Hetek kérdése és megjelenik (végre) a 24x36 milliméteres szenzorral szerelt Pentax K-1 FF DSLR.
Idevárok mindenkit akit érdekel ez a technika, illetve van információja és ezt megszeretné másokkal beszélni.
Mellészámolásért elnézést, az általad folyamatosan hangoztatott technikai képminőség kérdéskörével én nem értek egyet számomra a kép minősége mást jelent.
A Sony egy rossz példa. Maga a Sony vezetés ismerte el, hogy elhibázott lépés volt tőlük az FF gépen azt a bajonettet használni, amit. Ezzel a saját helyzetüket nehezítik, nehéz rá megfelelő objektívet tervezni. És itt arra gondoltak, hogy a 70-200/4, vagy 50/2,8 nem megfelelő csúcsteljesítmény. Haladnak a fejlesztésekkel, magukra találnak, fognak találni.
Távolkeleti kultúrára nem szokás, hogy akár kis közösségben is elismerjék a hibájukat, hát még ország-világ előtt. Hatalmas erőfeszítés volt ezt megtennie a Sony vezetésének, de megtették. Gondoljunk bele, ha jól választanak bajonett méretet akkor hol tartanának.
Ezt abszolút értem. Sőt! Napi tapasztalatom van vele. Egy ideje FF gépet használok, és kizárólag filmes objektívjeim vannak hozzá. Amit leírtam azt nap, mint nap tapasztalom. Mindenki másként használja a gépét, más témákat kedvel, másként tekint egy képre. (ne menjünk tovább, a PFC-ben egy színhőmérséklet állításon mennek egymásnak emberek) Az én képeim elérhetőek az adatlapomról, látható, hogy mit fényképeztem Pentaxal és mit Nikonnal. Amit itt sokan elméletben mondanak - nem Sándorra gondolok, neki a látásmódja más mint az enyém - arra én a tapasztalatot mondom. Rá fog menni a régi filmes obi a gépre, lehet vele képeket készíteni majd, kiváló képeket. Nem először mondom, és nem is utoljára, legyen mindenkinek K-1 gépe, tapasztalja meg azt a képi világot amit egy FF gép tud nyújtani, tegyen rá olyan objektívet amit szeretne, ami van, ami elérhető.
De!
Senki ne élje át azt a csalódást, amit én, hogy az APSC-n jól muzsikáló 28-as objektív jószerével, jobb napokon emlékkép gyártására alkalmas FF-en, a 35-ös objektívnél meg haraphatom az ujjam, hogy rekeszelek és vakuzok vagy nyitom a rekeszt és próbálok úgy komponálni, hogy családtagok "essenek le" a képről.
Mielőtt valaki sületlenséggel vádolna, hogy honnan tudom ezt a 28-as objektívről: adaptall-2 objektív, aminek cserélhető a bajonettje, és volt hozzá K bajonettem is. És még azt sem mondhatom, hogy az AA szűrő volt a ludas. A K-r 12 MP-s gép, a Nikon D610 krop módban 10 MP-t tud, szóval a pixelsűrűség, pixelméret közel azonos. Nem is a képközéppel van a bajom.
Én úgy gondolom, hogy a Pentax viszontagságos utolsó évtizedét nézve igen tiszteletre méltó teljesítmény, hogy kihozta a FF vázat.A Sony sokkal tőkeerősebb és még neki is elég szerény a FF vázakhoz való obi választéka.
A számításnál elkövetted azt a hibát, hogy az APSC - full méret összehasonlításnál nemcsak ugyanazt az objektívet használtad, hanem ugyanazt a tárgytávolságot is.
Így teljesen más képi tartalom van a két képen. Ezért a mélységélesség ilyetén összevetése értelmetlen.
