A padláson 35cm átlagban , gyapot . A csövek elég hosszan abban mennek ( 21 méter a rendszer hossza a hőcserélőnek ) , a csövön 10cm vastag gyapot van párazáró felső réteggel . A rendszer gyűjtő és osztó ága csak a 35 cm-es gyapot alatt van . Mint írtam , meleg oldal felé lejtenek a csövek . A külső cső nálam a friss levegőnek van és a belső az elhasználtnak . Nálam is csak időszakos a szellőztetés . A pincében lévő gyűjtőben nagyon ritkán van kondenzvíz összegyűlve , pedig havonta egyszer minimum lemegyek a pincébe valami végett , olyankor belefújok a csőbe , hogy nincs-e eldugulva . Idáig még nem volt . Amit észrevettem az az , hogy hideg időben ha nem is működik a szellőztető , akkor is látni ahogyan a csőből a pára kijut a levegőre ( mint amikor az ember hidegben kifújja a levegőt ) . Mondanám , természetes szellőztetés energiafelhasználás nélkül .:-) Viszont volt olyan is , hogy este nagyobb hidegben , ha működik , akkor a reflektor fényében apró jégszemcsék csillognak .
Neked a fűtetlen padláson mennyi és milyen szigetelés van? Mivel én is úgy akarom csinálni. Illetve megnőhet a párakicsapódás veszélye ha nem 0-24 h-ban van használva? gondolok itt arra hogy ha üres a ház akkor nem kivánom használni csak ha otthon vagyunk.
Ha odafigyelve olvasnád a beírásaimat , akkor nem írnál baromságokat !
A rendszerem leírásában szerepel : " a csövek a meleg oldal felé lejtenek. A cső alján van kialakítva egy gyűjtő , amiből a kondenzvíz egy csövön keresztül lefolyik a gyűjtőedénybe , ami a pincében található , mivel a visszabontott régi kéményt használtam ki erre a célra . "
Megjegyzem : lehet a fizikát jobban értem mint Te ! :-)
Sokat ejtegetsz ezekről a peres ügyekről, egyszer tolhatnál részleteket is, már ha tudsz. Mármint arról, hogy mi volt elbaszarintva. A csövek, dobozok hőszigetelése nem ördögtől való dolog, nem is kerül felfoghatatlan összegekbe. Ha felmerül a probléma, akkor miért nem jut el fejben egy értelmes ember odáig, hogy valahol szigeteletlen a rendszer, nosza, tegyünk ellene?
Ez a két utolsó befúvó karima 2-3 fokkal hidegebb,mint az első kettő.padlastérbe jönnek,ott hideg van,5 cm kasírozott gyapot van rajtuk,arra gondoltam rá kéne még egyszer ennyit tenni.
Ha padlástérben vannak a csövek , akkor lehet , hogy a hőszigetelés nem elégséges a csöveken . Megtudod mérni a befújási pontokon a hőmérsékletet , esetleg még páratartalmat is ? Lehet , hogy harmatpont alá csökken a csőben a levegő hőmérséklete .
Arról kinek mi a véleménye,hogy a szellőző rendszer géptől való 2 utolsó légbefújási pontnál a légbeeresztő szelep karimáján kicsapódik a pára.A légbeeresztő fehérre festett fém,a szellőztető gép Lossnay rvx 25.
Nyílt égésterű készülékek levegő utánpótlását légbeejtővel kell megoldani, ezért abban a helyiségben (lakásban?) a gazdinak nincs lehetősége választani a túlnyomás és a vákuum között.
"Mi a jobb,beltéri negatív,vagy pozitív nyomást csinálni?"
A lakás légtere és a külvilág között számtalan rejtett légáteresztő rés/lyuk lehet. Ezt ellenőrzik pl a "blower door" teszttel. Ha a lakásban pici túlnyomás van, akkor ezeken lyukakon kifelé áramlik a levegő, eközben lehűl és levegőben lévő vízpára folyékony vízzé csapódhat ki. Tehát as túlnyomás vizesítheti az épület egyes pontjait.
Ha a lakásban negatív nyomás (vákuum) van, akkor ezeken a rejtett lyukakon befelé áramlik a kinti levegő, vele bejön a külvilágból némi por, zaj, stb.
A hőcserélő csak abból a levegőből tud hőt cserélni, ami őrajta meg keresztül a máshol kimenő és bejövő levegőre a hőcserélő nem lehet hatással, ezért én megpróbálnék semleges nyomást csinálni. Amikor odakinn erősen fúj a szél, olyankor ez az nyomás-egyensúly úgyis felborul valamennyire, átlagos háznál jobban, jól tömített háznál semennyire :)
"Én még nem láttam sok embert aki őrülten keresne CO2 mérőt"
Az emberek nincsenek tájékoztatna az őket folyamatosan körülvevő veszélyekről. Kérdés, hogy ez a nagy tudatlanság kiknek a felelőssége (érdeke?).
Ha az emberek tudnák, hogy a magas széndioxid szint miatt is lehet fáradt, tunya, álmos, fejfájós a család minden télen (és pl ezért is lehet hülye a gyerek az iskolában :), akkor hirtelen mindenki kíváncsi lenne a széndioxid szintre a lakásában.
Én még nem láttam sok embert aki őrülten keresne CO2 mérőt. Egyáltalán még az sem egy közismert tény, hogy milyen minőségű a lakás levegője pár óra elteltével... A kapható pár ezer forintos NDIR szenzorok már bőségesen valós információt adnak arról, hogy mikor kéne szellőztetni, és ez az ár a mezei ember ára, egy nagy gyártó ugyanezt fillérekért szerzi be, csak mivel valószínű közel nulla az igény erre az eszközre, ezért brutál haszonnal árulják.
