Az ősjegy volt a Monarchia-beli 7 főalappont pont egyike, de ezt a 45 utáni csak határon belüli hálózat feleslegessé tette, hiszen mellette létesült az újabb főalappont. Ekkor a régi átminősült ősjeggyé (egyfajta műszaki emlék), és az új lett a főalappont, ami használatba került.
A börzsönyit láttam, de az is biztosan magassági pont (de nem került be a legjobb 7 közé...). Vízszintes alappontnak több ok miatt sem túl jó (hegy alján, nem lehet műszerrel láállni, ugyanakkor messziről sem irányozható).
Ugye itt jön be az, hogy a GPS előtti korszakban a vízszintes hálózati pontoknál a jó láthatóság, a magasságinál a kis szintkülönbség volt a fő szempont. (Ezért van a vízszintes alaphálózat pontjainak jó része magosan - Csóványos, Naszály -, míg a magassági alappontok jó része alacsonyan).
Egy átgondolatlanul szervezett túra után, mikor sokszáz ember nekimegy egy-egy vadkerítésnek, akkor utánunk az erdészetre egy eljárási díj többszörösébe kerülő munka elvégzése vár...
Azon a szakaszon (is) jól követhetők a jelek, van jel az új kerítés mindkét oldalán. Jól meggondoltam ám, hogy nekimenjek egy 2,5 m magas drótkerítés átmászásának, ahol se létra, se kapu, csak az imbolygó faoszlopok a vékony drótokkal, de hívogatott a jelzés a túloldalon. Sajnálom, hogy nem fényképezőgéppel járom az erdőt, de ígérem, hamarosan ismét elmegyek arra és lefotózom, aztán felteszek ide egy képet. Különben nagyon élveztem a kerítésmászást, érdekesebb, mint a szokványos létrás átkelések.
Ennyire nem izgalmas a helyzet. Láttam én már olyan kerítést, amelyet a turistajelzésen keresztben húztak ki, létra és kapu nélkül. Akkor láttam, amikor a Gerecse 50 mezőnyének nagy része átment rajta. Hidd el, utána már nem ellenfél. :-)))))
Köszi az infot. A Börzsöny turistaatlaszban azt olvastam, hogy a Nadapi, az egy "szintezési ősjegy" és ebből kiindulva készítettek másik 7 pontot, amiket szintezési főalappontnak hiv az atlasz. Ezek szerint akkor itt valami félreértés van.
Nem vagyok benne biztos, hogy a kek jelzesen maradtal vegig, es remelem is, mert akkor a Kinizsin nem lesz bonyolultabb. Sok a kerites, es nehez eszrevenni, hogy a kek leter a jart utrol, pont egy letrahoz.
Tegnap egyébként "vegyes" túrán voltam. Először Klotildligettől Kesztölcig PPÚ-ztam, Klastrompusztától Dorogig (részben) kéktúráztam. Különféle talajviszonyok ellenére elég simán ment minden. Bélyegzés: Klotildliget - söröző, Klastrompuszta - csak fémbélyegző, Kesztölc - Szlovák Söröző, Dorog - vá. Csak a két végponton találkoztunk túrázókkal, pedig szép idő volt (főleg de.).
Igazad van, ugyanezt tapasztaltam 2005. 10. 29-én, és a ttt.tr.hu-ban - nem túl szabatosan - ezt írtam róla: "A vértestolnai műút után ismét egy nem várt, láthatóan friss bekerítés következik, sem kapu, sem létra, így a kerítés tövében kell bukdácsolni, a kerítésen belül időnként a kék jeleket megpillantva, amíg a kék jelzés több száz méter után kiszabadul a rácsok mögül."
Még egy kérdés a túrajelentés kitöltésével kapcsolatban: Én úgy tudtam, hogy a túra összpontszáma (2. oldalon) nem egyenlő a pontértékkel (1. oldalon). Szerintem pontérték = összpontszám*egyesületi tagok. Szerintetek hogy van ez?
Nem tudom, majd a Gerecsén megnézzük. Utoljára szeptemberben jártam ott. De a Kinizsinek megvannak a játékszabályai, amelyeket a rendezők módosíthatnak, ezeknek az áthágására nem illik senkit sem buzdítani!
Mint a cikkből is kiderül, két féle alapponthálózat van, az egyik a vízszintes, a másik a magassági.
Ha jól emlékszem a börzsönyi alappont a vízszintes alapponthálózat egyik elsőrendű pontja. De olyan régen tanultam, hogy már nem vagyok biztos benne. De a kollegák majd kiigazítanak, ha tévednék.
