Keresés

Részletes keresés

aruzsi Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16840

Ahogy láttuk, itt éppen nem a biztonság felé hoztak rossz döntést, illetve pont afelé tették.

 

Nem lehet tudni, ki volt az ETCS szállítója ebben az esetben?

Előzmény: Törölt nick (16835)
Törölt nick Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16839

6:15-nél nyilatkozik a balesetvizsgáló, hogy elvesztette a vonatszámot a számítógép és emiatt kevert a vágányutakkal?! Vagy valami ilyesmi....

Több esetet magyaráznak egyszerre. :)

Alant olvashatod a vonat(szám) elvesztése esetet.

Mondjuk feliratozhatták volna, mit mond a pasas, mert ..........húúúú bakker.

 

A kisiklásos baleset története pedig a következő.

2007. október 16-án Frutigen-ben egy déli irányba haladó RoLa vonat mozdonya a váltón, bejárás közben az LBT-be kisiklott.

A szolgálattevő visszaakarta vonni a már ennek a vonatnak, az automatika által beállított vágányutat azért, hogy egy másik vonatot vigyen előre.

 

Az RBC-ben azonban egy hiba lépett fel és a RoLa folytatni tudta az útját a már immáron nem neki beállított vágányúton és helytelenül álló váltón át.

A rendszernek a vonatot meg kellett volna állítani, de ez nem történt meg.

 

2007. novemberében a szoftverhiba feloldása megtörtént.

A kárelhárítás költségeinek (600 000CHF) nagyrészét az RBC-t szállító vállalat viselte.

 

Forrás:

A lenti link és pdf. dokumentum 46. oldala.

 

Előzmény: Tamasch (16829)
Törölt nick Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16838

A vonatszám kezelése nem igazán ETCS feladat.

A svájci minisztérium honlapján megtaláltam az eset hivatalos magyarázatát. Íme:

 

"Am 22. August 2007 liessen sich die Fahrstrassen eines Nord-Süd und eines Süd-Nord verkehrenden Zugs gleichzeitig in Richtung Einspurstrecke des Lötschberg-Basistunnels (LBT) einstellen, was das System automatisch hätte verhindern müssen.

 

Als Folge eines Schnittstellenproblems zwischen dem Automatikrechner und der Zugnummernanlage wurde ein nordwärts fahrender Zug fälschlicherweise als nicht mehr existent betrachtet und die Fahrstrasse für einen südwärts fahrenden Zug wurde freigegeben.

Der Vorgang wurde vom Fahrdienstleiter erkannt und die Abfahrt des südwärts fahrenden Zugs wurde verhindert.

 

Ein Sicherheitsproblem bestand jedoch nicht. Hätte der Fahrdienstleiter den südwärts fahrenden Zug nicht an der Abfahrt gehindert, wären die Züge bei gegenseitiger Annäherung

durch das ETCS auf der Einspurstrecke angehalten worden.

 

Der Vorfall hätte lediglich zu betrieblichen Schwierigkeiten geführt.

Nach Angaben der BLS wurde die Software zwischenzeitlich so angepasst, dass Fehler dieser Art nicht mehr vorkommen können."

2007. augusztus 22-én az LBT egyvágányú alagútjába egy észak-dél és dél-észak irányba haladó vonatnak egyirányú útvonal állítódott be, amit a rendszereknek automatikusan meg kellett volna akadályozni.

 

Az automatika számítógépe és a "vonatszámtároló" automatika között levő portprobléma miatt az észak-dél irányba közlekedő vonat vonatszáma tévesen már nem létezőnek lett figyelembevéve és a rendszer a dél-észek irányba közlekedő vonatnak állította be és szabadra a vágányutat.

Az esetet a szolgálattevő észrevette és a déli irányvba közlekedő vonat indulását megakadályozta.

 

Biztonsági probléma azonban nem állt fent. Ha a szolgálattevő a dél felé közlekedő vonat indulását nem is akadályozta volna meg, az ETCS a szembejövő vonatok közlekedését észlelte volna és a a vonatokat megállította volna.

 

Az esemény pusztán csak forgalmi fennakadásokhoz vezetett volna.

A szoftvert módosították és nem fordulhat elő többet.

