Keresés

Részletes keresés

f_k Creative Commons License 2024.01.30 0 6 4682

Lajosmizse ma délelőtt...

 

 

 

Rönkfát is rakodnak....

Magyar NaBA Creative Commons License 2024.01.12 0 3 4681

Jelenleg ők le vannak kötve az egyiptomi kocsikkal.

Ráadásul nincs olyan járműterv, amit legyárthatnának. A Stadler motorvonatai elsősorban nagy forgalmú elővárosi részekre valók, nekünk pedig kisebb és közepes méretű regionális motorvonatokra lenne szükségünk a kieső csörgős és bzmotos vonalak pótlására.

 

A sokak által rühellt IC+ fejlesztés egyik mellékcsapása (csépkei "szpinoffja") egy mellékvonali, részben alacsonypadlós motorkocsi volt. Az IC+ tervei és a kocsi gyártásához szükséges berendezések A MÁV Start Zrt-től a szolnoki járműjavítóval együtt a MÁV Vagonhoz kerültek. A MÁV Vagon többségi tulajdonrészét 2023 nyarán odaadták a Dunakeszi Járműjavítót is birtokló Magyar Vagon Zrt-nek. A Magyar Vagon Zrt. a tulajdonoson (Hernádi Zsolt) keresztül a MOL-hoz kapcsolódik, így elméletileg a politikai hátszele és a biztos anyagi háttere is megvan. (Ráadásul a nyári hírek szerint annyira megvan az anyagi háttere, hogy a spanyol TALGO 40%-ának megszerzései is szóba jött. Ezzel Európa vasúti járműgyártásának egy jelentős szereplője jönne létre.)

 

Elméletileg tehát ha a magyar multinak szánt vasúti járműgyártó nekidurálná magát, akkor gyárthatna járművet akár néhány éven belül, ha arra politikai akarat lenne.

A magyar politika azonban ezt láthatóan nem akarja, mert abban reménykedik, hogy a személyszállítási közszolgáltatások kötelező pályáztatásának meghirdetésekor majd olyan külhoni szereplők bukkannak fel, akik levedlett, de hazai terepen még elmenő ex-német és francia járművek birtokában olcsó ajánlatot tesznek majd egy-egy vidéki vonal üzemeltetésére, így a közkiadások rovatából ez a tétel kihúzható lesz. Persze ez csak spekuláció.

 

De spekulálhatok arra is, hogy mit akar a politika és mit akar a politikaközeli multi. Lehet olyan forgatókönyv is, hogy könnyebben juthat közszolgáltatási szerződéshez az a szolgáltató, aki a kedvezményezett járműgyártó által előállított mellékvonali járművekkel szándékozik szolgáltatni. Lehet olyan forgatókönyv is, hogy kezdőlépésként az állami vasúti szolgáltatóval rendeltetik meg a mellékvonali járműveket. (Aztán majd átjátsszák azokat egy másik üzemeltetőnek. A tulaj bármit megtehet, lásd MÁV Vagon Zrt.)

Előzmény: MCA-001 (4675)
benbe Creative Commons License 2024.01.08 -1 0 4680

Azt se felejtsük el, hogy eközben a legmagasabb SZJA-kulcs 42-ről 15 százalékra csökkent, és jelentősen átrendeződött a 0%-os adókulcs is, ez ma a fővárosban élők közül az országos átlagnál többet érint.

Előzmény: Il Leone (4678)
Magyar NaBA Creative Commons License 2024.01.03 0 1 4679

Na akkor most majd...? 

 

"Négy és félévtizedes szolgálata után leköszön vezetői tisztségéből és visszavonul az aktív szolgálattól Virág István, a MÁV pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese."

 

 

Előzmény: Lovrin (4626)
Il Leone Creative Commons License 2023.12.21 -1 3 4678

OFF

 

Kicsit pongyolán fogalmaztam.

