Keresés

Részletes keresés

Újlaki Creative Commons License 2000.01.21 0 0 1037
Pancho ráfordulás-magyarázatát tovább magyaráznám:

A két modulált rádióhullám részben átfedi egymást, a karakterisztikájuk pedig olyan lencseforma. Így ha pontosan a kettő metszésvonalában repülsz (ez a vvonal a valóságban az interferencia miatt leginkább hullámvonal), akkor a műszer mutatója középre mutat. Ha bármelyik irányba eltérsz, akkor az egyikmodulált jel térereje valamivel erősebb lesz a másikénál, a mutató a különbséget (arányt?) mutatja, ezért kitér a gyengébb jel irányába, azaz a műszer középpontjában lévő kis karikát kell a mutatóra rávezetni.

Az iránysáv-adónak és vevőnek együttesen van egy arányos része, ez vízszintes síkban nézve egy keskeny hárömszög két szára által határolt rész, ettől jobbra-balra van egy jóval szélesebb telítettségi szakasz. Amikor a gép, tegyük fel, merőlegesen, közeledik az iránysáv felé, kezdetben nem veszi a jelet, ekkor a műszeren OFF vagy OTKLJUCSENO vagy hasonló feliratú zászló (flag) látható. Amikor a gép beér a stabil vétel körzetébe, ez nyilván az egyik oldali telítettségi szakasz, akkor a zászló kis tétovázás után eltűnik, a mutató pedig végkitérésben van a megfelelő oldalon.

Amikor a gép eléri az arányos szakasz kezdetét, a mutató lassan megmozdul, és elindul a műszer közepe felé. Hacsak nem vagy nagyon közel a pályához (a nem nagyon közel olyan 18-25 kilométert jelenthet), akkor ráérsz modt elkezdeni a ráfordulást. A szovjet-orosz gépek szabványos repülési eljárás szerint ilyenkor már kint van a futó, a fékszárny is felszálló helyzetben, meg hát alacsonyan is vagyunk (400-600 méter, ha nincs magas tereptárgy), ezért legfeljebb 15 fokos dőlést illik alkalmazni, ezért a forduló nem lesz nagyon éles.

Ha "túllövünk a célon", akkor kicsit tovább fordulunk, és lapos szögben közeledve szépen visszakanyarodunk az iránysávra. Ha mégis túl gyorsan fordultunk, akkor lehet kicsit lassítani a fordulót, vagy pedig a pálya irányának elérése előtt 15 fokkal egyenesbe vesszük a gépet, és amikor határozottan megindul a mutató középre, befejezzük a ráfordulást (az ABSzU-154 automatikus üzemmódja ezt csinálja). Most már csak tartani kell a mutaót középen: a jó megközelítés kritériuma, hogy a mutató nem hagyhatja el a kis kört a műszer közepén. Na jó, dobálós időben esetetleg.

Azért fontos időben és tabilan ráállni az iránysávra, mert vészesen közeledik az a pillanat, amikor a siklópálya-mutató is megindul a műszer felső szélétől lefelé, és akkor hirtelen nagyon sok dolgod lesz. Egyébként nem nehéz: just keep the needles centered.

Előzmény: pancho (1034)
pancho Creative Commons License 2000.01.21 0 0 1036
Vagy VHF Omnibearing Radio.
Előzmény: pancho (1035)
pancho Creative Commons License 2000.01.21 0 0 1035
Természetesen nem Z, hanem S üzemmódú transzponder...

Másrészt itt egy kép (+ leírás, képet önmagában nem leltem) egy iránysáv-/siklópályajelző műszerről, ha valaki nem ismerné. (LOC: localizer, iránysáv, GS: glideslope, siklópálya). Útvonalrepüléskor VOR-jelzőműszerként szolgál (ez nem a Vörös Október Ruhagyár ez esetben, hanem talán VHF Orientation Radio.)

Előzmény: pancho (1034)
pancho Creative Commons License 2000.01.21 0 0 1034
fargo:
Te tudsz valamit! Nekem is tetszenek (bár a hajtóműkonzol a szárnyat nem vastagítja meg, hogy kötözködjek is, de ott egye meg a fene, nem tervezőirodának készült, szépnek meg szép).

zolibá:
Köszi a helyesbítéseket, írtam is, hogy a frekikben nem vagyok biztos, de hogy ennyire mellényúljak...
Viszont az ICAO CAT II előírás 30/400, a CAT III/a 15/200 (tehát még nem földetérés), ha jól tudom, a földetérésig vezetés az CAT III/c (de mivel ilyen gépeket nem buheráltam, nem is nagyon maradt meg).

lborli:
Szintén köszi a kiegészítéseket. Hogy mik be nem ugranak így olvasva a szöveget! (pl. hogy az A és C üzemmód mellett létezik egy Z is, csak nem minden transzponder ismeri, és én se tudom már, hogy mennyivel küld többet, mint a C üzemmódú). És hogy a vészkód (géphiba) a 666 (mi más is lehetne...)

