Keresés

Részletes keresés

Aknot Creative Commons License 1999.11.18 0 0 643
Sziasztok fiuk!

En csak bekukantottam ide, ki fecseg ilyenkor is a tasztalon? Es mit latok pont egy repulos topic van a topon!

En epp Japanban vagyok (itt most 12:56) egy holegbalon bajnoksagon, 13:00-kor lesz eligazitas. Nekem EZ a legnagyobb repulos elmenyem, mert ugye ez is a repules egy formaja.

Újlaki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 642
A Tu–124-es egy kicsinyített Tu–104-es. Nagyon kis szériában épült (talán 120 készült?), mert átadta a helyét a Kistuskónak, a Tu–134-nek. A kistestvér sok levetett cuccot örökölt a bátyótól (nővértől?): azt hiszem, azonos a szárny (a külső rész) és a futómű, a törzs nagy része, pl. az üvegezett orr. És bizotsan belül is sok minden.

Egy időben elég sokat repültem a 124-essel, és főleg a kabinban. Korábban már írtam erről egy keveset. Ültem már egész úton a navigátor mögötti lecsapható ülésen, ott, az alagútban, az üvegezett orr mögött. Ültem a bal ülésben, és egy kicsit húztam-nyomtam a kormányt; de erről mindjárt.

Nagyon szerettem a gépet. Az első példányokon (067-ig biztosan) még hálós csomagtartó volt, később már polcos lett (072-től biztosan).

Ugyanúgy volt rajta robot meg BSzU-ZP, mint a 34-esen. A robot ugyanúgy, lehajthatóan volt belógatva a két pilótaablak között.

ICAO I-es, 800 m x 60 m-es a minimum, és láttam is ilyen leszállást élesben. Meg akartam írni, de túlléptem a terjedelmi korlátokon. Majd belinkelem.

1976 körül még vígan röpködtek, aztán pillanatok alatt átképezték a személyzeteket 34-esre, és az öred madarakat leselejtezték.

Előzmény: toki (636)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 641
Ujlaki!

Nem viccelek!!! Tenyleg komolyan erdekel...

Előzmény: toki (639)
Klein Creative Commons License 1999.11.18 0 0 640
Toki!

Ertem, en az Aeromagazint olvasgatom es ezzel ki is fujt...DDDD, meg egyszer repultem mar An-2-essel is!

Ujlaki!

Autorotacio eseten a lapatok beallitasi szoge megvaltoztatando, a tobbi a rotorkuppal es a sulypontvandorlassal kapcsolatban ugy igaz!

Előzmény: Újlaki (638)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 639
Na, legyszi meselj!!! Mivel repultel meg?
Előzmény: Újlaki (638)
Újlaki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 638
Gyerekek, nem kell sem negatív állásszög, sem visszafelé pörgés.

Tegyük fel, hogy a rotor tehetetlenségi nyomatéka végtelen nagy. Képzeljük el, hogy a helikopter szabályosan autorotálva siklik (süllyed). Húzd most meg a ciklikus kart. A helikopter megemeli az orrát, a süllyedés sebessége csökken, majd nulla lesz. A rotorlapátok síkja (jó, kúpja) pozitív szöget zár be a haladási iránnyal, tehát a légárammal, ezért az autorotáció fennmarad. A helikopter most vízsintesen haladhatna, ha nem kezdene el rohamosan lassulni.

Ha most van rajta egy drótkötél (légcsavar, gyorsítórakéta stb.), amivel a sebességcsökkenés megakadályozható, akkor tovább repülhet vízszintesen.

pancho ott téved, hogy összekever kétfajta függőleges irányt:

1) Az álló motorú helikopter, ugyanúgy, mint a vitorlázógép, csak a magasságának vagy a sebességének elvesztésével pótolhatja a hiányzó teljesítményt. Ezért süllyednie kell.

2) De az autorotációhoz nem az szükséges, hogy a helikopter lefelé haladjon, hanem az, hogy a légáram, legalább részben, alulról érje a rotorlapátokat. Ha nincs hajtás, akkor ez csak süllyedéssel érhető el. Ha húzzák vagy vonják a gépet, akkor akár emelkedhet is. Ugyanolyan normál, pozitív lapátszöggel és forgásiránnyal, mint a rendes repüléskor.