 

Szóval a fővárosnak több forrásból származik bevétele, ezek közül a legnagyobb bevételi forrás az SZJA. Most pontosan nem keresném elő, ezért vegyünk egy nagyon egyszerű matekot. Tekintsük az átlagbért bruttó 500 ezer forintnak a fővárosban, ami 1,7 millió emberrel számolva 1530 milliárd forint egy évben, ennek 1998-ban hozott jogszabály szerint csak az 5%-a illeti meg az önkormányzatot, ami 76,5 milliárd.

Lehet, hogy rosszul emlékszem, de mára már kevesebb mint 5% marad helyben, azaz ez sem igaz, mert technikailag minden megy az államkasszába, és utólag fizetik ki az önkormányzatnak.

 

Ezen felül ugye a másik talán legnagyobb bevételi forrása az önkormányzatnak a helyi iparüzési adó, aminek egyik része a kerületi önkormányzatokat illeti, a másik része pedig a fővárosi önkormányzaté, és persze még vannak több bevétel is, de közben a bevételek egy része csökkent, pl. az iparüzési adó elosztásának aránya is változott, a fővárosi önkormányzatnak már jóval kevesebb jár belőle, közben a szolidaritási adót pedig 11-szeresére emelte az állam.

 

ON

Előzmény: zjakabfi (4677)
zjakabfi Creative Commons License 2023.12.21 -1 0 4677

Tehát az elvont 95%- ban a szolidaritási adó nincs benne?

Az a nem elvont 5%- nak hány százaléka?

Előzmény: Il Leone (4676)
Il Leone Creative Commons License 2023.12.21 -4 4 4676

Sorold már azokat amiket a főváros támogatott...lóvéval.

 

OFF

Mégis miből támogasson bármit is a főváros lóvéval? A főváros bevételeinek kevesebb mint 5%-a marad a saját működésére a többit a Magyar Állam elvonja különböző jogcímeken, ami az állam szerint még mindig olyan sok, hogy abból még szolidaritási adót is kell fizetnie.

 

ON

Előzmény: misi967 (4672)
MCA-001 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 4675

Dunakeszi?

Előzmény: Adani12345 (4674)
Adani12345 Creative Commons License 2023.12.21 0 2 4674

Gyártani is lehetne, de mire a semmiből létrehozol egy gyárat, ami képes piacképes terméket csinálni, addig évtizedek telnek el, és motorvonat most kell tegnapra nem, majd 10 év múlva, arra már nincs idő. Használtakkal még ki lehet húzni 10-15 évet, annyi idő alatt pedig el lehet kezdeni megtervezni és legyártatni a szükséges motorvonatokat. De minek kéne egy hazai gyárat most a semmiből létrehozni? Nem érné meg, nem kellett volna szétlopni a Ganz gyárat, de már veszett fejsze nyele. Viszont pl. ott a Stadler van hazai üzeme is, ott lehetne gyártani hazai hozzáadott érték, itt gyártva, egyszerűbb lenne és már egy ismert gyár világszinten is, egyedi megrendelés alapján képes bármit legyártani, és a hazai piacon is bizonyított már és jó híre is van, termékei most is futnak magyar vaspályákon. 

Előzmény: misi967 (4673)
misi967 Creative Commons License 2023.12.21 -3 1 4673

Most tüzet kell(ene) oltani nem megoldani mindent egyszerre. Nincs elég hadrafogható motorvonat, venni kell használtan, ami épp van Db628 jó választás lenne

 

 

Ilyen erővel lehetne gyártani is ...nem? ...ja ,nem. (mondjuk összevásárolni a nyugat ledobott szarait sem jó megoldás sztm.)

Érdekes hogy a tetves rendszerváltás után semmi nem volt fenntartható ,leg. ezzel mosták az emberek agyát,közben meg szétosztogatták az állami vagyon nagyrészét ,megalapozva a maguk jövőjét és az országét is egyben, de mai napig etetnek a békés átmenettel....

Előzmény: Adani12345 (4663)
misi967 Creative Commons License 2023.12.21 -2 2 4672

Bravo, így kell kedvet csinálni a vasúthoz. Ezek után tényleg nem értem egy Budapesti miért is támogasson bármi fejlesztést vasút ügyben a környékén.