Messer:
Collision Warning (ütközésveszélyre figyelmeztető radar) a Tu-154-ekben nincs (hacsak mostanában nem tettek rájuk) (meg a régebbi B737-esekben se, ha jól emlékszem). Gondolom, az is az oka, hogy az ilyen gépek pilótái gyakorlottak, és általában légiirányítók vezetésével repülnek. A kisgépeken láttam ilyet, az okát abban vélem, hogy azokat vezetheti gyakorlatlan és "átlagosanostobaamerikai" pilóta is - aki Magyarországon lehet, hogy jogsit se kapna, nem szakszót - , aki esetleg vonakodik a légiirányító utasításait azonnal végrehajtani - mert ő öntudatos, és mindennek tudni akarja az okát -, vagy elkezd kérdezgetni, aztán sokszor erre nincs idő, így legalább tudja, miért üvölt vele az ATC, hogy forduljon ki jobbra _azonnal_. (A kereskedelmi pilóták nem kérdeznek vissza, hogy mi szükség most erre a manőverre, tudják, hogy ha az irányító mond valamit, annak oka van, ha azt is hozzáteszi, hogy now!, akkor meg nyomós oka van, és azonnal teszik is.)
A pályára fordulásról:
Ennyire azért nem megy gyorsan (nem a gép, a folyamat), mert a szálkereszt iránysávjelző (függőleges) része már akkor elkezd közeledni a középen lévő repülőgép-sziluett felé, amikor a gép beér az iránysávsziromba, és ahogy halad az iránysáv (a pálya középvonala) felé, a mutató is egyre inkább középre áll, tehát a pilótáknak van ideje felkészülni. Azt meg már ők tudják, hogy mekkora sebességnél és milyen szélviszonyoknál hány vonással a középre érés előtt kell elkezdeni a fordulót, hogy ne lendüljenek túl (és utasszállító gépeknél az iskolakör is elég nagy, mert ezek kis sebességen - a 300 körüli már annak számít nekik - elég lomhán fordulnak).

Újlaki Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1033
OFF
Kedves fargo!

Mit szólsz a következőhöz: Kiválasztasz 8-at vagy 10-et a képeidből, és csinálok belőlük egy külön oldalt, ahonnan elküldhetők képeslapként, mondjuk, Fantázia vagy Álom címszó alatt. Természetesen alkotó neve, e-mail, hivatkozás web-oldalra, copyright, esetleg rövid magyarázó szöveg kíséretében. Meghatározatlan ideig címlapon ajánlás, külön link az oldaladra, ha van.

Nos?

Előzmény: fargo (1030)
Törölt nick Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1032
Pilota
Ez is nagyon cool : www.airliners.net
Előzmény: Pilóta (1018)
Törölt nick Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1031
fargo

Ajánlom figyelmedbe http://www.sonic.hu
Minden ilyen képet feltesznek ha akarod.

fargo Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1030
OFF --

Fogós, ravasz kérdés...

inkább elküldöm emilben

ON

Előzmény: B.Zs.D. (1028)
B.Zs.D. Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1029
Ne fáradj, megtaláltam...
Előzmény: B.Zs.D. (1028)
B.Zs.D. Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1028
Na most már illik jelölni, hogy

OFF
Hol lehet utánanézni, esetleg beszerezni a programot? Link? Előre is kösz. Abszolúte nem értek hozzá, lehet, hogy aki foglalkozik ilyen grafikus dolgokkal, annak hülye kérdés...
ON

Előzmény: fargo (1027)
fargo Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1027
Egy Bryce nevű programmal. Függôséget okoz :-)
Előzmény: B.Zs.D. (1026)
B.Zs.D. Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1026
Tetszik. Az ember meg merne esküdni, hogy azokon a piros rudakon spirálrugók tekerednek. Miután írtad, hogy tórusz, kapcsoltam. Az ember legalább annyira az agyával lát, mint a szemével. Egyébként ezek mivel készülnek?
Előzmény: fargo (1025)
fargo Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1025
Ja, ez is geometriai "primitivekbôl" (gömbök, hasábok, hengerek, tóruszok, stb) lett konstruálva, így kissé, hm... egyszerű.

