Keresés

Részletes keresés

Marcellvs Creative Commons License 2021.02.08 0 0 2775

Akármennyire is lenézett motorok ezek, kb ugyanakkora mértékben jók is. Kezdő Rigás vagyok, van pár ilyen motorom már és amiket eddig tapasztaltam velük nekem az jön le, hogy nem is annyira rosszak. Lehet, hogy gyatra (volt) a minőség néhol, de attól még ruszki gépezet. Sokat látott Verho 3asom, blokkja igen ramaty állapotban volt. Össze volt rohad a, szimeringes volt, a főtengely állapota is kétséges volt (tűgörgők rosszak voltak, görbe is). A dugót kiszabadítottuk egy seprűnyéllel és egy kalapáccsal kókány módra, megpucoltuk majd ment vissza ugyanazokkal a gyűrűkkel a megtisztított hengerbe aminek majdnem 1mm-es válla volt. Ezt mind azért követtük el, mert kíváncsiak voltunk, hogy mit mutat. Kapott egy tiszta karbit és hihetetlen módon 2 rúgásra indult. Nagy nevetgélések közepette még alapjáratot is sikerült állítani. A fenti hibák ellenére szépen ketyegett, pedig még a váltó olaj is befolyt a forgattyúsházba. Melyik precíziós német gépezet tudta volna ugyanezt produkálni? Nyilván nem működött volna sokáig, mert valami biztos engedett volna egy kis idő után, de ez szerintem mindent elmond ezen motorok szívósságáról. 

Katonka Balázs Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2774

Azert a becsulet megkivanna azt is h itt a sok mocskolas melle beirnad h a fotengelye lefutotta 20 ezer km ert. Pedig rajtam kivul ezt kb senki nem hitte el sehol.  De ha mar felbasztam itt magam megis egy ket tenyt leirnek en is csak diohejba.   Apam az ev 12 honapjaba a het 7 napjan jar dolgozni a Verho 6 ossal tobb mint 20 ezret ment mar es a blokkozep meg a gyari. A henger is alapmeret.  Szimmeringezve volt csak meg mexakito cserelve. Kb mint az allat ugy ki van kopva mindene de megis ha csak ranez a berugokarra is poccre indul tovabba kiemelnem edesapam ridegtartasra hajlamossagat 😊. Magyarul mikor milyen es barmenyi olajat adagol a benzinhez ezt is kibirja.  Stb stb.  Romet ez is csak roviden.  Oreg bacsi 89 es metalbordo Kadet. Gyari mindene csak karbantattasra jar hozzam.  A motorban 18 ezer km er van meg plombas a jobboldala a balrol en vagtam le mikor a mexakiton kicsit allitani kellet. Semmi baj a motorral ugy jar mint a zsebora.  Magyarul nem mondom en h nem hiszek nektek de ha egyszer nekem meg ilyenek vannak itt a szemem elott most mit csinaljak. 😊😊😊Jo tudom aki ismer tudja h elfogultsagom hatartalan na mindegy de az biztos h a fentebb leirtak is igazak.   Meg amugy Laci te is megmondhatod h hiba nelkul milyen utakat bejartunk ezekkel. 

Előzmény: dandy30 (2773)
dandy30 Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2773

Üdv itt . Jó kis történet.Nekem volt szerencsém 90 ben egy deltát kicsomagolni személyesen a fa kalodábol. Nem jármű boltban készre szerelve vettem, hanem egy nagykereskedésben , amihez akkor érkezett több darab fa kalodákban. Konkrétan az iparvágány mellett volt a bolt. A vonatról pakolták le előtte pár órával. A Jugoszlávok átjöttek érte Kaposvárra és utánfutó szám hordták haza. 10.900 Ft Megvan még ez a motor és a teljes dokumentáció hozzá. Na lényeg, hogy nekem kellett üzembe helyezni. Olaj azért nem volt a váltóban, mert ezeket állítva szállították és kifolyt volna minden a váltó szellőző furaton. Minden egyes csavart meg kellett húzni rajta. A gyári orosz gyertyával csak nagy nehezen több órás szenvedés után indult tolásra. Másnap a szervíz tekert bele egy isolator gyertyát azzal már okés volt. Az erejét elég hamar elveszítette. Mondjuk 15 évesen nem nagyon kiméltem ez hozzá tartozik igazsághoz. Érdekes hogy nekem is szétnyílt a kipufogó dob magától. Fogták gariban lánggal végig varrták. Szóval tök ismerős a sztorid.

