re a lemeztől a sarka???
Aztán egyszer meglátogatott a neves jelenlegi múzeumtulajdonos veteránkirály, aki ifjúkorát inasként éppena Wagler műveknél töltötte és röhögve ő mesélte, hogy hát azért, mert a nagy Polák lökhárítója van rajta, mint ahogy anno más nem lévén, Octavia első villogókat kapott a kocsi....
Szóval ÍGY van "elkúrva" a kocsi....
Balra az osztrák márkatárs Serie III.-asa, jobbra az én SErie II.-esem. Ha jól megnézed a kocsi bal sarkában a lökhárítót, egy picit tényleg eláll.... ( A szépemlékű és sajnos eltiport MÁTRA 600-on mentünk együtt...)
Itt még korábban, a CHronoswiss Classic zánkai pihenőjében mutogatjuk egymásnak az indexeinket... Az enyém egy kicsit testesebb, az övé hegyesebb....
Hát ez a másik "elkúrás"....
Nnna, mekkora "elkúrás" is ez a lökhárító??????????????
Most már érted TE is, hogy lehetőleg miért nem törekszem én már többé a veteránozók közé és ha lehet, messziről kerülöm őket????
(Ez természetesen NEM 504Laci-nak szólt személyesen, hanem a szemléletnek...:::)))
"Az itt lapító nagyüzemi profi restaurálók a emgmondhatói, hogy az utángyártott alkatrészeknek mekkora hányada fos, méretpontatlan, tudja isten milyen anyagból készült stb......."
90%
Sajnos sokszor csak akkor döbben rá az ember hogy mekkora sz.rok az autángyártott cuccok amikor eredeti új (NOS) cuccal találkozik. A csak NOS alaktrészekből restaurálók egyébként egy külön kaszt a veteránosokon belül......
Gumi és műanyag alaktrészekből pedig hiába veszel eredetit, használhatatlanok. Szerencsére ezek kisszériás utángyártása is egyere egyszerűbb így tényleg csak az utángyártó igényességén múlik hogy jobb lesz-e mint az eredeti volt vagy sokkal sz.rabb.
Ne beszélj mellé! Egy 30 éves eredeti Polski lökhárító természetesen többet ér mint egy mai kivitelű utángyártott. POLSKI FIATON! Nem máson. Nekem ne gyere ezzel a "régen nem lehetett beszerezni" dumával, volt mindig lehetőség rá. Legfeljebb nem számítógép előtt ülve egy héten belül, hanem kintről, ott élő ismerősök, vagy rosszabb esetben kamionosok által egy-két hónap alatt be lehetett szerezni. Mindent. Nem akarom sorolni a példákat, de volt pár nyugati autónk akkoriban és szívtunk is az alkatrészellátással. Apámat törzsvevőként köszöntötték a Ráday utcában az Autókernél, (ugye tudod milyen bolt volt ott?) és a Hullay Jenő útról is jöttek alkatrészek szép számmal. Jaaaa, hogy nem annyiba került mint itthon egy közelítőleg olyannak tűnő szocialista márkáról származó hasonló? Az igaz... Mit gondolsz miért került az autódra egykor típusidegen alkatrész? Nem azért mert az akkori tulaj ne tudta volna beszerezni az eredetit, ha akarja. Az a nyomorult pénz mindig...
A kérdésre Te sem válaszoltál igazán, legfeljebb elpuantottál egy hercig kis frázist....
Nagyon optimistán látod te az utángyártott alkatrészek ellátását, különösena brit járművekét...:)))
Próbálj belenyugodni, hogy ezeknek zöme Indiában készül és még az is nagyon valószinű, hogy nem az "erdeti" gépeken és szerszámokon, mert azoknak a megvétele és odaszállítása is többe kerül, mnit Indiában valami csótányt előásni és pár rabszolgát melléállítani...
Én a Sunbemahoz egy "eredeti" tetővásznat vettem az egyik legautentikusabb alkatrész kerskedőnél. Ne mvolt drága, de nem is jó.... Viszont vadi új volt és feszül szépen, ha be van csukva a tető...:)))
Az itt lapító nagyüzemi profi restaurálók a emgmondhatói, hogy az utángyártott alkatrészeknek mekkora hányada fos, méretpontatlan, tudja isten milyen anyagból készült stb.......
A kérdés alapvetően az volt, hogy akkor originalitás szempontjából mi is ér többet: egy adott korból épen megmaradt alkatrész, vagy egy tavaly gyártott "új"....
(Mint ahogy kezdhetjük előlről a soha szünni nem akaró és soha be nem fejezhető elvi vitát, hogy mi is ér többet: egy hármas állapotú, kissebb-nagyobb hibákkal bíró, de minden porcikájában eredeti jármű, vagy az utángyártott elemkből, katalógusokból cikkszám szerint kiválogatot alkatrészekből "újjáépített" micsoda????
"Egy eredeti, korabeli nagy polski lökháritó és egy vagyont érő originál Skoda Octavia index - vagy két értéktelen, valóban Hátsó Zimbanwiában tavaly utángyártott bizsu?????"
