YTONG Sugárzás: a gyártó szerint alacsonyabb mint a határérték
YTONG Tartósság: nézdd, az Ytong (pórusbeton)nemmás mint beton, légbuborékok, kvarchomok, meg egy-két apróság. Nem látom hogy mi mehetne tönkre benn. Pl. a betonra azt mondják hogy 80-évig szilárdul, majd újabb 80-évig "bomlik". (20 év mulva már úgysem ebben a házbnak
Szerintem nem kell, mert a PTH 44-es a Porotherm TM hőszigetelő falazóhabarccsal falazva, kétoldalt 1,5 cm mészvakolat a gyár szerint k=0,34 ami már jó.
Számold ki hogy a 38-as plusz 6-7 vagy akárhány cm szigetelés vagy a 44-es "pucér" jön-e ki olcsóbban. De a 44-es falnak (picit)nagyobb lesz az hőtehetelensége mint a 38-asnak, ami nyáron a melegbe jól jöhet...
Szóval 44-es PHT-ra kell hőszigetelő vakolat vagy nem?
38-as Ytong-ra ha jól olvastam akkor azt ajánljátok hogy nem kell, elég az Ytong külső belső vakolata.
Az Ytong hőszigetelését, főleg ha 37,5-es, nem kell 20 év múlva sem javítani, hidd el. Szigeteld inkább a födémedet, a padlódat, tegyél k=1,1-1,3-as ablakokat ill. én most a lábazat hőszigetelésén gondolkodom, mert a télen úgy tűnt, ott tör be leginkább a hideg.
A tökéletes egyébként a szendvicsfal, megfelelően kivitelezve. Kívül valamilyen burkolótégla, legolcsóbb a bontott, legjobb teljes vastagságban, mögötte légrés, ezt követ kb 5 cm kőzetgyapot (nem hungarocell!!!), belül pedig mondjuk 30-as Porotherm. Ez kiválóan hőszigetel, emellett nagyon jó a hőtárolása is, nyáron barlangban érezhetet magadat benne, légkondi nélkül is. Persze egy ilyen fal négyzetmétere kivitelezéssel (ha bontott helyett klinkertéglát használsz) meghaladhatja a 30000 Ft-ot.
"nem nyújt kellő védelmet a hideg ellen"-
nem megvédeni kell, hanem szigetelni.
Egyébként a 38-as YTONG (azaz 37,5 NF+GT) k=0,32 értékkel bír. Ez elég korszerü manapság. Főleg, hogy a Pototherm 38-as csak k=0,41 (mészvakolattal) tehát 22%-kal jobb az Ytong.
Egyébként az Ytong gyártó szerint _nagyon_ ellenjavalt a dryvit, a párazárás miatt.
Ne felejtsétek el, hogy a falazat miatti hőveszteség csak kb.30%-a teljes hőveszteségnek, tehát ha mondjuk 200eFt-ot plusszba ráköltesz hőszigetelésre, ami mondjuk +15%-kal javitja a fal k-értékét, akkor az egész fütésszámla csak 15/3 azaz 5%-kal csökkenhet a fütésszámla, ami mondjuk 2000 m3 éves gáznál 100 m3 ami 5000 FT/év megtakaritás...40 év alatt meg is térül a +200eFt-od...inkább a fődém és/vagy a nyilászárókra vagy egy premium kazánra kell költeni.
Hőszigetelő vakolat szerintem nem korszerű, az alkalmazható vastagságban nem nyújt kellő védelmet a hideg ellen. De szerintem még a dryvit(hungarocell) szigetelés sem költséghatékony Ytong 30, ill PTH 38 esetén sem. PTH esetén viszont megéri valszeg a hőszigetelő falazóhabarcs alkalmazása.
Ytongra nem kell külső hőszigetelés, csak az Ytong saját külső/belső vakolóanyagával vakoltasd. Az Ytong "lélegzik" ezért nem ajánlott párazáró felületképzés.
