Somogy, Tolna és Baranya megye közlekedése, beleértve Pécs, Kaposvár, Szekszárd és a többi város helyi közlekedését és a helyközi járatokat is, legyen szó buszról, vagy vasútról.
Dehogy volt. 10 autót bármikor elő lehet kapni tartalék volvobol és falnak támasztott citadellből. Csuklós fronton lehet necces a helyzet, vírus helyzet óta mostanában megint utcán már rég elfeledett hulladékok, meg fehér conecto is.
Az említett járművek nem tudom éppen hol készültek, de feltételezem nem Magyarok tervezték meg ezeket. De ha meg igen akkor is mindegy mert a minőségben nem változtat. Túlsúlyosak, a futómű szétüti az egész buszt ami miatt minden rezonál, kopog, csörög, zörög. Többel utaztam amin a plafonból valami le van zuhanva az alatta lévő burkolatra és az ott zörög egész úton a tetőburkolaton csúszkálva. A méteres hátsó részben a fröccsöntött műanyagok nyüszögnek, zörögnek. Az ajtók pedig úgy járnak minden irányba a rossz úton mint a Dunaújvárosi öreg Genfi Volvókón 2 millió km után.
Hétköznap és hétvégén is láttam már kint belőlük. Azok se lesznek szerintem hosszúéletű járművek. Valahogy a Kínai tervezés és minőségbeli kivitelezés számomra nem elégséges. A rossz utakat kegyetlen módon megérzik és már pár hónapos korukban jobban csörög, kopog, zörög minden bennük mint a sokak álltak lenézett NGB-s Volvókon amik már felmutattak valamit.
Te a jogról én meg a valóságról írtam. Komlón biztosan nem lesz gyári új dízel busz 2022-ig, se utána. Jó, ha jut ide majd Győrből, meg innen-onnan 15-20 éves maradék, amik már most olyan öregek, hogy 2030-at sem élik meg. Hogy drága az elektromos busz? Ez már a Volánbusz meg Magyarország kormányának gondja lesz, mivel neki kell szolgáltatnia. A városok meg fizetnek, ha tudnak. Bár most nem épp az önkormányzatok megerősítése zajlik.
A 25.000 főnél népesebb magyarországi városok, közforgalmú, közszolgáltatáson alapuló közlekedésébe legkésőbb 2022.12.30-án adhatsz le megrendelést, amit kb. 2023-2024-ben szállítanak le.
Egy komlói autóbusz kb. 20-25 évet dolgozik.
Ha 2024-ben érkezik meg az utolsó dízel busz Komlóra, akkor ahhoz adj hozzá +25 évet.
Tehát az utolsó komlói dízel üzemű városi autóbuszt kb. 2049-ben selejtezhetik.
A Jog szerint.
A valóságban valószínűleg 2030-2035 között futnak majd ki az utolsó dízel buszok.
Már ha lesz elegendő kormányzati pénz a cserékre.
Azt is vedd figyelembe, hogy az elektromos városi buszok kb. 100%-kal kerülnek többe, mint az azonos kapacitású dízel társaik.
Az egyik ma 14.50kor indul Kaposvárról Pécsre. Az utóbbi időben volt valami kavarc, mert az MXL-825, MYR-713 páros szokta ezt a járatot vinni, mostanában viszont MNY-827 és egy RLT felváltva. Előbbiek azóta Veszprémbe járnak.
Megérkezett a Komló autóbuszos tömegközlekedés-történetét feldolgozó sorozatom harmadik, befejező része. Az első írásban a komlói csuklós busszal, a másodikban a komlói helyi járati autóbusz beszerzésekkel foglalkoztam. A kép akkor lesz teljes, ha írok a komlói helyi járati viszonylatokkal, számozásokkal kapcsolatban is.
Ez készült el most, nem állítom, hogy hibátlan, de sok munkám volt vele, olvassátok. Építő jellegű kritikát, dokumentummal alátámasztva elfogadok. Az "én úgy emlékszem" nem ez a kategória. 🙂
Szerintem érdekes lesz látni majd az új buszállomást és a régi Ikarusokat együtt. Az új buszállomáshoz új buszok (vagy legalábbis modernebb) dukálnának.
Komlón elnéztem az építkezést az állomáson. Elég nagy a túrás, rombolás a régi állomás helyén. A kocsiállások a mellette lévő utcában helyezkednek most el ahol új peront is építettek ehhez (már) ahova kellett. A buszok parkolása rendszám szerint be van sorozva a Mecsek pizzéria mellett és az állomásra vezető úton. A csuki Credo a telep előtti kútnál szokott parkolni ha esetleg valaki keresné.
Kíváncsi leszek mit hoznak ki ebből az új buszállomásból jövőre.
A veszprémieket hamar utcára lökték, amint megjöttek a papírjaik, másnap már dolgoztak.
Duplaüvegesek az ablakok, és a klíma hatásfoka is teljesen jó.
A SEF-eken jobboldalt az első 2 ajtó között kisebb az üléstávolság, mint a busz többi részén, de még ott is simán elférek a 187 centimmel. Az első ajtónál meg egy Tourismohoz képest én nem érzek érdemi különbséget.
"Anno egy Pécs-Mázaszászvár-Budapest járatra emléxem.
Ez volt az ?"
Nem, az éppen csak érintette Komlót, egy megállója volt Zobákpusztán. Ez egy jóval korábbi járat volt, most belegondolva lehet, hogy már a Bem utcai buszállomás átadásakor nem is létezett, de nem tudom pontosabban hogy mikortól meddig közlekedett, csak hallottam róla, de nem találkoztam vele.
Amíg volt budapesti járat, addig oda, utána mindenfelé, többször voltunk 55-össel iskolai kiránduláson is. Komlón nagy hagyományai vannak az alkalmatlan kocsit vezényeljünk alkalmatlan feladatra mozgalomnak, de az Ik-55 volt talán az egyetlen típus, amit nem emlékszem, hogy láttam volna helyizni.
Félig OFF: Érdekes, hogy a Pécsre járó veszprémi (SEF-384) és ajkai (SEF-390) gépek már járnak.
Ugye, rosszul látom, hogy szimpla üvegesek az ablakaik? Nekem úgy tűnik, hogy ezeket se magas és/vagy erősen teltkarcsú utasoknak találták ki. Utóbbiak nem tudom, hogyan szállnak föl az első ajtón, hogyan jutnak el az utastéri folyosóig. Én kényelmesen elfértem a kb. 163 vagy 165 centimmel és a vékony alkatommal, és tetszettek a járgányok kívül-belül.
Próbálnak fejlődni, talán még ésszerűen is gondolkodni. Pest megyében van olyan terület ahol a legrosszabb tartalék az RTR rendszámos fél éves Credo. A kezdetektől fogva tartaléknak jött. Itt meg sakkoznak a bontószökevényekkel.
"Köszönjük megkeresését, mellyel kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a Volánbusz nem tervezi az Ikarus 260-as típusú járművek áttelepítését Békéscsabáról Komlóra."
A csabai 260-asokkal kapcsolatban tiszta víz kerül a pohárba, amint megjön a Volánbusz válasza. Levélben fordultam hozzájuk hivatalosan a komloitomegkozlekedes.blog.hu nevében.
Ezt se akarták már, de mivel jön az iskola kezdés és nem lenne elég busz mohácson kellett valamit lépni. Így elvileg ez lesz az egyik állandó a másik meg éppen amit találnak.
Tisztázzuk ezt a dolgot,nehogy hibásan maradjon itt az utókornak.Az busz,az nem Bonyhádra megy tovább(a bonyhádi még el sem indul Bonyhádról Komlóra,mikor ez a járat már Sásdra megy),hanem munkanapokon Pécsre(azt hiszem 21:30-kor). Ezt az MNL-981 csinálja. Most szombaton meg az egyik esti, éjszakás VDL csinálta, az helyköziben nem ment tovább azon a napon.
Ilyen késésnél már nem szabad másban gondolkodni, mint a vonaton maradni és Pécsig bemenni. Onnan busz Komlóra. A komlói falujáró busz nem alkalmazkodik az esetleges vasúti késésekhez. Neki önálló menetrendje van, amit tartania kell. Komlóról ugyanis az a busz még járatot csinál ha jól tudom Bonyhádra.
Szomorú példa, hogy hogyan működik együtt a Máv és a Volánbusz:
Tegnap jöttünk haza Balatonról a tapolcai sebessel Komlóra. Időben jobbnak tűnt, hogy Godisán szálljunk át, nem beszélve arról, hogy olcsóbb is.
Sajnos a vonat késett, Dombóvár után már 20 percet, és a csatlakozó Dombóvár-Pécs személy is. Godisáról 20:42-ra van meghirdetve a komlói busz, mi 20:46-ra értünk oda, de a busz már sehol nem volt... 4-5 percen múlt.
Így mi értelme, hogy bemegy oda a busz? Simán kihagyhatnák, mert így semmi értelme nincs, hogy bemegy. A vonalvezetésen látszik, hogy ez lenne az elvi célja. Ráadásul az utolsó járat volt, ilyenkor azért illene biztosítani a kapcsolatot.