 

Előzmény: frakciós (2772)
frakciós Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2772

Sziasztok! Erre a fórumra ez idáig még nem írtam mert hát nincs ilyen gépem. Viszont szívesen mesélek a 80 as évek eseményeiről. Ezekben az években nagyon fiatalként a helyi motorkerékpár javítóba kerültem. Itt folytak a garanciális javítások is. Az ott dolgozó szakik egyöntetű véleménye az volt, hogy a Romet a Riga, Verhó semmire sem való. A Simson és az MZ az ami okés, valamit a Jawak sem olyan rosszak. Magyar motorok ritkán fordultak elő, a garancián túli javítást a tulajok többnyire nem itt végeztették. A bolti kiszállítást megelőzően itt történt a Riga 22 üzembe helyezése. Faládából ki, a mellékelt alkatrészek felszerelése és kísérlet az indításra. Ha berregett és az udvarhosszt oda vissza megtette akkor kész volt, mehetett a boltba. Érdekesség: A váltónál egyikben sem volt olaj. Az útközben elpárolgott. A fő szaki kiadta, hogy fáradt olajjal kell pótolni (volt bőven) és úgyis lecseréljük az első szerviznél. Majd legfeljebb emlegetjük a trehány elvtársakat ha épp ott áll a tulaj. (gondolom a kereskedelem felé felszámolt (fáradt) olaj megfrissülve valakinél landolt.) Egyébként gyertyavariálás után nagyrészt beindultak (elektronikus gyújtás). Volt ami szörnyen lomhán ment és volt virgoncabb is.

A Rometeket nem mi csomagoltuk ki. A környező áruházak rendre leszállították a nem induló példányokat. Berregés után ment vissza.

Aztán garanciában minden volt ezekkel a gépekkel. Viszont alkatrész a legkevésbé. De arra ügyeltek, hogy a kötelező cserére ne kerüljön sor így az utolsó pillanatban mindig valahogy megoldás született.

Én Babettát és Rometet javítottam. Az elsőnél szinte csak kuplung csúszás volt, néha racsni szalajtott. A Rometnél minden. A vészesen kalimpáló főtengely nem szabadott észrevenni, mert majd az összes ilyen volt. A garancia után majd fizetőbe megcsináljuk az volt a főnöki utasítás. A Rigákkal kevesebb baj volt összességében bár az eladások darabszáma is (szerintem) kevesebb volt. 

A végére egy sztori. Romet Ponyt hoztak azzal, hogy kihagy. Megtúráztattam, lőtt egyet és a kipuff "varrás mentén" széthasadt és a lamellák a földön gurigáztak. A hanghatásra előjött a fő szaki. Megigazította a sapkáját és mondta "Te gyerek mit lövöldözöl....." Aztán most mit mondasz a tulajnak mert nincs ám kipufogónk a raktáron.... Mielőtt végleg teljes depibe süllyedtem volna, megmentett. Na vedd le összehegesztem. Lánggal olyan szépen megcsinálta, hogy meg sem látszott. (fekete kipufogó+védőrács)

 

Előzmény: vermestibi2 (2768)
Marcellvs Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2771

Üdv elvtársak! Verho 3 oldaldobozok, csomagtartó, első lámpatök milyen színű volt a gyárból kijövet? Jelenleg szürke a lámpatök és a csomagtartó, az oldaldobozok pedig műgyanta színűek (kb. libafos árnyalata). A dobozok utángyáriak és ködölés kell nekik, a többi pedig kopottas és nem tűnik gyárinak. Kerestem képeket a guglin csak ahány motort néztem, mindnek más színű volt. 

dandy30 Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2770

Én egyetértek veled Tibor. Elég sok darab volt már a kezemben. Az alig futott darabtól a harmincezer km et is elkerült darabig. Botrányos volt a gyártás sok esetben. Képekkel is dokumentáltan ezeket felújítás, során. Azt mondanám Rigánál és Verhovinánál egyaránt nagyon gyorsan zuhant a minőség. Talán még 74 ig odafigyeltek és onnantól kezdve zuhanó repülés minden tekintetben. Rengeteg félretett gyári selejtes újszerű állapotban levő motorból kiszerelt , illetve motorba soha be nem szerelt alkatrészem van. És itt teljesen mindegy jóformán miről beszélünk. Váz alkatrészek ,csálén vagy akár meg sem heggesztve

