Nem gondolom, hogy árt a csőre kerülő cuccnak, padlókiegyenlítőnek. Ezek cementes, gyantás anyagok, egy max. 45 fokos cső nem tesz benne kárt. Napsütéstől is fel tud ennyire melegedni a felület.
Viszont az jó meglátás az előttem kommentelőnél, hogy a falak mentén körbe a peremszigetelést nem ártana elkészíteni.
Szerintem, a szigetelés kell neki. Főleg a falak mellé.
Nálam a ház ki van emelve, kb 40 cm-vel feljebb van a földszint, mint a talaj szintje. Pince, szuterén nincs alatt. Így a lábazat kintről leszigetelve, és egy 30mm xps szerintem müködik.
De ott, ahol ez nem adott, ott szerintem nem szabad ilyet művelni.
Padlófűtés betonba utólagos bemarásáról van valakinek véleménye, tapasztalata? A hagyományos padlófűtésnél mélyebben a betonban vannak a csövek, itt azonban utólag és csak kb 2 centire rakják csak le, mert akkora hornyot marnak. Az, hogy közelebb van a felülethez a melegséget adó cső nem teszik tönkre a padlókiegyenlítőt, nem fog elporlani?
Jövőre ebben leszek. Vettem egy házat, és a régi etázsfűtésses miskulanciát szeretném kicserélni.
Olvasgattam elég sokat, én arra jutottam, hogy érdemes megpróbálni 30 mm xpsbe belecsapni a hornyokat, a hosszantit cekásszal, a fordulókat sablon marással.
Az alulemez kasirozás szerintem szenvedés lesz, ezért vagy kihagyom, vagy grillfóliát rakok a fűtőcső alá.
Erre mehet a tapadóhíd, és a járólap. Szerintem a járólap nélkül 6-7.000 ft/nm be megáll.
A jelenlegi burkolat egy ezeréves Metlaki, ezt lehet (biztos) elötte vékonyan kipadloponozom.
Az árak horrorisztikusak, angoloknál a fele.. valószínűleg ők is ott rendelik.
Mindegy is. Az biztos, hogy az öntött vas etázs fég c24 kombónál, ez a mókolt padlófűtés + kondis kazán hatékonyabb lesz. (Jelenleg nulla szigetelés van a falon, erre rakok 15 cm epst + 40 cm gyapotot a tetőre, a fűtésköltség a jelenlegivel ismeretlen, de tuti rohadt sok gázt zabálna..)
Én úgy gondolom, hogy az a kék "kupak" a szelep része. Azt a kék hengeres tekerentyűt tekergeted kézzel, hogy azzal szabályozd fűtési körönként a térfogatáramot.
Alapvetően új építésnél, padlófűtés esetében a gyári (pl Uponor csoda termékei) komplett osztó-gyűjtő+szelepmozgató+zónavezérlő+termosztát rendszereket vagy inkább valami házilag összepakolt on/off megoládst szoktatok előnyben részesíteni hagyományos zónavezérlővel, SPST 230V szelepmozgatókkal (pl tipik Honeywell termékek) és mondjuk egy öntanuló termosztáttal, ami az épület karakterisztikájához igazítva próbál kapcsolni ke-be majd...?
A tied más persze de ha jól értem ezt a vékony padlófűtés technológiát, akkor ha alkalmaznak is valami kitöltöanyagot, akkor gondolom az nem repedezik meg. Alapból van a variothermnek is valami masszája:
De nem csodálkoznék, ha tulajdonképpen bármilyen padlófűtéshez való ragasztóval ki lehetne tölteni. Pl ezzel: https://www.bvfheating.hu/mapei/ Itt ehhez azt írják, hogy "Az elektromos padlófűtés beágyazható közvetlenül hidegburkolati ragasztóba is. [...] Használati útmutató szerint, alapozóval kezelt felületen rögzítse a padlófűtési rendszert. Ezután tegyen rá kellő mennyiségű Adesilex P4 habarcsot"
Bár ez elektromos padlófűtés de gondolom ott is a hőtágulás és a hővezetési paraméterek számítanak. Bár az tény, hogy az adesilex-nél azt írják, hogy "a teljes rétegvastagság 8-10 mm között legyen, az elektromos fűtőszál felett pedig minimálisan 3 mm vastag fedettséget képezzen", márpedig itt nem akarnék akkora vastagságot még az XPS/EPS fölé.
Engem érdekelne, bár persze lokációfüggő, hogy hol vagy (én Budapest, Székesfehérvár vonalon), akár csak pár méter is, hogy tudjam hogy néz ki egy ilyen, meg ha én marom ki a vájatokat, akkor előtte csinálnék valamilyen tesztet, mielőtt eldöntöm és megveszek az összes csövet...
Nyugaton sokféle ilyen megoldás van és kb az a két technológia van, amit írsz. Én kértem pár árat itthon, főleg az XPS/EPS-be vájt változatra és nem a pogácsásra. Az alapján a lemez+fűtéscső+osztó meg minden ami szükséges az kb 15-30 ezer forint/négyzetméterre jön ki. De azt azért látom, hogy néha szégyenletesen túl vannak árazva benne a dolgok (lentebb lesz példa) illetve nálunk a felső szinten nem lehet már hagyományos padlófűtést csinálni a magasság és a statika miatt sem, bár ez azt is jelenti, hogy végül is elég lenne csak oda. De azért gondolom a hagyományos padlófűtésnél is szép árak lehetnek, a beton sem olcsó dolog vagy a vasháló. De arra pontosabb négyzetméter áram nincs.