 

 

Sorold már azokat amiket a főváros támogatott...lóvéval.

Előzmény: Fulika (4664)
Adani12345 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 4671

KariGerit lehet vele ekézni rá mutogatva, hogy az ő polgármestersége alatt még ezt sem intézte el, nem fizette ki ezért most ti szívtok. Nem sokkal nyert, néhány % különbség volt csak anno is ha csak ennyien nem rá szavaznak azok közül akik korábban rá szavaztak az is elég.

Előzmény: Fulika (4668)
Fulika Creative Commons License 2023.12.21 -2 1 4670

Köszönöm a mélyenszántó érvelést leülhet.

Előzmény: jakyg (4669)
jakyg Creative Commons License 2023.12.21 0 0 4669

Mint egy marék lepke...

Előzmény: Fulika (4666)
Fulika Creative Commons License 2023.12.21 -4 2 4668

Azt nem látom be, hogy a budapestiek tovább hergelése hogyan vezet a fidesz győzelméhez itt. Szerintem inkább az a mesterterv, hogy rontsa a budapestiek esélyeit, mert azok úgysem szavaznak a fideszre, és közben javítsa az országbérlet piacát, mert az Lézer terméke, ez az egyetlen látható gyermeke, és különbeni, minál nagyobbat mond, annál erősebbnek tűnik a főnök előtt. Még egyszer nem akar eltűnni a süllyesztőben.

Előzmény: Adani12345 (4667)
Adani12345 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 4667

nem fog megszűnni csak hergelni  kell a népet kampány előtt

Fulika Creative Commons License 2023.12.21 -4 0 4666

Mit, a budapesti bérletet? Azt kifizeti, aki közlekedni akar.

Előzmény: jakyg (4665)
jakyg Creative Commons License 2023.12.21 0 0 4665

Talán ki kéne fizetni.

Előzmény: Fulika (4664)
Fulika Creative Commons License 2023.12.21 -4 0 4664

https://nepszava.hu/3219527_marciustol-nem-lehet-budapest-berlettel-es-bkk-jeggyel-utazni-a-hev-en-a-vonatokon-es-a-volanbuszokon

 

Bravo, így kell kedvet csinálni a vasúthoz. Ezek után tényleg nem értem egy Budapesti miért is támogasson bármi fejlesztést vasút ügyben a környékén.

Adani12345 Creative Commons License 2023.12.20 -3 1 4663

Most tüzet kell(ene) oltani nem megoldani mindent egyszerre. Nincs elég hadrafogható motorvonat, venni kell használtan, ami épp van Db628 jó választás lenne, az még tuti elketyeg 10-15 évig, addig lezavarható tenderrel mindennel új motorvonat beszerzés is. Dízel-villany hibridek pl. amit sok helyen be lehetne vetni,  főleg ott, ahol a vonal részlegesen villamosítva van, vagy drót alatt megy a dízel szakaszosan.

 

Most nem az a fő baj, hogy nem alacsonypadlós, nincs klíma stb. hanem, hogy nincs, ami guruljon. Minden jobb, ami gurul, akkor is ha nem alacsonypadlós. 

 

Gumiorrúakról is nagy a csend, pedig tele volt vele a sajtó, hogy azok jönnek majd, azok se oldanak meg mindent, de lenne helyük akár a mizsein is, de pl. IR viszonylatokon is.  Pár tucat DB628-al kint lennénk a vízből egy ideig, pl. lenne jármű az idén bezárt 10 vonalra. Volánhoz szinte midnen évben jöttek új járművek még ha csak pár darab is, 2010 óta ha ezt a vasútnál is megoldják, hogy amikor épp van eladó vesznek párat, évente 5-10 használt dízel motorvonattal, máris nem volna gond azzal, hogy nincs mit kiadni és vonalakat kell bezárni.

Előzmény: Il Leone (4659)
Il Leone Creative Commons License 2023.12.19 0 1 4662

A használt piacon melyik jármű az, amiből kellően nagy tétel elérhető akár azonnal, és idehaza is jár? A Jenbacherből szerintem nincs elég azonnal elérhető.

