Keresés

Részletes keresés

Edison Creative Commons License 2002.01.17 0 0 396
A Magyar Rádioamator Szovetseg kezdooldala:

http://www.mrasz.hu/main/mraszfr.html

Itt van a kezdo amatorok oldala:

http://www.mrasz.hu/main/hga4.htm#kezdold

Itt vannak a radioamator roviditesek:

http://www.mrasz.hu/kezdold/forgrov.html

Airband, az a helyzet, hogy sikerült megjavitanom egy tranzisztoros radiot, amit át is alakithatok airbandra, csak még nem vettem ra magam, hogy elpiszkaljam benne a tekercseket, stb.
Egyelore sajnálom elrontani benne a müsorveteli lehetoséget.

De azt fontolgatom, hogy amint OIRT+CCIR-re meg tudták csinálni a rádiókat, az AIR+CCIR-t is meg lehetne oldani.
Valahogyan egy kapcsolodiodaval ki kellene iktatni a rezgokori tekercsek egy reszet.

Edison

Előzmény: airband (386)
airband Creative Commons License 2002.01.17 0 0 395
Sch!

Az az időpont még tegnapra (szerdára) vonatkozott, ma csak 3/4 6-ig leszek (este).

airband

Előzmény: schlumberger (394)
schlumberger Creative Commons License 2002.01.17 0 0 394
Jó reggelt urak!

Attiska, küldöm még ma. Azonban 10:00-ra a fogorvoshoz kell mennem :-((, utána a megszűnő inotai erőműről értekezünk (korosabbak: emlékszik még valaki az Inota szeletre? Ez csoki volt, anno, amikor a szocialista hősi termelés létrehozta az inotai erőművet. Amit eredetileg nem is Magyarországra szántak, de az a rettenetes láncos kutya... A csehek meg már legyártották, az energia meg mindig kevés volt a KGST-ben, építsük hát fel az inotai legelőn.)
Úgyhogy csak délután/estefelé leszek küldőképes.
Addig tessék engem sajnálni.

Qqberci: tudom az LFS jelentését - nem akarom it desifrírozni, legyen elég bizonyítékul, hogy kapcsolatba hozható a bábolnai ménessel. Öreg katonai távírászok másik elterjedt rövidítést is tanítottak nekem: ÖZP - ez meg öreganyámmal hozható kapcsolatba. Nem Qubercinek kellene téged hívni?

Airband: addigra biztosan megkapod, úgyis adósod vagyok még pár sorral egyéb témában is. Megnéztem az este azt a frekis honlapot, amit Edison rakott fel, remek. Nagyon sok jó dolog van rajta.

No, most itt a vége, mennem kell. Délután leszek
Sch

Attiska Creative Commons License 2002.01.16 0 0 393
Schlumberger!

Ha megkérhetlek, elküldenéd az útvonal, ill. rádiónav. térképeket? Régóta keresek ilyemit.

lfidrich Creative Commons License 2002.01.16 0 0 392
Bele lehet magyarazni...
Előzmény: ha5nx (391)
ha5nx Creative Commons License 2002.01.16 0 0 391
Meg az ANT is. :))
Előzmény: lfidrich (390)
lfidrich Creative Commons License 2002.01.16 0 0 390
Meg az ES is.
Előzmény: Qqberci (389)
Qqberci Creative Commons License 2002.01.16 0 0 389
A nemzetközi távirász forgalomba (az amatőrbe és a hivatásosba egyaránt) úgy tűnik, mindössze egyetlen magyarból származó rövidítés került be: az LFS...

Találd ki, mit jelent...

Előzmény: schlumberger (387)
airband Creative Commons License 2002.01.16 0 0 388
Sch!

Kösziiii! Nem hiszed el, de évek óta bogár a fülemben ez a néhány apróság.

Ja, ma este úgy 18.15-ig leszek netközelben. Mikorra tervezted azt a levélküldést?

Előzmény: schlumberger (387)
schlumberger Creative Commons License 2002.01.16 0 0 387
"73": mi ez a köszönések végén?
"Hi": sejtésem szerint a poénos dolgok lereagálása, de mit jelent?

a 73 az a rádióamatőr üdvözlet. A 88 az ölelés és csók - azaz ezt a női rádiósoknak mondjuk.
A 99 egy kicsit durvább - kb a menj a fenébe megfelelője.
A hi jelentését eltaláltad - pontosan a nevetés jele.
Valahol megvan fájlban is, ígérem, előkeresem, és elküldöm egy emilben.