 

Forrás:

http://www.bav.admin.ch/dokumentation/publikationen/00568/00570/01501/index.html

ETCS Standbericht 2012

 

Előzmény: aruzsi (16834)
Tamasch Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16837

minimum 10A-es masszív áramellátás kell csak a visszajelentésekhez, ami egy normál háztartási hálózat maximális terhelhetőségének 1/3-a

 

Hány volton zajlik az a visszajelentés? ;)

Előzmény: anemo (16832)
Tamasch Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16836

Azt jól látom, hogy a siklás közvetlen oka az állítható váltószív volt? Hagyományos kitérőn "sima váltófelvágás" lett volna (a dolog fizikai része).

Előzmény: aruzsi (16834)
Törölt nick Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16835

Pont ezt mondta a biztonsági szakember is. Mivel ez még a próbaidöszak volt 2007-ben ezért a komplex rendszerben elöfordultak hibák, mint ahogy most az ÖBB-nél is ez van. De ezek pont mindig a biztonság irányába hoznak rossz döntéseket, mint a videón is látni lehetett, lépten nyomon ok  nélkül megfogta a vonatot.

Előzmény: aruzsi (16834)
aruzsi Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16834

Hát nem én leszek aki ezt megfejti.

Németből még olvasva is csak ~0 vagyok.

 

A vonatszám kezelése nem igazán ETCS feladat.

Előzmény: Tamasch (16829)
_Nyuszi Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16833

Esetleg meg lehetne nézni valamikor a jelen állapotot?

Lenne pár kérdésem, amit személyesen tennék fel inkább.

Előzmény: anemo (16831)
anemo Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16832

Persze tuti, hogy egy egészséges kompromisszumot kell kötnöm a költségek, óriási áramfelvétel és a képességeimet talán meghaladó huzalozás miatt...

 

Hát igen. Egy 4 vágányú állomásnál már minimum 10A-es masszív áramellátás kell csak a visszajelentésekhez, ami egy normál háztartási hálózat maximális terhelhetőségének 1/3-a.

Persze ledes verziónál töredéknyi.

Előzmény: Törölt nick (16819)
anemo Creative Commons License 2013.08.02 0 0 16831

Mikorra lesz kész?

Mit lehetne még tudni róla?

 

Remélhetőleg ősszel már sikerül beüzemelnem.

Többet tudni.. hát ha menni fog a tesztüzem, majd rakok fel képeket ha érdekel. Egyelőre reménykedem, hogy zökkenőmentesen fog az üzembehelyezés lebonyolódni.

Előzmény: _Nyuszi (16813)
Tamasch Creative Commons License 2013.08.01 0 0 16830

Az elején 1:30 körül meg arról beszél, hogy kiadott a rendelkező egy vészmegállj parancsot amire másodpercekig nem reagált semmit a rendszer(?).

 

 

 

Javítsatok ki ha hülyeséget írok!!!!

Előzmény: Tamasch (16829)
Tamasch Creative Commons License 2013.08.01 0 0 16829

http://www.srf.ch/player/tv/rundschau/video/probleme-mit-zugsicherung?id=d8c38cb1-48c4-4da6-96ed-a56f751cb2ec

 

Ezt 10 nappal később készítették az esetről.

6:15-nél nyilatkozik a balesetvizsgáló, hogy elvesztette a vonatszámot a számítógép és emiatt kevert a vágányutakkal?! Vagy valami ilyesmi....  Sajnos nem értem rendesen a "berndücs" tájszólását a jóembernek.

Előzmény: aruzsi (16828)
aruzsi Creative Commons License 2013.08.01 0 0 16828

Ennél komolyabb eset volt a BLS akkoriban új alagútjában 2007.10.22.-én, amikor egy kamion szállító vonat siklott az alagútban és eddig nem tisztázott okok között felmerült az RBC szoftver hibája is.

Előzmény: Tamasch (16826)
nazareth Creative Commons License 2013.08.01 0 0 16827

Érdekes eltérés a spanyol esethez képest, hogy míg az SBB saját állítása szerint az eset után épített ki vonatbefolyásolást a nevezett ív elé, a mozdonyvezetők szerint már korábban is ki volt építve, csak hibásan volt felprogramozva, és ezt a mozdonyvezetők többször jelezték.

Előzmény: Tamasch (16826)
Tamasch Creative Commons License 2013.08.01 0 0 16826

Lefujják a port az aktákról... (vagy csak a hisztit csinálják)

 

http://www.tagesanzeiger.ch/panorama/vermischtes/Als-ein-SBBIC-mit-140-kmh-statt-95-in-die-Kurve-raste/story/25297044

 

Nemzetközi biliborogatásnak nézünk élébe?