Egyébként az autorotáló helikopter nem függőlegesen süllyed, mert akkor nem adna elég felhajtóerőt a rotor. Igen erőteljes iramban halad előre is, ugyanis a haladó rotor (normális esetben is) nagyobb felhajtóerőt ad, mint az álló. Ezért aztán aűz autorotáló helikopter repülőgép-szerűen, kilebegtetve és kigurulva (kicsúszva, ha szántalpas) száll le.

Előzmény: Klein (628)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 637
Es te honnan vagy ilyen profi helikopterekbol? Csak nem STEWARDESS vagy?
Előzmény: Klein (634)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 636
jaj, Istenem!

Repultel Tu-124-essel???? Meselj, milyen volt!!!!
Tenyleg nagyon kivancsiva teszel. Az ugye a Medve polgari valtozata, ha jol tudom? Na, meselj...

Előzmény: Újlaki (631)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 635
En ugyan nem. En a TopGunbol olvastam mindezt. ErteDDDD, ilyen szinvonalas a lap. Szoval erted...
Előzmény: Klein (632)
Klein Creative Commons License 1999.11.18 0 0 634
Bocs, Magyarorszagon!-nagybetuvel
Előzmény: Klein (632)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 633
"ekvivalens légellenállás"

Ez a fogalom elviekben elkepzelheto, en nem talalkoztam vele. Elviekben ugy hivjak ezt hogy a ket ero kulonbsege gyorsitasra vagy lassitasra vall.

Na szoval pilota vagy-e? Tudod, hallgatas beismeres!!!!!!!

Előzmény: Újlaki (630)
Klein Creative Commons License 1999.11.18 0 0 632
Toki!

Te honnan vagy ilyen profi hajtomubol, hol vegeztel, itthon?

Csak azert kerdezem , mert mintha valaki azt irta volna regebben, hogy magyarorszagon csak Gyorben van egyaltalan felsofoku repulos kepzes(repulesiranyito)?????

Remelem Te nem keteves tanfolyamot vegeztel!?

Előzmény: toki (629)
Újlaki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 631
Bár úgy lett volna! Sajnos, nem.

Hacsak nem utaztál 1976 táján a Szovjetunióban, belföldi járattal, Tu–124-esssel, talán Kijev–Min-Vodi között vagy vissza, mert akkor az út egy részén én vezettem. De pszt, ez nem publikus!

A fiammal is repülhettél, mert 10 éves volt, amikor egy ***** kapitány megengedte neki, hogy a robotpilótával kicsit kormányozza a gépet. (A ****** egy légitársaság neve, de nem akarom, hogy még további kirugások legyenek).

Előzmény: toki (629)
Újlaki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 630
"A hajtomu jelenlete a legellenallast nem csokkenti vagy noveli, hanem ellensulyozza."

Persze. De amikor számolsz, olyan mindegy, hogyan fogalmazod.

Mondjuk azt, hogy "ekvivalens jósági tényező": annak a (sikló)repülőgépnek a jósági tényezője, amely ugyanolyan paraméterekkel siklana, mint a vizsgált – hajtóművel megsegített – repülőgép. Az "ekvivalens légellenállás" a tolóerővel csökkentett ellenállás, és természetesen lehet negatív is.

Előzmény: toki (622)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 629
Akkor Te vagy az! Azert olyan ismeros a neved! Asszem valamikor vittel Te engem!!!!
Előzmény: Újlaki (627)
Klein Creative Commons License 1999.11.18 0 0 628
Pancho!

Mar miert porogne hatrafele??? A lapatbeallitasi szoget is lehet valtoztatni!

Lasd, mikor legcsavarral negativ allasszoggel reverzalsz.

A tobbit gomdolom vegigolvastad!