Ha ugyanazt a képkivágást veszed, tehát fullfrémen másfélszer közelebb is mész, akkor pont az ellenkező következtetés jön ki, a 24x36mm szenzorméreten kisebb a mélységélesség. Valahogy így: 70mm F=2.4 APS-C 2méter dof= 7cm Full méretnél: 70mm F2.4 1.33méter dof = 5cm
Peti, egyet érts meg: akinek nem lesz pénze új obikat venni (tehát hiába hozzák ki, nem érdekli, nincs pénze rá, stb.), annak is lehetővé teszi ez a márka, hogy használja a régi eszközeit. Figyeld meg, sok jó kép fog készülni, annak ellenére, hogy az újabb obik jobbak lesznek (bízzunk benne).
...azért észrevehetnéd magad, sokszor olyan ostobaságokat hordasz össze, hogy fel áll a szőr az ember hátán! Szerintem nem kéne erőltetned ezt a Topikot! De Én már kezdek rájönni... szerintem neked fizet valaki, nem tudom elképzelni, hogy ennyi negatív kritika után még mindig ide írogatsz. Na mind1. Szerintem sokan vannak hasonlóan a véleményemmel.... Nem kell válaszolnod - sőt ne is válaszolj a hozzászólásomra - NEM ÉRDEKEL! csak már nagyon untam...
Cél? Semmit nem akarok elérni. Ez egy topic, leírom a véleményem, a gondolataim. Talán ezt szabad, talán ez a fórum lényege.
Mindezt miért? Eddig azt lehetett mindenhol olvasni, hogy miért nincs a Pentaxnak FF gépe, ostorozták jobbról, balról. Aztán most lett, és beállt a hurráoptimizmus minden átmenet nélkül. Nem értem. Van a K-1 FF lapkával. Szuper. De nem egy burokban van, ki kell merészkednie a piacra. Vizsgáljuk már meg a többi géppel, rendszerrel együtt, hasonlítsuk már össze? Van egy váz, ami egyes funkcióiban előre mutató is lehetne, más képességeiben meg elmarad a konkurencia gépeitől. Nem a most bejelentett gépeitől, hanem a már egy ideje a piacon lévőktől, amik fél éven belül akár frissítést is kaphatnak. És ez a gépváz. A DSLR meg egy rendszer, ami számos más elemből áll. Ebből az egyik legfontosabb az objektívpark. Szegényes. Más gyártóknál bebizonyosodott, hogy innovációra van szükség, frissíteni kell az objektíveket is, hogy megfeleljenek az új gépek teremtette új elvárásoknak. Eddig zoom fronton láthattunk előrelépést, eléggé tetszetőset. A fixek el lettek hanyagolva - az új roadmap most jött ki, ígérni már tudnak, 2017 or later. És erre mi a reakció? Megsimogatjuk kedves kis Pentaxunk buksiját, hogy ugyan már miért merészelsz róla rosszat mondani, hisz most indult el az úton. Fél éve nem ezért ostoroztuk? Nem azt várjuk már évek óta, hogy kihozza ezt a vázat? Évekkel el van maradva a Pentax, és csak azt tudja mondani, hogy 2017. után majd lesz valami? a Canon, a Sony, a Nikon a sokadik generációs FF vázát hozza ki, míg nekünk csak egy sajtóbejelentésünk van.
Igen, azt mondom, hogy nekünk, mert inkább érzem magam pentaxosnak, mint másnak. Nekem az a véleményem, hogy ha már egyszer belevágott a cég ebbe a vonalba, akkor nem lenne szabad elfinomkodnia, elóvatoskodnia. Van egy csomó jó objektív, amit leporolva felfrissítve piacra lehetne dobni. Nem úgy, ahogy 40 éve megalkották, felfrissítve, hozzáigazítva a mai technikai követelményeknek.
