A mai bejelentés szerint megszűntetik a magánnyugdíjpénztár tagok pénztári befizetéseinek átutalását. A pénzt megtartja magának a kormány. Ez véletlenül nem lopás?
Miért volt magas a jegybanki alapkamat, miért volt magas költségvetési hiány, miért nem tudott a kormányzat baloldali ciklusok alatt olcsó hitelt felvenni, a világ pénzbősége idején, miért kellett trükkök százaival, meghamisított költségvetési adatokkal operálni veres janónak, miért volt az infláció minden baloldali kúrmány idején a csillagokban?
Ha válaszolsz rá, akkor megtudod miért kellett PPP programokban lehúzni a hetedik bőrt az országról, eladni az összes bankot, pénzintézetet, közműcéget, felrobbantani termelő üzemeket (cukor, cementgyárak), miért kellett 1,5 millió munkanélkülivel , szar feltételekkel bevinni az országot az eunak nevezett kolhozba!
Pontosan ezen okból tették kötelezővé, csatornázták ki a manyupot az állami rendszerből, miközben a már nyugdíjasokat természetesen az állam fizette. Pontosan ezért fektette a manyup pénzek nem kis részét a bróker hiénák bóvli , döglött, mérgezett USA papírokba, ezért nem kaptak sok százezren egy huncut garas hozamot a visszalépéskor.
Mivel a manyupból még nem kellett eddig nyugdíjat fizetni, mert nem működtek annyi ideje ezek a pénztárak, ezért majd akkor konyul le a maradók orra, amikor kiderül a részvénypiacon a tolvaj bróker banda ismét elkártyázta a pénzt, azaz járni jár, csak nem jut majd amikor fizetni kellene! :)
Aki nem tanul a történelemből, az arra ítéltetik, hogy újra és újra átélje! Ilyen arcátlan pénzügyi hiéna rendszer még sosem volt mint a mai napság!
Aki a baloldali szagértelemben bízik, az nézze meg a bidé sújtotta Ukrajnát! :) Soha többet koménistát (liberális, nemzeti és internáci szocialistát), ezek a mutálódó ember alatti vírusok mindenre is képesek, de semmire nem alkalmasok (d209, bokros, libatolvaj, öszödi böszme, varnyú, ajtóról lepattanó, lukaszoknis lódoktor, kóros lajos, fegyőr, ... !
A koncessziós autópályák építése és fenntartása döntő hányadban magyar hozzáadott érték, itt adózik a vállalkozás, itt fizeti az ÁFA-t (önmagában jelentős tétel a költségekből), és magyar munkavállalókat alkalmaz.
Vagyis ebből a szempontból nézve a pénz túlnyomó része itthon hasznosult, jelentős tőkebevonás történt a magyar gazdaságba...
Másik szempont, hogy az autópálya építésre szükség volt, az elavult magyar úthálózat megakadályozott volna számos nagy külföldi beruházást. Az M5-M6 építésének idején egyszerűen nem állt forrás rendelkezésre az úthálózat fejlesztésére, hitelt pedig nem vehettünk fel.
Senki nem vitatja, hogy olcsóbb a saját beruházás, mint azt koncesszióba adni, de a döntéskori realitásokat nem figyelembe kell venni, utólag okoskodni, ráadásul itt-ott csúsztatni nem szép!
Akkor bocsánat mindenkitől, de picit offolni fogok, csak zavar ha valaki egyoldalú információkat puffogtat és ilyenkor azt kényszeresen igyekszem helyre tenni.
Pénzügyi szempontból:
Kezdem az alapadatokkal... Koncesszióval épített autópálya ma Magyarországon 367 km van. Egy km autópálya építése akkortájt 2-2,5 milliárd/km forint minimum, azaz a megépítés nyers költsége kb: 750 milliárd forint. (Megjegyzés: ma ez 3,5-4 milliárd Ft/km!)
Na de akkor mi ez az említett 2853 milliárd? Ezt a számot (én is megtaláltam) úgy számolták ki, hogy a mai feltételekkel (!!!) mennyit "bukik" a magyar állam a koncesszióval a 35 éves koncesszió lejárat végéig!
Ezzel van némi problémám, nem látom, hogy a 1994-2010. időszak 250-280 Ft/EUR közötti és a mostani 360 Ft/EUR árfolyamkülönbség hol van figyelembe véve? Merthogy a koncessziós díjat euróban kell fizetni!
A koncesszió külföldi tulajdonosai külföldi bankoktól hiteléből finanszírozták az autópálya építést, amely hitelt (elvileg) 35 évig fizetik, de a hitelt hamarabb fizeti vissza. A hitel kamata legyen mondjuk 3% és a futamideje 20 év. Ebben az időben a Magyarország megközelítőleg sem tudott ilyen feltételekkel hitelt felvenni, de nagyon nem! A magas hitel magas kockázati tényezőt jelentett volna, ami az ország megítélésén tovább rontott volna. Ebben az esetben a hitelt a koncessziós cégek vették fel, lényegében "átvállalták" a kockázatot. Persze nem ingyen, hiszen Krisztus koporsóját sem őrizték ennyiért! Ezt nem tudom számszerűsíteni, de majd említés szintjén vonjuk le az "extraprofitból"! :-)
Induljunk ki 750 milliárd forint kivitelezési költségből és abból, hogy 3% kamatoskamattal a költség 1350 milliárd forintra rúg 35 év alatt.