"most néhányan csalódtak bennem."

Nem hiszem, hogy negatív érzést keltene. Ezeket a rövidítéseket a rádióamatőr vizsgán kell tudni, és csak távíró (morse) adásmódban használjuk (meg a digitális üzemmódok, ugye).
Többnyire angol szavak rövidített alakja egy-egy ilyen rövidítés, pl.:tnx - thanks, tx - transmitter, rx - receiver, ant - antenna, ltr - letter, fb - fine business,ufb - ultra fine business(ezzel utalok arra, hogy valami nagyon jó minőségű, nagyon jól hallható), vy - very, ur - your, my -ez nem is kell rövidíteni, to, via, stb. ezek is angol szavak.
Ezek után: tnx ur ltr = köszönöm a leveledet.
Vannak még Q-kódok, ezek Q-val kezdődő hárombetűs alakzatok, pl QTH az állomás földrajzi telephelye, pl QTH Budapest, QTC közlemény QRS adjon lassabban, QRV - no, ez sem az, amire gondolsz a lányokkal kapcsolatban, hanem azt jelenti, hogy vételkész vagyok.
És így tovább. Ilyen q-kódokkal a repülésben is lehet találkozni, a magasságmérő beállításánál, pl., vagy az irányok megadásánál. QNH, QDR, stb. A QFO meg a futómű. Ezért aztán boldogult ifjúkoromban az előttünk haladó jó lábú csajra az UFB QFO jelzést alkalmaztuk...
Bocs, kicsit hosszú lett...

Előzmény: airband (386)
airband Creative Commons License 2002.01.16 0 0 386
Edison!

"Ugyanez a probléma megoldva szerény magyar viszonyok között: egy tranzisztoros FM rádió bemeneti+oszcillátorköre átpiszkálva (tekercsek elnyomogatva, stb.) a kapott 10,7 MHz egy rövidhullámú AM vevővel detektálva."

Az ötlet JÓ! :) És működik. Így kezdődött az airband-es kalandozásom.

A linket megnéztem. Kár, hogy nem lehet angolra váltani. Egy ilyen oldal talán időszerű lenne magyar vonatkozásban is, de a téma korábban már felvetődött, úgyhogy ha ez most "felesleges ismétlés", akkor i'm sorry!

Én, mint nem rádióamatőr-rádiót-is-építő régóta szeretnék választ kapni néhány rádióamatőr jelzésre(?)/rövidítésre(?):

"73": mi ez a köszönések végén?
"Hi": sejtésem szerint a poénos dolgok lereagálása, de mit jelent?

Gondolom, most néhányan csalódtak bennem. "airband-ről kiderül, hogy csak kontárkodik itt a vevőjével, és még ezeket sem tudja..."

Várom az érdeklődőket a - mostmár - teljes airband-dokumentáció küldéséhez!

airband

Előzmény: Edison (384)
schlumberger Creative Commons License 2002.01.16 0 0 385
Edison!

Neked a zsebrádió saját fm detektorával nem szól?
Van nekem egy Standard c-528 kézi adóvevőm (volt yaesu ft411 is), ha arra ráteszem a nagy GP-t, és nem a saját gumiantennáját, akkor vígan szólnak rajta a repülők, szépen, tisztán, érthetően. Csak éppen 42,8 megával feljebb - tükörfrekvenciás vétel. Az NBFM-detektor jól detektálja a repülők AM-jeleit. Én az UL850 ATS gerincútvonal (és G1/UG1, G104/UG104 magaslégtéri útvonal) alatt lakom, néhány kilométerre van tőlem egy jelentőpont(DVOR/DME adó és NDB), elég nagy a forgalom.Van úgy, hogy hat-hét gépet is látok, ha felnézek az égre. Itt minden gép megszólal. Most éppen nincs elbuherálható zsebrádióm - hacsak a konyhai órás rádiót el nem cseszem, én úgyis utálom a kereskedelmi műsornak nevezett egetverő baromságokat. Ki fogom próbálni, hogyan szól wfm detektoron az am adás.
Van neked ilyen útvonaltérképed? És rádiónavigációs térképed? Ha kell, elküldöm emilben szívesen.

