Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.11.16 0 1 424815

S60 as vonat indul Sülysápra, nos ez nem hiányzik.

Vagy Hatvan vagy Sülysáp :)

Előzmény: gabor144 (424812)
sssey Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424814

Ismét részleges határzár a horvát határon

Index 2015.11.16. 21:17

A belügyminiszter mai Magyar Közlönyben megjelent rendelete szerint ismét lezárnak három vasúti határátkelőhelyet a magyar-horvát határszakaszon:

  1. a Murakeresztúr–Kotoriba (Kotor) vasúti határátkelőhelyen,
  2. a Gyékényes–Koprivnica (Kapronca) vasúti határátkelőhelyen, valamint
  3.  a Magyarbóly–Beli Manastir (Pélmonostor) vasúti határátkelőhelyen.
_nyunyuka Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424813

A magyar lelemény ezt is megoldotta: Lisztferihegy ☺.

Előzmény: manhattani (424809)
gabor144 Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424812

Az új menetrendben a fejlécben nem szerepelnek a tavaly(előtt?) bevezetett viszonylatszámok. :(

 

Pedig ez az elmúlt pár év egyik legjobb utastájékoztatási fejlesztése volt. Persze voltak benne vadhajtások, de szerintem következetes alkalmazás esetén igenis hasznos dolog. Inkább tovább kellett volna lépni, BKK-stílusú színes sematikus hálózattérképekkel. 

 

Akkor most ezzel ez is megindul a visszafejlődés útján?

hmsoft Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424811

Egy kis carszkojeszelói: a klasszikus módszer hívei (rzd-partner.ru alapján)

A vasúti rendőrség tetten érte Jekatyerinburg-Személy kocsijavító műhelyének az egyik vezetőségi tagját, valamint egy cég ügyvezető igazgatóját, miközben utóbbi az előbbinek 3 millió rubelt adott át. (Arról nem ír a cikk, hogy Nokiás dobozban, hamburgeres zacskóban, vagy valami hasonlóan romantikus díszlettel gazdagítva történt-e mindez.) A séma az ezeréves, klasszikus szabályokat követve épült fel. A kocsijavító műhely idén augusztusban szerződött a céggel, 50 millió rubel értékű javítási tevékenységre. A cég erőforrásai helyett a kocsijavító műhely embereivel és eszközeivel végezték a munkákat, a cég pedig tejelt a műhely vezetőségének. Az érintett műhelyesek előzetes letartóztatásban várják a további fejleményeket.

hm

gabor144 Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424810

Köszi szépen a részletes választ!

Előzmény: hmsoft (424732)
manhattani Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424809

Te, és melyik az aktuálpolitika? Liszt Ferenc, vagy Ferihegy? :-)

Előzmény: schlumberger (424808)
schlumberger Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424808

Ferihegy is Ferihegy. Ilyen az, mikor az aktuálpolitika hülye aktuálpolitikusa beleugat abba, amibe nem kéne.

Előzmény: vrobee (424807)
vrobee Creative Commons License 2015.11.16 0 1 424807

A Zimmer Feri meg nem fogja a Csittényhegyet megjegyezni

Ez mondjuk minden változásnál így van egy jódarabig, amennyiben a cimmerferi nem fordít energiát a vendégei korrekt informálására.

ezen egy csöppet sem segítene, ha az új név Balatonakarattya-Üdülőtelep lenne.

 

A kéttagú megállónevektől való irtózást én sem értem, de mondjuk a túl hosszú nevek olykor technikai jellegű problémákat vetnek föl: (borzalmas rövidítések, utastájékoztatási megjelentítési szívások). Alsó-felső-király-ász jöhetne persze. A balatonXY sajnos önmagában kilométeres.

Előzmény: benbe (424804)
Lovrin Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424806

Apaj állomása sem Apaj még

 

Igen, a ló túloldala Bodrogkisfalud, Szegilong, Vámosújfalu, Apaj esete. Ahol különösebb földrajzinév-gyártás nélkül kellene átnevezni az állomást a tényleges település nevére, csakhogy a jelenleg haszonélvező települések foggal-körömmel ragaszkodnak a megállónevükhöz, és a se a MÁV, se az FNB nem tud mit kezdeni a helyzettel.

Előzmény: benbe (424804)
Lovrin Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424805

Igenis, ha lehet valaminek rövid, helytörténetileg helyes nevet találni, akkor igenis tanuljuk/tanulják meg azokat (újra) használni, nem pedig kilométer-hosszúságú, kötőjeles, kreált borzalmakat kelljen helyette használni.

 

Mármint Debrecen-Csapókert, Győr-Gyárváros vagy Szeged-Rókus a kreált borzalom?