 Trehány módon összelapátolt blokkok. Hiányosan alapozás nélkül festett alkatrészek. Kegyetlenül ütő kerékagyak és folytathatnám órákig a felsorolást. Sokszor nekem is elmegy a kedvem az egésztől az ilyen dolgok miatt.Ez egy óriási szélmalom harc. Szép és műszakilag tényleg kifogástalan darabot összehozni. Nem lehetetlen, mert nekem is sikerült többször,de óriás elfogultság kell a márka iránt. Én nem csodálkozom azokon akiket a hideg kúrát tőle.

 

 

 .

Előzmény: vermestibi2 (2768)
Katonka Balázs Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2769

Tovabbra se ertek egyet. Es szamtalan ellenpeldat tudnek hozni de eleg idot es energiat szantam mar az effele dolgokra ugyhogy nem teszem.  Ha ilyesmi irast latok csak rohogok egyet es szarom le de jo magasrol. 

Előzmény: vermestibi2 (2768)
vermestibi2 Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2768

Takarjuk le egy pillanatra Lenin elvtárs mellszobrát, elvtársak, és tegyük a szívünkre a kezünket. A fő- és kegyvesztés terhe mellett vallom, hogy van azért abban valami alapvető igazság, amit a baráti lengyel elvtárs írt. A darabszám volt a lényeg a tervezőasztaltól a gyártósor végéig, nem pedig a minőség vagy a vásárlói kívánalmak. A szerencsésebb darabok üzemképesen jöttek le a gyártósorról, a kevésbé szerencsések nem. Gyakori volt, hogy a Keravillban nem üzembehelyezett  állapotban lehetett megvenni a motorkákat - otthon kellett befejezni/kijavítani a gyárakban el(nem)végzett munkát.

 

Egy példa: a képen Jurij Vlagyimirovics Nyikulin elvtárs látható (szovjet színész, cirkuszigazgató, róla nevezték el a moszkvai Nyikulin cirkuszt), vásárolt egy Rigát, hazavitte, darabokra szedte s összerakta, hogy üzemképes legyen. A képen azon gondolkodnak, hogy a megmaradt alkatrészek vajon honnan maradtak ki. (A hülyeséget már én írtam oda.)

 

S abban is van némi igazság, hogy a Rometnél csak egy rettegettebb szovjet kismotor volt...

Előzmény: Katonka Balázs (2767)
Katonka Balázs Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2767

Ekkora baromsagot.  Te jo isten.  Akarom mondani Jaj elvtarsak. 🇹🇳😊

Előzmény: vermestibi2 (2766)
vermestibi2 Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2766

A Romet rulez fórumon nemrég ezt olvastam (frakciós, 14438 hsz.):

 

"Azt biztosan kijelenthetjük, hogy a Rometek nem azért készültek, hogy közlekedni lehessen velük, legyen motor a bótban". És ez a közlekedés nem is sikerült többnyire, kivételt képeznek a szervízben vagy utólagos hozzáértőknél újból összerakott példányok. A jellemző, hogy félrelökték ezeket.

A felújításnál sok problémát okoz, hogy az alkatrészek pontossága a baltával faragott" kategória.

Sokat elmond, hogy a főtengelyt nem mindig lehet centrírozni mert eleve selejt. A dugattyú inkább egy májkrémes doboz forma. Abban is több a kúposság és az ovalítás. A gyár megoldotta. Berakta a görbe főtengelyt, jó nagyra fúrta a hengert mielőtt a májkrémes doboz dugattyú beletolta volna. Hézagolás...ugyanmár. Csavarok meghúzása....minek. Derékszögelés...az meg mi?... És ennek ellenére beindultak és berregtek egy ideig. Szerencse kérdése volt meddig. Ezért írtam, hogy dísztárgyként felújítani más kategória. (de van még ennél nehezebb falatka" is a Riga....)"

vermestibi2 Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2765

A legegyszerűbb megoldás most ez: szét a blokkot, ki a régi főtengelyt, be egy újat (szerencsére van másik, ami nem gyári selejt).