A fejlett világ lakosságának jelentős része enyhén mérgező levegőjű lakásokban él télen, ezért őrült nagy igény lenne megfizethető co2 mérőkre. Ezért reménykedjünk, hogy laboratóriumok százaiban folynak a kutatások olcsó, stabil és megbízható co2 szenzor kifejlesztése céljából.
"Ez utóbbit bekapcsolva, 24 óra folyamatos mérés alapján a legkisebb értéket fogja 400ppm-nek venni"
Ha külső ablakpárkányra kitéve mindig pont 400-ra kalibrálja önmagát, akkor azt a chipet kb 2015-ben fejlesztették és közben nem gondoltak a jövőre:) mert ma már min. 420-ra kellene kalibrálni: https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/
Persze jobb lenne, ha létezne naponta (óránként?) frissülő Magyarország+Budapest co2 térkép, mert akkor mindenki a pillanatnyi tényleges kültéri értékhez hitelesíthetné a műszerét. De az aktuális kültéri co2 adatokat szigorú titokként kezelik, nem szabad tudnunk róla, gondolom országos ingatlan-botrány lenne, ha kiderülne, hogy mely területeken egészségtelen lakni.
Ha tudtam volna a készülék pontos típusát, akkor olyan dokumentációt kerestem volna róla, amiben a gyártója megadja a beépített co2 szenzor típusát.
Ha sehol nincs ilyen gyártói dokumentáció, akkor lehet a legrosszabbra gondolni: a készülék a co2 szintet valószínűleg nem tudja mérni, hanem kiszámolja valami egész más jellemzőből (amiből nem is lehet co2-t számolni :)
Nem néztem utána, de ha ez a doboz 34 pénz, nem biztos, hogy nekiállnék fabrikálni. 2-3 tábla XPS, flaska purhab, csatlakozók, némi csavar-drót, idő- molyolàs....ha ezek vannak elfekvőben, akkor oké.
24 órát írnak kalibrációnak, szóval akkor - elvileg - MHz-féle szenzor lehet benne, és automata kalibrálás.
Majd megnézem, mennyire mutat mást nagyjából azonos használat mellett.
Bár lehet, hogy ezt a darabot vissza kell küldenem, mert pár óránként (tök random) benyögi, hogy alacsony akkumulátor, de napok óta nem kapcsol ki, úgyhogy töltődik az, csak valamiért időnként lecsökken a töltottség/hülyeséget érzékel.
Az egyik a manuális, amikor kiteszed az utcára és azt az értéket fogja alapértéknek nevezni (400ppm). A gyártó szerint ezzel talán fél/egy évig stabil marad. A gyakorlati tapasztalat az, hogy 1 hét után már baromságokat mér így a szenzor. Egyszerűen "eldriftel" a mért érték.
a másik az ABC (automatic baseline correction). Ez utóbbit bekapcsolva, 24 óra folyamatos mérés alapján a legkisebb értéket fogja 400ppm-nek venni. Amennyiben ez idő alatt nem teljesült, hogy teljesen kiszellőztetted az adott helyiséget, akkor a következő 24 óra alatt megintcsak baromságokat fog mérni
Egyébiránt a legnagyobb titok ezeket az automata kalibrációkat övezi. Ezeket őrzik a gyártók mint a fene és nagyon nem is publikusak. A honeywell is minden bizonnyal automata kalibrációval rendelkezik, valamilyen meghatározott algoritmussal.
Amúgy ha az MH-Z19-es szenzorod azzal kezded amit a gyártó leír, vagyis kiteszed az utcára, és azt mondod neki, hogy ez az alapérték, kb azonnal el is kalibráltad :) A mért értékedet a hőmérséklet és a pára is módosítja, ezért egy egyszeri 10-30 perces kinti mintavételezéssel biztos hogy hamis értéket kapsz. Ellenben az a megoldás tökéletes kalibrációt eredményez, ha bekapcsolod az ABC kalibrációt és kiteszed 24 órára szenzorod, majd utána kikapcsolod az ABC kalibrációt. Ez esetben a 24 órás kintléte alatt a legkisebb értéket fogja 400-nak beállítani, de ezután meg az fog következni amit mondtam, tehát kb 1-2 hét után már irreális értékeket fog mutatni.
Mit nevezel állandóan-nak? A Honeywell nem ír kalibrációt, de nyilván nem 30-40 ezres szenzor van benne. :)
Azt látom, ha kinyitom az ablakot, 500 alá csökken, de nem az ablakban mérem, csak eljut hozzá is a friss levegő.
Gyanús volt, most megnéztem, MHz-19 -em volt. Úgy tudtam, az nem mér, hanem lehet az alapján kalkulálni, és ott az az első lépés, hogy tedd ki a friss levegőre, hogy tudja, az a 400(?) ppm. Most látom, hogy valóban ndir, de akkor megint nem tudom, mi a fene lehet a Honeywellben, hogy ott nincs kalibrálás.
AZ MHZ-19 az egy NDIR szenzor, ezáltal valós CO2-őt mér, viszont állandóan kalibrálni kell. Ennél vannak jobbak is, ahol van egy referencia gáztöltet is, ezért nem szükséges sosem kalibrálni, viszont itt csak a szenzor ára 30-40k (ellenben az MHZ-19-el, ami meg 6k). Ilyen a Telaire T6615.