 

Szerintem is fontosabb a nyelvészkedésnél, hogy a megállónév informatív legyen az utasnak akkor is, ha nem ismeri helyi földrajzot. A fenti példák informatívak mind a helyismerettel rendelkező és nem rendelkező utasok számára egyaránt.

Aki az ország másik végéből utazik Egerbe*, nem fogja tudni hogy Cifrakapu Eger része-e, és eleve nem is számol majd az utazás tervezésekor ezzel a megállóval, még ha hasznos is lenne neki. Hasonlóképpen a Kenesére/Akarattyára tartó utasok nagy része sem fogja venni a fáradságot, hogy kiderítse Csittényhegy jobb-e neki.

 

(* valahol egy párhuzamos univerzumban ahol megépül az említett megálló és ki is használják a 87-es városi szakaszát átmenő közlekedésre... Bili.)

 

---

 

Petőfiszállás és Csillaghegy kérdéskörében Chabee87 jól összefoglalta amit le akartam volna írni válasznak.

Előzmény: rm40 (424795)
benbe Creative Commons License 2015.11.16 -1 0 424804

Mindent meg lehet tanulni, néha van is értelme dolgokat tanítani. Például Aranyhegynek van értelme, hiszen így ugyanazt a nevet viselheti majd a villamos végállomása és a vasúti megálló, míg a Bécsi út elnevezés esetén ez nem működhetne.

 

De a Csittényheggyel nem tudok kibékülni. Ez tipikusan egy olyan állomás, ahová életében egyszer utazik valaki és soha többet. A Zimmer Feri meg nem fogja a Csittényhegyet megjegyezni, azt fogja mondani még húsz évig minden vendégének, aki vonattal jön, hogy Keneseüdülőtelepen szálljon le. Teljesen logikus lett volna Balatonakarattya-Üdülőtelep néven megtartani a régi tagokat, mert csak adminisztratív okokból kell átnevezni. Illetve a kell itt is túlzás, hiszen Apaj állomása sem Apaj még.

 

Nyugaton az új megállók elnevezésekor igen gyakran használnak kéttagú neveket. West, Stadt, Dorf, stb. utótagokat kapnak. A kisebb településeken pedig minden megálló nevében benne van a város neve, pl. Graz Don Bosco, Graz Puntigam, Salzburg Gnigl, Chur West, S-chanf Marathon, stb., mert így informatív.

Előzmény: rm40 (424795)
Törölt nick Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424803

40a csúcsidőben munkanap új vonat Százhalombattára 13.25- kor Pusztaszabolcsra munkanap18.25 kor

Előzmény: kbn (424763)
Törölt nick Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424802

1 esen új vonatok munkanapokon BP DÉLI: 6.50 , 7.50 , 12.50 , 18.50 , 19.50

Mindennap 0.20

TATABÁNYA munkanapokon:  8.10 , 9.10 , 14.10 , 18.10, 19.10

Előzmény: kbn (424763)
Lovrin Creative Commons License 2015.11.16 0 1 424801

Alföldön 60 éve nincs normális közlekedés, a 147-est miért nem lehet egy vonalként kezelni és Kecskemét  - Félegyháza - Orosháza - Békéscsaba feltáró járatot indítani legalább 4 óránként? 

 

Huh, már kezdtem megijedni hogy idén nem teszed fel ezt a kérdést.

Előzmény: -Smiley- (424797)
István Gyuri Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424800

gabor144: A páros óra 30-as miskolci IC („hibridesítve”) megállna Mezőkövesden és Nyékládházán, majd Miskolcról a sátoraljaújhelyi gyors menetvonalán menne tovább.

Ha jól értelmezem, akkor Miskolcra érkeznél páros óra:31 körül, majd 39-kor már indulnál is tovább. Ebbe miskolci gépcsere nem férne bele. Desiro vagy 120-ra alkalmas dízel lehetne csak alkalmas - ilyen meg nem nagyon akad...

Előzmény: gabor144 (424714)
-Smiley- Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424799

Nem csak nagyritkán autó helyett a félárú MÁV-ot veszem igénybe Lajosmizsére, és Gyóntól kifelé 5 embernél többet még sosem számoltam a vonaton.  

Előzmény: Komlósfecskés (424798)
Komlósfecskés Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424798

142-es Dabasi visszavágását támogatom akár munkanapra is,

 

A MOL-nál dolgoztál? :)

Előzmény: -Smiley- (424797)
-Smiley- Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424797

Nem értem miért jó ez a folyamatos átszállásokat ráeröltetni az utasokra.

 

- Gyöngyösig simán meg lehetne hosszabbítani a Bp - Hatvan közötti személyeket

- Kaposvárig meg lehetne hosszabbítani a Bp - Dombóvár közötti személyeket, illetve Nagyatádi ingajáratot behozni Kaposvárig

- Oroszlány - Bp Déli között miért nem lehet sűrítő elővárosi vonatot indítani? 