Előzmény: Ashi Valkoinen (4661)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2023.12.19 -1 3 4661

Topiktársnak igaza van abban, hogy a bérlést valószínű gyorsan meg lehetne oldani.

 

Az Akiem Taurusoknál is hipp-hopp megoldották az üzletet, szóval az a része bizonyosan nem lassú. Egy, típusengedéllyel nem rendelkező lomot honosítani talán több idő, de van a piacon olyan típus is, ami idehaza is jár.

Előzmény: Il Leone (4659)
Il Leone Creative Commons License 2023.12.19 0 2 4660

Amit elfelejtettem, de a legelejére kellett volna írnom.

 

Nem vagyok ellene a használt motorvonat beszerzésnek, pusztán arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy azért az sem olyan egyszerű vagy könnyű, a hazai közbeszerzési előírásokat már nem is említem.

 

Persze, lehet gondolkodni a DB 628-as szériában, nekem nincsen vele semmi bajom.

 

Mondjuk sokat kellene tenni érte, de pont a Lajosmizsei vonalra inkább a most megjelent DB 644-es széria lenne jobb, tud menni villamos üzemben 25 kV-al, és felsővezeték nélkül dízel üzemben. Tudom, nem igazán a megbízhatóságáról híres a típus, de ha anno tudtak működni a Talentek egész jól amíg a Stadler tartotta őket karban, lehet ezek is tudnának megfelelő üzemkészséget, és akkor a drót alatt nem kellene dízellel menni, sőt további lehetőségek is megnyílhatnának.

Előzmény: Lovrin (4658)
Il Leone Creative Commons License 2023.12.19 -1 4 4659

Ne haragudj meg, de persze, a látszatmegoldás az gyorsan és fillérekből megvan.

 

A használt motorvonatokat nem csak megvenni kell, hanem felújítani, honosítani, engedélyeztetni.

Ha ez megvan, akkor ott tarthatna a rendszer, hogy van használtan vett valamennyire felújított, a hazai üzemeltetésben totál ismeretlen típus, és ezekhez a motorvonatokhoz nem nagyon van alkatrész.

 

Persze lehet még venni alkatrészbányának további motorvonatokat, rendben, látszólag ez is megvan.

 

Utána jön az, hogy a kőbalta egyszerűségű Bzmot kocsik karbantartásához sincsen semmi, sem alkatrész, sem pedig humán erőforrás. Mennyi Usgyi áll félreállítva? Mennyi a Desiro állomány kiadása, rendelkezésre állása, mennyi amelyik tartósan hiba nélkül végig tud dolgozni egy napot?

 

Persze azt is mondhatjuk, hogy akkor venni kell háromszor annyi használt motorvonatot és megcsinálni a fent említett metodikát velük, és akkor mindig lesz üzemképes eszköz.


De erről mindent el lehet mondani, hogy nem igazán hatékony és filléres megoldás.

 

Arról nem is beszélve, hogy a használt motorvonatok sem lesznek akadálymentesek, nem lesz bennük klíma, stb.

Előzmény: Lovrin (4658)
Lovrin Creative Commons License 2023.12.19 -2 6 4658

Tehát a szüneteltetést ígyis-úgyis meg kellett volna lépni

 

100% elkerülhető lett volna.

 

A mellékvonali közlekedés fenntarthatóságának biztosítása filléres tétel, és viszonylag gyorsan gondolkodás nélkül lezavarható bármilyen nyugati használt motorvonat vásárlásával - bérlésével.

 

Itt az akarat hiányzott, idő volt bőven, pénz nem tétel.

Előzmény: Il Leone (4657)
Il Leone Creative Commons License 2023.12.19 -1 4 4657

OFF

 

Teljesen mindegy, hogy mi nem volt, vagy mi volt, és hogy a minisztériumi táplálékláncban hol volt az az egység, aminek a közlekedésért felelős államtitkára volt.