Sziasztok az lehetséges hogy egy "luxusbusz" átkerült Szombathelyre, megmondom őszintén pontosan nem tudom a típusát talán Ikarus E98 lehet, de jellegzetes "Pannon Volán" színe volt, igaz Volánbusz felírat volt már rajt, de ez csak egy dolog!
Aki esetleg tud segíteni: a 9.00 Pécs-Veszprém járat mennyire zsúfolt? Az a gond, 8.45-re tudunk csak beérni a csatlakozással, hamarabb nem. Ha Pécstől állnunk is kell végig, útközben azért szoktak leszállni?
Mohácsnak a KCR-990 van kintalvós Véménden és a HPR-124 Szűrben, de utóbbi most nem biztos, mert pár napja a telepen ejszakázik Mohácson, más Ikarusról most nem tudok.
Szintén ennél az ü.e-nél szombaton a JOM-819 biztos dolgozik.
Nem beszélve arról, hogy lassan 5 hónapja nyári menetrend van, de ha visszaáll szeptembertől minden.. Ráadásul a nagy volánbusz beszerzés is úgy néz ki elmarad. Lehet tényleg kikötnek még itt azok a 260-asok :D
Lesz digitális kijelző valamennyi helyi buszon, amíg ez megvalósul új, egységes, statikus táblákat kapnak a komlói kocsik. Ezek gyártása folyamatban van. Ez állt a Volánbusz válaszában, amit arra a levelemre küldtek, amiben balkáninak neveztem a jelenlegi helyzetet, a laminált A4-es papirt. A pályaudvar így áll:
Nyári járatok. A kehidai még csak-csak elmegy, de akik a területi közlekedésszervező irodában megálmodta a Pécs-Badacsonyt az egyáltalán nem ismeri a pécsiek utazási szokásait. A módi ugyanis az, hogy a tapolcai sebessel felmennek Fonyódig, onnan pedig hajóval Badacsonyba. Szerintem kevés utas annyira önkinzó, hogy körbebuszozza a fél Balatont.
Ha a Kedves Vezető ma + holnap + holnapután , Brüsszelben szerez még plusz 15-20 milliárd eurót, akkor a hazaérkezését követően, másnaptól ennek neki láthatnak.
az Innovációs és Technológiai minisztérium a járványügyi menetrend felfüggesztését és az alapmenetrendre történő visszaállást 2020. augusztus 1-től kezdődően engedélyezte alábbi vasútvonalakon.
Két vasútvonal esetében, vágányzári munkálatok miatt a következő időpontoktól:
75 sz. (Vác ) Nagyoroszi Balassagyarmat: 2020. augusztus 3-tól kezdődően.
109 sz. Debrecen Tiszalök: 2020. július 30-tól kezdődően.
25 sz. Zalaegerszeg Bajánsenye Hodos
30 sz. Nagykanizsa Gyékényes
38 sz. Nagyatád Somogyszob
60 sz. Gyékényes Barcs ( Szentlőrinc) ,
75 sz. (Vác ) Nagyoroszi Balassagyarmat
78 sz. Balassagyarmat Ipolytarnóc
102 sz. Kál-Kápolna Kisújszállás
103 sz. Karcag Tiszafüred
109 sz. Debrecen Tiszalök
125 sz. (Mezőtúr ) Szarvas Mezőhegyes
145 sz. (Kecskemét ) Lakitelek Szolnok
A 60-as vonalon az alapmenetrendre történő visszaállással együtt jóváhagyásra került a Sopron Zalaszentiván Nagykanizsa Pécs tengelyen történő forgalom visszaállítása, azaz a zalaszentiváni kényszerű átszállás megszűntetése is
2020. augusztus 1-jétől a VámosgyörkGyöngyös vasútvonalon közlekedő vonatpótló autóbuszok Gyöngyösön az Esze Tamás u. 19. autóbusz megállóhelyen is megállnak
Húsz éve folyamatosan jön a potentátok ígéretei szerint. Például:
- Másfél órás menetidő vonattal Pécs-Budapest között
- 160km/h sebesség vonaton Pécs-Budapest között
- Regionális villamos Pécs-Pécsvárad között
- Két vágány Pécs-Szentlőrinc között
- Gyorsforgalmi út gumikerekű villamossal Pécs-Mecsekalja Cserkút között
- Föld alá süllyesztett vasúti pálya Pécs területén
- Railjet Bécs-Pécs között 2010-ben
- Vasúti átszállóközpont a Siklósi felüljáró mellett új autóbusz-pályaudvarral
- Villamosított vasútvonal Eszékig
Egy ígéret, majd egy másik, majd egy harmadik, majd egy... és így tovább.
"Sec perc alatt megszüntethetik az összes buszt Szentlőrinc és Pécs között, az emberek járjanak vonattal."
Sőt! Újranyithatják a Pécs-Pécsvárad (-Bátaszék) vasútvonalat, újra letehetik a síneket Pécs-Harkány, illetve
Szigetvár-Kaposvár között. Az autóbuszokat sec perc alatt megszüntethetik, járjanak az emberek vonattal. Az utolsó buszjáratok elején fekete szalagos koszorú, sok közlekedésbarát szemében könnycsepp, kezében fényképezőgép.
A tévécsatornák és a hírportálok a helyszínen riportokat készítenek. Életszerű?
"Sec perc alatt megszüntethetik az összes buszt Szentlőrinc és Pécs között"
Végül is, ezt eddig is megtehette volna ugyanaz (ITM), aki ezután is.:-) Érdekes kis meccsnek ígérkezik ez, nem biztos, hogy ezt pont így akarta minden szereplő.
Hmm, és Tatabányán, vagy a többi európai városban, ahol szintén adott át a BYD új buszokat az elmúlt hetekben, napokban, ott már tavaly telepítették a töltőket, csak Pécsett nem? :)
A pandémia miatt még ma sem tudnak a gyártó (kínai) szakemberei beutazni az EU területére, hogy a töltőket a gyártó tervei, és engedélyei szerint telepítsék. A töltők telepítését, engedélyezését, karbantartását, használatát csak a kínai fél szakemberei képesek levezényelni úgy, hogy a gyártói garancia is érvényes legyen. Hiába tudja a Lajcsi KFT. telepíteni, ha úgy a garancia feltételrendszere nem teljesül.
Arról mit lehet tudni, miért nem szállítja le a BYD Pécsnek azt a néhány buszt, amit a Tüke berendelt uniós forrásból még vagy egy éve?
Valamikor kora tavasszal Komáromban fotózkodott a városvezetés néhány már készre szerelt példánnyal, azóta viszont csönd van és hullaszag. Tavaly még áprilisi leszállítási határidőről beszéltek, az viszont már igen csak rég volt.
Sok mindent, de azt már én is nehezen tudom elképzelni, hogy ezt a pénzt is "elkártyázták" volna már.
"Valóban volt olyan időszak Komló város történetében 1900-1975 amikor a vasút ott fontos volt."
Nézz utána, mert nagyon rossz az évszám. Hülyeséget azért ne írjunk. Én, aki ott éltem 2002-ig tudom, hogy a vasút a bányák üzemelése alatt mindvégig fontos szerepet játszott, azaz legalább a 90-es évek elejéig.
Ha a Komló-Godisa távon, esetleg Komló-Dombóvár távon bepörgetnek 2 db Bz-t**, melyek ütemes menetrendszerint, óránként járnak, akkor el tudom képzelni, hogy 1-2 fő helyett a kurrens időben 15-25 utas, az inkurrens időben*** pedig 5-10 utas is lenne a vonatokon.
** = Bz helyett ide képzelhető valami korszerűbb kb. 40 ülőhelyes mellékvonali valami.
*** = A napi kb. 40 indításból (két irány együtt) kb. 6-10 menetet tartok kurrens időnek, és kb. 30-34 menetet az inkurrens időszakokban indítottnak.
Mindent vonzóvá lehet tenni ha akarjuk, csak ebben az országban sok mindent "akartahiányos".
Én speciel ahányszor mentem Komlóra mindig vonattal jöttem vagy mentem mert nekem teljesen alkalmas volt a reggeli Kaposvári vonatnak a csatlakozása illetve a délutáni járat ami csatlakozott a Dombóvári személyhez vagy az IC-hez. De most ennek is vége, lehet busszal támadni, vagy kerékpárra ülni, autó, helikopter stb.
Egyébként Komlón megszűnt akkor a szolgálat is vagy még erre meg a ritkán közlekedő teherre meghagyták? Mikor ott voltam tavaly már nagyon mondogatták az ottaniak, hogy lehet lapát lesz mert fent már akkor szó volt, hogy kivégzik a vasutat.
Mondhatunk bármit, hogy utas ide vagy oda. Nem a bevétel alapján kellene a közösségi közlekedést működtetni mert az egy állami feladat. Egy 30.000 fős várost lassan levágnak a vonatérképről....
A beszélgetés (nem veled) - eredetileg - arról szólt, hogy én a Pécs-Vízvár-Sombathely között két óránkénti vonatot (nem buszt) tartottam helyesnek.