Előzmény: pancho (612)
Újlaki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 627
MÉG nem... :-)
Előzmény: toki (626)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 626
Mondd csak, a fiad nem pilota veletlenul? Mar ha nem titok a dolog...
Előzmény: Újlaki (623)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 625
Ebbol az aspektusbol is igaz a dolog. Vegul is ugyanoda jutottunk, csak mas szempomtokbol, mert TE felig igenybeveteli szempontbol nezted a dolgokat.
Előzmény: Újlaki (623)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 624
Ujlaki irta:

`ELméletileg két azonos alakú, de különböző méretű test aerodinamikai jellemzői megegyezhetnének, ha a levegő is elméleti lenne. Mivel a levegő igencsak gyakorlati, belép az ú.n. Reynolds-szám (Re), ami, amennyire az én gyepes KLGS agyam fel tudja fogni, éppen a méretbeli eltérések okozta hatásokat veszi figyelembe. A dolognak az az oka, megint csak nagyon vulgárisan és KLGS-szemmel, hogy a levegő molekulái a kis szárny meg a nagy szárny körül is abszolút méretben azonos méretűek, tehát nem követik a kicsinyítés-nagyítás által rájuk erőszakolni próbált arányosságot. A határréteg például azonos vastagságú a kis szárny körül is, meg a nagy szárny körül is. `

Nos, akkor sorjaban tisztazzuk a dolgokat.
1/ A Reynolds szam egy ugynevezett hasonlosagi szam az aramlastanban. Most hiaba mondanam azt hogy melyik egyenlet levezetesebol jon ki, maradjunk abban hogy egy univerzalis, ugynevezett Euler-egyenlet levezetesebol. Mit fejez ki? Azt, hogy ha ket testre a Re-szam azonos, akkor a ket testre hato inercialis es surlodasi erok viszonya megegyezik.Ezek kozott van a legellenallas es a felhajtoero is. A legellenallastenyezot, a felhajtoero-tenyezot sokszor a Re-szam fuggvenyeben abrazoljak. Ezt ugy hivjak hogy hasonlosagelmelet.Amikor egy repulot tesztelnek, ugy kezdik hogy a kicsinyitett masat(makett) a szelcsatornaba helyezik. A makett es a valodi gep Re-szama megegyezik, igy kovetkeztetni tudnak a fellepo erokre belole es az aramlastani viszonyok egy reszere.

Masik tevhit az hogy a hatarreteg vastagsaga nagy es kis profilnal megegyezik. Nos. Hat a hatarreteg vastagsaga egynesen aranyos (elmeletben) a belepoeltol valo tavolsag gyokevel. De ez csakis elmeletben van igy. Tehat elobbi allitas megcafolva. Viszont a valosagban a hatarreteg vasatagsaga meg egy csomo minden tenyezotol fugg. ELSOSORBAN a Re-szamtol, de erre tapasztalati osszefuggesek vannak.

Előzmény: Újlaki (619)
Újlaki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 623
Pontosan úgy gondoltam, hogy ha kétszeresére növelek egy repülőszerkezetet, akkor a felületek négyszeresre növekednek, a tömegek nyolcszorosra. tehát máris nagyobb állásszöggel kell repülni, vagy nagyobb sebességgel.

De ha tovább nagyítom, egyszer csak eltörik a saját súlya alatt, mert a szilárdsági mutatók nem a tömeggel, hanem legfeljebb a felülettel arányosan növekednek (pontosabban a hajlítóigénybevétel a negyedik hatványon nő, a szilárdság csak a harmadikon). Ezért még vastagabbra, tehát nehezebbre kell építeni.

Nem jól gondolom?

Előzmény: toki (620)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 622
`Ekkor a "légellenállás" lehet nulla vagy negatív is, vagyis a formula figyelemve tudja venni a hajtómű jelenlétét`

A hajtomu jelenlete a legellenallast nem csokkenti vagy noveli, hanem ellensulyozza.

Előzmény: Újlaki (619)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 621
utolso mondtban kozvetlent akartam irni
Előzmény: toki (620)
toki Creative Commons License 1999.11.18 0 0 620
Ujlaki!