Airband!
Megjött a leveled, köszönöm. Mindkét példány megjött... Válasz megy még ma este.

Sch.

Előzmény: Edison (384)
Edison Creative Commons License 2002.01.16 0 0 384
Ugyanez a probléma megoldva szerény magyar viszonyok között:
egy tranzisztoros FM rádió bemeneti+oszcillátorköre átpiszkálva (tekercsek elnyomogatva, stb.)
a kapott 10,7 MHz egy rövidhullámú AM vev?vel detektálva.

Figyelmetekbe ajánlok egy frekigyujtemeny oldalt:

http://www.thiecom.com/service/index.html?target=Frequenzen.html

Edison

Előzmény: airband (383)
airband Creative Commons License 2002.01.16 0 0 383
Sch!

>Tegnap este régebbi Rádiótechnikákat böngésztem >némi füstölt kolbász és vörösbor társaságában.

Én meg még nem is ebédeltem:)))

>Találtam egy érdekest: RT 1987/11/552. oldal. >VHF konverter. Tudom, te nem szereted a diszkrét >alkatrészeket. Egy felüláteresztő szűrő után >előerősítő, majd egy DBM. A lokáljelet egy 116 >MHz-es kvarcoszci adja, KF-ként meglévő RH vevőt >lehet utánaakasztani 2-30 MHz között hangolva.

1., Az, hogy milyen alkatrészt használok, azt inkább a végeredményként várt ketyerével szemben támasztott követelményeim döntik el. Ahol az IC-vel helyet spórolok, vagy jobb eredményt érek el, ott inkább azt használom, ahová tranzisztor kell - és elég is -, ott azt használok. Ha megnézted a KF-et, ott is találsz tranzisztort.

2., Ha én bemennék a helyi üzletekbe, és 116 megás kvarcot, neadjisten DBM-et kérnék, úgy néznének rám, mint borjú az új kapura. De lehet, hogy mentőt hívnának... És ez sajnos véresen komoly. Egy közönséges AM-KF szűrőt sem tartanak, nemhogy ilyesmiket. Sajnos, többször kell rendelnem Pestről, vagy máshonnan, minthogy bármit is megkapnék helyben, első nekifutásra.

Amúgy ez most nem valami helyreigazítás akart volna lenni holmi háborúskodás kirobbantására, csak a száraz tények közlése.
Persze, köszi a tippet, ismerem a kapcsolást, ám éppen a 2. pontban leírtak miatt hozzá sem kezdtem. Pedig meg akartam építeni.

airband

Előzmény: schlumberger (382)
schlumberger Creative Commons License 2002.01.16 0 0 382
airband!

Tegnap este régebbi Rádiótechnikákat böngésztem némi füstölt kolbász és vörösbor társaságában. Találtam egy érdekest: RT 1987/11/552. oldal. VHF konverter. Tudom, te nem szereted a diszkrét alkatrészeket. Egy felüláteresztő szűrő után előerősítő, majd egy DBM. A lokáljelet egy 116 MHz-es kvarcoszci adja, KF-ként meglévő RH vevőt lehet utánaakasztani 2-30 MHz között hangolva.
Ha valakit érdekel, beszkenneltem. Ide nem teszem be, mert nagy a fájl, de emilben elküldöm szívesen. Nyák- rajz is van, beültetési rajz is.
Sch.

Előzmény: airband (378)
airband Creative Commons License 2002.01.16 0 0 381
Sch!

Kétszer is elküldtem a levelet, mert először valami hibát jelzett, bár volt adatforgalom...
Jobb a biztonság.

Az árak? Hát, igen. Minél messzeb lakik az ember a fővárostól, annál többe kerülnek a "kütyük".

Előzmény: schlumberger (380)
schlumberger Creative Commons License 2002.01.16 0 0 380
No, akkor a cégesre küldd, ma este is sokáig itt leszek
Sch.

Drágán veszed a NE602-t.
A HAM-bazárban csak 490 Ft az SA612(=NE612)

Előzmény: airband (378)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.16 0 0 379
A HE 99/6 számában van a frekimérő modul leírása.
Esetleg megvan ez valakinek?
Előzmény: Törölt nick (374)
airband Creative Commons License 2002.01.16 0 0 378
Sch!

