Az LPG-vel kimondatlanul a mindenkori kormányoknak az adóbevételektől való elesés volt a gondjuk, hisz az üzemanyagban van közútra fordítandó adó is nevesítettek.
Most, h elég sokan konnektorból tankolnak, nem látom se a kWh-ra (A*V*h) kivetített adót, se a napelemre (a zenei jogdíjakhoz hasonlóan az adathordozókra,a többségében más célra használt esetben is) kivetett adót!
Én úgy tudom, hogy CNG-t szállító hajóknál nincs is nagyon más lehetőség, minthogy a szállítmány egy részét üzemanyagként hasznosítják, mert a CNG egyfolytában párolog, térfogata növekszik, és ha nincs elengedve a keletkező túlnyomás, akkor az szétfeszítené a tartályt. Ezért, ha már egyszer úgyis el kell engedni a "felesleget", akkor hasznosítják is azt.
A linkelt cikkeket most még nem olvastam (de biztosan el fogom, érdekel a téma), de a 2011-esre emlékszem. Vagyishogy lehet nem pont erre, de ugyanez volt a téma, LPG-t fecskendeztek a gázolajhoz, magyar fuvarozó cég összes autója így volt szerelve, traktorokat is szereltek fel ilyen kütyükkel. Viszont ha jól tudom, a céget csődbe vitték és fel is számolták. Az okokat nem nagyon tudni, de szép kis konteó melegágy lehetne, ha beleszőnénk a kevesebbet fogyasztó belsőégésű motor "eltakarítását" a köztudatból...
(Az LPG-t a közhiedelem mindig is mostohán kezelte. "Gázzal főzni kell", stb. Még az autószerelők zöme is negatívan áll hozzá az LPG üzemhez. Nekünk a családban van egy idén 18éves autó, 320000+ km-rel a háta mögött, amit 95%-ban LPG-vel tett meg, semmi baja a motornak.)
Viszont kialakításuk okán egy esetleges nyári olimpián a vitorlázós versenyszámokhoz mobil tribunként, szép, lépcsőzetes ülőhelyekkel megrakva csak a régiek alkalmasak.
Mivel így akár hosszába is köthetők egymás mögé és a tribün a sok-sok VSP-nek köszönhetően pont arra mozog, mocorog, amerre a verseny izgalmas része tart, így totáils maxi élményt lehet adni a nézőknek.
Sőt, kis szeles időszakban egyenesen együtt is haladhatna az élbollyal a hajó...
(Ha most a nemzeti turisztikai ügynökség, Kék szalag szervező bizottság, ill a BHRT megfelelő prominensei olvassák és a nyári Kék Szalag rajtjára kipróbálnák egy ilyen tribün megvalósítását és használatát csak egy kompra, akkor nem sértődök meg, ha az ötletért küldenek egy páros tiszteletjegyet a Kék Szalag Rajtjára.)
A hulladékégetők mellé is általában gipszgyárat vagy cementgyárat telepítenek, illetve ha egész gyárat nemis, de "lecsapoló" berendezést biztosan a számukra értékes alapanyagért, ahogy csecsaba olvtárs is írja.
elég rég óta csökkentik, kb a 2000-es évek elejétől. (kén adatok nem pontosak, emlékből írom, de nagyságrendben jók)
- az óriás tankerek fénykorában 4500-3500 mg/kg
EU 1998-tól szabályozza, és 2010 óta minden üzemanyagban komolyan kell csökkenteni, ez minden gépre szól, így a nem árufuvarozásra vagy személyszállításra használt gépek, például buldózerek, kompresszorok, hátsó rakodók vagy homlokrakodók hajtómű-berendezésekre is, sőt a hajózásra is szól (belvízire biztos), 2020-ig.
- most a kocsik gázolaja 10 alatti, 5-6 mg/kg
- az ECA zónákban már 2015-től 100 mg/kg volt a határ (kb a partvidékek és beltengerek)
én úgy tudom, a TOTAL tengeri üzemanyagaiban is 30 alatt van már 2020-óta.
"Aki évtizedek óta lejárt tudás birtokában osztja az észt, minimum kétes megbízhatóságú. Nem vitatkozom, a tények ismerete azonban itt a hangosan hőbörgőket és a tudálékosokat nem menti fel az alól a felelősség alól, hogy ismerethiányaik okán többet ártanak, mint használnak."
Magam is úgy rendszeresen belecsöppenek ilyen párbeszédekbe, egy darabig tart a tájékoztatás.
Aztán van ahol meg lehet értetni a nagyérdeművel, hogy téves ismeretei vannak, de sokszor ez lehetetlen küldetés.