Olyat is találtam, amikor valaki az XPS/EPS-be a hornyokat saját maga csinálta: https://www.youtube.com/watch?v=zc1NSeqaA1c ő felső horonymarókat használt a kimarásra. Bár ő rárakta a régi láthatóan mozgó fapadlójára... Viszont a youtube kommentjeiben részletesen ír a tapasztalatairól is, pl hogy mennyibe került (neki 20 eurora jött ki egy négyzetméter) meg arról is, hogy neki néha hallható a cső hőtágulása miatti pattanás szerű apró nesz. Neki alapvetően pozitív tapasztalatai vannak.
Azt találtam még, hogy a hőelosztó lemezeket nem mindenhol használják:
pl floortherm, ahol nincs hőelosztó lemez:
De szinte az összes többinél van, pl upunor siccus:
De pl a Variotherm-nél pogácsás technológia van és ott nincs hőelosztó lemez, hanem kiöntik az egészet valami masszával (a kontaktom szerint a variotherm elég drága, bár még várom a végleges árajánlatot):
Amit még találtam:
az alu profilokat meg lehet venni külön is és akkor SK-ban ki lehet marni a fájatokat, ami így jelentősen olcsóbbá teszi a kivitelezést:
Nekem egy kis fürdőben schlueter van. Az sem száraz. Műanyag tálcában 22-es cső, azon rendes esztrich, azon egy műanyag lemez, amire jön a hidegburkolat. Az esztrich berepedezik, de csak hőelosztás a szerepe, a burkolat a felső lemezen van. Ha jól emlékszem 22mm plusz burkolat, nincs vele gond.
Még mindenki csak az Uponor Minitec-et emlegeti, aki látott már ilyesmit. Ez vékony, de nem szárazesztriches -- szerintem súlyban nem nagyon különbözik a száraz verziótól. Az Uponor Minitec-hez hasonló megoldása a Rehaunak is van a honlapja alapján.
Illetve az alábbi oldal ír még két máshol fel nem sorolt márkát, de nem tudom működnek-e (se telefonon, se e-mailen nem tudtam kapcsolatba lépni velük):
Külföldön meg rengeteg van, németeknél, olaszoknál, Benelux-államokban - fel se lehet sorolni.
Ha jól látom, technológiailag lényegében kétféle verzió van. Az egyik EPS-be mélyített hornyokban futó csövekkel és hőelosztó lemezzel (alumínium fóliával) operál. A másik meg gipszrostos szárazesztrichből vagy egyenesen műanyagból készült rendszerlemezzel indul, ami pogácsás és átyluggatott, így a ráfektetett csöveket körülölelő esztrich/aljzatkiegyenlítő/akármi vékony rétegben is elég lehet. Mindkettő feltételezi a stabil alapot, vagyis lépésálló szigetelésre közvetlenül nem érdemes rakni.
Na de árat és gyakorlati tapasztalatot nem nagyon láttam eddig én sem. A legendárium szerint marha drága. Követem, mert engem is érdekelne egy ilyesmi megoldás.
Vékony és száraz technológiás padlófűtés megoldás keresek, mert kevés a rendelkezésre álló magasság és statikailag sem akarom megterhelni az emeletet. Ezek többnyire 3 centi vastagság alatti padlófűtések, tipikusan 12-es csővel.
Szétnéztem a neten és hirtelenjében ezeket találtam. Van valakinek tapasztalata bármelyikkel?
eladó egy Mechanker TH-55 termosztatikus keverőszelep. Nem fiatal, de hibátlanul működik, nekem a gázkazánon lakott, ott keverte be a vizet a padlófűtésnek.
Nem szakemberként abból indulok ki, hogy van/lesz hidrováltó a kazán után a körök előtt. Akkor szerintem a két padlós körnek raknék 1-1 szivattyút (hogy külön-külön tudd szabályozni a köröket), és egy szivattyút a radiátoros körnek. A kazánban lévő szivornyára nem bíznám pl. a 3 kört magában - de ez attól is függ, mekkora a beépített szivattyú.
Azt szeretném megkérdezni, hogy az osztó gyűjtő termosztátos háromjáratu szelepéhez minden esetben szükséges van plusz szivattyúra a kazán gyári szivattyúján kívül?
A fűtés a következő képpen nézne ki.
Két körös padlófűtés osztó gyűjtővel + három radiátor anélkül ( tartaléknak)
Egyrészt pufferről nem volt szó. Mennyibe is kerül most egy min. 1000 literes pufi? Helyigénye? Másrészt írtam, hogy tudom, hogy össze lehet barkácsolni a szilárd tüzelést a padlófűtéssel, ha NAGYON muszáj. De ha nem, én biztos nem kínlódnék vele, annak a nem kevés pénznek, amibe ezt NORMÁLISAN megcsinálni kerül, inkább + szigetelésre, jobb nyílászárókra költeném...
és van is VTA szelep a rendszerben, hőcserélő mellett. A vegyes kazán adottság, a megvásárolt házban volt, megválni nem akartam tőle. Valóban egy vészmegoldás lesz, de ettől még szeretném jól megcsinálni a vezérlését.
Az eredeti kérdéshez sajnos nem jutottunk közelebb, de köszönöm, hogy megosztottátok az érzéseiteket.