Hülyének néztek itt engem nagyon sokan, leszóltak, beszóltak, hogy mit képzelek, hozták a számtalan példát, hogy bezzegaKmegMmegAmegFA obik. Azóta amióta a Pentax közzétette az új road map-ot valahogy nem fröcsög senki, hogy basszam.g, hát itt a rahedli régi obi, minek ez, ráfizetés a fejlesztésre költeni. Nem gondolom, hogy a Pentax azért tette ezt közzé, mert itt az isten háta mögött két háztömbbel egymás torkának estünk. Pont leszarják. Mégis megtették. Kijöttek azzal, amit hiányoltam. Nem gondolom, hogy az én hatásomra. Akkor miért is tűnik úgy, hogy azt mondom a K-1 haszontalan? Miért is mondom azt, hogy a Pentax maradjon az APSC-nél? Egyáltalán nem ezt mondom, sőt. Lassúnak találom a Pentax reakcióidejét, sokkal előrébb kellene tartaniuk. Nagyon jó példa erre az új roadmap. Nem két nap alatt hozták össze ezeket a terveket. Miért nem lehetett a K-1-gyel együtt kitenni? Vagy ha vannak tényleg olyan DA-s obik, amik maximálisan alkalmasak a K-1-gyel való fotózásra - nem arra gondolok, hogy fizikailag rámegy-e, vagy jut-e valamilyen fény a szenzor sarkára - miért nem álltak már ki melldöngetve, hogy lám, tessék.
Az, hogy most Nikont használok az azért van, mert a Pentax eltöketlenkedte az FF szegmensbe való belépést. Egy darabig meg azért lesz továbbra is Nikonom, mert a Pentax tovább töketlenkedik. A váltással kapcsolatban a gondolataimat kifejtettem a PFC-ben, akit érdekel visszakeresheti, egyedi esetnek gondolom a saját esetem, ami másnak nem lenne feltétlen jó választás.
Peti, a hozzászólásaidat olvasva eszembe jut, hogy mi lehet a célod ezekkel. Kit akarsz meggyőzni, és miről?
- Az itteni közösséget arról, hogy a K-1 haszontalan a számunkra, mindenkinek el kellene dobni az évek alatt összegyüjtött objektív parkját, mert nívó alatti lesz a képminőségük. A suszter maradjon a kaptafánál, Pentax az APS-C-nél. Aki FF-et akar, váltson.
- Vagy magadat arról, hogy a lehető legjobb döntésed volt áttérni Nikon rendszerre?
Az első itt szélmalom harc, a másodikikhoz mi közünk?
Sőt egy többalakos kép is lehet akár portré (?). Biztosan nem az igazolványkép készítésből kell kiindulni, de szerintem kezdünk elmenne egy topic idegen irányba, ne folytassuk, felesleges!
Na de miért? Azt is tedd hozzá. Azok a szakkönyvek portrénak 90%-ban a félalakos, vagy annál szűkebb kivágású képet tekintik, ami a bemutatott képek alapján általában álló formátumú. Arra tényleg kell a 85+ fókusztartomány, hogy ne bandzsítson az alany. De mint általában egy általános célú könyv, egy kezdőknek vagy amatőröknek szóló a fotózás majd minden spektrumát átfogó könyv a maga szűkös terjedelmében nem tud mindenre kitérni. Egy ugyanolyan terjedelmű, de kifejezetten portréval foglalkozó szakkönyvben már benne lesz az is, hogy 24 mm-el is lehet, vagy - hú ilyet írni - azzal kell portrét készíteni.
Értem és egyet értek veled. De ugye érted te is amit írok?
Ha fellapozzuk a szakkönyvek 90%-ban (na nem többen) a portré témánál nem a 16-24mm obit fogják elsődlegesen dukmálni a fotós szakemberk. Az egy dolog ha a hatás kell akkor mással is lehet ;-)
Szerintem is lehet halsezmmel portrézni, ha éppen azt a hatást akarjuk elérni.
Egyébként meg a gyújtótávolság csak egy adat a téma kapcsán, mert szerintem a tárgytávolság/tárgymélység aránya sokkal meghatározóbb a torzítás szempontjából.
Pont az is-re gondoltam, ugyanis nem gondolom, hogy egy esküvőn azzal kellene a fotósnak az idejét tölteni, hogy obikat cserélget a vázon. Vagy csak beállított, statikus képeket készít. Persze használhat zoomot, ha meg nem köpködi valaki amiatt, hogy nem fixet használ (meg ugye a 24-70 zoom sem jobb 2.8-nál, ergo a mélységélesség csak nagyobb lesz).
