Zöldből semmi, a kék és a vörös pedig 50-50%. Olvasd ezt át hozzá.
Amikor kikelnek a magok kb. 100%-ban kék kell, utána a kék aránya az ábrának megfelelően folyamatosan csökken a vörösé nő. Ezért javaslom ezt a köztes megoldást, de legjobb az lenne, ha energiatakarékosság miatt úgy csinálnád meg ha megoldható, hogy a teljes állományt negyedelve tudd bekapcsolni. Tehát pl. 12db égőnél az elején csak 6 kék menne, később 6kék 3 vörös, majd 6 kék 6vörös. Ha túl komplikált, meg úgyse számít mennyit fogyaszt, mehet állandóan az összes.
Ez nem hit kérdése. Tengernyi szakirodalma van, el kell olvasni. Ajánlom pl.a chilikertesz.hu-t, a Kárpátinfo szakcikkeit, és a Fénytan tankönyvet, tisztelettel.
Ez azért nem teljesen így van...abszolút nem mindegy, minek a wattszámáról van szó. Izzó? Hagyományos? LED? KOMPAKT fénycső? Halogén? Napfény? Sokkal mértékadóbb a mezőgazdasági szakirodalom által megadott asszimilációs pótmegvilágítás értéke, ami hidegfehér fénynél 3000 lux. Nomármost, a lumen szám, a távolság és a sugárzási szög segítségével, némi trigonometriai ismerettel a lux számítható. Kék-pirosnál a min. érték kevesebb, lévén jobban hasznosul., kb 1300-1350 lux. Merőlegesen , mert a sarkoknál kisebb a megvilágítás (a sugárzási szög felének cosinusával kell szorozni).
Ha majd gép előtt leszek, és nem telóról pötyögök, le tudom írni a teljes számítást is részleteiben.
Ha chip-et veszel, ott nem tudom mennyire szokás a wattszámmal szívatni (azaz jóval kevesebb, mint amikén eladják a tényleges wattszám). Lacika biztosan meg tudja mondani.
Írtam erre magamnak egy kis Exvel számítást, holnap beütöm, de nagyjából egy 70x70-es területhez min. 60W hidegfehér kell, ha jól emlékszem. 10-15 cm-ről, ha 120°-os a sugárzási szög. Holnap pontosítok.
Innen: 200W/m2 lenne az ideális. Fél m2-re 100W. Ebből ki tudod számolni hány db kell, DE az E27-es becsavarós lehet hogy szívatós, azaz csak a fele a tényleges wattszám annak, amiként eladják.
Az utóbbit 15W-os ként rakja be a kosárba. 100W/15w=6,66 magyarul 7db 15W-os lámpa. De ha ez is csak kb. feleannyit tud (kb 7W vagy kevesebb), akkor 14db-ot kell venned sajnos. Gondolom szorít az idő, nem tudsz 1db-ot próbának rendelni, hogy megnézzed mennyi ténylegesen. Végülis ha ablakban lesz, akkor még kap egy kis pluszt. A helyedben mindenesetre legalább 10-11db-ot vennék. Azután ha megjött leméred hány W. Mindenesetre az eredmény érdekelne, ha ennél maradsz írd majd ide be.
Végigolvastam az eddigieket,de lenne két konkrét kérdésem.2 virágládába nevelnék palántát,azaz kb.0,5m2,10 w-os ledekből szeretnék kiegészitő mesterséges fényt biztositani,hány darabot rendeljek és milyen szinüt az eddigi tapasztalatotok szerint?
Ez sajnos afféle csuka-fogta-róka. Az eperfánál többször tapasztaltam, hogy bár nagyon jól bírja a fagyot, ha a szobahőmérséklethez hozzászokott (éjszaka is 20C felett van itt bent valamivel), akkor ha ennél hidegebbet kap (kb. 15-16C alatt) nagyon könnyen megfázik és vége. Emiatt döntöttem úgy, hogy ha éjszaka is legalább 15C van, akkor ültetem ki. Igen ám, de ez az időszak már a nyárba nyúlik bele, amikor a sugárzás erős. Érdemben nem tudtam hozzáedzeni a sugárzáshoz, a gyakorlatban ez ahhoz vezetett, hogy kiültetés után a levelek 60-70%-a leégett. 18db-ot ültettem így ki, ebből különböző lett a károsodás, de e körül szórt. 1-1,5 hónap múlva azonban új hajtások jöttek, és nagyon gyorsan nőttek. Szóval vesztettem kb. másfél hónapot, de az egésszel nyertem gyakorlatilag teljes egy évet. Most a füge-dugványoknál ezt full-spektrumos lámpával (azaz UV+infra is van benne) próbálom elkerülni. Gondolkozom rajta, itt is szükséges lehet-e a szoktatás, de valószínűnek tartom, hogy igen.
Szia Sándor! Nem mai kérdés, de érdekelnének az akkori körülmények. Kiültetés előtt edzetted a palántákat? Ugye addig nem kaptak UV fényt, még ha esetleg ablakból érkező természetes fényt kaptak, akkor sem, mert az üveg nem engedi át az UV-fényt.
Eper fánál és minden más növénynél, ami üveg mögött, vagy mesterséges fény alatt nevelkedett, kiültetés előtt mindenképpen szoktatni kell a természetes fényhez. Ha a bejegyzés dátumát nézem, akkor elvileg júniusban ültetted ki a fákat. Ez nem a legjobb időpont, mert nagyon erős a sugárzás. Érdemes inkább kora tavasszal vagy ősszel próbálkozni. Ettől függetlenül kiültetés előtt el kell kezdeni a szoktatást. Először csak pár órára rakod ki őket a szabadba, ha borúsabb az idő, maradhatnak tovább. És fokozatosan egyre tovább hagyod kint őket. Egy-két hét elég szokott lenni. Ezután elvileg már nem égnek meg, de erős júniusi sugárzás lehet, hogy így is megégeti a leveleket.