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2013.07.31 0 0 16825

"Ezért mondtam, hogy az ASFA kb. annyit ért jelen esetben, mint egy INDUSI GPE-k nélkül :-/"

 

Az Indusi GPE-k nélkül Vmax 160-as és a sebességlépcsök 1000Hz-es mágnessel biztosítottak. A kikapcsolt Indusi meg Vmax 100.

 

 

Előzmény: nazareth (16795)
aruzsi Creative Commons License 2013.07.31 0 0 16824

Akkor nem egyről beszélünk.

Az a bakteroknak volt, biztber nélkül.

 

A PC-n írtam a diplomamunkám.

Előzmény: _Nyuszi (16823)
_Nyuszi Creative Commons License 2013.07.31 0 0 16823

"Mit kellett azon elbontani?

Autóra fel, aztán valahová be. Pult+PC."

Ezt értem elbontás alatt. De 2000 tavaszán nem volt hozzá PC, huzalozva volt.

Előzmény: aruzsi (16816)
_Nyuszi Creative Commons License 2013.07.31 0 0 16822

Van egy erős tippem, hogy az északis van most Istvántelken.

Előzmény: SÜNÖCSKe (16817)
manhattani Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16821

>Úgy vélem egyedül a jelfogós vezérlés teszi lehetővé, hogy az én tudásommal, képességeimmel működő berendezést készíthessek.

 

Van olyan alkalmazás, amely számítógépen jelfogós hálózatot modellez. Megtervezed a jelfogós hálózatot, beadod a gépnek, és az elkezd úgy működni, ahogy a jelfogós hálózatod tenné. Nem kell semmit programoznod.

 

Igaz, hogy egy ilyet nem lehet megfizetni.

Előzmény: Törölt nick (16819)
manhattani Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16820

Nem állom meg hogy válaszoljak, csak megvártam hogy csengjen le a spanyol siklás ügy.

 

>Nem győztél meg.

Már régen rájöttem, hogy bárkit meg lehet győzni arról, amit maga is hisz, másról meg a legeslegritkább esetben :-) Nem is volt a célom. Csak pár, a gyakorlati helyzetből következő jelenségről akartam megmutatni, hogy az nem az elektronikus rendszer sajátja, hanem ... másé.

 

>Nagyon sokan csaptak rá a számítógépesítésre, hogy majd milyen könnyen változtatható lesz ettől a rendszer, valamint kisebb, megbízhatóbb, stb. Aztán jött a gyakorlat és ...

 

A gyakorlat nehézségeit nem a rendszer tulajdonságai okozzák, hanem a ... kiépítésé :-) Az olajiparban is sokkal könnyebb lett a vezérlést változtatni, mikor számítógépre került, mint korábban, amikor ott is jelfogók, szintérzékelő kapcsolók, nyomáskapcsolók, stb. és ezek összekötése csinálta.

Ehhez kell rendszerterv, az azt ismerő ember(ek), dokumentált program és tesztelési terv. Ha ez mind van, akkor a számítógépes rendszer jobb, megbízhatóbb, rugalmasabb és átláthatóbb, mint a drótos.

 

>pl. a kezelőfelület egy kutya közönséges PC, csak jóóóóó drágán.

Ez a kliens, remélem. De ha az PC, hát... A PC, ugye, személyi számítógép. Arra tervezték, hogy egy ember szokásos munkaidejében működjön. A ti gépeteknek éjjel-nappal menni kéne. Oda nem az igazi a PC. Igaz, hogy olcsóbb, mint egy workstation.

 

>A távközlés világa egy másik dolog.

Vártam, hogy ezt írd. A távközlés az vagy megy, vagy nem, na bumm, de ez itt komoly dolog, életek múlnak rajta! :-)

Tudod, hogy CAT III-as rendszerben a repülőgépet 0 látástávolságnál számítógép szállítja le? A pilóta csak a futóművet engedi ki. Ha ott döccen a vezérlő, a gép fél másodpercen belül lezuhan.

Tudod, hogy egy nukleáris erőművet a végrehajtás szintjén is számítógépes vezérlő rendszer szabályoz? Ami, ha kiesne, a legkisebb baj lenne, hogy a turbina kiesne a szinkronból és az erőmű leszakadna az országos hálózatról.