A címe: Five Miles Out. Nem éppen olyan hangulatú mint a címben idézett mű, de akkor éppen az volt az egyik kedvenc zeném, nagyon klassz feelingje van. Ki tudja mi az a "Five Miles Out"? (Ez lehet, hogy nagyon amatôr kérdés volt repülô-ôrültek között :-)

Előzmény: fargo (1024)
fargo Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1024
Itt vagyok, dógoztam. Ez egy kicsit "weirdo":

lborli Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1023
Légyszives.
Előzmény: fargo (1009)
B.Zs.D. Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1021
Tudomásom szerint az egyik legnagyobb: www.landings.com.
Előzmény: Pilóta (1018)
noidea Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1020
bocs, elrontottam:

Ezt még szeretem.

http://www.aviationpics.de/

Előzmény: Pilóta (1018)
noidea Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1019
Szerintem jó a www.flightsim.com. A neve a számítógépes szimulátorokra utal, ami nagyrészt igaz is, de van benne "real aviation" rész is, cikkekkel, fórumokkal.

De egy kereséssel tonnányit lehet találni.

Ezt még szeretem.

Előzmény: Pilóta (1018)
Pilóta Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1018
Engedtessék meg egy kérdés: a képekbôl és a temérdek okos emberbôl látszik, hogy sok repüléssel kapcsolatos információ van a weben, csak én nem találtam meg eddig. Úgyhogy szívesen látnék tippeket: kinek melyik a kedvenc repüléssel kapcsolatos weboldala?

Üdv: P.

Utas2 Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1017
Még valami, ami kapcsolódik a tolatáshoz. Amszterdamban láttam, hogy megemelik a gép orrát egy villás-fogó-szerű targoncával és úgy tolják-húzzák. Egész szépen lejt hátrafele.
zolibá Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1016
Tisztelettel köszöntöm a társaságot!
Most járok itt elöször és örömmel tapasztalom, hogy nagy az érdeklődés a repülés iránt, valamint azt is, hogy vannak szakmabeliek is a topiicban.
Szintén zenész.
Láttam, hogy a gépek stabilitása és a fedélzeti berendezések kérdése elég bő teret kapott.
Igyekszem egy-két dolgot én is hozzáfűzni:
-A Tu-154-es Groza lokátorral van ellátva. Ez alapvetően tranzisztoros félvezető technikával működik, de használnak egyéb elemeket is, mint pld. mágneses erősítőt. Tehát elég vegyes.
-A stabilitási témával kapcsolatban megemlíteném, hogy nem csak takarékossági okokból, hanem praktikus okból is csökkentettek a függőleges vezérsíkok méretei. Ugyanis erősen befolyásolják az oldalszeles leszállási képességet.
-ILS: 108.1-111.8 MHz tartományban üzemelnek. Egyik sugárszirmukban 150 Hz-el, a másikban 90 Hz-el modulált amplitúdó modulált jeleket sugároznak azonos vivő frekin. A vevő a vett jelből választja ki a két moodulált jel amplitúdó arányát. Ennek alapján határozza meg az egyenlő vételi szint vonalától történő eltérést.
-A B-737 lepotyogásokkal: az adatrögzítők szerint valóban voltak jelentős oldalkormány kitérítések. De az okukat nem tudják pontosan. Egyébként a legyezőmozgás csillapító által létrehozott oldalormány kitérítés +/-3 fokban korlátozott volt eddig is. Ennél nagyobb kitérítést csak a kkor hozhatott létre, ha mechanikai áttételi, beszbályozási hiba volt a kormányrendszerben. Ezt az határértéket csökkentette le a Boeing és egy-két alkatrészt kicseréltetett a végrehajtó egységben, lecseréltette a számítógépeket (Yaw damper coupler). És igaz, hogy új vészhelyzeti eljárásokat is behoztak.
-A robotokról: Az ICAO CAT besorolások határozzák meg, hogy mit kell tudnia a gépnek. Malévnál:
A Tu-154 valóban CAT II. 30m/400m időjárási minimum szerinti 30m-es elhatározási magasságig jön be.
A B737-200 szintén.
A B737-300/400/500 CAT III/A-t leszállást tud két bekapcsolt robot csatornával. Ez automatikus kilebegtetést és földretételt jelent.
A két csatornás (dual channel) kiépítésű Fokker70 ugyanezt tudja.
A B767-200ER és a háromcsatornás (triple channel) kiépítésű Fokker70 CAT III/B leszállást tud, ha mindhárom csatorna be van kapcsolva. Ez automata kilebegtetést, leszállást és a földön a pálya középvonal tartását jelenti.
Más kérdés, hogy a pilóta és a reptér alkalmassága is befolyásolja a leszállás kategóriáját. Pld.: A Malév a három csatornás Fokkereit csak CAT III/A szerint üzemelteti, figyelembe véve, hogy a pilcsik bármelyik gépre kerülhetnek.
A kétcsatornás Fokker egyébként többet is tud, mint kéne, mert 60 csomós sebességig még a gépet a földetérés után is a pálya középvonalon tudja tartani.
Most sajnos nincs többre időm, de remélem, minél többet be tudok majd lesni.
vince Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1015
Sziasztok !