Kétóránként, vagy kettő óránként, azaz 30 percenként? :P
240 perces követés bőven jó a vasúton, mellette nem párhuzamosan, alternatív busszal kétóránként, lehet nem olcsó mulattság, de minőségi szolgáltatás volt az eddigi rendszer is.
Hogy mindig át kell olvasni küldés előtt, főleg, ha droidről ír az ember.. :)
Pécs Zalaegerszeg buszt nem is önmagában kell értelmezni, hanem Szeged-Pécs-Kaposvár-Zalaegeszeg-(Szombathely) vonalként. Erre van igény, egyrészt az egyetemvárosok közti ingázás miatt, másrészt a fővárost elkerülő közlekedési tengely miatt. Majd ha lesz M9 Kaposvár és Szekszárd közt, vagy vasúti alagút pest alatt, akkor lehet gondolkodni, hogy kell-e más opció. Nem biztos, hogy mi azt megéljük.
A Pécs-Szombathely vonat más. Pécs-Barcs közt elővárosi szerep is, valamint egymás melletti megyéket köt össze. Gyenge pont Barcs és Gyékényes közt, amit lesz drót 'szentiván és kanizsa közt amúgy is megpróbálták volna kaposvár felé, csak úgy nem versenyképes, már ha az a cél.
Ne bántsd, csak egyszerű szövegértési problémáról van szó, te leirtad a 36682-es hozzászólásodban külön a közvetlen vonat létjogosultságát illetve ráhordó buszok honnan kellenének! Ebből Ö csinált egy "koktélt", és ez alapján írta a további hozzászólást!
Nem támogatnám, mert Pécs és Szombathely között teljesen más útvonal között közlekedik a busz és , ha valamilyen csoda folytán létrejönne ez a járat az olyan menetidővel járna, hogy teljesen értelmetlen lenne.
Úgy gondolom, hogy a Pécs-Szentlőrinc-Szigetvár-Barcs-Vízvár-Gyékényes-Nkanizsa-Szombathely vonalon, reggel 5,30-tól, kb. este 19,30-ig a kétórás, ütemes, vasúti menetrend az indokolt.
Egyes szakaszokon, a köztes órákban betét vonatokkal.
Ez az a vonal, ahol az autóbusznak valóban ráhordó feladata van.
Például a Bélavár-Vízvár-Heresznye-Bolhó-Babócsa-Barcs természetes, hogy busz legyen, mert ott nincs könnyen elérhető vasút.
De a vasúttal párhuzamos távolsági autóbusznak, a vonallal párhuzamosan nincs helye.
Tavaly ilyenkor 150-200 körül utasszámokat produkált a két délutáni szombathelyi gyors Pécs-Szigetvár viszonylatban. Szorgalmi időszakban a sopronin 300 felettit is számoltam.
Nem lennék biztos benne, hogy sikerül annyi almásládát kivonni a rendszerből. 4 db M41-est viszont a 60-asról sikerült, ha jól láttam akkor az eddigi 225 ülőhely [2x By(ee), BDh] helyett 80, Bz+mellék megy. Lassan elég lesz az ekenyél is.
Elkezdtem megírni a komlói tömegközlekedéssel kapcsolatos sorozat 3. részét. Szeretném majd átküldeni neked publikálás előtt. Biztosan lesz pontosítanivaló, vagy kiegészítésed. Írj nekem egy e-mailt légyszíves, hogy arra tudjak válaszolni.
A MÁV-START annak örül a mostani ideiglenes menetrenddel, hogy kivonhat a rendszerből kb. 20 db Bz-t.
Ok.
A leglehetetlenebb időpontokban közlekedő egy pár vonatok azért is járnak olyan rossz időpontokban, mert egy BZ-vel kettő vagy három bézés vonal 1-1 pár vonatát kívánják megcsinálni, hogy spóroljanak gépet.
Ok.
Kérdés :
A komlóra egyet forduló bézé, aznap hová fordul még ?
Ahogy sosiforda írta, jó lesz az egy párnak is, de amúgy melyik a harmadik? Hétköznap van a 38612/38616 és a 38616/38613, hétvégén meg a 38652/38655 és 38616/38613, ahogy eddig is. Mi változna?
Ez szép és jó hogy ide ezt bemásoltad, csak egy baromi nagy szépséghibája van hogy nem igaz!
Persze lehet hogy te valamit tudsz amiről mi még nem, ezért légyszi azt a közleményt másold be ide hogy az "Ideiglenes járványügyi menetrend június 19 nappal megszüntetésre kerül!
Dávidföldit érdekesen alakították ki, nem elírás, hogy az 5-ösről és a 9-esről is indul. A 9-esről a munkanapi 10, 14 illetve 15 órási járatok indulnak, ma néztem.
MÁTÓL ÚJ FORGALMI REND A KOMLÓI AUTÓBUSZPÁLYAUDVARON
Június 6-tól új forgalmi rend lépett érvénybe a komlói buszpályaudvaron és a környező utcákban. A létesítmény több mint egy évig tartó felújítása miatt jelentős változásokra kell felkészülniük az utasoknak.
* Az autóbusz induló kocsiállások a Bem utcában az autóbusz-állomással szembeni pavilonsor előtt, valamint a Sportközpont irányába a vasútállomás előtt és azt követően kerülnek ideiglenesen kialakításra.
*Az érkező kocsiállások az induló kocsiállásokat követően a Sportközpont irányába a 9-10 kocsiállásokon, valamint a Kossuth L. utca két oldalán meglévő autóbusz öblökben kerülnek kialakításra.
Én még nem vettem észre, pedig az utóbbi években minden busójárás idején végigsétáltam azt a főutcát a vasúttól a temetőig (vagy éppen ellenkező irányban). :) Sok minden lehet, jó tucatnyi használt Citóval kísérleteztek itthon (nem sok sikerrel).
Nekem nagyon tetszett mindkét komlói írásod! Az újabb végére odabiggyesztettem egy kérdést, de hátha itt hamarabb meglátod: nem akarod teljessé tenni a képet egy komlói helyi viszonylat történettel? Ezek után hátha nem csak engem érdekelne :-)
Naná: Közlekedés I. - sorozat 1963-ból. A 2 Ft-os címletet Légrády Sándornak köszönhetjük. Katalógus sorszáma: 1990, és az MTV járműve látható rajta. :-)
A napi 1 db vonatok nem az utasszállítás miatt szükségesek.
Vagyonvédelmi okból közlekednek.
Nem hazai találmány.
Európában francia módszernek hívják.
A franciák mellékvonal ügyben hasonló cipőben jártak úgy 20-25 éve mint Európa többi országa.
Próbálkoztak bezárással, üzem szüneteléssel.
Nem jó módszer.
A lakosság egy kicsi része ilyenkor megdézsmálja a vonalat.
Mire egy francia vasúti fő vezető (nevét nem tudom) kitalálta, hogy járjon ott napi 1-2 vonat, mindegy milyen menetrenddel, de tudatosítsák a vonal mellett lakókkal, hogy a vonal él, nem kell belelopkodni.
Járhatna ugyan egy M44 is naponta 1x vagy 2x oda-vissza, de az a vasút mellett lakóknak nem azt üzenné, hogy a vonal él.
Ezért járatták/járatják a napi egy, vagy napi kettő személyvonatot.
Magányvéleményem szerint, ezeken a napi egy vagy kettő vonatra a kalauz felesleges.
Kicsit késett csak a dolog, de így talán lesz némi fejlesztés a városban. S ha már itt tart a történet jó lenne pár biztonsági embert is kitenni oda majd, hogy megszűnjön az az áldatlan állapot amit a város söpredékei okoznak a területen.
Igen, a GC 75-80 és 81 esetében írtam is valamikor, hogy azok tévesek, a naplóm forgalmi adataiban nem is szerepelt róluk adat, ahol azt vezettem, hogy melyik kocsit, melyik vonalon láttam éppen.
Sajnos olyan gondosan elraktam, hogy azóta sem találom, csak annyi van meg, amit az olvtársak előástak a netról, az elmúlt hetekben, Még a szkennelt cikkek eredetijét sem találom.:-(
Két napja, mióta hazaérkeztünk, szorgalmasan keresem az M41 2305 olvtársnak ígért anyagokat, amiket gondosan félretettem, hogy kéznél legyen.:-)
Azon kívül már mindent (is) megtaláltam, pl. esetleg valakinek ez is érdekes lehet:
Aztán előkerült egy érdekes levél, amit nekem írt 1981-ben a 12-es Volán komlói üzemigazgatója, ebből 1981. május 15-től bekövetkezett változásokról ír, amit a kérésemre tettek meg (iránytáblák, 8, 8/A menetrendi tájékoztatás). Ezt magánban elküldtem.
Sajnos nem látom át pontosan. Sok már a hiányos, téves infó. Ha valaki az én listám alapján lejavítja és az tuti, akkor javítom a járműállomànyt. Érdekes, hogy 1983-tól nincs hiba... mert azok saját adatok. 😊
Ebből valóban nem segitek, belépsz a Gysev oldalára ott jobb oldalt találsz olyat "közlekedési információk" arra rákattintasz ott az első helyen van "járványügyi menetrend" arra ismét rákattintasz és ott a cikk végén a részletes menetrend arra kell rákattintani!