A régi főtengely meg megy a polcra és ha szükség lesz rá, megperselyeztetem (esetleg: eladó kiváló állapotú, Koyo csapágyakkal szerelt, nullkilométeres, nemdohányzó, gyári főtengely, apró perselyhibával.)

Előzmény: puckandúr (2763)
Verho4 Creative Commons License 2021.02.07 0 0 2764

Udv puckandur! Fogalmazzunk ugy h 200km korzetben!! Polgarhoz viszonyitva. Meg jo lenne ha ok dolgoznanak ala,mert olyat talaltunk Boszormenybe is ahol nekunk kene ala dolgozni...Miskolcon csak kemeny kromoznak,edelenybe hosszu hatarido,es nem olyan szep munka... sok fele csak horganyozast valalnak...!:( egy jawa mustang restauralasol lenne szo.

puckandúr Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2763

Minek széthúzni a blokkot? Csak felső perselynél van gond.

 

Szerintem ügyesebb esztergáncsos, vagy motorfelújító gépműhely röhögve dob ilyet kb másfél perc alatt.

Előzmény: vermestibi2 (2757)
puckandúr Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2762

Mi a közel?

Előzmény: Verho4 (2754)
puckandúr Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2761

Na megjött az új lánckerék. Állítólag verhovina és amúgy 13 fogas. de nagy bajság nem lehet, mert efféle volt fent is.

 

Nagyon drága volt. 960 magyar pengő. Meg vettem gyorsan új markolatokat is. Már csak szabadidő kellene, hogy be is ültessem őket...

Előzmény: vermestibi2 (2746)
Katonka Balázs Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2760

"A kapkodás a selejt bölcsője" 🇹🇳😊🇹🇳

Előzmény: vermestibi2 (2759)
vermestibi2 Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2759

Látszódott volna, ha néztem volna. De hát így jár, aki kapkodik.

Előzmény: Katonka Balázs (2758)
Katonka Balázs Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2758

Azert ennek kellet latszania csak az elvtars nem szemrevetelezte a fotengelyt rendesen. 😊 De amugy a legjobb megoldas az ha a blokkot kiveszed meg a tocsavarokat kiszeded es elviszed valami olyan esztergalyoshoz aki jo anyagbol csinal bele perselyt.  En a gyarival sose rakom ossze mindig rakatok bele jobbat es ha olyan kedvem van kicsit szelesebbre hagyatom valahogy ugy jobban tetszik 😊🇹🇳🇹🇳🇹🇳

Előzmény: vermestibi2 (2755)
vermestibi2 Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2757

Igen, eredeti cucc, sok más gyári alkatrésszel együtt került elő. De így már értem, miért nem szerelték be eddig. Egyébként Verho4 is mesélte, hogy neki is van egy főtengelye, aminek ugyanez a baja.

Ezzel a blokkal most leálltam, még kitalálom, hogy mi volna az egyszerűbb, szétszerelés nélkül kicserélni a hajtókarban a bronz perselyt vagy széthúzni a blokkot és kicserélni a főtengelyt - van még egy-kettő, de most már megvizsgálom őket beszerelés előtt.

Áttértem a négyesre, tegnap összeraktam annak is a blokkját, majdnem kész is lettem vele, de elfogyott a lendkerék ék, és nem volt már türelmem újat reszelni.

Előzmény: dandy30 (2756)
dandy30 Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2756

Ilyet még nem is láttam .. Ez szovjet gyártmány ?

Előzmény: vermestibi2 (2755)
vermestibi2 Creative Commons License 2021.02.05 0 0 2755

No, elvtársak. Amikor már azt hiszem, hogy jól haladok:

Gyári új főtengely, a hajtókar egyenes, de a persely félre áll. Nem kicsit.

Verho4 Creative Commons License 2021.02.05 0 0 2754

udv mindenkinek! Valaki nem tudna kromozas ill. Nikkelezes ugyben hol csinalnak ilyet a kozelben!!? Motor raf, kipuff,meg....! Valaszokat koszonom! :-)

dandy30 Creative Commons License 2021.02.03 0 0 2753

Javasolnék egy ilyen készlet beszerzését .Nagyban megkönnyíti az életet és nem agy nagy tétel . Én anno a románoktól vettem kb 15 ezer forint volt . Tőkéletesen működik és ha jól rémlik,bár már rég volt a kezemben 3 különböző méret van a kofferben .úgyhogy rengeteg mindenhez felhasználható .Egy pillanat alatta le lehet kapni vele a csapágyat sérülés mentesen .