A járműbeszerzés kérdése ma is kardinális, akkor is az volt, ugyanazokkal a problémákkal, a menetrendi reszelgetés meg láthatóan még fontosabb, mint az, hogy mit és ki építettett volna.

 

A mellékvonalakon a vonatközlekedés ideiglenes szünteteltetése nem az új építések elmaradása miatt történt, ezt azért leszögezhetjük.

 

Tehát a szüneteltetést ígyis-úgyis meg kellett volna lépni, és ha maradt volna a korábbi struktúra, akkor bizony azt az államtitkárnak kellett volna lekommunikálni és bejelenteni. Nyilván ahogy Fizolti írta, sokkal jobban is lehetett volna kommunikálni és ebben V.D. biztosan jobb lett volna, de azért mégiscsak arról lett volna szó, hogy vasútvonalakat zárattatott volna be.

Igen, a civilek és a média nem feszegették volna a témát, ezért nem is lett volna felkapva, és ide a rozsdás bökőt, hogy aki fel merte volna vetni, hogy ő a hibás, azt keresztre feszítette volna a sajtó és a civilek, mert V.D.-t nem bántjuk, mert szeretjük őt (ahogyan Tenczer Gábor fogalmazott egyszer).

 

OFFOFF

 

Palkovics magának köszönhette, hogy nem ismerte fel, ha úgy érzi a feljebbvaló, hogy túlterjeszkedett, illetve akkora hatalom összpontosul valakinek a kezében, ami a rendszer létét, illetve annak első számú vezetőjét veszélyezteti, vagy ha nem teljesít akkor azt rövid úton félresöprik.

 

ONON

 

ON

 

Továbbra is az látszik, hogy a 142-es vonallal semmi nem történik a következő években, a járműállománnyal sem, és közben azon megy az izmozás, hogy akkor a semmi közepére legyen kihelyezve, vagy kéregalagútban közlekedjen, és senkiben fel sem merül, hogy lehet a nagyprojektnél kisebb és egyben értelmes, ahogy topiktárs írta moduláris fejlesztéssel előrébb lépni. Ez az igazán bosszantó, hogy csak a sz@r pofozgatása megy.

Előzmény: Lovrin (4654)
Il Leone Creative Commons License 2023.12.19 0 1 4656

Szerintem nagyrészt egyetértünk mind a 142-es vonal, mind az illető kapcsán.

 

Persze, hogy sokkal könnyebb, ha nem kell ellenszélben pisálni, hiszen az általad is említett civil szervezetek finoman szólva egy irányba simulnak, másfelől nyilván a médiafelhajtás is kisebb lett volna, és persze jó marketing bullshittel be lehetett volna valamit adni az embereknek.

Ahogyan arra pénzben mernék fogadni, hogy akkor nem lett volna egyetlen híradóban sem utolsó vonatokat búcsúztató emberekről riport/híradás.

 

De ahogyan az utolsó mondatodban is írtad, megint lett volna pár új nagyprojekt, aminek nem lett volna alternatívája, és szerintem azokkal nem lennénk semmivel sem előrrébb.

 

Ott van a Rákosi felsővezeték szakadás miatti posztja is, érdemes alatt megkeresni egy teljesen szakmai posztot egy bizonyos B.Á. írta le a nagy BFK-s 80-as vonal fejlesztéséről mit gondol, és érdemes megnézni az alatta érkezett reakciókat is.

Előzmény: Fizolti (4653)
Fizolti Creative Commons License 2023.12.19 0 1 4655

Vitézy nem volt miniszter, csak államtitkár

 

Tisztában vagyok vele, ezért is nem kevertem ide olyan valótlanságokat, hogyha a tavaly nyártól betöltött munkakörét folytatja, akkor mi mindent építését tudta volna elérni, kiharcolni. 

PR-ben viszont még ekkor is remekül szuperált, szolgáltatásoldalon is sikerült olyan dolgokat átnyomnia, amihez gyakorlatilag nem volt meg a fedezet, miközben az egyes városokban épp összeomlott a helyi közlekedés az elszabaduló energiaárak  miatt. 