 

Alföldön 60 éve nincs normális közlekedés, a 147-est miért nem lehet egy vonalként kezelni és Kecskemét  - Félegyháza - Orosháza - Békéscsaba feltáró járatot indítani legalább 4 óránként? 

 

142-es Dabasi visszavágását támogatom akár munkanapra is, ám napi 6 alkalommal Kecskemétig kellene járatni.

 

 

Az a gond, hogy lényeges megtakarítást nem nyerünk ezzel, csak az utasok pártolnak át a vasútról az autóra. 

 

 

Előzmény: István Gyuri (424786)
paca664 Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424796

Kis fehér (újabban alatta sárga) keret, dátumokkal. Amik akkor is élnek ha a két dátum között a jármű folyamatosan vonatban van és akkor is ha egy métert sem mozdul.

Előzmény: 1047 005-2 (424687)
rm40 Creative Commons License 2015.11.16 -2 1 424795

> Ellenben meg lennék lepve, ha a Lőportárdűlő névből még a pestiek is rájönnének, hogy akkor azt hol a rossebben is van, úgy, hogy nagy valószínűséggel az adott városrésznek, csomópontnak, vagy környéknek már jelenleg is van egy élő, használatban lévő megnevezése.

 

Valahogy a "pestiek" minden ellenkező várokozás ellenére újra meg tudták tanulni a régi utca- és térneveket, valahogy nem okozott zavart, hogy nincs már Leninváros és a déli parton üdülők sem keverik Boglárt és Lellét annak ellenére sem,  hogy egy ideig Boglárlelleként szerepeltek.

 

OFF

Sőt, a "pestiek" még azt is meg tudták rövid idő alatt tanulni, hogy a metró ajtaját ők nyitják gombnyomásra.

ON

 

Igenis, ha lehet valaminek rövid, helytörténetileg helyes nevet találni, akkor igenis tanuljuk/tanulják meg azokat (újra) használni, nem pedig kilométer-hosszúságú, kötőjeles, kreált borzalmakat kelljen helyette használni.

Előzmény: Törölt nick (424793)
vrobee Creative Commons License 2015.11.16 0 1 424794

Hogy mennyire használatos a Csittényhegy elnevezés, azt szerintem leginkább egy helyi topiktárs tudná megmondani. De egy gyors internetes keresésből én úgy látom, ez élő földrajzi- és településrésznév. Szóval messze nem igaz, hogy már a kutya se használja. Van ilyen nevű utca, a szállásokkal foglalkozó portálokon külön kategória fut ilyen néven, van egy halom ténylegesen a Csittény-heggyel foglalkozó dokumentum (pl. vízelvezetés a hegy oldalában).

 

Ezen kívül a helynevek "elfeledése" nem egyirányú folyamat, a rendszerváltás óta a gyakran hivatalos szintre is emelkedő lokálpatrióta mozgalmak számos helyen visszahoztak a köztudatba kihalófélben lévő elnevezéseket. Ilyenhez egy fontos tájékozódási pont - mondjuk pont egy vasútállomás - segítséget is nyújthat.

 

Abban persze egyetértek, hogy (már) ténylegesen nem létező dolgokró újonnan állomást elnevezni -amiről itt nincs szó- furcsán hat, de attól még egy ilyen is teljesen jól be tudja tölteni a szerepét, miután megszokták az emberek - ahogy az említett Nagyiccét is tudják a HÉV utasai, hogy hol van, pedig már nem sokminden utal az egykori kocsmára. És aki mondjuk a Veres P.-Thököly kereszteződéshez tart, az kinézi a térképen, és megjegyzi a nevét. Neki tök mindegy, hogy így hívják, vagy Sashalom-alsónak.

Előzmény: Törölt nick (424793)
Törölt nick Creative Commons License 2015.11.16 -1 1 424793

Úgy látom a nevezéktani vita kissé elment olyan irányba, hogy elbeszéltek egymás mellett. Önmagában egy megállóhely megnevezésénél nem azon kéne lovagolni, hogy a szó/kifejezés önmagában mit is jelent és milyen perverzül hangzik, vagy milyen perverz lenne a szó szerint vett jelentése, meg hogy 100-150 éve hogyan keletkezett. Ez teljesen lényegtelen.

 

A lényeg az, hogy _jelenleg_ jól használható elnevezés legyen. Értem ezalatt, hogy nem pusztán nyelvszakilag legyen rendben, hanem a környéken jelenleg a köznyelvben bejáratott (tehát valóban ismert) olyan elnevezés legyen, amely a leginkább segít beazonosítani a megállót a használók számára. És a jelenleg már egyáltalán nem használt, 100-150 éves egykori helynevek, azt gondolom nagyon nem felelnek meg ennek a követelményeknek, bármennyire is szépek és bármennyire is segítenek néhány ezekkel foglalkozó emberkének önmaguk kiteljesítésében. Ebből a szempontból szerintem a még annyira szidott több tagból álló elnevezések is sokkal informatívabbak a használók számára.

