Persze, én az elméletet írtam le és úgy emlékszem, ezt is hozzátettem. A valóságban nyilván pályahibák és járműhibák is vannak, de ezek általában nem akkorák, hogy a sínkorona belső felét is fényesre csiszolják a síró kerekek. Valamikor, az idők homályában egyetemi oktatómmal (Zobory István - ha mond valakinek ez a név valamit) foglalkoztunk a hibákkal és rugózással is. Differenciálegyenletekkel, Dirac delta és egységugrás függvényekkel modellezgettünk. (nyugi, már csak ezekre a káromkodásokra és a függvények alakjára emlékszem az ügyből :-) :-( )
Megjegyzem még, hogy nem csak egyenesben vezet a kúposság (korábban utaltam erre is). Amikor ugyanis behalad a kerékpár az ívbe, a külső sínszálon futó kerék nagyobb, a belsőn futó kisebb futókörre kerül a kúposság miatt és így a merev kapcsolat által kanyarodik.
A valóság ezzel szemben az, hogy a kerekeket egyenes pályán valóban a kúposság vezeti, de az elképzelt (!) egyensúlyi állapot helyett egy folyamatos, függvénnyel leírhatatlan, de leginkább a kígyózáshoz hasonló mozgást végez, amit a pálya-jármű kapcsolatból adódó, szintén meghatározhatatlan mértékű és amplitudójú vibráció erősen befolyásol.
és a motoron és a pótokon 1-1 kicsi ajtó van oldalanként?
Pontosan ugyanannyi ajtó van rajtuk, mint a Dezsőn kocsirészenként (Bz, 2x1 felszállósávos, Dezső, 1x2 felszállósávos). Vonathosszra vetítve viszont több (a 42 méteres M+P+P-n van 6 felszállósáv, míg az ugyanilyen hosszú Dezsőn csak 4). Férőhelyben pedig Bz jobb, míg egy két részes Dezső 246 ülőhely, addig a a 6 részes Bz szerelvény, ami ennek megfelel, 312 ülőhelyet tud.
Összességében csak az jön ki, hogy a bz szerelvény minden szempontból jobb megoldás lett volna, mind az ajtók számában, férőhelyben, megbízhatóságban.. :-))
Szerinted meg az normális lenne, hogyha nem kapott volna kölcsönszerelvényt a MÁV-HÉV, vagy éppen BZ-t és pótokat kapott volna kölcsön, úgy, hogy azokból a fővárosban nincsen egy darab sem (vidékről kell felhozni), és a motoron és a pótokon 1-1 kicsi ajtó van oldalanként? (Hozzáteszem a Dezső sem éppen HÉV vonalra való, de a környéken nemigen van másik opció).
Villamosnál ahol nincs tengely (Combino, CAF) ott a számítógép figyeli a két oldali kerekeket és ezzel látja el a "tengely" feladatát, ha szükséges akkor beavatkozik a hajtásba. Ennyit nagy vonalakban, részletesebben nem ismerem.
Na megint sikerült egy jó nagy baromságot leírni. A Bz futásjóságának vajmi kevés köze van az utasok elvándorlásához, ami egyébként egyáltalán nem elviselhetetlenül szar, viszont nyáron pokol van benne, télen pedig fagyhalál. Többet nyom a latban, hogy számtalan helyen kilométerekre áll meg a településtől, meg az is ,ha 20 km/t egy óra alatt sikerül megtenni mert olyan szar állapotú a pálya, illetve olyan a menetrend amilyen.