Az árfolyam különbséget nehéz figyelembe venni, mert nem tudjuk mennyibe fog kerülni egy EUR forintban 5-10 év múlva, de ugye nagyjából mindenki elhiszi nekem, hogy ha a mai árfolyammal számolok, akkor a nem szépítem a végeredményt! Szóval a EUR/forint árfolyam 30%-al romlott! Ha ezt behelyettesítem, akkor a beruházás+hitelkamatok= 1755 milliárd forintra emelkednek.
Műszaki szempontból:
Igen ám, de a koncesszió tulajdonosának fenn kell tartania és javítania az autópályát az említett 367 km-en a koncesszió ideje alatt!
Nyírni a füvet-sövényt, takarítani, hó és jégmentesíteni stb-stb. ennek költsége legyen mondjuk (mai áron, hiszen az imént már aktualizáltam az árakat az árfolyamokkal): 20 milliárd forint/év, 35 évre összesen 700 milliárd forint.
Most tartunk 2450 milliárd forintnál!
Most jön a leginkább húsba vágó összeg! Egyetlen autópálya aszfalt burkolata sem bír ki még rendszeres javítások és karbantartások mellett sem 35 évet! Legalább kétszer kell cserélni közben! 367 km aszfaltozása 21 méteres szélességben (2x10,5 méter), marással 8 cm vastagságban kb bruttó 50 milliárd forint, kétszeri alkalommal legyen 100 milliárd!
Azt csinal, amit akar. De en csak akkor mozdulok, ha a befizetesek orokolhetosege megmarad. A heten halt meg a felesegem baratnojenek edesapja. Egy honapnyi nyugdijat vett (volna) fel negyvenparev mokaviszony/befizetes utan.
"Az igazi lenyúlás akkor történt, amikor létrehozták a kötelező magánnyugi pénztári rendszert."
Az egyik kiváltó ok az az volt - elvileg - hogy már a 90-s években látták azt: a ratkó unokáknak nem lesz (értékelhető) nyugdíja (nem született meg a következő 200e-s generáció) így nemhogy 50-60 éves nyugdíjba vonulás, hanem nyugdíj sem lesz (mármint értékelhető)
Azóta eltelt több mint 20 év, és a politika vagy nem beszél róla, nehogy megsértse és megbántsa az érintett potenciális szavazóréteget (nyugdíjasok) vagy még ellene is tesz a jelenlegi rendszer fennmaradása érdekében. (manyup beszántás, korhatár emelés, ÖNYP kedvezmény megvonás, adóztatás)
Az meg hogy akartak valamit, és utána konzekvensen, folyamatosan ez ellen dolgoztak - kasszarázás helyett extra kifizetések - megint a politikai elitet, és azt ezt hagyó választókat jellemzi.
"Szvsz a parszazezer meg elvileg letezo manyupos az talan az egyetemi evekben par honapig dolgozo es kotelezetten belepo lehet, akinek tan osszegyult partizezer forintja a manyup.penztarba,"
A cikkben ott vannak a számok: 244 mrd vagyon 54e fő tag >> 4,4 millió / fő.. tehát van akinek van bent 6-8-(10) van akinek meg 1-2-3-4 milliója attól függ, hogy mennyi ideig fizette 98 és 2010 között.
Most egy részvénytúlsúlyosabb alap - már ha nem piszkálgattad a váltásokat, hanem végigültél mindent - kb 30-35%-a a reálhozam. Van valami fészbuk csoport is, ahol ezeket időnként leírják a visszalépők.
"egy ember ottszaz vagy ezer forintnyi visszateritesert nem kezd bele abba, aminel a levelezesi koltseg vagy az ezzel toltott ido is evisz tobbet mint a nyereseg."
Évente fizetsz 5-10e Ft adminisztrációs költséget, és ott van a családnak "havi ötszáz vagy ezer forintért" egy több milliós ingyen életbiztosítás mindenféle apró betű nélkül (adhatsz el haláleseti megbízást).
Szívesen.
A 240 mrd egyébként még mindig k sok, ha elfogy a mozgástér, akkor biztosra veszem, hogy megpróbálják lenyúlni ezt is.
Előtte persze majd lesz egy kis uszítás ellenük (is) megdolgozandó a pórnépet as usual.