Na, akkor valamit elcsesztem. Mindegy, legkésőbb ma este megy újra az e-mail + a KF + a táblázat.

airband

Előzmény: schlumberger (377)
schlumberger Creative Commons License 2002.01.15 0 0 377
Airband!
Még (18:53) nem kaptam semmit, egyikbe sem.
Sch
Előzmény: airband (375)
Edison Creative Commons License 2002.01.15 0 0 376
Még egy tipp rádió frekimérore:

SAA1070 Valvo IC
SAA1058 frekiosztó 1:32
4 MHz kvarc
LED 7 szegmens kijelzok 188.85 MHz-ig

Leiras:
D. Nührmann:
Professzionális kapcsolástechnika I. kötet

Csak most jut eszembe, hogy ezek a rádiós frekimérok mind csak 50 KHz pontossággal tudják kijelezni a frekit URH-n, tehát airbandhoz egyik sem teljesen az igazi.

Edison

Előzmény: airband (373)
airband Creative Commons License 2002.01.15 0 0 375
Hi mindenkinek!

Vettem a fáradtságot (és persze kivételesen ráértem), megrajzoltam az airband vevő AM fokozatát is (a KF-et). A szokott módon (kérés e-mailben, postafordultával küldöm) bárkinek elküldöm holnaptól. Hétvégén viszont nem leszek webközelben. Akinek még megvan a címe, annak automatikusan fogom küldeni. A biztonság kedvéért azért írjatok!

Sch!

Megjött az e-mailed, válaszoltam is rá, remélem, hogy megkaptad.

airband

Törölt nick Creative Commons License 2002.01.15 0 0 374
Edison, Airband, köszönöm a segítséget. Lehet hogy nekem is megvan, bár én inkább az RT-t vásárolom. Még lehet, hogy zargatlak benneteket ezügyben...
Előzmény: airband (373)
airband Creative Commons License 2002.01.15 0 0 373
Edison!

A frekimérő a Hobbi Elektronikában volt, ha minden igaz, akkor május és augusztus közt, valamelyik számban. Kerestem a lapot, de nem találtam meg. (Talán ideje lenne rendet rakni...)

Mindenkinek köszönet, aki segít a Daciás ügyben. Ha azok, akik ígértek valamilyen dokumentumot, elküldik nekem, akkor több felajánlásra már nem lesz szükség. Úgyhogy részemről lezárva a Daciás kérés, várom a könyvecskéket. Köszönöm a segítséget!

Előzmény: Edison (372)
Edison Creative Commons License 2002.01.15 0 0 372
További info a frekimérorol:

az ára kb. 1900

a tipusa 1442-es (ez bizonyára az IC)

Meg kellene nézni az RT-ben vagy a HE-ban.

Előzmény: Törölt nick (369)
Qqberci Creative Commons License 2002.01.14 0 0 371
Az egyik Daciás könyv már megvan, még keresem a másikat, sajnos, az a jobb :-((

A mail megjött, majd hívlak

Qq

Előzmény: airband (365)
schlumberger Creative Commons License 2002.01.14 0 0 370
Vettem egy Dacia-1310-est

uram, fogadja őszinte részvétem!
Komolyra fordítva a szót, én kettőt nyűttem el, nagyon kényelmes autó, vezetni is és utasként, hátul ülve is. Összeszedtem hozzá minden doksit, remélem, még találok valamit, nemigen szoktam kidobálni semmit, lassan már kiszorulok a qth-mról. Megkeresem.
Mail ment neked az előbb.
Sch.

Előzmény: airband (365)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.14 0 0 369
Edison!
Van valami további infód a HAM-os frekimérő blokkról? Olcsó frekimérő kellene, eddig 4500 Ft volt a legalsó határ. Nekem elég lenne kb. 20 KHz-ig mérni.
Előzmény: Edison (368)
Edison Creative Commons License 2002.01.14 0 0 368
airband, természetesen engem is az érdekelne, amit látnak a meteorológiai holdak. A menetrendjük ismerete csak egy mellékes dolog.
Nosza, neki kell fogni egy kersztyagi+vevö+ számitógép interfész épitésének.
A METEOSAT geostacionárius hold, de 1,4 Gigán ad, ezért még parabola+vevokonverter is kell hozzá.