 

Lefordítva: A Petőfiszállás, Csillaghegy, Ábrahámhegy bejáratott és jelenleg is használt és ismert elnevezések, olyan helyet jelentenek, melyet segítségükkel egyértelműen be lehet azonosítani a jelenlegi ismereteink alapján. Ellenben meg lennék lepve, ha a Lőportárdűlő névből még a pestiek is rájönnének, hogy akkor azt hol a rossebben is van, úgy, hogy nagy valószínűséggel az adott városrésznek, csomópontnak, vagy környéknek már jelenleg is van egy élő, használatban lévő megnevezése. A különböző szépészeti beavatkozások helyett az illetékeseknek ezt kéne megérteni.

Előzmény: rm40 (424790)
miro_13 Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424792

Sajnos Pomogy és Fertőszentmiklós között továbbra sincs délelőtt egy darab vonat sem. Ez gáz

Előzmény: miro_13 (424791)
miro_13 Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424791

Ime a GYSEV uj menetrendje:

 

http://www2.gysev.hu/menetrend_(2015._december_13-tol)/497

 

végre normális menetrend lesz a FHÉVen Fertőszentmiklós és Pomogy között.

rm40 Creative Commons License 2015.11.16 0 1 424790

> Csittényhegyen pedig biztosan lehet hegyet mászni, de hol is található, a Bükkben vagy a Zemplénben?

 

És Csillaghegy hol található, a Bükkben vagy a Mátrában és mennyi csillag van rajta?

És Kaszásdűlőn ki és mit kaszál hol van a dűlő?

És Budapest-Déli az a Buda vagy Pest déli részén található?

És Erdőszél mh. melyik havasunk fenyveseinek szélén található?

És Tisztavíz mh. melyik tiszta vizű hegyi patakunkat jelzi?

És Marcali ugye a Marcal folyó partján található?

 

> A környéken körbe nézve sem a csittény az első földrajzi név ami az eszükbe ugrik hanem a Balaton.

 

Követeld, hogy Balatonőszöd "-őszöd" tagját is változtassák már meg, hiszen a Balaton mégiscsak a nyárról szól, még valaki ősszel találna odamenni.

Követeld, hogy Ábrahámhegy nevét is változtassák meg mondjuk Balatonábrahámfürdőre, hiszen oda sem elsősorban hegyet mászni járnak.

 

> Petőfiszállás: mondjuk Petőfiszállás település állomását érdemes Petőfiszállásnak hívni. A vasútnak teljesen mindegy, hogy a falu hogyan kapta a nevét.

 

Szóval az 1952-es FNB az jobb, mint a mai*? Vagy talán csak mindenki megszokta azt is?

 

* Harkát is hogy átnevezték Magyarfalvára '47-ben, mert szegény ....k azt hitték, hogy az egy sváb eredetű név, csak aztán kiderült, hogy honfoglaláskori ősi magyar származék...

Előzmény: Lovrin (424782)
Abymot Creative Commons License 2015.11.16 0 1 424789

Én láttam, de ezt már csak következménynek tartom.

Gondolom, hogy majd Kaposváron tartanak egy kis sajtónyilvános ünneplést, hogy megérkezett a menetrend szerinti Flirt.... esetleg azt is elmondják, hogy lám, nem áll dologtalanul két órát az új eszköz Dombóváron, nem voltak igazak a rosszindulatú kritikák.

Arról meg majd hallgatnak, hogy viszont ehelyett 11.49-től 14.07-ig az eredeti kaposvári szerelvény áll két órát Dombóváron.

Előzmény: István Gyuri (424786)
martinaxe7 Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424788
Törölt nick Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424787

"legalább is a környéken található legismertebb feature-t."

 

... és így lett Jósvafő-Aggtelek állomás, ami még Jósvafőtől is két falura és 15 km-re van, egy harmadik falu külterületén. :) 

Előzmény: Lovrin (424782)
István Gyuri Creative Commons License 2015.11.16 0 0 424786

A jövő évi menetrend legújabb parasztvakítást még nem szúrta ki senki?

A 40-esen kibarmolt személyvonat helyett Kaposvárig fog elmenni a Flirt napközben...

A lényeg úgy látom az volt, hogy a lehető legátláthatatlanabb legyen a menetrend, nyoma se maradjon a korábi rendszereknek, mert akkor később gondolom még könnyebb lesz majd törölgetni, csipekedni.... (Pl. közlekdik A-B között (B) napokon, B-C között 5 és 7 napokon... Borzalom az egész.)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!