Pont ilyenekben gondolkodom én is. Illetve egy kicsit nagyobban is.
500x750 , 2x10db 3w-os leddel szerelve. 2 U alaku sor összefűzve(4sor), hogy ha kialszik valamelyik, akkor is csak minden második essen ki. (Illetve kapcsolhatók is)
Elvileg ez még passziv hűtéssel is elmegy a nagy aluminium lemezen.
Milyen méretű lenne a legkisebb lámpa amit készíteni tudsz? Nekem ugyanis az ablak (itt lenne, ez 86cm széles) méretei nagyon behatárolják a lehetőségeket. A felfüggesztés még megoldható, de a szellőztetés már elgondolkoztató - hacsak nincs rá ötleted vagy másképp működne a dolog mint én gondolom. (Éppen ezért vannak karos lámpáim: szellőztetéskor el tudom őket forgatni.) Sorry, de ilyen földhözragadt problémáim vannak.
Ezen infó alapján rögtön más megvilágításba kerül néhány eddig olyan rejtélyes dolog, mint például hogy lehet az, hogy a gondosan kiszámolt W/m2 értékből a LEGJOBBAT választva is (felhő nélküli, napos nyári égboltnak megfelelő W/m2) a növényeknél nyurgulást tapasztaltam. Ha tehát E27 foglalatos megoldás áll csak rendelkezésre (igen elismerem, hogy egy nagy kalap ..., de hát ez van), akkor úgy látom, hogy kétszeres teljesítményű lámpát kell vásárolnom, mint az a fehér háztartási ledek esetében már egy ideje teszem. Ott azonnal feltűnt, hogy a kínai lumen értéke nem stimmel, kb. kétszeres kínai wattszámnál lesz a kívánt a fényerő. A növénylámpánál viszont nem volt viszonyítási alap. Megmérni meg nem tudtam/tudom sajna. Ez egyébként hogy menne?
Ebben a kínai LED-es dologban lehet valami, az elvileg 4000lm LED szalagom (kínai) közel sem olyan erős fényű, mint a 2400lm-es (nemkínai) LED reflektorom...
Pusztán kíváncsiságból neveltem paradicsom palántát,csak kék fénnyel.
Az eredmény megdöbbentő volt:mint egy pitbull...
Borzasztóan aránytalanul zömök és alacsony palánta sikeredett belőle,de később hamar kinőtte.
És nagyon észnél kell lenni az arányoknál,éppen itt derült ki.
Pont ezért szeretném a kontrolleres dolgot,mert egy sima potméternél nem nagyon van kontroll,ahogy sikerül...
Tudom,ez a foglalatos led eléggé nehezíti a dolgot,bár már kapható kínából csak az üres foglalat,de a hűtése és ez által az élettartam eléggé nekem nem tetsző méreteket eredményez. És csak érdekesség képen,ha az élettartam nem is számítana,ha 40 fok felett van a hőmérséklet akkor kb 10%-al kisebb teljesítményt tudnak a ledek,a hideghez képest.
Persze ez csak akkor igaz,ha rendesen,áramgenerátorral van hajtva.
Ekkor ugyan is leesik a feszültsége és ez kisebb teljesítményt eredményez.
Egyébként nálam az ablak (a kékhez, mivel a nap nem süt be) elég sokat 'pótol'. Ezt azonnal látja az ember, ha sötétben fel vannak kapcsolva a lámpák és utána felhúzom a redőnyt.
Szerencsémre a kínai watt/lumen mizéria nálam nem tud akkora kárt csinálni, mivel kizárólag fákkal foglalkozom, amiknél a kezdeti nyurgulás a kevesebb fény miatt (azaz a kínai csalás miatt) érdemi bajt hosszú távon nem tud okozni. Nyilván más lenne a helyzet bármelyik konyhakerti zöldség esetén.
Hát ez sajnos így van. Már rég megvettem volna tőled, csak az a gondom, hogy nálam a falra rakott karos becsavarható E27-es lámpák adják a fényt, te pedig egy régebbi válaszod alapján ilyeneket nem készítesz. Így fest a technológiám.
Tervezem,hogy belátható időn belül készíteni fogok lámpákat különböző igényekhez.
Sajnos az engedélyeztetés elég nehézkes,és így nem lehet rendes boltban árulni.
Van egy komplett forgácsoló műhelyem,nem probléma a megfelelő mechanikai kialakítás.
Amiket csináltam régebben lámpákat az elég nagy teljesítményű volt,de a kínaikéhoz képest nem.
50x50cm-es volt és 100W kék és 150W piros fénnyel,valamint a kiegészítőkkel (uv,két fajta infra és 20000K élesfehér)
Mindhárom teljesítmény potméteresen szabályozható volt 0-100%-ig.
Ezt fejleszteném tovább,hogy egy mikro kontroller-el (arduino) lehessen vezérelni és akkor nem kell kacsolgatni és tekergetni állandóan.Ez sok növényhez hasznos lehet,és automatizálhatóvá válik a világítás,meg elég könnyű hozzátenni a szellőzést és a hőfokszabályzást.Mert ezek a lámpák zárt helyen elég sok meleget tudnak csinálni,de nekem pl. az a gondom vele,hogy a sötét időszakban nincs kikapcsolva a szellőzés akkor nagyon lehűl a termesztő rész (egy régi ruhásszekrényem van most),de ha nem fújom akkor eléggé hamar bepálik.És a munkám miatt sokszor későn kapcsolok sajnos...