 

Téves az a felfogás, hogy "nem rossz az a számítógép, de ahova biztonság kell, oda jelfogó kell!" :-)

 

>A jelenlegi gyakorlatban nem látom, hogy nőtt volna a rendelkezésre állás és ezzel együtt a biztonság, ...

Mindenhol, ahol számítógépes vezérlést alkalmaznak, nőtt a rendelkezésre állás és a biztonság (pl. repülés, energetikai vezérlések, vegyi gyártásvezérlés, közlekedésirányítás, stb.) Ha nem nőtt, az nem a rendszer hibája. Az a konkrét alkalmazásé.

Szerinted melyik működik megbízhatóbban, a Teknyő elektronikus vezérlése, vagy a Szili jelfogósa?

 

>Rálátásom csak az itthoni helyzetre van,

Jól látom, hogy csak a MÁV rendszerére?

 

>ami egyáltalán nem rózsás.

Egyetértek :-)

 

>A számítógépes rendszerrel megtanuljuk elfogadni a biztonsági valószínűség elvét, ahol pénzre fordítjuk az emberéleteket.

 

Mindig pénzre fordítjuk le. A Volvo lehetne olyan páncélautó, amelyikről a nekimenők lepattognak. De nem, mert annyit nem ér meg a jóval nagyobb biztonság, ezért csak néhány olcsóbb megoldást alkalmaznak, azok is jók, de kisebb biztonságúak.

 

Számítógépes vezérlés tervezése nagyobb pontosságot követel, mint a hagyományosé, a program tervezése is, és a rendszer működtetése is, viszont cserébe nagyobb biztonságot és nagyobb rendelkezésre állást nyújt, mint a jelfogós rendszer. Akár hiszed, akár nem :-)))

 

Na, most már tényleg elég volt belőlem :-))

 

Előzmény: aruzsi (16761)
Törölt nick Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16819

Nagyon érdekel a projekted! :) Amúgy teljes mértékben egyetértek veled abban, hogy sokkal egyszerűbb PC-vel vezérelni egy ilyen pultot, de sajnos azon kívül, hogy 5 éve tanultam pár egyszerű dolgot C nyelven, nem sok közöm van a programozáshoz. Úgy vélem egyedül a jelfogós vezérlés teszi lehetővé, hogy az én tudásommal, képességeimmel működő berendezést készíthessek. (de még ez sem biztos :) ) Annyira nem leszek "vadállat", hogy jelfogóegységeket fabrikáljak, hiszen egyedi berendezésnél nem igazán lenne értelme, de azért szeretném a lehető legtöbb jelfogót megtartani az alapkapcsolásból, hiszen így lenne teljes értékű a berendezés. Persze tuti, hogy egy egészséges kompromisszumot kell kötnöm a költségek, óriási áramfelvétel és a képességeimet talán meghaladó huzalozás miatt...

Előzmény: anemo (16808)
Divrotcé Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16818

A BME-s nek elvileg kéne hogy legyen egy ikertestvére Szombathelyen.

Előzmény: SÜNÖCSKe (16817)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16817

Az Északi Járműjavítóban is van (volt?) egy oktatópult, az vajon még megvan? Vagy esetleg az lenne valamelyik ex-Mechwartos pult?

Előzmény: aruzsi (16816)
aruzsi Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16816

Mit kellett azon elbontani?

Autóra fel, aztán valahová be. Pult+PC.

 

A D70 az veszett fejsze nyele volt, pedig mennyi munkát és időt fecceltünk bele! A legelső, kísérleti darab, "szabadkapcsolású" egységekkel.

Előzmény: _Nyuszi (16815)
_Nyuszi Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16815

2000 nyarán, a költözéskor elbontották. Ahogy a külső teret is.

Előzmény: aruzsi (16814)
aruzsi Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16814

'87-ben volt egy ilyen a Mechwartban. Azzal mi lett? XT vezérelte.

Előzmény: anemo (16808)
_Nyuszi Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16813

Mikorra lesz kész?

Mit lehetne még tudni róla?

Előzmény: anemo (16808)
aruzsi Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16812

Ha jól értem a szituációt, akkor FC-ben is van.

Az M! szakasz +50/-1m-en lehet.

Előzmény: Vendégsín (16811)
Vendégsín Creative Commons License 2013.07.30 0 0 16811

Emlékeim szerint Miskolc Tiszain is vannak olyan vágányok, ahol a kijárati jelző jóval bentebb van. mint a vágány szigeteltsínjének vége.

Előzmény: Divrotcé (16807)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!