Előzmény: Lovrin (4654)
Lovrin Creative Commons License 2023.12.19 0 3 4654

Off

 

Egy valamiben sántít az összehasonlítás LJ és VD között:

Vitézy nem volt miniszter, csak államtitkár, az is egy gyenge minisztériumon belül.

Aminek a mozgásterét már az induláskor behatárolta hogy a teljes építésügy ugyanúgy Lázár alatt lett volna, ami mellett a TIM csak béna kacsaként tudott létezni. A közlekedéspolitika igazán nagy beruházási pénzeihez tehát nem lett volna hozzáférése: maradt volna játéktérnek a menetrend reszelgetése, itt-ott járműbeszerzések. Valami oszd meg és uralkodj lett volna a felállás az egymást átfedő minisztériumok között, de Palkovicsot gyorsan megették reggelire.

Előzmény: Fizolti (4653)
Fizolti Creative Commons License 2023.12.19 -2 0 4653

Tegnap megint volt egy felsővezetékszakadás Rákoson. 

Kiváló szakemberünk tett is róla ki egy posztot, hogy ezért baj az, hogy LJ. leállította az ide tervezett BFK projektet (ami úgy BFK ötlet, mint kb. bármi más, Már a 2008 körüli "S-Bahn" koncepció is szinte minden elemét tartalmazta, a Keleti-Kőfelső-Rákos négyvágánnyal, a 80a-ra ervezett, és menet közben lehúzott rákosligeti bővítéssel, az új élessaroki megállóhellyel). 

Aminek a tervezése még hónapokig, ha nem évekig tartana, és jó esetben 2-3 évig a mostani infrastruktúra maradna akkor is, ha a közel tucatnyi BFK-s nagyprojektből ez lenne az egyik szerencsés, amire hamarosan lenne szándék, pénz. 

 

Az ilyen szakaszok azonnal igényelnék a meglévő infrastruktúra normális állapotának biztosítását, karbantartást, de itt fontosabb volt szóba hozni az évek múlva esedékes nagyprojektet, mint ezt. 

 

A 142-es esetében ez úgy nézne ki, hogyha kisiklik egy vonat, kigyullad egy csörgő, vagy Pestszentimrén megint aláhúznak egy behaladó vonatnak, akkor megint jönne a nagyprojekttel, aminek NINCS alternatívája, nem lehet kisebb felújítás, ami modulárisan folytatható (Az eredeti S-Bahnos ilyesmivel számolt (I. és II. ütem)), nem lehet egy sokdarabos dízelbeszerzés részeként ide is pár motorvonat, 

kell a nagyprojekt a teljes vonalra minden extrával, vagy marad a 40-60 Km/óra. 

 

Il Leone

 

Életszerűnek tartom, hogyha VD marad, akkor jobb PR-rel csinálja végig az elmúlt egy évet, mint amit LJ tudott - tehetné, mert akkor a KT, MKK, meg pár nagyobb újság kevésbé  dolgozna ellene. 

A mostani bezárások egyes vonalak esetén annyira lennének téma, mint a amikor egy éve megszűnt vonatok rendszeres megállása tucatnyi 20-as, 41-es vonal menti helyen, meg egy hónappal előre tájékoztatva, átállási idő nélkül,  megfelelő infra nélkül próbálták erőszakkal vonatra tenni az utasokat a 80a környékén.

De az is elképzelhető, hogy ő tényleg törekedett volna kompromisszumokra:

Pl. 3-4 vonalra kierőszakoljuk a járművet, 2-ből szezonális kirándulóvonalat csinálunk, 2-re megmagyarázzuk, hogy tényleg nincs utas, de az itt felszabaduló mindennel máshol emeljük a színvonalat, 2-3-re meg elkezdünk terveztetni egy TT projektet, azzal, hogy most nem jár majd vonat egy darabig, de 3 év múlva megindulhat a nagyprojekt, 

 

 

 

Előzmény: FeNegyerek93 (4637)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!