Köszi, hogy felhoztad, régen olvastam már. Mindig jó visszatérni, és átolvasni. Régen sem találtam a helyem a felsorolt szintek között, most sem, mert valami az egyik szintből igaz rám, valami meg a másikból, valami meg egy harmadikból. Te hova sorolod magad?
A portré egy elég tág fogalom. Csak úgy általánosságban portréról beszélünk és az indul 135-től? Portré egy környezeti portré is. Azt is 135-tel kell meglőni? Netán 200-al? Álló tájolású képről beszélünk vagy fekvőről?
"A portrétartományt meg rosszul tudod. 24 mm-el is lehet portrézni."
Attól mert azzal is lehet attól azért még nem neveznék egy nagy látó obit portré tartományba tartozónak. Halszem obival is lehet portrézni, de azért még sem azt ajánlott. ;-)
Az az érzésem, hogy ezzel az írásoddal csak froclizni akarsz engem, és kötekedésből írtad.
Ha nem, akkor az alapokkal sem vagy tisztában. Pl azzal, hogy egy kistele objektívnél az érzékelőtől azonos távolságra lévő dolgoknak illik azonos síkban lenniük, így élességük vagy életlenségük számottevően nem kellene, hogy eltérjenek egymástól. Ha mégis, az az objektív hibája. És itt nem arról van szó, hogy a képközép és az extrém képszél eltér egymástól, hanem arról, hogy van egy viszonylag jól elhatárolható vonal ahol megváltozik a képminőség.
A portrétartományt meg rosszul tudod. 24 mm-el is lehet portrézni.
Azt sehol nem írtam, hogy nincs kistele, ezt Te írod most. A DA 70/2,4-et nem tartom alkalmasnak a K-1-re.
Ha nem tűnt fel, akkor most felhívnám a figyelmed, hogy a Pentax K-1 topickban vagyunk, és Pentax K-1 + DA 70/2,4 párossal készült képről beszéltem. Amennyiben Te már rutinszerűen használod a K-1 gépeden a DA 70/2,4 objektívedet, akkor kérlek ozd meg a tapasztalataidat, de leginkább a képeidet. Ellenkező esetben nem releváns, hogy APSC-re tervezett objektív APSC érzékelőn mindenhol tökéletes képet produkál.
...a 70/2,4 lencsémet használom leggyakrabban, leginkább teljes, vagy majdnem teljes nyíláson, főleg portrékat készítek vele; szvsz ott van az élesség, ahová teszem, és az elmosás is pont olyan, ahogy nekem tetszik. De megértem, ha Neked savanyú a szőlő... :)
Számításaim szerint egy 70 mm-es lencserendszer mélységélességi adatai a következők:
FF esetében:
tárgytávolság 2 m, rekesz 2,4, közeli határ: 1,94 m, távoli határ: 2,06 m,
ergo mélységélesség +/- 6 cm.
APS-C esetében:
tárgytávolság 2 m, rekesz 2,4, közeli határ: 1,96 m, távoli határ: 2,04 m,
ergo mélységélesség +/- 4 cm.
Ezért amit írtál:
"Az viszont nagyon nagy probléma, ha portrénál a szemet a harmadolóba teszem és kis mélységélességet szeretnék - portrénál azért ez elő szokott fordulni "néha" - akkor a középvonalhoz közelebb eső részen van részlet a hajban, akár hajszál pontosságú is, a másik oldalon meg egy massza van."
nekem nem értelmezhető (legalábbis 70 mm-nél) vagy megint az erőltetett koncepciód része, avagy más a probléma?
SZVSZ és a gyakorlat alapján a portré 135 mm-nél kezdődik és ajánlott a 200 mm-es lencserendszerek használata.
Érdekes az a parabola is, hogy eddig nagylátószögű nem volt, most meg kistele nincs.
Jövő héten már FF Pentax sem lesz? ÷)
De örülök neked, mert így legalább pörög a Fórum addig is amíg végre a gyakorlatban is kipróbálhatjuk ezt az eszközt (R-Pentax K-1).