Az PTH vs Ytong összehasonlitásnál vedd figyelembe a tégla meg a vakolat árain kivül, hogy az Ytong-falazás munkadija jóval olcsóbb mert könnyebb a kőmüveseknek. Illete a méretpontossága is kedvezőbb, tehát belül és kivül is csak vékony vakolat kell, nemm kell vastagon kenni, hogy a hibákat "eltakarja".
Ja, és még valami a sitt. PTH-nál jóval több selejt lesz falazás végére mint az Ytongból.
Nálunk 125+30 nm Ytong-háznál egy talicskányi (!) volt csak a törmelék. A belső falaknál meg szinte semmi. Ha kevesebb a törmelék, kevesebb anyagot is kell venned.
Kicsit felhoznám eme topic-ot.
Bár lehet hogy már minden ki lett vesézve, de talán mégsem.
Építkezni fogok és a téglán gondolkodok. Én egyelőre nyitott vagyok mindenre, de a kedvesem PHT párti. Úgyhogy PHT-nél maradva:
38-as vagy 44-es? Nekem ez utóbbi a szimpatikusabb. Megnéztem az ára 15%-kal drágább. De!!! Itt úgy olvastam hogy a 44-esre nem szükséges hőszigetelő vakolatot rakni? Ebben az esetben olcsóbbá válik mint ha 38-asból hőszigetelő vakolattal építkeznénk. Igaz ez, és ki szabad hagyni a hőszig vakolatot? A Nut-Feder illesztéseknél nem lesz probléma?
Ugyanez a kérdés vonatkozik az YTONG-ra is, bár ott egy mérettel kevesebbre igazak ezek a k értékek. Vagyis a 38-as Ytong-nál kell-e hőszig vakolat?
Ytongos kérdésem volna. Szeretnék épiteni egy kandallot. Megvan már a gyári kandallobetét(Seguin, 17kW). Ytongbol szertném megcsinálni a kandallo burkolatát, amit majd diszburkolattal látok el. A helyen láttam a belső részét, ott az ytongon belül volt egy üvegháló felragasztva. A kérdésem, hogy mivel ragaszthato az (habarcs, vagy flex ragaszto) és hogy a diszkö burkolat (mediterrán, vagy jadria sárga hasitott mészköburkolatra gondoltam)mivel ragaszthato fel, beleszámitva a diletáciot.
Porothermből épülő házra alkuszunk éppen, de a téglák közötti habarcs kissé túl porózusnak tűnik számomra, körömmel is kikaparható. Jelenthet ez problémát? A jelenség az adott térségben - Velencei-tó vidéke - szinte általánosnak számít (de nekem nem rokonszenves). Kérem aki tud, adjon tanácsot, előre is köszönöm.
Vigyázni kell ezekkel a mérnökökkel... :) Különösen a fiatalokkal. Megtanulták, de nem mindig van mögötte 20 év tapasztalat, így olykor csak a puszta számokra meg képletekre tudnak támaszkodni.
Mi azért vettük mégis a 37,5-es Ytongot, mert amellett, hogy jobban hőszigetel, a hőtehetetlensége is nagyobb, kevésbé melegszik át nyáron. Talán ez is szempont.
Persze tény, hogy az ablakok hővezetési tényezője (k-ra gondolok, ha netán rosszul emlékszem a kifejezésre) argonnal töltött hőszigetelő ablakoknál is 1,1 (W/m2K), míg a 30-as Ytong hagyományos habarcsvakolat esetén 0,43. Ezt elég nehéz összehasonlítani. Szóljon, ha tud valaki ennél jobb ablakokat, mert az általánosan elterjedt ablakok esetén ennyi az annyi. Létezik-e pl. háromrétegű ablak (4-16-4-16-4) ? Na ezt átküldöm az ablakos topikba.
Ma beszéltem a leendő mérnökünkkel, aki azt ajánlotta, hogy ne csináljuk a házat 37,5-ös Ytongból mert annyival nem jobb mint amennyivel többe kerül a 30-ashoz képest. Azt javasolta, hogy a különbözetet inkább költsük jobb ablakokra és jobb kazánra, mert a legtöbb hőveszteség (kb.20-20%) ott keletkezik. Tehát többenergiát (pénzt) lehet megtakarítani jó ablakokkal és jó kazánnal, mint 7,5-tel vastagabb falazattal.