Általában az nehezen fér bele a fejükbe, hogy a pakura a gyógyszer és élelmiszeripar nagy kedvence, mert az aszpirintől kezdve egy halom ételmódosítóig minden (is) onnan jön, tehát nem éri meg eltüzelni, az igen nehezen fér bele a fejükbe.
Akárcsak a kén kérdése.
Ez mára egy baromi értékes alapanyag, és ugyan ez a bazi zöld Ollyópaji Jujjdejóban a német és lengyel szenes erőművek ugyan mindent megtesznek a gipszkartontermeléshez szükséges kén biztosításához*, de az egyéb kénes termékek alapanyagát - bányák hiányában - az olajfinomítók produkálják.
Az a kevés terméskén bánya, ami - pl a sziciliai bányák, lásd a Barabás című méltán híres kb 60(-70(?)) éves mozit -, alsó hangon több ezer éve szolgálja a térségi emberiséget, ahhoz is kevés, hogy a gyógyszeripart kiszolgálja, vagy a borászati ágazatot.
________________
*Akinek nem lenne tiszta: A füstgáz kéntartalma leválasztás után jellemzően gipsz-alapanyagként kerül kivonásra, amit az építőipar utána gyakorlatilag 100%-ban felhasznál.
Ezért sem "engedi" az építőipar, hogy a szenes erőmvek bezárjanak. Sőt!!!
"Amúgy a helyiektől már megkapta a csiga becenevet az új. :-D"
Szerintem 1-1,5 hónap tesztüzem után nem kellene hosszútávú következtetéseket levonni. Én adnék nekik kis időt a betanulásba. Az új járművet mindig mindenki jobban félti, mint az öreget, ezért óvatosabb is vele.
Pl. ha valaki huszonévig vezet egy autót és utána beleültetik egy másikba, nem fog 1 napon belül ugyanúgy vezetni az újjal, mint az öreggel, mert még nincs meg az összeszokottság. Nézzük meg az idei nyár végén a helyzetet, vagy jövő ilyenkor.
Igazából FB-n láttam egy vitát, félig bele is csöppentem, a "szakértők" egy hajó környezetszennyezését méltatták. Ami a vicces, hogy a cikket elolvasva kiderül, hogy CNG az üzemanyag, nem is nehézolaj.
Volt egy kép, amit már kb 4 külön megszerkesztett formában is láttam, és több nyelven is. Ez kb 2-2,5 évente megjelenik, olyankor mindenki nagy erőkkel megosztja mindenhol is. Le van írva, hogy "egy óceánjáró teherhajó ennyi és ennyi fonomítatlan kőolajat éget el egy útja során, ami akkora szennyezésnek felel meg mint egy fél Magyarország (Szlovákia, stb.) éves kibocsátása, bla-bla-bla)"
Persze nincs ott, hogy ennyi áru/tömeg megmozgatása más módon milyen kibocsátással járna. De szinte mindenki ezt a szöveget beveszi és aztán jó hangosan mindenhol terjeszti, mert ő ám azt valahol olvasta...
2020 januárjától nem szabad nem csökkentett kéntartalmú üzemanyagot használni, vagy 2021-től?
Igen, a cső az egyik legtisztább és legolcsóbb is, de ahogy írod sajnos korlátolt is. Se konténer, se autó, se más darabos áru nem megy át rajta (maximum apró darabjaiban :D ).
Arra lennék kíváncsi, hogy ezesetben a "nettó" tömeg mit jelent? A vasúti teherkocsik kapacitása némileg alábecsültnek látszik, figyelemmel arra, hogy pl. egy 60'-as (3TEU-s) Sgns(s) kocsi raktömege 62/70 t (a konténer önsúlyát levonva 56/64 t), darabárus Habis 44/52 t, cseppfolyós gázos Zags 50/58 t. (raksúly-adatok C/D vonalosztályra rakva).
Az eddigi kompok gyakorlatilag teljesen nyitottak. Most ez a tér kétoldalról zárt és részben felülről is. Biztos egyszerűbb befedni a régi kompokhoz képest rendezvény esetén.
Khmmm... Az, hogy az amúgy komoly szakmai tudással és rutinnal bíró hajóvezetők "megtanulnak" vele manőverezni, az kb. azt jelenti, hogy megpróbálnak idomulni a Shotteleknek a VSP-hez képest csiga lassú reakciójával. Ettől se a Shottel, se a komp nem lesz gyorsabb. A 8 perc menetidő rámpától rámpáig a régiekkel rutinmunka, várom az első vágatlan videót vagy GPS tracklogot az újakról. Amúgy a helyiektől már megkapta a csiga becenevet az új. :-D