(banna), az egyházjogban közzététele annak, hogy bizonyos személyek házasságra lépni készülnek. Célja törvényellenes v. érvénytelen házasságok megakadályozása. A K.-t a házasulandók saját lelkésze eszközli, és pedig ha a vőlegény és a menyasszony két különböző helyen laknak, a K. mindkét helyen eszközlendő, három egymásután következő vasár- v. ünnepnapon az isteni tisztelet alatt. Katolikusoknál a K. alól a megyés püspök ad felmentést, mindhárom alól azonban csak kivételes okokból, jelesül olyanok egybekelésénél, kik eddig mint házasok szerepeltek a világ előtt; halálveszély esetében, vagy általában ha a késedelemmel veszély járna, sőt halálveszély esetére minden kerületben valamely lelkész püspöki megbizásnál fogva felmentést adhat. A K.-t a tridenti zsinat szabályozta ugy, amint most is érvénys. Protestánsoknál a felmentés a közigazgatási hatóságok (alispán, polgármester) hatásköréhez tartozik. A K. elmulasztása a katolikus egyházjog szerint a házasságot nem ugyan érvénytelenné, de törvénytelenné teszi, a protestánsoknál ellenben a II. József-féle 1786-iki házassági pátens szerint a K.-nek felmentés nélkül elmulasztása bontó akadály, a K. nélkül létrejött házasság érvénytelen. a házassági jogról szóló 1894. XXXI. t.-c. szerint a házasság megkötését K. előzi meg. A közigazgatási hatóság a K. alól felmentést adhat. Szabályszerü K. nélkül házasságot kötni tilos. A tilalom megszegése mint vétség 3 hónapig terjedhető fogházzal és 1000 koronáig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő. Az a polgári tisztviselő, aki a K. hiánya miatt tilos házasságkötésnél közreműködik, ha tudja, hogy a K. meg nem történt, 6 hónapig terjedhető fogházzal és a viselt hivatal elvesztésével; ha csak gondatlanság terheli, 1000 koronáig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő. Ismétlés esetében a viselt hivatal elvesztése is kimondható. Az 1894. XXXIII. t.-c. szerint a K. az anyakönyvvezető hatáskörébe tartozik. A K. a házasulandók rendes lakóhelyén eszközlendő. Elrendelésére az az anyakönyvezető illetékes, aki a házasság megkötésénél közreműködni jogosult. A K. az anyakönyvvezető hivatalos helyiségében és a községházánál nyilt helyen 14 napig tartó kifüggesztéssel történik; nagy- és kisközségekben a kifüggesztés ideje alatt két vasárnap a községházánál élőszóval is teljesítendő. A házasságot csak a K. utolsó napjára következő három nap letelte után szabad megkötni. A K. egy évig érvényes, ha egy év alatt a házasságot meg nem kötik, a K. ismétlendő. A felmentést a K. alól a törvényhatóság első tisztviselője (alispán, polgármester) adja; megtagadó határozata ellen a felek a belügyminiszterhez folyamodhatnak. - A K. továbbá hatósági, jelesül birósági határozatok közlésének egyik módja (másik főmód a kézbesítés). K. által történt közlés esetében a megengedett jogorvoslatok bejelentési határideje a K.-t követő napon veszi kezdetét.
Március 27. Thesszalonikéi Szt. Matrona (IV. sz.) szűz, vértanú. Szenvedéstörténete szerint egy Pautilla nevű zsidó úrnő szolgálója volt Thesszalonikében. Keresztény hite miatt, titokban még templomba is eljárt, asszonya éheztette, verte, majd egy doronggal halálra ütlegelte. Szűzi ártatlanságban adta át életét Teremtőjének.
A pamfiliai Pergében született istenfélő szülőktől. Felserdülvén, szülei férjhez adták egy Domitián nevű emberhez. Házasságukból egy leány született. Férje durvaságai miatt sokat szenvedett. Ezért, leányát egy ismerősre hagyva, titokban eltávozott házából. Először egy férfi kolostorban tartózkodott, férfiruhában, hogy ne találjanak rá. A Babila nevet viselte. Itt erényes életével tűnt ki. Sok idő múlva el hagyva ezt a kolostort az emesszai női kolostorba távozott. Volt Jeruzsálemben is, a Sinai hegyen is, végül visszatért Konstantinápolyba, ahol női kolostort alapított. Hosszú és erényes élet után l00 éves korában adta vissza lelkét Istennek a 492. évben.
Az 1870-es évekből származó, latin nyelvű róm. kat. anyakönyvben olvastam a "Matronae" keresztnevet, mint a menyasszony nevét. Megnéztem, amikor meghalt, a halottiba is így írták, tehát nem elírás. Egy sváb községről van szó.
A háromszori kihirdetés (három egymás utáni vasárnapi misén) nyilván időhúzásnak volt kitalálva a hirtelen felindulásból elkövetett házasságok ellen, őket meg sürgette valami.
A bejegyzés arról szól hogy a háromszori kihirdetés azaz dispensatió alóli felmentés kérelmem ellen kifogással éltek. a helyi prédikátor feletteséhez prosenior bong István hoz fordult aki úgy itélte meg hogy a kifogás nem alapos ezek után a helyi egyháztanács , consistorium, megadta a kihirdetés alóli felmentést.
