A fene se tudja. Azt tudom hogy nekem ahhoz a kocsihoz nem vált be a téli gumi mert nem tapadt úgy mint a rendes nyári ami egy orrmotoros hátsókerék hajtásos kocsinál kurva veszélyes lehet.
A tudományos oldalához nem értek abba nem is mennék bele.
A vezetés közbeni tapasztalataimat tudom elmondani.
Egészen idáig a tapadási súrlódásról volt szó. Ha blokkoltak az autód kerekei, az egy másik témakör. Blokkolásnál az a minta jobb, amelyikben kevesebb a keresztbordázat.
Bonyolult dolog ez. Olyan témakör, mint ABS. Az újságírok esküsznek rá, hogy ABS-el rövidebb a fékút, ami igaz is lehet, ha ők fékeznek.
Az ABS lényege, persze nem a fékút, hanem az, hogy a kerekek forgásban maradnak és ezért marad valamennyi kormány, így eredményes lehet egy kitérő manőver.
Blokolt kerekek esetén nulla a kormányzási lehetőség, mert csak a forgó kerékkel lehet kormányozni.
Átlagember jobban jár az ABS-el, feltéve, hogy van fékasszisztens is. A sok félreértés alapja is ez, mert a téli guminak laposabb a fékezési diagramja, így az ABS-t megtéveszti és az hamarabb kiveszi a fékerőt, mint nyári guminál.
Ennek az eredménye, hogy az ABS-el fékező újságíró azt tapasztalja, hogy a nyári gumi rosszab.
A versenyzők első dolga az ABS biztosíték kiemelése. Az ABS ugyanis evidens módon növeli féktávolságot, ugyanis működése közben a fékút fékezett és nem fékezett szakaszokból adódik össze.
Ezért a nem nem fékezett szakaszok összeadott hosszával növeli fékutat.
De ez nem nagy ár azért, hogy a szőke Ronaldina nem bombáz le álló kerekekkel hátulról, hanem ki tud kerülni.
A 14 éves már kukapozitív akár mekkora minta van rajta. Gondolom jó repedezett is lehet. Durrdefekt még nem volt? A négyévszakost nem igazán dícsérik, se télen se nyáron nem az igazi.
Én ha meg tudnék lenni autó nélkül abban a pár napban amíg esik a hó és amíg eltakarítják, csak nyárit vennék.
De ez én vagyok, biztos megkapom a magamét érte, semmiképp sem követendő tanács. Mondjuk évi 6000km kedvéért két garnitúrát magamra öregíteni... Lehet jó lesz a négyévszakos :-)
helló.....nem kívánok a vitában részt venni, de lenne egy kérdésem/kérésem : a 14 éves, most éppen 6 mm-es téli gumimat, és a hasonló mélységű 7 éves nyárit most cserélem az egyik / viszonylag keveset kb. évi 6 ezer km-t használt / autómon.....most Vredestein Quatrac 3 kerül fel, 4 évszakos......... vélemény ??
Hallotál már a vizenfutás fogalmáról gondolom. na az veszélyes tud lenni.
Téli gumi, eső nyáron 1200 es kombi zsigával olyan szépen kicsúsztam a lámpánál mint annak a rendje. Ez ugyan nem vizen futás volt egyszerűen nem volt megfelelő tapadás.
Esőben jobb a nyári gumi, ebben egészen biztos vagyok.
Akkor nem tudom, vitatkozz magaddal, ez már közelít a normális hozzáálláshoz :)
A kikeményedett téli gumi, ha futás nélköli új állapotában keményedett ki 10 év alatt, akkor óvatos autóvezetéssel jó lehet nyárra, szárazra, egyébként nem ajánlott.
Hát ezeket a fasza tanácsokat én adtam, arról, hogy a már használt téli gumival nyugodtan lehet nyáron járni, mert semmivel sem rosszabb esőben a nyárinál.
De nekem ez a tapasztalatom, fel is tettem egy belső kamerás felvételt, ahol éppen az Euroringen megy a kocsi esős pályán és szépen csikorog a kopott téligumival.
Aztán addig ellenkezett a blokk, amig ástak egy ADAC tesztet, ami szintén azt állítja, hogy legalább olyan jó a téli gumi vizen, mint a nyári, meg azt, hogy a kissé kopott téli jobb vizen, mint a vadonat új.
Hát pedig itt nem lenne rossz a meggyőzés, mert durva sokat számít. Felelőtlen, hülyék már bocs, és általában az van, hogy a másik szív miattuk (persze ők is), na és akkor még kapják ezeket a fasza tanácsokat...
Én nem meggyőzni akarok senkit, csupán csak tájékoztatást nyújtok azoknak, akiknek tudás, tapasztalat hiányában nem marad más ismeretforrásuk, mint a média.
A teljesen lekopott téli gumi csakis autóversenyzésre jó, betonon, de arra nagyon.
A kikeményedett téli gumi, ha futás nélköli új állapotában keményedett ki 10 év alatt, akkor óvatos autóvezetéssel jó lehet nyárra, szárazra, egyébként nem ajánlott.
Még régebben, a korábbi Astrámon amikor gumit kellett cserélnem egyszer vettem rá 4- évszakos gumit.
Eredetileg elég drága lett volna, de úgy látszik, a gumis már nagyon el akarta adni és ezért adott rá 3 000,- Ft/db rendkívüli árengedményt. Egyébként márkás (Michelin) gumi volt, a pontos tipusára sajnos már nem emlékszem. Így -engedményesen- került 16 000,- Ft/db- ba, ami akkoriban elég drágának számított. A nagy árengedmény miatt azért belementem az üzletbe.
A pozitív tapasztalatom:
- a gumival mentem 50 000 km-t (azután eladtam az autót), de kopás alig látszott rajta. Ez azért is érdekes, mert elvileg a 4- évszakos guminak illett volna puhábbnak lenni és ezért jobban kopnia mint a nyári guminak.
Negatív tapasztalatom:
- a kocsi télen majdnem ugyanúgy csúszott mintha a nyárigumi lett volna fenn,
- a kocsi kb. 0,4 l/100 km- el többet fogyasztott ezzek még nyáron is, mint nyárigumival,
- a kocsi érzékelhetően hangosabb volt!
Ezóta eszembe sem jut, hogy 4- évszakos gumit használjak!