"...nem olyan szörnyű a helyzet, ha van egy bátor stuvi, vagy egy háborús pilóta utas."
Ha magamból indulok ki, minden repülőmérnök, vitorlázórepülő, PPL-owner visszatérő álma, hogy a falfehér sztyuvi dadogva előadott kérdésére: "Hölgyeim és Uraim, van-e önök között pilót vagy legalább egy repülőgépszerelő vagy repülőmérnök?", kicsit felemelkedsz az ülésről, körülnézel, és miután senki más nem áll fel, téged kezdenek noszogatni a pilótafülke irányába...
Alapvetően kihermetizálódásra gondoltam. Akkor ugyanis 3000m -re kell süllyedjenek és azon a magsságon kell reppenjen a madár.
De más, olyan hiba is lehet, ami miatt gépet ki kell hermetizálni. Nem?
Újlaki: Az lehet. Az Airport filmek tanusága szerint is így van. Persze nem olyan szörnyű a helyzet, ha van egy bátor stuvi, vagy egy háborús pilóta utas. :-)))
Én egyébként a nyomásrendszer meghibásodására gondoltam. Sokkal cikibb, mint a hmű leállás. Ugyanis a nyomásrendszer hiba miatt süllyedni kell. Emiatt a hművek sokkal többet zabálnak, és nem biztos, hogy a normál repülésre szánt kerozin elég lesz. (még a navigácós tartalékkal sem)
Azt hiszem a Boeing újságjában olvastam.
Ja, és nekem volt igazam, pár hete írtam e helyen, hogy két B-767-essel ennyi desztinációt vállalni rizikós. Lám, a Malév felfüggeszti a pekingi járatot...
Zolibá, kifelejtetted a leggyakoribbat. Van egy olyan kategória is, hogy "majdnem repesemény". Ez az, amikor történhetett volna valami, de szerensére nem történt. Ebből lehet a legtöbbet tanulni, pontosabban, a legolcsóbban.
Másik dolog, már korábban tárgyaltuk, hogy a magyarban oly vészesen hangzó "kényszerleszállás" szó jelentéseit más nyelvekben több fogalom fedi le. Van, ugye, a precautionary landing, az emergency landing és a crash-landing. Legtöbbször az elsővel találkozunk, de hála derék zsurnalisztáink áldásos tevékenységének, az emberek automatikusan az utolsóra gondolnak.
És végül: tévedsz, az újságírók nem olvasnak, csak írnak, ezért olvasunk mi, olvasók, annyi hülyeséget nap mint nap.
Graffiti: Hogy ez a blikk egy szempillantás :-) alatt milyen típusokat lel a MALÉV gépparkban!
Amúgy melyik gép ragadt kint és miért?
A sajtónak szép húzása volt az is, mikor a beakadt (később fejszével kibocsátott) orrfutójú TU-134-es problematikáját taglalva közölte, hogy a MALÉV géppark részét képezi egy B747-es is. A lajstromjele biztos HA-HAH. :-))
Ugyanezen sztori tálalását akkor az MTV1 híradója ezzel a bejelentéssel kezdte: "Majdnem katasztrófával végződött a MALÉV Tu-134-es repülőgépének gyakorlórepülése."
Ilyen alapon, ha Pista bácsi beszáll az autójába, az már majdnem katasztrófával végződik. Ki tudja, mi lehet még belőle?
Pedig a repülésben is vannak kategóriák:
Repülésiesemény: sokminden lehet, de gép sem sérül és utas sem.
Baleset: gép vagy utas is sérül.
Katasztrófa: az esemény emberi életet követel (akár az eseményt követően 1 éven belül, ha a halál az esemény következményeként következett be).
Remélem, hogy újságírók is olvassák a topicot és a jövőben ennek megfelelően fogják osztályozni a dolgokat! :-))
Visszahozták Budapestre tegnap délelőtt azt a Boeing-732-es repülőgépet, amely pénteken délután hajtott végre kényszerleszállást a frankfurti repülőtéren.