Én is találkoztam vele, pl. a SzeBeton-nál. Sokkal drágább (2x annyi), mint az üreges beton béléstest, ráadásul nem lehet rálépni, hanem még felbeton kell rája, vashálóval azt hiszem. De biztos van előnye is, csak én nem tudom, hogy mi az.
A Construmán láttam az Ytongnak a födém készítésére való béléstestet ( ugyanaz a geometria mint a kerámia béléstest ).
Ezt sem az Ytong honlapján sem árlistákon nem találtam. Lehet hogy csak mintadarabok voltak?
Hallot már róla valaki?
én is megnéztem az ytong honlapját, és nem találtam ilyen jellemzést, hogy csak a 150-es felelne meg. leírták viszont, hogy a 100/125/150-es válaszfalak hanggátlása 40-42,5 db (ha jól emlékszem). Ez nem rosszabb, mint a PTH 10-ese. Egyébként a PTH-ból a 11,5-ös a szimpatikus, de ehelyett lesz(már van?) a 12,x méret valamely áthidaló mérete miatt.
Kiváncsivá tettél és megnéztem az Ytong honlapját. Ott saját maguk feketén fehéren leírják, hogy hangtechnikai szempontból a 15-ös Ytong a megfelelő válaszfalnak.
De megnéztem a Porthermet is ott legalább találtam korrekt db-es hangcsillapítási értékeket. A 10-es válaszfalnak 40db, ugyanez a vastagság esetén egy gipszkartonos válaszfalnál 50db. Én eddig is a gipszkartonos megoldásra szavaztam, de ez most végleg meggyőzött.
Megnézegettem a hőszig falazóhabarcs, hőszig vakolat, vékonyágyazatú habarcs, ytong vakolat árakat, és arra jutottam, hogy 1 m2 PTH 38 NF falfelülethez a hőszig habarcs+belső vakolat+4-5cm hőszig vakolat kb. 2900 Ft/m2, míg YTONG 300/375 NFGHZTRGESFGstb-hez (kb. ugyanaz) a hozzávaló habarcs+belső vakolat+külső vakolat 1700 Ft/m2.
Ha figyelembe veszem, hogy az YTONG 300 GF? (vagy mi a szösz) kb. 5800 Ft/m2, a PTH 38NF 5200 Ft/m2, az YTONG 375 GF pedig 8000 Ft/m2, akkor a legolcsóbb megoldás (ugyanakkora munkadíjat feltételezve) az YTONG 300, a legjobb hőszigetelést 375 adja, de a házam esetében (114m2 falfelületet építenék ebből) kb. 250e Ft pluszt jelent ktg-ben. A térelválasztó falaknál a a PTH 11,5 a legolcsóbb, de nem annyival (esetemben kb. 30e Ft 75m2 falfelületre az Ytong 100-hoz képest, míg a 125-höz viszonyítva kb. 60e Ft a különbség), hogy érdemes lenne a PTH 38NF téglával együtt ezt választani.
Itt mindenki csak a h?értékekkel van elfoglalva. Pedig a hangszigetelés legalább olyan fontos. Én most építkeztem, és a bels? elválasztó falak 10es ytong falazóból készültek. könnyú rakni, esztétikus, tiszta, de az már most látszik, hogy a hangszigetelése nulla! Még nincsenek a falak levakolva, de nem hiszem, hogy az a fél cm sokat számítana. Egy 10es gipszkarton fal közte gyapottal nagyságrenddel többet szigetel. A ytong ebb?l a szempontból ilyeszt?. a légy zümmögése is áthallatszik.
most törhetem a fejem, hogy az új falakat, hogyan hangszigeteljem le utólag, sok pénzért. mert a gyerekszoba és a hálószobám között még sem jó ha.....