A neten lehet találni képeket, pl. a NOAA vagy a METEOR holdak felvételeirol.
De mégis más lenne direktbe nézni.

Digitális rádioskála:
állitolag a HAM bazárban kb. 1600-ért lehet kapni koplett ,vevohoz valo frekimér? blokkot, bár 100 MHZ-re elöosztot kell hozzá toldani.
A nálam levö frekiméro blokk beindult, de hibás a kijelzoje, a nagyobb baj, pontatlanul is mér.
Pl. ha ráadok 1000 KHz-et, akkor mutat 1100-at,
holott 1445-öt kéne mutatnia.
A finombeállito potival nem tudtam korrigálni.
Az orajel frekije rendben, 4000 KHz.

Edison

Előzmény: airband (362)
Törölt nick Creative Commons License 2002.01.13 0 0 367
Sziasztok !

Kicsit offtopic leszek, mert CB-ről kérdeznék – hátha valaki tud eligazítani.
20 éve cébézgetek is, és az utolsó engedélyt már csak 2001 december 31-ig adták. A 2001 februárban megjelent új szabályozást azon nyomban olvastam a HIF weblapján: www.hif.hu, és abban az állt, hogy megszűnt a HIF joga (és feladata) a harmonizált frekvenciájú rádióberendezések forgalomba hozatalára – így a CB rádiók esetén is, ha azok CEPT normáknak megfelelőek. Tehát megveszem, és kész!
Nem volt világos számomra a törvény szövege, hogy ez vajon azt jelenti, hogy az üzemeltetéshez sem kell engedély? Bementem a miskoci HIF-hez és megkérdeztem. Ott nem sokat foglalkoztak velem, de kb. azt mondták – többszöri rákérdezésem után – hogy nem kell engedély, bedugom, és használom.
A kérdéseim a következők – hátha valaki tudja.

- Melyik jogszabályi helyen található konkrét és EXPLICIT utalás, hogy nem kell engedély?
- Előírja-e valami rendelet vagy jogszabály a forgalmazás rendjét, és tartalmát? – persze az általános szabályokon kívül, amely a nyilvánosság előtt elhangzókra vonatkozik (azaz régen külföldre nem beszélhettél, hívójelet kellett bemondani… stb).
- Hivatalosan használható-e packet üzemmód? (Persze FM-ben!)
- Szabályozza-e valami a használható antennák jellegét? Nekem nem tűnt ki a jogszabályokból, hogy nem szabadna irányított antennát használni, avagy mekkora a megengedett teljesítmény – Pl az én (HIF által is látott és korábban engedélyezett) egyik CEPT-es CB-m 4W-os, és ez rákapcsolható-e egy magasantennára? Régen ez 1 W határ volt. Vagy például összekapcsolhatom-e a CB-t a MATAV-os telefonvonalammal? Vagy például használhatok-e beszédtitkosítót? …. Stb …. Stb Még sokat tudnék kitalálni… egyszóval: Létezik-e valamilyen végrehajtási, vagy mittudomén milyen szabályzat, ami a CB-vel kapcsolatos technikai és forgalmazási részleteket szabályozza?

Sajnos a HIF weblapján a „fórum” menüpontra kattintva nem jött be semmi, és még egy Webmester címet sem találtam, akinek írhatnék. Fenti dolgokban az ismerőseim közt is mindenki nagyon okos gyereknek tartja magát, de a konkrét jogszabályi helyet senki nem tudta megmutatni. (A HIF kiadhatott volna egy kis tájékoztatást!)

Itt Miskolcon, egy kivételével minden taxi csapat átment URH-ra, de a maradék egy az bátran használja az AM üzemmódot valami baromi teljesítménnyel – most pont a családi csatornánk mellett. Máshol mi a helyzet – és tudtok-e valami HIF intézkedést, vagy annak tervét az előírások ellenőrzésére (Pl taxisok tökönrúgása?) ????

Köszönöm a figyelmet, és elnézést kérek, ha itt a topikban már volt ilyenről szó(nincs lehetőségem végigolvasni), vagy létezik valahol CB-s topik – ha igen, kérem irányítsatok oda.

Köszönettel és üdvözlettel 73: HG9MCK – Ernő / Miskolc

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!