Nógrád megye
78-B vasútvonal, Balassagyarmat - Ipolytarnóc - (Losonc)
A hozzászólás jól értéshez kell egy Magyarország vagy Nógrág megye térkép kinyiva Ipolytarnócnál.
Szlovák peage vonal. Indul Losoncról (Lucene). Eljön délnyugatra Kalonda faluig. Ott átlépi a magyar határt beérkezik Ipolytarnócra. Ipolytarnóctól Nógrádszakálig magyar szakaszon (78b vonalunkon ) halad.
Nógrádszakálnál elhagyja Magyarországot és visszatér Szlovákiába. Ott elmegy Velky Kirtis azaz Nagykürtös kisvárosig. Ott a vége. Zsákvonal.
Egyvágányú mellékvonal napi pár szóló Bz motorvonat (44 ülőhely) ingázik.
Ingázott mert már kb. egy hónapja a személyvonat nem jár, helyette buszok járnak.
Balassagyarmat - Ipolytarnóc országhatár 41 km.= 77 perc.
A Balassagyarmattól 23 km-re lévő Nógrádszakál vasútállomáson ebből a 78B magyar vaútból kiágazik egy vágány észanyugat felé.
kb. 1 km után átlépi a szlovák határt és elmegy Velky kirtis = Nagykürtös szlovák kisváros felé kb. 10 km-t
Ezt hívják PEAGE vonalnak Európában.
Amikor egy vasúrt úgy tud A állam területéről A állam területére menni, hogy közben átmegy B állam területére, ott halad 10-20-40-50 km-t majd visszatér hazájába.
Ez a PEAGE forgakom.
Magyarországon kettő ilyen rendszer van Nógrádszakál és Iolytarnóc között (13 km) biztosítjuk hogy a szlovák ZSSSK szerelvényei Magyarországon keresztül érjek el szlovák célpontjaikat.
A másik hasonló rendszer Sopron mellett működik.
Magyarország és Szlovákia kérése ezt a Nógrászakál - Velky Kürtös szakaszt a két állam 1950..1951-ben együtt építette meg.
Szerződést kötöttek 1951.ben 99 évre. A szerződés lejár 2050-bem
A szerződésben Magyarország vállalta, hogy a magyar szakaszon mindig jo minőségű lesz a vasúti pálya tehervonatokkal való közlekedésre.
ok.
a szerződés 2050-ben jár le.
Még van hátra 27 év
Idáig vagyunk kötelesek üzemképes állapotban tartani a vasútvonalat Ipolytanóc és Nógrádzsakál között, hogy azon a Csehszlovák, később szlovák tehervonattok Losoncról Nagykürtősre tartván áthaladhatjanak Magyarországon.
Ez így működik már 1952-2023 közötti években kb. 72 évben.
Ideáig világos remélem mindenkinek mert most jönnek a csavarok.
Szlovák oldalon homok szem hullott a gépezetbe.
A Nagykürtösi célállomáson a két nagy szlovák fuvaroztató
(egy nagy gabona raktár és egy ömlesztett árút szállító cég)
bemondta az unalmast.
Ilyen van, ilyen az élet.
Ezért nincs mit szállítani.
Az elmúlt kb. 10 évben minden évben volt kb. 80 tehervonat , azaz kb. 4,5 naponta 1 vonat erre majd kb. 4,5 nap után ugyanaz a vonat vissza felé.
ílyen most nincs.
Ide jöhetni jöhetne, de nem jön most szlovák tehervonat se Nagykürtös felöl se ípolytarnóc felöl.
Pedig már eltelt az évből 236 nap.
S nem jött egyik irányból se tehervonat.
De mi magyarok nem adtuk fel.
Mindkét állomáson ott ül napi 12 órában egy-egy szolgálattevő civilül forgalmista.
Még civilebbül a piros sapkás palacsinta sütős.
Várják a nem létező vonatot.
Az persze nem fog jönni.
Ezt tudják Ők is. de Szabály az Szabál.
Böcsülettel bemenennek reggel kicsi magán szolgálati autóikkal Nógrádszakálra vagy Ipolytarnócra.
Kinyitják a szolgálati irodát.
Odateszik főni a kávét.
Majd felhívják a Balassagyarmati fő-fő valakit s amúgy katonásan/vasutasul bejelentkeznek.
X.X. jelentkezem. A szolgálatot időben, leltár szerint átvettem.
Esemény nem történt.
Adta : X.X.
Vette K.p.
A másik is ugyanúgy.
Majd kinéznek a saját állomásukra ahol tegnap óta nem történt semmi.
Vonat nem jött, vonat nem ment.