Idezlek:

`Tömeg, felület még egyszer: A siklószámhoz persze nincs köze, de ha egyenszilárdságúra építik, a nagyobb szerkezet nehezebb lesz, és ezért azonos aerodinamikai kialakítás esetén gyorsabban kell repülnie, vagyis a polárgörbe más szakaszán lesz. Ennek lehet megint csak olyan "tégla"-hatása.`

Ez egeszen pontosan ugy valosul meg(remelem nem ertettelek felre) hogy azonos szarnyfelulet eseten ha a tomeget noveled `nagyobb sebesseg` szukseges ahhoz hogy levegoben maradjon a szerkezet(vizszintes repulesben). Mert nagyobb lesz a minimalis sebesseg, ami a feluleti terhelessel aranyos. Tehat nagyobb toloero kell.
Egyebkent meg ennek a polargorbehez annyi koze van, hogy az allasszoget novelve egy ideig `ellensulyozni` tudjuk a tomeg novelesenek hatasat.Tehat akkor valoban elmozdulunk a Lilienthal-fele diagrammon. De csak kozvetve van ra hatasa!
Viszont a Szukseges Toloero grafikonokhoz van koze kozvetve!

Előzmény: Újlaki (619)
Újlaki Creative Commons License 1999.11.17 0 0 619
Na, mi minden volt itt nélkülem! Menjünk valahogy sorjában.

A helikopter, amíg a rotorja forog, közel azonosan viselkedik a repülőgéppel. A rotor nem tudja, merre van lefelé és felfelé. Ahogy a vitorlázógép, mivel nincs motorja, csak lefelé képes siklani, az autorotáló helikopter is csak lefelé képes autorotálni. De ha a vitorlázógépet vonatatókötélre vesszük, akkor már képes felfelé is "siklani"? ahogy a helikopter is, amint azt az általam már említett autogíró jól modelleze (csak hátul van neki a vontatókötele, és nagyon rövid).

Még egy közvetett (majdnem) bitzonyíték: az autorotáló helikoptert leszálláskor – ha sikerül – kilebegtetik, azaz majdnem vízszintesen repül. Ha ilyenkor a pilóta egy icipicit túlhúzza, máris átmegy a szerkezet emelkedésbe; persze, ezt csak öngyilkosoknak ajánlják, hiszen akkor a rotor forgási energiája még gyorsabban elfogy, és az álló vagy majdnem álló rotorú helikopter már valóban majdnem téglaként esik le.

pancho, ha nehéz elképzelni, gondolj egy olyan helikopterre, amelynek a hasára van akasztva a vonatatókötél, és amikor meghúzzák, 45 fokos szögben hátradőlve halad előre. Úgy fog rotálni, hogy az csak na! A valóságban már egészen kis "állásszög" elegendő, bár a rotor tengelye, ha jól tudom, kissé előredöntve (?) van beépítve, és ezt természetesen kompenzálni kell.

Vadászgép és tégla: szerintem nem lehet olyan nagyon rossz az aerodimanikai jósági fok vadászgépeknél sem, csak kicsi a szrányuk, vagyis nagy a felületi terhelésük, ezért gyorsan kell repülniük. Aki meg gyorsan repül, az ugyanolyan siklási szög mellett gyorsan is süllyed. Ezért tűnik kicsit téglásnak a kialudt kályhacső.

Tömeg, felület, siklószám: ELméletileg két azonos alakú, de különböző méretű test aerodinamikai jellemzői megegyezhetnének, ha a levegő is elméleti lenne. Mivel a levegő igencsak gyakorlati, belép az ú.n. Reynolds-szám (Re), ami, amennyire az én gyepes KLGS agyam fel tudja fogni, éppen a méretbeli eltérések okozta hatásokat veszi figyelembe. A dolognak az az oka, megint csak nagyon vulgárisan és KLGS-szemmel, hogy a levegő molekulái a kis szárny meg a nagy szárny körül is abszolút méretben azonos méretűek, tehát nem követik a kicsinyítés-nagyítás által rájuk erőszakolni próbált arányosságot. A határréteg például azonos vastagságú a kis szárny körül is, meg a nagy szárny körül is. Csak hogy ami az elefántnak pocsolya, abba az egér belefullad. Ezért van az, hogy a repülőmodell (de még a 2/3 méretarányú utánépítés is) más repülőtulajdonságokkal rendelkezik, mint az eredeti; és ezért nem repül egyformán a kis tégla meg a nagy tégla.