Na jó hagyjuk mégegyszer leírom olyan vonat nem lesz hogy Pécs-Szombathely-Pécs, csak Zalaszentiván-Pécs-Zalaszentiván vonat lesz!
Lásd kivel van dolgod íme a hivatalos rendelkezés ".. a 8907-8902; 8903-8906 sz.vonatok átkerülnek a szinkron-Bz fordulóba és Pécs-Zalaszentiván között közlekednek! Zalaszentiván és Szombathely/Sopron viszonylatra a ( 8900-8901sz. vonatok kivételével) Gysev biztosít eszközt melyeknek a száma a következő lesz 18902-18904-18906 illetve 18907-18905-18903.
Komolyan kérdezem nem volt érthetö amit leírtam vagy direkt csinálod?
Mégegyszer leírom csak neked kiemelve az ideiglenes járványügyi menetrendben NEM LESZ SZOMBATHELY-PÉCS-SZOMBATHELY ÁTSZÁLLÁS NÉLKÜLI VONAT!!
Kavarni meg ahogy elnézem te kavarsz!
Nem tudom érdemes e neked segitenem de én megteszem, lépj be a Gysev oldalára és ott megtalálod egyben a hivatalos 17-60-as (Pécsi) vonatok menetrendjét!
Hol olvastál a hozzászólásban, v. a linkekben olyat, h. emlékszem? Az Ikarus 266.20-asok átadására nem is emlékezhetek. Ami félreérthető a hsz-ban: A GC 75-87 és -88 1982-ben, az át-rendszámozás után Komlóról kerül Szigetvárra, ill. Pécsre.
Nem lennék meglepve, ha több eszköz és ember kéne ehhez így, busz nélkül, mint eddig.
Mv biztos több kell, Jv nem tudom, azok eddig is válották egymást.
És a korábban pedzegetett Szentlőrinc-Barcs rész sírját is elkezdték ezzel ásni, mert távolgási utas azért volt bőven, így meg mennek busszal, de a telekocsikra is érdemes ránézni.
Mi lesz a jármű kiosztás? Eddig, ha jól tudom a gyorsokra volt 4 szerelvény, gép UD/SM, kocsik PS/SM.
Pécsi oldalon almásláda, nincs más. Zalaszentiváni átszállás értelmezhetetlen, drót miatt gondolom Szombathely felől villany, de 'iván és Gyékényes közt kell harmadik eszköz, kanizsai BZ?
Honnan szednek elő ennyi almásládát, és mi a terv a felszabaduló M41+gördülő állománnyal?
Úgy látom azért így is maradtak kérdőjelek. Egyelőre nem változtatok a listán, addig biztosan nem ameddig nem lesz hivatalos, hiteles forrás. Az "én így emlékszem", "én meg úgy emlékszem" a legrosszabb helyzet. De köszönöm a jobbító szándékot értékelem.
Úgy lesz ahogy írtam Pécsröl 9 óra 54 perckor indul a vonat Barcsig, onnan pedig a busz 11 óra 10 perckor Gyékényesig és Vizváron van 11 óra 44 perckor!
Ezt is megértük, indul a komlói autóbuszpályaudvar felújítása, jelentős forgalomváltozások mellett. Június 8-tól már az ideiglenes helyen kialakított kocsiállásokról indulnak a helyi és helyközi járatok.
Ezt rosszul tudod mert napi 2 pár vonat lesz Pécs-Zalaszentiván között illetve lesz 1 pár "összvér vonat" Barcs-Zalaegerszeg között, ami Barcs-Gyékényes között busz Gyékényes-Zalaegerszeg között vonat!
Ő szerepel képileg az anyagban, szintén a te fotódat felhasználva. A 266-osok terén màr semmiben sem vagyok biztos, igaz nem is tartom őket helyi kocsinak. 😆
Az a Pécs-Zalaszeintván 1 pár vonat és ráadásul BZ-vel a kicseszés magasiskolája. Persze tudom jönne trizs és megmagyarázni, hogy ez milyen jó lesz mindenkinek. A 60-ast meg lényegében megszüntették.
Van valakinek KOMLÓ helyi menetrendje? Nem csak a viszonylatok listájára lennék kíváncsi, ezt láttam már feltöltöttétek, hanem a konkrét menetrendre.
Elsősorban a 80-as/90-es évekből keresek. A DDKK (mikor még létezett) 2012-ig tudta visszamenőleg elküldeni nekem a menetrendeket. Szóval jöhet minden, ami 2012 előtti. Köszönöm!
Értem amit írsz, de szerintem épp a civil embereknek nem mond semmit az "erősorrend". A lista kronológiai sorrendben mutat összegzést, direkt nem használtam más kifejezést. Szerintem az így is látszik a számokból, hogy az Ikarus 260-as messze vezeti a listát. Az erősorrend megtévesztő is lehet, mert pl. a 4 db Autosan, meg a 4 db BN12-es kb. ugyanazt a helyet kapná a listádon, de korántsem lehet őket összehasonlítani ilyen alapon. A BN12-k ugyanis jóval hangsúlyosabban vesznek részt a helyi közlekedésben.
Most nem írom, hogy köszönöm, hanem azt írom ejnyeee.
A munkát köszönöm, de emlékeztetlek, hogy egy munkát ugyanannyi fáradság megcsinálni jól, mint rosszul.
Az erősorrend attól erősorrend, hogy az erősebb, legtöbb van elöl, és a legkevésbé fontos leghátul.
Tehát valamiből 33 db vol a másikból meg 10, akkor a 33 az első és a 10 a második.
Nem fordítva.
Az üzemeltetési időintervallumot meg nem azért kértem, mert kötözködős vagyok, hanem mert az információ hordozó.
Megmutatja, hogy az adott város - itt Komló - életében, mi mennyi ideig volt fontos, egy busz típus, vagy lényegtelen, de volt.
Mostani rossz erősorrented szerint - aki nem komlói - vélelmezheti joggal, hogy az Ik-260 típusú buszok kb. 4 évig szolgálták komlót, míg az Autosanok 24 évig.
Lehet, hogy fájdalmas ismeretet mondok most el neked, de az olvasok jó 70-80%-a vizuális típus.
Ezt ugyan minden tanárképző főiskolán tanítják, de neked ezt nem kell(ett) eddig tudnod, ezért mondtam el.
Magyarul az írott szövegből keveset jegyez meg, de a képekből, táblázatokból jóval többet.
Tehát egy jó táblázatodra - fájdalom vagy nem - többen fognak emlékezni mint az egyébként kitűnő történeti leírásodra.
-Én úgy tudom, hogy az Autosándorokat eredetileg valóban Szigetvárra szánták, de nem szerződéses járatba. Ezek egy kísérleti igényvezérelt rendszer részei lettek volna, ahol Vásárosbéc illetve Merenye-Pettend környékéről hordták volna rá az utasokat a Szigetvár-Lad között közlekedő illetve a 6-os úti járatokra.
Semmi gond. Szakmai egyeztetésre küldtem volna az anyagot Neked, mert bíztam a tudásodban. De a hozzászólásodban tulajdonképpen véleményezted. Köszönöm. 😊
Amennyiben a Szigetvár-Pécs közötti, mai autóbusz utasokat (25 járat egy irányba) vonatra akarod ültetni (ilyet lehet csinálni) akkor a Szentlőrinc-Pécs közötti 19 km-es vasúti pálya második vágányát meg kell építened.
A Szentlőrinc-Szigetvár közötti 15 km-n maradhat az egy vágányú pálya, de a keresztezési helyeket fel kell újítanod, és oda kell helyezned ahová a menetrend kiadja.
Függetlenül attól, hogy most van e ott kereszt vagy nincs.
Ha ezzel megvagy akkor a Szigetvár-Szentlőrinc-Pécs útvonalon a mostani autóbusz járatok kb. 90%-a megszünetethető.
Tegyük fel, hogy rendelkezésre áll az a 63 millió.
A 47-esen ez hány utast jelenene vonatonként? 6-8?
Kilométerben a Pécs - Szigetvár ugyanennyi, de csak fele annyi vonat kellene az órás ütemhez.
Valószínűleg ott azért nagyobb a fizető utasok aránya, mekkora utasszám növekedést jelentene?
A komlói órás vonat bili kategória, Szigetvár is, csak az talán kevésbé lenne ablakon kidobott pénz.
Mert lehet olyan, aki Dombóvárra jár iskolába, de nekik nem kell óránként vonat.
Minden más pedig Pécsett van.
---
A 6-os déli szakasza az egyik legtöbb halálos balesetet hozó útszakasz, Szigetvárra van valós forgalom, mind diák, mint egészségügyi, de még kiránduló forgalom is a fürdőbe.
Mondjuk csatlakozás a budapesti IC-khez, esetleg Komlóról járnak iskolába Dombóvárra, orvosi kezelésre stb.