Ma vonat nem fog jönni, ma vonat nem fog menni.
Az állomási szemle végén megsímogatják cirmit az állomás szolgálati cicáját és vissszaülnek az irodájukba.
Ot kb. 10 órán át gondolkodnak a világegyetemen megoldó képletén.
Esetleg horgolnak, vagy keresztrejtvény fejtenek meg.
Az utolsó (12.) óra ismét mozgalmas mert ismét jelentkezni kell a a Balassagyarmati főnöknék telefonon.
Valahogy így:
X.X. jelentkezem. A szolgálatot időben, Leadom..
Esemény nem történt.
Adta : X.X.
Vette K.p.
Ő veszi ezzel is elmegy pár perc.
Így zajlik ez Ipolytarnócon is és Nógrádszakálban is.
Tegyünk rá habot a torta tetejére ?
Tegyünk.
S így zajlik ez Szécsény város Főpályaudvarán is.
Ott annyi a különbség, hogy se szlovák tehervonat se magyar személyvonat nem jöhet.
De Ő is átveszi, lefőzi, bejelentkezik, eltölt 10 órát, vonatot nem fogad és vonatot nem índít, ismét bejelentkezik, hogy letelt, bezár és hazamegy.
Másnap reggel kezdi elölről.
Három fő, a vasúti ranglistán jól képzett három fő, hónapokig számlálja az elvonuló gólyákat, vagy drukkol Buksinak az állomás körüli kóbór kutyusnak, hogy negyedik napra sikerüljön már megfognia azt a patkányt.
MÁSHOL a MÁV-START havi kettő közleményben tudatja, hogy hiány van forgalmistából, mozdonyvezetőből és ha jönnek is sok idő a kiképzésük.
Jól van.
Itt van három fő.
Amikor anno elvégezték a vasútforgalmi Tiszti iskolát biztosan nem arról álmodtak, hogy úgy töltenek egy hónapban 15-17 db 12 órás szolgálatot egy üres állomáson mint Rejtő Jenő állomásfőnöke a sivatagban a alig használt vasúti megálló helyen.
Pedig így van.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
más-1
Nem idegen ez a módszer a MÁV tól.
Évekkel ezelőtt talán Bakonysárkány vasútállomáson eset meg, hogy vonatmentes lett az állomás egy évre de a szolgálat 3 fő, ugyanúgy járt túrban mintha mi sem történt volna.
Az állomás végi bakterházban a váltókezelők becsülettel vezették a forgalmi naplót :
X.Y a szolgálatot időben 6,00-kor átvettem, rendben, esemény nem történt.
X.Y. a szolgálatatot rendeben, időben leadtam 18,00 órakoresemény nem történt.
A.B a szolgálatot időben 18,00-kor átvettem, rendben, esemény nem történt.
A.B.. a szolgálatot rendeben, időben leadtam 6,00 órakor esemény nem történt.
S.T a szolgálatot időben 6,00-kor átvettem, rendben, esemény nem történt.
S.T. a szolgálatot időben 18,00-kor átvettem, rendben, esemény nem történt
X.Y. a szolgálatot rendeben, időben átvettem 18,00 órakot esemény nem történt.
X.Y. a szolgálatatot rendeben, időben leadtam 6,00 órakoresemény nem történt.
S ez így ment majd egy éven át.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
A csúcs mégis a már tizensok éve történt
A 49-es vasútvonalat ( Lepsény-Mezőhídvég - Tamási - Dombóvár) kb. 10 éves munkával bezárták.
Szakaszonként
Hol itt jártak vonatpótló buszok, hol ott.
De vagy Enyingen vagy Mezőkomáromban a forgalom megszűnte után még jó 3 évig jártak szolgálatba - igen pontosan és rendesen a vasutasok az üres állomásra.
Ott először a személyforgalom szünt meg, majd évek múlva a teherforgalom is.
Se a vezénylőket ez nem zavarta.
Ugyanúgy vezényelték a vasutasokat az üres vasútállomásra, akik boldogan mentek szolgálatba.
Ekkora a vasúti személyügyi szolgálat (HR) slipje, azaz csúszása.
Lehet, hogy a fél ország olvas (háborodik fel) 1-1 vasút vonalnak a forgalom szüneteltetésén vagy módváltásán, ők a humánusok, vezénylők nem olyan ideges típusú emberek.
Vezénylik tovább az üres vonalakra az embereket.
Igaz, hogy a hátuk mögött a kisfőnökük épp azt nyilatkozza egy TV Híradónak, hogy itt nincs ember meg ott nincs ember, de ők ezt nem hallják lévén a munkájukra figyelnek.
Nincs új a nap alatt.