Siklószám, jósági fok: Célszerű definiálni egy univerzális jósági (vagy inkább rosszasági) fokot, mégpedig úgy, hogy a felhajtóerő legyen a nevezőben. Ekkor a "légellenállás" lehet nulla vagy negatív is, vagyis a formula figyelemve tudja venni a hajtómű jelenlétét, és nem fordul az érték végtelenbe, amikor éppen vízszintesen repül a gép.

Tömeg, felület még egyszer: A siklószámhoz persze nincs köze, de ha egyenszilárdságúra építik, a nagyobb szerkezet nehezebb lesz, és ezért azonos aerodinamikai kialakítás esetén gyorsabban kell repülnie, vagyis a polárgörbe más szakaszán lesz. Ennek lehet megint csak olyan "tégla"-hatása.

Kívülállóknak körösztkérdés: Mi esik gyorsabban, egy tégla vagy két tégla?

toki Creative Commons License 1999.11.17 0 0 618
Szoval az aerodinamikai josagi fok definicio szerint a felhajtoero-tenyezo es az ellenallastenyezo hanyadosa, ami equivalens a felhajtoero es az ellenallas hanyadosaval. Ez a sikloszam reciproka. Tehat magyaran ha a K nagyobb,a gep tobbet siklik 1000 meterrol(ahogy ezt sportrepulesben mondjak). Csakhogy ok tevesen erre azt mondjak hogy a sikloszama nagyobb, valoszinu azert mert tobbet siklik.
Előzmény: Osztap Bender (617)
Osztap Bender Creative Commons License 1999.11.17 0 0 617
Aha, akkor valóban az aerodinamikai jósági fokra (K) gondolhattam, csak nem tudtam róla, és valóban sprotrepülő kontextusban ismerem. Akkor akár rendbe is tehetnéd ezirányú hiányos ismereteinket, én a magam részéről kiváncsian várom.

Osztap

Előzmény: toki (616)
toki Creative Commons License 1999.11.17 0 0 616
A sikloszamot te kevered valoszinu az aerodinamikai josagi fokkal(K). Tevesen a sportrepulesben a sikloszamnak nevezik az aerodinamikai josagi fokot, ami az elozonek reciproka. Magyaran az hogy a `jobb sikloszmu` gep messzebbre tud siklani, teves, eppen forditva.
De barmilyen `profanabb` kepletnek allok elebe. Irdd le mire gondolsz. Erre a kepletre amit emlitettel nagyon kivancsi vagyok........-))))))
Előzmény: Osztap Bender (615)
Osztap Bender Creative Commons License 1999.11.17 0 0 615
Tehát nagyobb ellenállástényezőjű gépnek nagyobb a siklószáma, ha a másik tényező ugyanolyan. Biztos, hogy ez jó így? A siklószámnak én egy sokkal profánabb meghatározását ismerem, de azzal ez nagyon nem stimmel.

Osztap

Előzmény: toki (614)
toki Creative Commons License 1999.11.17 0 0 614
`Két különböző tömegű, arányosan felnagyított és azonos anyagból készült (bocs, de ez is fontos) tégla siklószáma azért nem lehet azonos, mert míg a felületek csak négyzetesen nőnek, a tömeg köbösen, és e kettő befolyásolja a siklószámot (ha a profil azonos). `

A tomeg es a feluleteknek a sikloszamhoz AZ EGVILAGON SEMMI koze nincs.

Ugyanis a sikloszam definicioja ha jol emlekszem:

sikloszam=ellenallastenyezo per felhajtoero-tenyezo.

A kettonek a feluletek mertekehez az egvilagon semmi kozuk nincsen, csak az alakhoz.

A tomeghez valo viszonya is abszurd. Abban van igazsag, hogy vizszintes repulesben a tomegero a felhajtoerovel egyenlo. De az mar mas teszta.

Előzmény: pancho (609)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!