Nálam batár lassú az index az időm meg nagyon kevés ezért nem láttok mostanában.
Gyors szösszenetek:
Van olyan hogy a gép főfutóját fogja meg a TOW TUG ésezért nem látszik push back kor. Én is hallottam már thrust revers-es tolatást de az nem a standard procedure része :-))

A B737 nem valami rettenet elcseszett oldalkormány szervó és robot működtetője van a Boeing mégsem cserélte le hanem toldozza foltozza.

A két Malév 767-es tényleg Boeing házi rekorder volt (a nyárvégi hajtómű kipottyanásig) de erről már irtam.

Messer Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1014
Pancho!

Koszi a hozzaszolast.

Igazabol en ATC alatt tevesen Air Traffic Colllision Warning System-et gondoltam.

A masik ami nem vilagos szamomra hogy muszeres bevezetes eseten hogy tud a pali rafordulni a palyara a 4-ik forduloban. Hiszen az idobeli `kapu` erre 300 km/h-nal ugy 0.3 masodperc lehet.
Hogy van ez megoldva a technika szempontjabol?

ShaReRe Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1013
Nekem is tetszett!
Előzmény: fargo (1011)
Újlaki Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1012
Nehogy már a sok ronda szakbarbár beleszólhasson a művészetbe!

Hadd lássuk a többit is!

Előzmény: fargo (1011)
fargo Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1011
Hát, egy-két óra, félnap, egy nap, attól függ mennyire nyúl mélyre az ember. Ez egy régebbi darab, s ha jól emlékszem, van még kettô ami repülôs. No nem hagyományos repülôgépes, amolyan sci-fi. Azért érdekel?

A delfinest majd hétvégén átalakítom, hogy megfeleljen a szigorú kritériumoknak...

Újlaki Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1010
Nos, a delfinnek annyi köze van a repüléshez (miért, még nem láttatok delfint repülni? Pedig jókora ugrásokkal halad, órákig követi a hajókat), szóval annyi a köze, hogy megpróbálják a delfin bőrének szerkezetét leutánozva csökkenteni a légijárművek légellenállását. Lehet, hogy pár év múlva valóban delfineken fogunk repülni?

Várjuk a további képeket! (Mennyi idő egyet megcsinálni?)

Előzmény: fargo (1009)
fargo Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1009
Nos, mentségemre legyen mondva, hogy a repülôkhöz és a repüléshez tök szöld vagyok. Újlaki mester észrevételei közül több is rémlett, nevesen a túl közel lévô hajtóművek (így fért rá a képre), a gyenge konzol, (nem foglalkoztam vele) és a rossz helyen csüngô hajtómű. A szimmetrikus szárnyprofil annak köszönhetô, hogy a szárny maga egy lapos henger, optikailag csal a kép, mert ráadásul elég keskeny is. Ez elôbbibôl növetkezik az egyenes szárny is.

Az alsó fényforrás valóban a visszatükrözôdô nap, ha jól emlékszem nem használtam külön fényt.

Iborli:
nem vízalatti a világ, ott mások a fények. A delfinek vannak rossz helyen. Így mit ír róla Krúdy? ("Amúgy" mit írt?) A kép valóban egy álmon alapul, elég sokat álmodom repülésrôl. Minden formában.

Örülök, hogy tetszett :-) Csináljak még?

lborli Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1008
fargo kedves, Újlaki bácsi szemét (inkább írom, hogy szemeit nehogy má' félreértés legyen) ;-) és figyelmét semmi nem kerüli el, ezt majd magad is tapasztalhatod. Nekem mint egyszerű halandó földlakónak az a meglátásom, ha a delfinek légzőnyílása "ereszt" és a kép víz alatti világot ábrázol, akkor a repülőgépszárny ebben a konstellációban Krúdy Álmoskönyve szerint sem jelent jót.
Előzmény: fargo (1005)
Újlaki Creative Commons License 2000.01.20 0 0 1007
Tényleg szuper a kép.

Na, szóval:

* Egyenes a szárny (ilyen hajtóműnél általában - nem mindig - nyilazott szrányat használnak.

* Túl közel vannak egymáshoz a hajtóművek (egy ú.n. "uncontained failure" esetén egyik megsérheti a másikat).

* Szimmetrikus a szárnyprofil (általában felül erősebben ívelt profilt használnak).

* Nagyon gyengének tűnik a hajtóművet tartó konzol.

* A hajtóművet előre szokták "ugrasztani": maga a hajtómű nem a szárny alatt van, hanem előtte. Ami alálóg, az általában csak a fúvőcső.

Az alsó fényforrás a tengerről vissaztükröződő napfény?

Előzmény: fargo (1005)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!