Az MG-nél (és talán több angol autónál is, majd v-ki kisegít) az utángyártott (értsd: most kapható) alkatrész az eredeti üzemcsarnokban, az eredeti szerszámgépen, talán az eredeti szaki által készül. Akkor most utángyártott bizsu, vagy új gyártású eredeti?
23 -án voltam, üdülési csekkel mégiscsak megérte. Találkoztam egy kedves ismerőssel, elboltoltunk két műanyag "bizbaszt" a Mercihez, és megnéztük a "felhozatalt". Csipivel egyetértve a múltkori zuglói tali talán jobb volt, bár néhány jármű itt sem volt rossz.
Azért tegyük hozzá, egy ilyen rendezvény részben szól a veteránosoknak, részben viszont a kint Suzukit leparkolt "nagyközönségnek". Mint pl. az az apuka, aki ecsetelte a Maserati Indy láttán, hogy mennyire nem praktikus autó, és hátul mennyi kihasználatlan hely van... Vagy azok, akik egy-egy darab fogyasztásán álmélkodtak. Legalább láttak ilyet, talán tágult az a kis látókör.
Ez a kérdés azért viszonylag egyszerűen eldönthető. Amit 504Laci mondott az állja meg a helyét: ha harminc éve valamit elrontottak az autón, az még ma is el van rontva
Festetich Ernő gróf Maseratija nemrég kikerült Svájcba. Még az ötvenes években szerelték le az autóról a kompresszort és raktak bele porlasztókat. Az új tulaj nem ezt a sufnituning megoldást tartosította, hanem visszaállította az eredeti állapotot. S bár az autó anno, 1937-ben már használtan került Magyarországra, de verseny-pályafutásának javát itt töltötte, úgyhogy a Festetich-féle piros-fehér-zöld fényezést kapta.
Hát én akkora nagy "elkúrásról" (ez ügyben természetesesen!!!!!!!!!::::)))))) sehogyan sem beszélnék...
De tényleg! Egy kis minősítési "eredetiségi skizofrénia" lehet: mi is ér többet?
Egy eredeti, korabeli nagy polski lökháritó és egy vagyont érő originál Skoda Octavia index - vagy két értéktelen, valóban Hátsó Zimbanwiában tavaly utángyártott bizsu?????
Mi ezen az érdekes jogi kérdés? Ha valamit 30 évvel ezelőtt elqrtak az most is sz@r. Lehet persze vitatkozni, hogy nem volt elérhető a gyári vagy egyszerű sz@rrágásból, mindegy. Tessék megrendelni hátsó Zimbabwéból az utángyártott oda valót. Én nem adok rá semennyit sem, arra ne várj. De a minősítők nem a 30 éve feltapadt sarat vagy megfolyt fényezést fogják értékelni. Egyébként meg mit foglalkozol vele, van rendszáma aztán haladj vele. A nép örül, Te is vigyorogsz, hol a hiba?
"...két autóm szinte az utolsó csavarig...." NEM véletlenül biggyesztettem elé a "szinte" szócskát....
Egyébként ha már...... A kifogásolt lökhárító és index az előző restaurálás gyümölcse. Ami még jóvala rendszerváltás előt ttörtént. amikor mégmások voltak a beszerzési lehetőségek (könnyű dolog ma kettőt kattintatni és hátsó Zimbabwiából megrendelni az utángyárott lökhárítót és Dél ausztráliából az indexbúrát...:)))))
Képzeld, laasan már igaz iveterános korba kerül ez a retaurálás is!!!!! Meg a zakkori fényeézs és krómozás......
(Kérdeztem is múltkor az akkori reataurálás akkori ifjú szemtanújától, hogy árulja már el, hol krómozták a küllős kerekeket, hogy tudjam, hová vigyem, ha lassan megint gond lesz velük...
Hát Szlovákiába vitte anno ő személyesen, egy orvosi műszergyárba, ami persze már régen nem létezik......
Érdekes jogi kérdéshez közeledünk lassan: minek számít majd ez a korabeli, azóta is érintetlen restaurálás????????
(Egyébként megsúgom: az ülés nem eredeti és a kormánykerék... Adhatsz majd rá nyugodtan nullát...... Végre valamit egyszerjogosan...::))))))
CSAK a Nagykőrösi útig zavarták? Én messzibbre kívántam.. Habár nem őt kellettvolna elzavarrni, hanem másokat....:))))
A swizzöl kenegetős barátommal beszélgettem, pogácsáztam, miközben megcsodáltam élőben a mille migliát járt gépét... Valóban csak néhány régi ismerős kedvéért mentem ki, főleg a piros Lada agyament tulajdonosa kedvéért...::))
Amire milyen trehányul rakták fel azt a ló nagy Volán matricát, nahhhát......
Igazad van, élvezd a gépeket. Csak nekem ne gyere a "tök eredeti" dumával. Milyen lökhárítók vannak a Sunbeam-en? Nagy Polski? Ja és koda Octavia indexek? OK. De attól még ugyanúgy élvezheted benne a napsütést! Csak munkanapon ne autózz a Rovarral a Nagykőrősi út mentén, rossz kedve lenne a miattad kirúgott Autóklubosnak ha látja :-))) Pedig a csarnokban ott volt személyesen a Swizzöl kenegető barátod is... Ne foglalkozz senkivel, autózz és élvezd az életet!