"nem veszi fel a versenyt egy régi vályogból vagy tömör, kisméretű téglából épített házzal. Azokban nyáron lényegesen hűvösebb van, de ilyeneket az egyéb problémáik miatt ma már mégsem építenek."
de igen epitenek, ausztriaban es nemetorszagban igen nagy divatja van a valyognak ujra. Mint lelegzo haz, az egyik legegeszsegesebb. A problema vele annyi, hogy mig egy gyari teglanak minden parameteret eleg jo pontossaggal lehet megmondani, a valyog kevesbe egzakt ilyen szempontbol.
én meg egy régi bérházban lakom, ahol 60 cm vastag tömör nagyméretű téglából készültek a falak, és a leengedett redőnyök ellenére 30 C van a lakásban. igaz, a legfelső szinten lakom, és a nap déltől este 8-ig az ablakaim előtt megy végig, de azért mégis meglepő volt, hogy a hűvös első és másdik emelethez képest nálunk milyen meleg tud lenni.
erről jut eszembe, hogy a fal csak az egyik része a hőháztartásnak, ott vannak még az üvegfelületek is, amelyeknek elég kicsi a tömege...
A Ytong ilyen szempontból valóban nem veszi fel a versenyt egy régi vályogból vagy tömör, kisméretű téglából épített házzal. Azokban nyáron lényegesen hűvösebb van, de ilyeneket az egyéb problémáik miatt ma már mégsem építenek. A PT viszont a jobb hőszigetelés miatt szintén tele van lyukakkal, így ebből a szempontból nem sokkal jobb az Ytongnál. Pontos számokat ugyan nem tudok, de én két éve lakom Ytongból készült házban, és a nyári melegben nem érzek lényeges különbséget a PT-s házakhoz képest.
az ytong porotherm osszehasonlitasnal, ugy veszem eszre, hogy csak k-kat meg szilardsagot hasonlitotok ossze, pedig fontos dolog a hokapacitas. ami nagyjabol annyit tesz, hogy a haz mennyire reagal hirtelen a kulso hatasokra, akarcsak egy cserepkalyha. ha nagy a hokapacitas, akkor lassabb felfuteni, es nehezebben hul le. egy allando hsznalatu epuletnel a nagy hokapacitas kedvezobb, mert ha ejszaka nagyon le is hul a kulso homerseklet, vagy felmelegszik eppen nyaron, a belso homersekletre kevesbe van hatassal. egy idoszakosan hasznalt epuletnel viszont elony lehet az alacsony hokapacitas, mert sokkal gyorsabban fel lehet futeni. a hokapacitas leginkabb a tomeggel van aranyban, egy ytongnak kicsi, egy teglanak nagy, a betonnak pedig igen nagy. ez is egy szempont, amit erdemes figyelembe venni.
a k=0,61 kifejezetten rossznak szamit, mivel ez csak falra ervenyes, viszont a nyilaszarok + hohidak figyelembevetelevel kene 0,6 alatt maradnia a jelenlegi szabvany szerint, ami szinten nem tul friss dolog. de 30 cm-es faltol nem is varhato el tobb. ha komolyan akarod ezt a hazat, akkor szerintem erdemes egy kulso plussz (legjobb a hoszigeteles+atszelloztetett legres+kulsoburkolat, pl tegla), valamint hivni egy geigermuller szamlalot, hogy szamolja meg mennyi a radioaktivitas. az altalanositas nem tud pontos eredmenyt adni. szoval szerintem kerj valakitol egy arajanlatot a kulso felujitasra (eleg hozzavetolegesen), es ezt kalkulald bele a vetelarba.
hát igen, nagyok a falazóelemek, ergo rövid teherhordó falszakaszokat nem igazán lehet belőle összehozni. mi is egy rakás pillérrel számolunk, igaz, csak beltérre. már nézegetem a bentmaradó zsaluelemeket fabetonból, egyebekből. egyébként valszeg ilyesmiből (fabeton, heraklith?) lesznek a homlokzati áthidalók is, mivel szegmensíves nyílászárókat szeretnénk majd mindenhova.