"Nézzük már meg ugyan ezt a 60-as Szentlőrinc és Barcs közti szakaszára, ott valóban lehetne értelme sűrű, elővárosi közlekedésre Pécsre, ráhordással 'lőrincre és Szigetvárra. "
Ott meg most vágják vissza a Gyékényes-Barcs járatot (és a Szombathely-Pécs járatot is)
Nézzük már meg ugyan ezt a 60-as Szentlőrinc és Barcs közti szakaszára, ott valóban lehetne értelme sűrű, elővárosi közlekedésre Pécsre, ráhordással 'lőrincre és Szigetvárra.
Ha vannak adatok, érdekelne egy számítás félóránkénti* ütemre Pécs és Szentlőrinc közt, párhuzamos buszközlekedésből csak a falujárók és a Kaposvári gyorsok maradhatnának, utóbbiak Pécs és szentlőrinc közt nem vehető igénybe.
Abból a majd 30000 potenciális utasból mennyi akar arra menni, és mennyi Pécsre?
Bz helyett reális alternatíva valóban csak az Ekenyél, az mehet óránként Sásdra, ahol legyen csatlakozása Kaposvár felé, ennyi bőven elég.
De ha már előjött.
Nézzük már meg ugyan ezt a 60-as Szentlőrinc és Barcs közti szakaszára, ott valóban lehetne értelme sűrű, elővárosi közlekedésre Pécsre, ráhordással 'lőrincre és Szigetvárra.
Ha vannak adatok, érdekelne egy számítás félóránkénti* ütemre Pécs és Szentlőrinc közt, párhuzamos buszközlekedésből csak a falujárók és a Kaposvári gyorsok maradhatnának, utóbbiak Pécs és szentlőrinc közt nem vehető igénybe.
*: 30 perc utemesen nem jön ki, de kiszerkeszthető kb elosztva az IC, Szigetvár/Barcs, Dombóvár, Szombathely (4 óránként, ha nincs, akkor Szentlőrinc / Szigetvár)
Ehhez valóban kéne a BZ helyett valami normális. Mondjuk az akkus motorvonat.
Közlekedjen az eredeti vonalán Dombóvárig, de ezen ne vesszünk össze. Akkor maradjunk az általam felvázolt "kezdeti lépéseknél". Milyen anyagi vonzatai lennének ennek?
Kezdetben elég lenne egy normális menetrend kialakítása (nem egy vagy két vonatpáros menetrend) az IC-khez igazítva , aztán a BZ-k helyett volna valami normális vonat alternatíva, aztán 2-3 év múlva (és az utasszámtól függően persze) lehetne rátérni a komolyabb infrastrukturális fejlesztésekre (vonalkorrekció, emelt pályasebesség )
i d ő u t a z ó olvtárshoz is szeretnék kérni egy elérhetőséget, szerintem neki is átküldeném majd a nyers iratot átnézésre, pontosításra, a komló helyi buszállománnyal kapcsolatban.
Veszettül nekiláttam a komlói helyi autóbusz beszerzéseket feldolgozó blogos írásomnak. :-) Majd kellene néhány pontosítás, jelöltelek Facebookon. A 266-osok körül érzek némi bizonytalanságot magamban.
Amúgy van a szekrényemben egy szép, vastag dosszié a 47-es vonal utasforgalmának elemzéséről, és a fejlesztési lehetőségekről. Ha komolyabban akarsz érvelni, és érdekel, akkor szívesen odaadom. (Trizs77 olvtárs amúgy nagyon jól ismeri az anyagot.)
Jó közelítéssel meg kell(ene) határoznunk, hogy mire tervezünk?
Van ugye kb. 29.000 potenciális utasunk.
Sehol a világban nem számolhatunk 100%-kal, hisz a rendelkezésre áll tömegből (itt 29.000 fő) mert sokan :
- nem arra mennek mint amerre a vasútvonal fut,
- idősek, már nem utaznak sehová,
- túl fiatalok még és szüleik nélkül nem utaznak sehová,
- bármilyen korúak de jellemzően nem utaznak,
- egyéni közlekedés hívők,
- mozgásukban korlátozottak,
- ........................................
-..........................................
A jó, vagy jobb közelítéshez nagy segítség a Tudásközpont ingázók (2011-es) bázisa adhat.
Itt ugye településenként megadták, hogy honnan hová hány fő ingázik naponta ?
Ez egy jó bázis.
Természetesen nem az ingázók az egyetlen fókuszcsoport.
Sokfajta más okból is utaznak az emberek.
Például :
- távolsági utazások,
- alkalmi utazások,
- időszakos utazások,
- stb.
Térjünk vissza a 47-es vasútvonalhoz.
Nem tévedünk sokat ha azt feltételezzük, (bátor fantáziával) hogy ha valamennyi fejlesztést megtesszük, akkor a mai kb. 40 utas helyett akár 600-800 utast is szállíthatunk ezen a vasút vonalon naponta.
Mi kell ehhez ?
- Emelt (min. 80 km/h) pályasebesség,
- óránkénti vonat mindkét irányba üzemkezdettől (04,30) üzemzárásig (23,30)
Nem akarok telhetetlen tűnni, de mivel mellékvonalról beszélünk, így lényégében mindegyik ponttal kellene kezdeni valamit.
(ezt már korábban is írtam, de a mai napig fenntartom: a 47-es az egyik legjobb fejlesztés az InterPici bevezetésével történt, tehát, ha valamerre el kell indulni, akkor az az irány)
(bár ezért ki fogok kapni, de ha Pécs esetében felszokott merülni egy uránvárosi mh kialakítása, akkor Komló esetében érdemes lenne elgondolkodni a Tesco környékén kialakítani egy mh.-t-bár látva, hogy mi lesz a vonallal ez is sci-fi kategória)
Ha valamilyen csoda folytán úgy gondolná a jelenlegi kormányzat, hogy mégis áldozna valamennyit ezekre a mellékvonalakra, akkor nyomvonal korrekció nem lenne lehetséges úgy, hogy ne a településtől 1-2 km-re álljon meg a vonat?
Meg lehet oldani, meg lehet szervezni, hogy fent a falvakban futó 7411-es útról levesszük a buszokat és az új (alig 20 éves) vasútvonalon lévő vasúti megállóhelyre vagy kiszállítjuk a falvakból az utazni vágyókat, vagy kigyalogoltatjuk.
Ez nem ördögtől való dolog.
Ugyanis minden faluból épült út az 0,5-1,0 km-re lévő saját vasúti megállóig.
Nem ismerem azt részt, ezért is kérdezem meg: Ha valamilyen csoda folytán úgy gondolná a jelenlegi kormányzat, hogy mégis áldozna valamennyit ezekre a mellékvonalakra, akkor nyomvonal korrekció nem lenne lehetséges úgy, hogy ne a településtől 1-2 km-re álljon meg a vonat?
Komló így még sokáig nem veszíti el a múltját-jelenét. Én kifejezetten nem bánom mondjuk, remek hangulata van a városnak egy 200-as Ikarusból nézve. :-)
Elfogadom persze. Köszönöm. Sőt mivel a következő írás terveim szerint az autóbusz viszonylatokról fog szólni, fogom igényelni a segítségedet is. A pontos adatokkal. Mikor mi indult el stb. Ha rávehető vagy... 😊
Igen, a DN "közel 33 ezer"-je a hivatalos adatok szerint a csúcson, Mánfa kiválása előtt, kicsivel 31 ezer felett volt. De igazából ennek nincs jelentősége, részlet kérdés, valamibe bele kellett kötnöm.:-)
Ha előtte olvasom a határnyitásról a hírt, akkor már korábban elszállt volna a kötözködős hangulatom, M41 2305 olvtárssal meg már megittunk együtt annyi vírusölő szert, hogy ne sértődjön meg.:-)
Hogy volt pontosan színezve ez a logó? Kèk-fehér pl. Komlón (Pécsett kék-sárga) maga a logó, de a betűk feketék, vagy kékek voltak? Makettezéshez kellene. Köszönöm.
Hasonló a helyzet Szombathelyen, ahol szintén komoly átépítések szükségessége (is) állt a megszüntetés mögött. Ott gyakorlatilag egy századeleji rendszer konzerválódott.
"A Régi Pécs Blog hosszú írásban foglalkozik a pécsi villamosozással, felteszi a kérdést, mégis miért kellett megszüntetni. A végkövetkeztetés az, hogy valószínűleg felsőbb utasításra döntöttek így."
Azért ez nem volt ennyire egyszerű, hogy leszóltak fentről, hogy nem kell Pécsre villamos.:-) Ha jól emlékszem, akkior a PV-s könyvben részletesebben írnak erről. A valódi ok az volt, hogy egyrészt kinőtte a város a villamoshálózatot, és az akkori városi úthálózat nem igazán adott lehetőséget a bővítésre, másrészt új áramátalakítóra lett volna szükség, ami nagyon drága lett volna.