Utas2: Nem vagyok teljesen kompetens a történelmi áttekintésben, de tudtommal az EROPS az ETOPS elődje volt (ER=Extended Range, ET=Extended Twin-engine).
visszatérve a 29. számú hajtóműves sztorira, a könyv pontos címe, ahol mindezt és még jóval több érdekességet is olvashatsz: Stephen Barlay: Cleared for takeoff, 1981, magyar kiadás: Fekete doboz.
Merthogy Barlay nem csak a légikatasztrófákról írt könyvet.
Ismét idézek az ETOPS-sal kapcsolatban: Ki tudja, mit jelent az ETOPS előtt létezett EROPS rövidítés?
Köszönöm a tippeket, a KLM menetrendi táblázata, sajnos már csak a KLM és a partnerei menetrendi tábláit tartalmazza, régebben a Galileóval kerestetett, és egy útvonalra minden légitársaság gépeit kiadta.
Nem tud valaki egy olyan hompédzset ahol repülőgép menetrend van? A KLM-nél volt nagyon jó, de ott megszünt. Valami olyanra gondolok, hogy beírom from bud to col erre kiköpi az összes lehetséges útvonalat.
Hallotam egy viccet, most leírom: Valamelyik budapesti repülőtéren egy úr oda akar adni a check-in pultnál a hölgynek négy csomagot, ezt küldjék Moszkvába, ezt Japánba, ezt Párizsba, ezt pedig Kínába. De uram ez nem lehetséges, válaszolja értetlenül a hölgy. Dehát a múlt héten kérés nélkül is sikerült, mondja az úr....
A kesztyűs megoldás pedig megtörtént, nem egy filatal csirke volt a Fokker, a hatvanas években készűlt, és utólag rakták rá a rakodóajtót.
Tudja valaki milyen géppel fogok utazni Tenerifére? Annyit tudok, hogy február 9. és valahol útközben még leszállunk.
Most hallotam, lehet, hogy hülyeség, a Malév 154-es géppel charterezik Kenyába!!! Nagy élmény lehet pl az LCO-n a hajtóművek mellett űlni 8-9 órát.
Air Europe(PE)-olasz cég, ACE-nál suszteroltatja a 767-eseket, jórészt menetrendszerinti chartert repül
Air Europa(UX)-spanyol, most cseréli az öreg MD-it 738-asokra
Azon is gondolkodtam, hogy nyitni kéne egy új topicot "Vélemények Budapest-Ferihegy repülőtérről" címen, amit az illetékes cégek vezetésének figyelmébe lehetne ajánlani. Amolyan feedback topic lenne. :-)
Vince: Air Europe valóban lenni italiano. Alitalia érdekeltség.
Az a helyzet, hogy egyik nagy ferihegyi cég sem tökéletes. A MALÉV-nak és az ACE-nak meg van a maga keresztje. Pld: Az ACE-nál milyen őrült idő kellett ahhoz, hogy a harmadik feles üzlet (be)jöjjön? A MALÉV miért akart konkurenciát csinálni saját cégének a LufiTech ideköltöztetésével? Az LRI-t viszont tán az nyomasztja mindenek felett, hogy állami vállaltként van, amikor nem az értelem, hanem a politika vagy a tehetetlenség dominál. Néha szemész és fülész is elkéne. Rövidlátás, vakság, süket fülek is akadnak. Gondolhatod, hogy minden nagyobb beruházás, beszerzés közbeszerzési pályáztatása milyen inerciát okoz.
A kormány meddig húzza a légügyi koncepció elfogadását? Amíg az nincs, egy állami cég lépni sem tud. Hol tart a repülésben az európai jogharmónizáció?
Szóval, nem fenékig tejfel a dolog.
Csak egy apróság: Air Europe lenni olasz és nem spanyol.
Az LRI vel én továbbra sem vagyok megelégedve. És ez a kis belső eső sem javította a kialakult képet.
No és az se ross alternatíva, ha éjjelre leállítják a fűtést, így reggelre pompás jégpálya lehetne. Délutánra elolvad és akkor jöhetnek a klasszikus vizes sportok. :)