Nekem addig van meg, hogy: Febr. 21-én prov: Fazakas Joseft ifju Angyalosi pr: Raduj Klárával valo házasságára néz? maga jelentése? után kérdés? alá jövén minthogy? á protendáló akadáj a Tizes? (vagy valahogy a tiszteletreméltót szeretné rövidíteni?) prosenid? ? István Úr rendelése? következéseben? el enyésetetett? a hejbeli confistorium? által tehát á provia? dispensatio? nyomán concessa? adatott.
Pfff... Hát mondjuk itt a születési idő lenne a kérdés, de mondasz valamit... Akkor ezek szerint az ükapámig lehet 100%-ig eljutni, tovább meg már csak tipp. Ha ott született a faluban, akkor csak egy ilyen nevű csecsemő volt keresztelve 1805-ben...
Lehetne esetleg linket kérni az egész anyakönyvhöz? Több szövegkörnyezettel talán olvashatóbb lenne. Jelenleg nem sok értelmet tudok belőle kihámozni:
Febr. 21én pr?. Fazakas Joseft ifju, Angyalosi pr? Racky? Klárával valo Házasságára néz? maga Jelentése után kérdés alá jövén minthogy a' Praetendálo? akadáj, a' Tiszt. pr?? B?? Istvánnak? Rendelése következéseben el enyésztetett a' Hejbeli D.Consistorium? által, tehát a' praevia? Dispensatio nyomán Concessa adatott.
A kőbe vésett évek is tévesek lehetnek. Egyik ükanyám 1945 őszén hunyt el, de a sírkövén 1946 áll, mert a követ akkor sikerült végre megcsináltatni, és azóta sem lett kijavítva.
Jaj, lehet félre érthető voltam... :) Természetesen a klasszikus, tanácsolt módon csináltam és a temetőben is a dédszüleim sírjától haladtunk tovább... Azok a sírok, amiket említettem a legrégebbiek a temetőben és bár az "1805-ös" nehezen olvasható, de azért közelről el lehet, szóval gyorsan le is jegyzeteltem róla amit kell! A halotti anyakönyvi bejegyzést megtaláltam a sír alapján és a dátumból kivontam a bejegyzett kort, így 1804 körüli időt kaptam. Aztán a házassági bejegyzést is megtaláltam, de ott már nincs túl sok támpontom, legalábbis korom nincs és a település sincs megemlítve (legalábbis, hogy helyi XY ifjú...); egyedül a szomszéd falu van megemlítve, de én azt úgy értelmeztem, hogy az az ükmamámra vonatkozik. Ezért vagyok bizonytalan, hogy akkor most az ükpapám helyinek számít? De lehet azt a házassági bejegyzést be fogom ide tenni, mert a neveken kívül a többit nem tudom értelmezni, bár valami vallási pénzes dolog lehet...
Szia. Nem zárhatod ki :) Igazából visszafelé kellene épitkezni... Úgy egyből kiderül.... Nekem is volt egy 1832-es születési papírom tök ismeretlen névvel és vagy 1 évig nem tudtam hova tenni, amíg el nem jutottam odáig :) Szóval előbb nagyszülő - dédszülő - ükszülő stb :)
Nemrég kezdtem el én is a családfakutatást, de aztán több helyen megakadtam... Szóval szükségem lenne egy kis segítségre. Remélem jó helyen járok.
Első körben az lenne a kérdésem, hogyha voltam olyan szerencsés, hogy egyes őseimnek tudom, hogy melyik faluban van a sírja, mert voltak olyan idős rokonok, akik megtudták mutatni nekem, szóval láttam is, akkor gondolom az azon szereplő évszámokat szinte vehetem készpénznek. Azért kérdezem, mert az egyik ősöm 1805-ben, a másik 1822-ben született; ez esetben ha az adott település anyakönyveiben csak egy megfelelő nevű találat van az adott évben, akkor azok a kérdéses őseim vagy a környező falvakban is kutakodnom kellene... Ez főleg az 1805-ösnél kérdés, mert az akkori anyakönyvekben még csak az apát tüntették fel (vagy az anyát). Állítólag a szomszéd faluban is született egy ugyanolyan nevű csecsemő csak 1803-ban. De ez ugye nem egyezik a sírral, ezért kizártam, de tényleg kizárhatom?
Alsóregmecz. Kisközség Zemplén vm. sátoralja-újhelyi j.ban (1900) 497 lakossal utolsó posta Mikóháza u. távíró Legenye-Mihályi A Kazinczy család ősi fészke
Úgy tudom, hogy a Pest megyei polgári anyakönyvek nem lettek lefotózva a mormonok által, nem kaptak engedélyt. Így a Familysearch-on nem is szerepelnek.
Ha katolikusokat keres, akkor a Váci Egyházmegyei Levéltárban lehet online kutatni díj ellenében
Valaki tudna segíteni, hol találok a neten Ecser 1895. utáni (állami) anyakönyveket, elsősorban halottit?
És egy fontos információ, hátha valaki éppen ezt keresi: Ecser anyakönyveinél az izraelita hitközség filmjében (1869-1883) Dunapataj, Harta, Kis-harta, Orda, Dunapentele, Paks, Galgagyörk, Tóth-györk adatai találhatók!
Nemcsak az evangelikus, hanem a református vidékekre sem igaz, hogy a türelmi rendelet befolyásolta volna az anyakönyvezést. Szatmárban minden kis faluban az 1760-1770-években kezdődnek az anyakönyvek (kivéve ahol később persze). Szatmárnémeti 1703. Fehérgyarmat 1740. Nagygéc 1735! Csengersima 1735!. Egyszerűen elkezdték vezetni és kész. Jól tették.