10:18 Nekiindultunk a vasútállomástól a frissen Festett zöld jelzésen, ami a kék négyzet jellel közösen vezet. 10:26 Befut a kék+ jelzés és innen ez kísér tovább. 10:28 Rákanyarodunk a kékre, ami minden különösebb megemlékezés nélkül indul Szeged felé. 10:44 A jelzések a Ronyva patak nyugati felén vezetnek az MTSZ térképen jelzettől eltérően. 10:49 A műútra érünk, innen ezen vezet az út. 11:01 A régi jelzés is látszik, de a frissen festett kék jelek egyértelmüen az aszfaltúton marasztalnak. 11:23 Felsöberecki,rév buszmegálló beállója mellett haladunk el. 11:45 keresztülmegyünk a Bodrog hídján. 11:51 A régi jelzésen bemegyünk a faluba. 11:57 Sikerrel jártunk, mert a nyomós kutak között rátaláltunk a Bodrogparti sörözôre, ahol sütit is ehettünk. 12:12 Alsóberecki, iskola megállóhely 12:18 A falu központjában eltünnek a jelzések, így visszamegyünk a fôútra. 12:26 A föúton már beállós megálló van. 12:46 A víztorony mellé érünk. 13:06 A honfoglalás kori emlékparkhoz érünk, itt a belvíz miatt csak kis kerülővel tudtunk felmenni a sírhelyekig. 13:58 Karos központján haladunk keresztül. 14:23 A müútról való lekanyarodás szépen ki van jelezve. 14:52 A szekérutak találkozásánál is jól láthatóak a jelzések. 15:41 Betoppanunk a kocsmába. 16:02 Karcsa, kh. buszmegállóhoz érünk . 16:05 A tó sörözö mellett már tovább megyünk, mert szomjunkat már az elöbbi kocsmában megfelelöképpen oltottuk. 16:09 A müemléktemplom ,elött visz az utunk. 16:59 Az út és a jelzések is szinte teljesen megszünnek, mire a határköhöz érünk. 17:22 A patak partján haladva érjük el a beömlö csatorna hídját, itt végre ismét van Jel. 17:48 A temetö mellett vezetö utat, csak nehezen vesszük észre a szürkületben. 18:03 A várat megkerülő utat az MTSZ füzet igen Nagyvonalúan jelöli.
2006.03.12 Pácin - Kisvárda
05:54 Az épp nyitó félben levö vegyesbolt elött haladok el, hogy utolérjem Karcsit. 06:21 A hídon ott a jelzés 06:34 Egy fán látszik a kék jel, így biztosak, lehetünk abban, hogy a füzettöl eltérö útvonalon van felfestve az út. 06:41 A jobbkanyarban is megvan a jelzés 06:49 A térdig érő belvízen átjutva, a zoknimból csavargattam a vizet. 06:53 Megérkezünk a gátőrház felé vezető úthoz, amely rendesen van jelezve. 07:12 Átmegyünk a gátőr-hídon. 07:42 A Cigánd felé vezetö út a csatorna keleti felén vezet . 08:41 Kiérünk a föútra. 09:12 A telefonfülkénél szintén jól van jelezve a forduló. 09:42 Kiérünk a gátra. 10:45 Az országutat elérve, némi pihenő után megyünk tovább. 11:10 A híd után kis kanyarral visz jobbra a jelzett út. 11:13 A faluba vezetö útra kanyarodunk. 11:38 Tiszakanyár központjába érünk. 11:51 A kivezetö úton nyitott kocsmát találunk. 12:42 A gázvezetéket keresztezzük. 12:56 Kiérünk a csatorna gátjára. 13:04 A szivattyútelepnél keresztülmegyünk a csatornán. 13:28 A buszmegálló beállója mellett haladunk el. 14:53 Beérkezünk Kisvárdára. 15:13 A hídnál még látjuk a kék jelzést. 15:21 Ismét rátalálunk a kék jelzésre, valószínűleg 1 utcával előbb kellett volna balra kanyarodnunk, a várnál. 15:36 Letérünk a kék jelzésről, és a vasútállomás felé vesszük az irányt. Út közben, egy kék négyzet jelet is láttunk. 15:48 Belépünk a váróterembe.
Biztosan ott volt már májusban is az a 2,5 m magas drótkerítés, amiről írtam, mert elég újnak tűnt? Nos, ha arra jársz, akkor majd meglátod, miért is baj ez az utolsó drótkeítés (természetesen nincs rajta létra). Tehát a Kinizsire készülőket bátorítom, ezen ne másszanak át, kerüljék meg nyugodtan!
A Kinizsi a kék jelzésen vezet, elég régóta... Az egy összetett geometriájú kerítésrendszer, nem lehet megspórolni. Csak a legutolsót, ahol a mélyszántás után két létra váltható ki a nyitott kapuval. Miért baj ez?
Tegnap a Gerecsében túráztam és Pusztamaróttól Koldusszállásig az OKT-n haladtam. Az igazoló bélyegzőkre nemzetiszín szalag volt kötve :)))
Nekem új volt, hogy a vértestolnai műút előtt a Fábián-kő után, amint áthaladtam az ijesztően mélyen belógó távvezeték alatt, van egy 2,5 m magas drótkerítés. Át is másztam rajta, jujj, de élveztem :)) de hamarosan kiderült, ismét át kell másszak. Tehát ha erre jártok, akkor kár átmászni ezen a kerítésen, mert párszáz méter múlva vissza kell rajta mászni. A Kinizsi is erre vezet, gondolom a megfáradt Kinizsis túrázók százait nem akarják sötét éjszaka itt átmászatni a kerítésen...
Ha már elhangzott a 7 magyarországi főalappont (1 eredeti + a 6 új a trianoni határok után), akkor már említsük meg az Osztrák-Magyar Monarchia eredeti 7 főalappontját is!
Lisov (Csehország) Ruttka (Felvidék, Szlovákia) Terebes (Kárpátalja, Ukrajna) Vöröstoronyi-szoros (Erdély, Románia) Maria Rast (Horvátország) Franzenfeste (Tirol, Ausztria) Nadap (Magyarország)
Mint látható, jelenleg 5 szomszédos ország, valamint ezen kívül Csehország területére esik 1-1. Eredetileg a 7-ből 4+1 volt Magyarországon, figyelembe véve azt is, hogy Horvát-Szlavonország is a magyar korona országa volt.
Ó, akkor a börzsönyi főalappont csak a futottak még kategóriában van? A nadapinál voltam már. Mórágyon, Szarvaskőn (utoljára múlt szombaton), Cákon meg úgy jártam, hogy fogalmam se volt efféle helyi nevezetességről. :-(