És ha már 1/A, voltak olyan 1-esek, - nyilván fordaszervezési okokból - amelyek Zobák-aknáról, vagy éppen Kökönyösből indulva nem mentek végig, hanem csak az autóbuszállomásig közlekedtek. Erre egyszer-kétszer ráfáztam, mert volt olyan, hogy anyámat meglátogattam a Carbonban, aztán a Mecsek étterem előtt felszálltam, bedobtam a kétforintost a perselybe, majd 1 percen belül már kanyarodtunk is a Kossuth téri, illetve később a Bem utcai állomásra. Ezek a járatok nem voltak sem táblával, sem a menetrendben jelölve. Viszont volt átszállási lehetőség, a buszállomásról továbbinduló 1-esre, és ott bemondásra ment a díjmentes felszállás, miszerint a leálló 1-essel jöttem.
Akkor ez oda-vissza volt, a 4-esnek is körtvélyes betérése. Létezett ehhez 4/19 viszonylatjelző tábla?
Elástam pár menetrendet, van bennük pár érdekesség. Most nem a menetrendi történeti forrásokra gondolok, hanem arra, hogy elég slendriánul szerepeltek bennük a vonalak. Itt egy 1988-as, amiből pl. kihagyták az összes M-est, Körtvélyest pedig következetesen több éven át Körtevélyesként írták. Szvsz a korrektúrázást végző Körtvélyest gondolta elírásnak, mondván annak semmi értelme, ha szilva van, akkor körte is.:-)
Közben keresgéltem, és találtam egy 2011-es menetrend részletet, amelyben volt 19-es sikondai betéréssel, ez szombaton délután és vasárnap délután volt jellemző.
Köszi szépen az infókat, érdekes volt olvasni ezeket.
Emlékszem, még a régi Móricz Zsigmond utcai menetrenden látszódott a kilencvenes évekből (94-95), hogy a 4-esből is volt kettő (4 és 4A talán), az egyik csak a fürdőig ment, a másik a vadásztanyáig, de 5-ösből is ment 5I a rendes mellett, asszem csak az iskoláig talán. De érdekes visszagondolni az M19Y időszakra is, az talán még a 2010-es évek elején is ment, illetve az 1A-ra, ami OTP - Kökönyös távot nyomta. Egyébként volt olyan 19-es anno, ami kiment Sikondára? Nekem valami ilyesmi rémlik, de kíváncsi vagyok, ti tudtok-e róla valamit.
Köszi az infókat. Sok mindenre emlékszem, pl. a 8-as Petőfi utcai közlekedésére. De voltak új információk is bőven. Most majd az lesz a következő változás, hogy Körtvélyesből új út jön najd ki a sikondai útra, arra fognak kijárni a helyijáratok is.
Köszönöm szépen, ha beugrik még valami, akkor folytatom, de kb. most kiszáradt az agyam, iszok is egy sört.:-) Ha Lacinak találok még anyagot, akkor kivonatolva teszek még be, ha lesz valami érdekesebb.
Valóban, de korábban sem ilyen járat, sem ilyen tábla nem létezett. Ennek ott volt a jelentősége, hogy az általad is említett helyközi buszokon a 20-as járatra tudtak kiadni helyi tarifás jegyet a sofőrök. Korábbi menetrend könyvben szerepel ez 20 Autóbuszállomás - Mánfa viszonylatként is, amíg Mánfa a népszavazást követően nem vált le Komlóról. Amúgy a Fábián Béla utcában már Fő utca korában is volt buszmegálló, de azt emlékeim szerint csak iskolai, meg szerződéses járatok használták. Vagy talán volt korábban Mánfa - Zobák-akna, jelzés nélküli helyijáratként, a Május 1.-hez hasonlóan.
Erről csak annyit akartam megjegyezni a végén, hogy ez volt az eredeti 8-as, amit az utolsó nagy hálózati változáskor hoztak vissza 8/B jelzéssel.
Aztán újabb érdekesség, hogy a menetrendben volt 6/D jelzéssel iskolai előadási napokon 6-os járat dávidföldi betéréssel, de ilyen viszonylatjelzés nem, létezett még a régi típusú táblák korában sem. De ha már tábla, akkor a régi típusú 1-es létezett Kökönyös - Gesztenyés végállomások kiírással is a Zobák-akna helyett, talán még akkor, amikor az 1-es a Ságvári utcáról jött végig a Pécsi útra.
Na jó, abbahagyom, mielőtt még megunják a témát a topiklakók.:-)
Még egy beugrott, a kisbattyáni út elkészültéig a 7-es úgy szólt, hogy 7 Aut. áll - Jánosipuszta, és a kastély felett 1-200 méterre volt a forduló, ahol talán még most is van valami juhakol féle épület. Én 1979 tavaszán-ban utaztam be a tanulóbérletemmel az összes akkori viszonylatot, akkor még csak addig ment a hetes.
És akkor még a 8-as csoportról is teszek egy kis kiegészítést.
Amikor azt írod, hogy "8 Aut. áll. - Szilvás - Aut. áll.", az úgy nézett ki, hogy amikor az Április 4. utcánál még nem húzták fel a téglaházak utáűni két panelházon kívül a többit, akkor egy ideig a Panoráma étterem mögött volt a 8-as végállomás, az orvosi rendelőknél, és a buszok 8 Aut. áll. - Szilvás táblákkal jártak. Amikor helyreállt a Szilvás - Somág közötti közlekedés, akkor onnan kezdve a viszopnlatok hivatalosan úgy néztek ki, hogy 8 Aut. áll. - Szilvás - Somág - Aut. áll. és 8/A Aut. áll. - Somág - Szilvás - Aut. áll., az útvonaluk pedig teljesen azonos volt, csak fordított irányban a mentőállomásnál lévő elágazástól. Amikor átadták a Hunyadi utcai óvodánál a Vörösmarty u. - Hunyadi utca közötti útszakaszt, akkor 1979. szeptember 1-től így néztek ki a viszonylatok: 8 Aut. áll. - Szilvás - Somág - Kenderföld - Aut. áll. és 8/A Aut. áll. - Somág - Szilvás - Aut. áll., és innen kezdve a két járat útvonal már eltért, a 8-asnál kimaradt az Irinyi utcában a Gagarin utcai iskolánál lévő megálló, ahol már csak a napi egyetlen 13M járat maradt meg, a 8-as a Kristálynál lekanyarodott jobbra, és a Hunyadi utca - Vörösmarty utca - Petőfi utca útvonalon, és a Berek utcánál tért vissza az eredeti útvonalára. Ugyanígy módosult a 13-as, és a 17-es viszonylat is, és ekkor szűnt meg a 18-as. Aztán egy-két éven belül ismét módosult az útvonal, kimaradt a rövid életű Petőfi utcai megálló, és ment tovább a 8, 13, 17 a Zrinyi tér felé, és ez miatt a 18-as után néhány évvel később megszűnt a 10-es és 11-es viszonylat is.
Majdnem tökéletes, talán egy kivétellel rajta van az általam a 60-as évektől ismert összes viszonylat. Volt még egy 12 Kökönyös - Béta-akna, aztán sok évig nem volt 12-es.
Aztán a 4-es nagyon sokáig 4 Aut. áll - Sikonda viszonylatként csak a Hársfa étteremig közlekedett, ott volt a buszforduló, úgy rémlik, hogy az én első komlói korszakomban, (1984-ig) nem is ment még el a Vadásztanyáig.
Érdekesség, hogy az 1979. szeptember 1-jén kiadott menetrendfüzet vonalhálózati térképén már be volt jelölve az Aut. áll. - Kórház viszonylat 19-es jelzéssel, de ez végül így már nem indult meg, a hiányzó 12-est kapta a későbbi indulásakor, és ugye majd a 19 Aut. áll - Sikondai városrész viszonylat kapta ezt a számot, ahol a végállomás csak később kapta a Körtvélyes megnevezést.
Szintén csak érdekesség, hogy volt még számjelzés nélkül egy Szilvás - Kökönyös viszonylat, ami a 80-as évek első feléig közlekedett a Szilvás, Gimnázium - Május 1. Ruhagyár között, itt a régi, 1979. előtti viszonylatjelző táblát alkalmazták számjelzés nélkül Szilvás és Kökönyös végállomásokkal, és valamikor a 80-as évek második felében egy rövid életű, szintén szám nélküli Szilvás - KBSK sporttelep járat meccsnapokon. Ezt 2 menetjeggyel, vagy összvonalas bérlettel lehetett igénybe venni.
A Szilvás - kökönyös (Május 1. Ruhagyár) járat semmilyen menettrendben, nem volt meghirdetve, a KBSK-járat pedig csak a Szilvás, ABC megállóhelyen lévő, nagyméretű menetrendi tájékoztató táblán, ahol egy kék fémlapra voltak felragasztva az A/4-es menetrendek (8, 13, 17) üveglap mögött. Ha már ez is előkerült, akkor az érdekesség, hogy ilyen menetrendi tábla mindössze négy megállóban volt még ezen kívül, az OTP, illetve a Kökönyös, Petőfi tér megállókban mindkét irányban.