Előzmény: vermestibi2 (2748)
Katonka Balázs Creative Commons License 2021.02.02 0 0 2752

Teljesen jol van ugy. A 77 es az ilyen. Egyvalami gyanus kicsit a Riga 12 feliratos tank.  Ezeken elvileg mar csak Rga volt írva.  De ez nem gond ne hallgas a hulyekre. 🇹🇳🇹🇳🇹🇳

Előzmény: Marcellvs (2750)
vermestibi2 Creative Commons License 2021.02.02 0 1 2751

Korábban már Katonka elvtárs is megírta: minden lehetséges. A tizenkettest és a tizenhatost egy ideig egymás mellett gyártották, történhettek kavarodások, pl. ha valami elfogyott a raktárból, de hozni kellett a napi normát, beszerelték azt, ami volt. Vagy

"-Szása, a mit gyártunk?

-Tizenötöst!

-De olyan nincs is!

-Akkor tizenkettest!

-De erre már felszereltem a magas kormányt meg a nagy hátsó lámpát.

-Jóvanaz, majd az éjszakásokra fogjuk!"

Meg persze az sincs kizárva, hogy az elmúlt negyvenvalahány évben már hozzápiszkáltak a motorodhoz.

Előzmény: Marcellvs (2750)
Marcellvs Creative Commons License 2021.02.02 0 0 2750

Üdv elvtársak! Mekkora a valószínűsége annak, hogy nekem egy 12esem (S57) van 16os külsővel (magas kormány, négyzet hátsó lámpa)? Mióta működik a motor, sokfelé jártam vele és sokan leszólják, hogy "de hát ez így nem gyári, ez kókány". A váz adattáblájára 1977 van írva, valamint a motorszám utolsó 2 számjegye is 77. Lábtartó nyomát nem látom, a tankra Riga 12 van írva. Nyilván lehet cserélni tankot, csak az állapota illik a motor többi részéhez (x év mező közepén állás utáni állapot). 

darusferi Creative Commons License 2021.01.30 0 0 2749

Üdv Tibi ! 

 Annak a sztendernek a rendbehozatala  felért egy kisebb mütéttel . , de igy már erősebb és sokkal tartósabb lesz mint gyárilag volt .

 

vermestibi2 Creative Commons License 2021.01.30 0 0 2748

Ma végre szabadidőm is akadt és az idő is jó volt, úgyhogy haladtam egy kicsit a tizenhatossal.

A sztender helye teljesen ki volt kopva a vázon, ezt újra kellett építeni. Egy vastagabb csövet akartam behegeszteni a vázba, de még erre is rá kellett húzni két vastagító részt, annyira ki volt kopva a váz. Ezek belsejébe egy vékonyabb cső megy, ez együtt fog mozogni a sztenderrel. Jól bezsírozom, és ez így már soha nem fog kikopni.

 

A főtengelyen csapágyat cseréltem. Nem adták könnyen magukat a csapágyak; a gyújtás oldalon a külső csapágyba nem lehet beakasztani a csapágylehúzót a két csapágy közötti távtartótól. Ez viszonylag egyszerűen megoldható: satuban össze kell roppantani a csapágy külső gyűrűjét, így le lehet venni a távtartót, majd a csapágy belső gyűrűjét le lehet húzni lehúzóval. A kuplung oldali csapágy okozott némi feltörést, de végül megoldottam: két oldalról beleflexeltem és ide akasztottam be a csapágylehúzót.

darusferi Creative Commons License 2021.01.24 0 0 2747

Üdv Tibi ! 

No az már egy kopott lánckerék , az meg dolgozott az áráért .

vermestibi2 Creative Commons License 2021.01.24 0 0 2746

Azzal a foghíjjal még sokáig elment volna - szovjet gépeknél egy fog ide vagy oda nem számít. Láttam már durvább állapotú, de tökéletesen működő lánckereket.

Egyébként tudomásom szerint a 12-eseknél már nem 13 hanem 14 fogú a kis lánckerék.

A sebváltó bovden rögzítése csodálatos. Én ezzel nem mertem volna kimenni az utcára - s ki tudja, mióta így használták!

Előzmény: puckandúr (2744)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!