Okosa(bba)n akkor csinálnák, ha
- visszaterelnék őket az ÖNYP-be
- az ÖNYP-ből megtiltanának mindenféle pénz kifizetést nyugdíj korhatár előtt
Ez az autopalya koncesszio dolog a Fidesz extraprofit nevu propaganda hadjaratanak zaszloshajoja. Mint az ilyen fideszes propagandak, ez is arra epul, hogy van egy kis valosagalapja, erre epul egy oriasi adag csusztatas es megfelelo dramai talalas, vegul a hab a tetejen a skandalhato jelszavak, ami a sok temahoz nem erto agyaba be tud egni!
Hogy ezt a PPP autopalya koncessziot megertsuk, nem eleg gazdasagi szakembernek lenni, hanrm beruhazasokban jaratos mernoknek is kell lenni!
Talan ennyi offolas bele fog ferni, majd irok egy kisebb elemzest errol, ha szamitogep kozelben leszek.
A lenyeg, hogy profit termeszetesen van, de messze nem extraprofit. Most Meszaros Lorinc egy hasonlo beruhazason azonnal magasabb nyereseget realizal, nem kell neki 35 evet varnia, hogy a kasszat zarhassa! Az extraprofitozas szamos tenyezot figyelmen kivul hagy. Ugymint az akkori kormany milyen feltetellel tudott volna hitelt felvenni es a koncesszios cegek milyennel tudtak, valamint azt, hogy a munkat donto hanyadban magyar cegek es munkavallalok vegeztek. A magyar hozzaadott ertek magas volt, ezert a beruhazas ertekenek nagy resze itthon maradt, masreszt autopalyakra szukseg volt.
A gyurcs0tányi koncessziós autópálya építéseteket meg ha az M5 és M6 projekteket hitelből valósítja meg a kormány annak idején, akkor 2853 milliárd forintot, a mai magyar GDP 7 százalékát takarította volna meg. 93 milliárd forint híján
ez annyi, mint az államosított magánnyugdíjpénztári vagyon.
Az állam éves fizetési kötelezettségének nagyságát jól illusztrálja, hogy a tavaly e-útdjból és e-matricából befolyt 315 milliárd forintból 114 milliárdot kellett a két autópálya ppp-szerződéssel érintett 359 kilométerére fordítani. Tehát a teljes útdíjbevétel 36 százalékát a díjköteles hálózat 15 százaléka vitte el.
2019-től a szerződés lejáratáig pedig – a trendeket figyelembe véve – további 435 milliárd forinthoz jutnak a cégek.
Ha azt is megnézzük, hogy ezeken a ppp-s szakaszokon
"A kötmanyup rendszer létrehozása eleve elfogadhatatlan volt. Egyszerű magánembereknek kellett kötelezően a bérükből járulékot fizetniük magáncégeknek."
az "állami" nyugdíjrendszerben ugyanez történik, annál eszedbe jutott már felháborodni, mester ? :D
"az államnak járó pénzt a magánpénztárakból szépen visszatette az állami kasszába"
Biztos vagy Te ebben, vagy Neked ezt mondták? Csak kontrollkérdés, hol van most ez a pénz? Van látszatja?
Tök egyet tudnék érteni ezzel, ha a nem látnám a másik oldalon a manyup korszak utáni kormányzati kiadások szigorú következetességét, célszerűségét!
Az elherdált és részben ellopott összeg hirtelen összeszámolva ezer milliárdos nagyságrend. Ezek jelentős részben ma magántulajdonban vannak, jól lehet ezt látni a politikához szorosan kötődő elit vagyongyarapodásán!
Aztán ez a pont, ami után az érved értelmetlenné válik!
Orbánék cimborája gründol egy saját pénzintézetet, adófizetők pénzét teszik bele, majd mikor bukta van, a jóságos orbánbácsi a mi adónkból "megmenti" a cimbora pénzintézetét!
Baromságokat dumálsz folyamatosan. A kötmanyup rendszer lehetővé tette, hogy a járulékfizetők a befizetett járulékuk egy részét célzottan a saját majdani ellátásukra tegyék félre.
A magáncéges duma csak a szokásos ostoba narancskomcsi vaker.
akkor cáfold meg, zsenikém. esetleg azt tudtad hogy a manyupos amikor nyugdíjba ment onnantól kevesebb állami nyugdíjat kapott? tehát hosszú távon semmiféle hiány nem volt. csak a koponyádban-.--
A kötmanyup rendszer létrehozása eleve elfogadhatatlan volt. Egyszerű magánembereknek kellett kötelezően a bérükből járulékot fizetniük magáncégeknek.
Mintha egy napon azt mondaná a mindenkori kormány, hogy "Na kedves a adózók, itt áll a porondon Józsi bácsi! Józsi bácsinak van egy pénzintézete. Ez egy magánintézet, kifejezetten Józsi bácsi vállalkozása. Mostantól, kedves adózók, a béretek után kötelezően fizetni fogtok Józsi bácsinak. Józsi bácsi majd egyszer visszaadja nektek, de ha mégsem tenné, majd az állam jót áll érte. A lényeg legalábbis, hogy per pillanat ti, kedves polgárok, tartoztok Józsi bácsinak!"