Amúgy, amit összeszedtél, abból kiindulva lehetne akár egy ahhoz hasonló füzetet összehozni, mint ami a komlói vasútvonalról készült. A Dunántúli Naplóban és a Mecseki Bányászban többször jelentek meg hosszabb cikkek a komlói helyi forgalomról, meg egy-kélt Komlóról szóló könyvben (a kiss József féle, meg van még egy másik, a József Attila könytárban pedig biztosan akad még a szép, vastag Komlói Monográfiából, ha jól emlékszem, abban is van anyag), amíg még "homoffiszban" vagyok, előásom a dobozaimból, amit tudok, és elküldöm szkennelve, ha esetleg érdekel.
Szentlőrinc-Barcs-Szentlőrinc távot kell csak, Szigetvárig viszont ha racionálják a buszokat megélne az órás ütem is. De ehhez kell egy megálló valahol uránvárosban.
Barcs és Gyékényes közt elég a napi 4 szombathelyi.
Úgyvan a LUN-765 és az LWX-145 voltak,az Ibidenhez jártak a Ventura és a Góliát hotelektől.Mindkettő beázott,azthiszem az egyik (sajna nem emlékszem melyik) sokkal többet állt,mint ment,a székezés igen sűrű volt,inkább gyermekszállításra voltak alkalmasok,átlag felnőttnek nagyon kis lábhelye volt,egyébként nem mentek rosszul,de nagyon örültünk mikor megszabadultunk tőlük:-)
Kordokumentum Komlóról. Köszönöm a városi könyvtár segítségét, akik kérésemre megkeresték a lapot. Komlói Újság, 1990. április 28-án megjelent száma. A próba csuklós busz épp a Mecsekfalui útról kanyarodik fel Körtvélyes felé, 19-es viszonylatszámmal. A cikkben olvasható, hogyan viselkedett a jármű a komlói utakon.
Ezek szerint akkor Komlón nem hal ki a 200-as széria egy ideig. Majd arra leszek kíváncsi, hogy a botos BPE-900 al mi lesz most, hogy jönnek helyis kocsik. Mikor is jár le a műszaki róla? Esetleg némi ötlet, hogy mit válthatnak majd ki ezek a kocsik a helyiről?
Egyrészt a Rábák a Győri flotta legaljai, ők örültek, hogy megszabadultak tőlük és valahova el tudták passzolni. A Credo meg napjainkig sem került Dorogra, nem találkoztam vele egyszer sem. Van egy érzésem, hogy már nem is jön.
Nos rosszul fejtettük meg a feladványt. Nem nyugodtam és elmentem egy profi fotós barátomhoz, aki csinált az analóg képből egy 500 Mb-os scant. Az eredmény pontot tesz a nagy kérdés végére. Egyértelmű, hogy az 1990. áprilisában Komlón tesztelt csuklós busz rendszáma: BV-89-20 volt. Így már minden tudunk róla, 1981-ben állt forgalomba Miskolcon GF-45-46 rendszámmal, majd megkapta a BV-89-20-at. Pécsre 1988-ban helyezték át, ahol a később a BPV-125 rendszámot kapta. 1993. december 30-ig dolgozott a megyeszékhelyen, majd selejtezték. Sajnos semmilyen fotót nem találtam róla a neten.
Egyáltalán nem csodálkozom sem Sopronon és sem Komlón, mert ezek a csabai buszok álomautók egynémelyekhez képest. Sopronnál most is vagy 6 busz javít. (múltkor legalábbis még annyi volt) . Komlón meg mi nem jobb egy 260.32-esnél.
Komló kaphatott volna az LSH-s Credokból is, úgahogy Sopron is.. Dehát Dorogon helyközibe nagyobb szükség volt rájuk, úgy ahogy a győri Rábákra is :p :(
Tele van 260-assal a helyi. Az sincs kizárva, hogy plussznak jön, hogy ne legyen járatkimaradás. Nyilván lehetne ide Next Gen Conectot is hozna, 1, ha lenne hozzá szakértelem, meg alkatrész 2, ha Komló nagyobb-komolyabb tömegközlekedést igényelne ( Új kocsik a nagyobb városok, megyei jogú városokba mennek I.sorban. ) Illete itt Komlón jó sok a hegy, jó a botváltó helyibe.
Békéscsaba ma újszerű Mercedes buszokkal gazdagodott és ez úgy kapcsolódik a topichoz, hogy ennek következményeképp hamarosan csabai 260-asokkal "gazdagodik" Komló. Na azok nem újszerűek. 😦
Fel sem fogom, hogy mindez 30 éve történt. 15 éves izgatott kis srácként ültem az erkélyen és néztem mikor röffentik be a csuklós motorját. Ugye ott volt forgalomtechnikai bejáráson előtte héten, aztán egész hétvégén és hétfőn is csak ott állt, ahol a képen is látszik. Május 1. kedd volt, akkor jött a vezér és nyitotta az ajtókat, elindult a motor. Persze az ismert üzemi okok miatt járatni kellett jó ideig, aztán kitette a 4-es táblát. Igen akkorra jó nagy tömeg várta a megállóban, fullon is indult Sikondára, a nap folyamán többször is. Aztán ennyi volt, másnapra eltűnt... :-(
Vicces egyébként, hogy pont az volt a régi rendszer utolsó napja (közjogilag 1990. május 2. a fordulópont, aznap ült össze ugyanis az új Országgyűlés, éppen ma 30 éve). Jó nagy buli lehetett, hogy még utoljára csuklós busszal kellett vinni az embereket, aztán május 2. már a másnaposság ünnepe volt. :D
"Hát néhányról még a büdös életben egy szót sem hallottam. Koch Valéria, Simonyi Károly, Cserepka János, József Nádor, Comenius..."
A '90-es években iskolák nevei változtak, iskolák költöztek a fenntartó igényei szerint, iskolák épületei kerültek vissza egyházi fenntartás alá, vagy iskolák szűntek meg jogutód nélkül. Például a Vegyipari költözött a Janus Pannonius utcából, majd szűnt meg. Iskolák kerültek a PTE alá, vagy vett át iskolaépületet a PTE. Alapítványi / magán oktatási intézmények születtek. A Gandhi Gimnázium talán a mai napig unikum az országban. A Komarov épületébe a Babits Mihály gimnázium költözött, a Komarov-szobor pedig a Búza térre. Mindegyik középiskola megközelíthető közösségi közlekedéssel, a belvárosiak némi plusz gyaloglással.
Közben azért elgondolkodtam, hogy a felsorolt iskolákhoz milyen buszokkal lehet eljutni, és elkezdtem keresgélni a térképen. Végül azért sikerült azonosítanom majdnem az összeset. Ezek után már csak azon csodálkozom, hogy a Kodálynak vagy a Janusnak miért nincs még legalább három sorból álló nevük.:-)
Egyik kedvenc szórakozásunk szokott lenni az érettségi kampányban, hogy jókat röhögünk pulettkével reggelente, amikor látjuk szerencsétlen öltönyös-matrózblúzos csapatokat leszállni a buszokról, amikor megyünk dolgozni. Ez a látvány valszeg azért el fog maradni hétfőn reggel, de majd meglátjuk. Amúgy a napokban azért kezdett látványosan nőni az utasszám a buszokon az előző hetekhez képest.
Na ja, egy Nagy Lajost vagy egy Ghandit ma valszeg a telefonkönyvben sem lenne egyszerű megtalálni, mert szinte biztos, hogy egyiket sem az I betű alatt kellene keresni.:-)
Ez a riposzt kosárlabdás megfelelője az, amikor a játékos a pálya közepéről úgy dob kosárra, hogy a labda a gyűrűt nem érintve a hálón átzuhan függőlegesen... :-D
Ez a Google még arra is képes, hogy mondjuk Timbuktu iskoláit telefonszámmal, e-mail címmel, honlappal listázhatja aki akarja. Meg különböző egyetemek nyilvános kutatásai elérhetőek angol nyelven, így például közlekedéssel kapcsolatosak.
Most, hogy végig gonodlom, bevallom, hogy azt sem tudom, hogy hány középiskola van Pécsett, talán 15 körül? Olyan tizen egy-kettőt tudnék csak felsorolni kapásból.
Ha most normál helyzet lenne, akkor felelősséggel azt merném kijelenteni, hogy pl. a 4-es buszon egész biztosan egymás-hegyén hátán állnának az érettségizők. Hogy most hányan mennek busz helyett autóval, azt nyilván nem lehet pontosan tudni, de hogy sokan, az biztos.
Készülnek-e az érettségi miatti megnövekedett forgalomra?
Az önkormányzat a tömegközlekedés tekintetében illetékes. Sűríti járatait az érettségi időszakban és csuklós buszokat is be tud vetni a Tüke Busz, ha erre szükség lesz.
A kiírás szerint 11 hónap maradt a teljes beruházásra, miközben egy kapavágás sem történt a területen. Ha 2021. május 31-ig nem zárják le a projektet, bukják az uniós támogatást is.
Akkor az is egy exmiskolci busz volt. 1980-as évjárat, a Pannonhoz 1987-ben került. Selejt lett vajon a 90-es évek elején, vagy megérte az új rendszámozást?
Két eset lehet. BV-89-20 vagy BV-89-28 szerintem, ezeket lehet leginkább kiolvasni a fotóról. Pécsi kocsik voltak, a 280-as listában van is ilyen. 1993-ban, illetve 1991-ben selejtezték őket. Ergo 1990 áprilisában lehetett Komlón bármelyik.
Köszi! Arra már nem is emlékeztem, hogy ekkor már az új táblákat használták, amelyeken nem voltak keretek a végállomások nevei körül. Azért ide merénylet volt 260-as helyett a 266-os.:-)
Azt végképp nem értem, hogy az utasváróra miért nem kerültek fel a tetőelemek? Ez olyan utasszívató. Persze akkor természetes volt, hogy a házakba már beköltöztek, de járda még nem volt. Örülni kellett, hogy egyáltalán jön a busz. Félévig készült a legegyszerűbb utasváró is, stb.
Igen, szép emlékeim vannak a város akkori korszakáról, főleg a gimnáziumi éveimre emlékszem szívesen. Nem csak a vonatok és buszok miatt.:-)
Pályázatot írok ki, mert sehogy sem találom:
Sok évvel ezelőtt, valamelyik közlekedési topikra betettem egy szkennelt képet egy füzetlapról, amely tartalmazta az összes komlói helyi kocsit, a GC 75-xx rendszámú Ik-266-osokkal kezdődően (volt benne némi pontatlanság, két olyan rendszám is szerepelt benne, amelyek nem komlóiak voltak, de azokhoz nem is voltak a naplómban napi adatok). Még arra is emlékszem, hogy egyszer már kerestem korábban, és nem találtam, de valaki előásta, és betette helyettem valamelyik topikba.
A becsületes megtalálónak felajánlom, hogy - ha majd egyszer ismét kinyitnak a kocsmák - egy tetszőleges pécsi becsületsüllyesztőben vendégül látom 2-3 korsó sörre/pohár borra/felesre. Én egyelőre feladom a keresést.
Helyköziből helyi kivitelűre átalakított 266-osok, amelyek onnan kezdve stabil helyi kocsik lettek, kb. 1980-81-ben: GC 90-88, GC 91-31, GF 04-64, és ha minden igaz GF 20-91.
Igen, valszeg az lesz. Amúgy az első két 260-as 1978-ban érkezett. Ezek még persellyel voltak felszerelve.
Keresem a régi indexes hozzászólásaimat, és itt találtam valakinek a hozzászólását, hogy feltehetően 2010 körül tettem be a Volán-topikba egy szkennelt listát. Viszont valamiért a hozzászólásaim 2003 és 2012 közötti részét egyszerűen nem érem el az Adatlapon keresztül listában, végiglapozni meg kicsit macerás. Az Index keresője meg egyszerűn gyenge... Keresem tovább.
1987, BY-23-24 indulásra készen a dávidföldi kocsiálláson.
Meg valamikor az árkádsor bontásakor, épp jön a BY-23-20, fekete-fehér a kép sajnos, de azért látszik, hogy ez nem sárga autóbusz, legalább két színe van:
Én 1984-ig laktam Komlón (első körben, aztán 1994-1996, végül 2002-2012) , addig nem volt kék-fehér kocsi, és persze a rendszámok is két betű-négy számból álltak még, 1984 nyaráig vezettem részletes listát.
Amúgy az első 260-as pont a GF 23-41 volt, amin utaztam. A KBSK asztalitenisz szakosztálya a dávidföldi iskolában, az Allendében tartotta az edzéseket, oda jártam az 5-össel, kicsit el is késtem, mert nem szálltam le a Jubileumnál, hanem mentem vele még egy kört az Orosz Gyula utcai végállomásig, és onnan jöttem vissza, mert egyszerűen nem tudtam otthagyni. Még a nylonborítás is az üléseken volt, az volt az első napja.:-)
Ezek mind kék-fehér színű buszok voltak, az első két fecske a BY-23-20 és a BY-23-24. Tisztán emlékszem 11 évesen rohantam le a pályaudvarra, mikor megérkeztek. Nagy csoda volt a sok sárga után. A 23-20-asnak volt átvilágítós viszonylatjelzője elől fent, míg a 23-24-nek kék fóliával le volt takarva.
Voltak kifejezetten helyi kivitelű 266-asok, ezek már a 260-asok előtt dolgoztak, egy ideig párhuzamosan a 620-asokkal. Annyiban különböztek a helyközi 266-asoktól, hogy az utastérben végig egyszintben volt a padló, egysoros ülések voltak, nem voltak az ablakok felett csomagtartók, és az oldalablakon korlátok, a színük drapp volt, a 80-as évek elején fényezték át őket Volán-sárgára. Aztán, ahogy a 600-as sorozat kopott kifelé, több helyközit is átalakítottak a helyi üzem számára, felszerelték rájuk előre az átvilágítós viszonylatszám jelzőt, a hátsó ablakba középre a hosszú viszonylasztám-tábla tartót, kivettek egy-egy üléssort, de a csomagtartókat, és az ablakok korlátait megtartották. Aztán érkezett még az MKV-tól néhány fülkés 266-os is helyibe. Ilyen helyis 266-os kép is található a fórumon sok évvel ezelőtti hozzászólásban. (Vagy a Városi és elővárosin?)
"Kék-fehér busz összesen 6 db volt Komlón."
Kék-fehér nem volt helyiben, de érkeztek használtan BKV-kékek (BKV, MKV?), amelyeknél a jobb második ablak teli volt, nem elhúzható, és az ablakban fent a kivilágítható nagy viszonylatjelző volt, ami elől is. Ezeket mondjuk emlékeim szerint soha nem használták, hanem oda is felszerelték az ablak alsó részére a fémkeretes táblatartót.
Ha valaki ezt teljesen betartja, már rögtön kisebb az esélye, hogy ott álljon 4.56-kor az alsómöcsögei elág-nál egy hirtelen ötlettől vezérelve, úgy, hogy még alapos indoka is legyen arra, hogy busszal utazhasson.
Ha megvan az alapos indok, akkor meg gondoljon arra, hogy így is milyen szerencsés a szlovén, horvát, vagy szerb szomszédainkhoz képest, akik a teljes tömegközlekedést leállították a vírushelyzet miatt és ott hiába is állna ki 4.56-kor az elágazásba, mert hetekig nem jön a busz.
Így ott nincs porobléma azzal sem, hogy hogyan vegyen jegyet.
Pedig az Ikarus listámban szinte biztos voltam. Alapvetően a kimondott helyi üzemben dolgozó, vagy oda szànt járműveket szedtem össze. Kék-fehér busz összesen 6 db volt Komlón. Meg a peóbacsuklós 1990-ben. BV-98-20 talán...
2020. március 23-tól a Koronavírus járványhelyzet miatt az első ajtó a Volánbusz autóbuszain nem használható és a járművezetői jegyértékesítés is szünetel ideiglenesen:
A '70-es, '80-as évekből hiányoznak belőle az eredetileg is helyis, illetve helyköziből átalakított 266-asok, meg néhány 260-as. Eredetileg kéket nem látok benne. Elvileg itt van valahol egy polcon a füzetem, amit vezettem anno, beszkennelem, és abból ki tudod egészíteni majd.
Lenne egy kérdésem: távolsági buszra hogyan lehet jegyet venni most, ha olyan állomáson akar felszállni az ember, ahol nincs pénztár? A mobilappos megoldás sem játszik, anyám nem képes híváson kívül semmit csinálni a mobiljával.
Nagy túlélő autó az is. Kifejezetten bejött az a kocsi egy tavaly novemberi fotós különjárat alkalmával. Azóta se nyomtunk akkora jó kört különCjáratba mint akkor.
Akit láttál alap esetben ellenőri tevékenységet végez viszont most végállomási feladatokat kaptak egy tablettel a kezükbe. Eleinte csak adminisztratív feladatuk volt ilyen semmi jellegű csak, hogy ne kelljen kirúgni őket. Akkor kérdeztek egy gkv nevet, rendszámot, kassza gép számot, járatszámot, időt és, hogy van-e a sofőrnek elég fertőtlenítője meg védőeszköze és, hogy aznap volt-e már fertőtlenítve a busza. De ezt a rendszerbe a járat indulást megelőző öt percen belül tudta csak bevinni valamiért minden esetben. Most már már feladatuk is van méghozzá ellenőri tevékenység ami azt jelenti, hogy bizonyos végállomásokon állnak és a felszálló utasokat nézik meg ám hivatalos forma szerint az utastérbe nem szállhatnának fel ám pár túlbuzgó egyén már ezt is úgy értelmezi, hogy ő neki már pediglen lehet.... Biztos illúzióromboló lehet nekik most, hogy büntetni nem tudnak hanem le kell az utast küldeni ha nincs jegye, hogy vegyen vagy kezdjen magával valamit.
Köztes megállóba szerencsére nem mennek meg nem is mernek mert abból lincshangulat lenne s hamar elzavarnák nem kedves módon a sofőrök is meg az utasok is. Nem mindenkinek van okostelefonja meg bankkártyája. Azt meg ne várja el egy Volánbusz, hogy majd gyorsan vesz mindenki egy okostelefont meg nyit bankszámlát.