Laikus vagyok, épp ezért elnézést kérek ha valamit rosszul írok.
Van egy Fender Rhodes Mark II-es elektromechanikus zongorám. Gitárcombóra kötve az első pár hang szól, feljebb teljesen süket. Rámértünk ohmikusan, több helyen szakadás található, valószínű jópár pickup szakadt, hibás, esetlegesen egy visszáramnak "köszönhetően", de ebben nem vagyunk biztosak.
Megmondom őszintén, sem időm, sem kedvem nincsen foglalkozni a megjavíttatásával, épp ezért ha valakit érdekel egy ilyen hibás hangszer, eladó. Akár megjavítani, akár alkatrésznek.
A hangszer maga szép állapotban, a mechanika is szép, semminemű sérülés nincs a hangszeren. A veretek egy kicsit rozsdafoltosak. Az összes gyári tartozéka megvan, lábak, pedál, Fender garancialevél és Fender leírás (mindkettő eredeti).
Érdeklődni a maurertibor@yahoo.co.uk címen vagy a 06-30-326-3544-es telefonszámon lehet. A hangszer Gödön megtekinthető.
Igen, a teljes munkát magam csináltam. Ne tudd meg hogyan nézett ki előtte....:) Katasztrófa. Így kizárólag a 100%-os felújításnak volt értelme és akkor már kicsit különlegesebbet találtam ki...
Más. Ma túljutottam az utolsó simításokon. A módosított felfüggesztés miatt, egy pár tine pálcáján a súlyokat megkellett növelni. Ezzel tisztább, és a környezetéhez jobb intonálást lehetett beállítani. A hangolás még hátra van, de a hangja már így is jó relatíve. Hangmintát, holnap készítek.
Én is fejtegettem egy Rhodest az elmúlt időszakban, gyakorlatilag az enyészettől sikerült visszaszerezni a hangszer lelkét, minden létező dolog kicserélve, újraeloxálva, újranikkelezve, újrahorganyozva-passziválva, újrakrómozva, újralakkozva, újrafilcezve, újratolexezve, újrabeűllítva, újrabehangolva..:) Kicseréltem a cigarettaégette fekete műanyag oldalpaknikat tömör zebrano fából készült darabokra waxolt felülettel, ill. két klasszik Fender tolex színt használtam.
Nemrégiben beszereztem egy Weltmeister Claviset 400-at, aminek azonban sajnos van egy-két hibája. Konkrétan van egy probléma az elektronikával - a tremoló áramkör nem működik benne; van egy rezgőnyelv, ami eltört (legfelső A); és van egy billentyű, aminek hiányzik a tetején a fehér műanyag lap.
Van esetleg valaki, aki tudna segíteni ezek javításában, pótlásában? Vagy esetleg egy nem működő, alkatrésznek használható eladó Claviset-je van valakinek?
A végeredmény, egy teljesen stabil mechanika lett. Nincs lötyögés, kikopott facsavar fészek, elhangolódás, és más anomália. A pick-up előtt mindíg ugyan abban a pozicíóban van a "tine", és mindig ugyan úgy szól, ahogy be lett állítva. Volt nálam egy topiktársunk, de neki nem tetszett a hangja. Mások viszont elégedettek voltak a hallottakkal. Én azt gondolom, hogy ez teljesen szubjektív, hogy kinek milyen hang tetszik, és milyen stílust akar játszani. Szívesen látok érdeklődőket/kritikusokat, mert szerintem ettől lesz majd jobb a konstrukció. Remélem sokan tudják majd hasznosítani a későbbiek folyamán a tapasztalotkat.
Tehát akit érdekel, és van ideje egy pesti kiruccanásra, az dobjon egy mélt a publikusra.
Engem érdekelne, mi lett a végeredmény. Én is most estem neki az enyém generálozásának (back check mod), meg úgy mindent cserélek, ami megérett rá. Elég sok olyan részlet van ebben a hangszerben, amit nem a lehető legjobban oldottak meg anno. Szóval kiváncsi vagyok mik a tapasztalataid...
A legutóbbi hsz.-em óta kicsit megváltozott a koncepció a Rhodes hangvilláinak felfüggesztésvel kapcsolatban. Volt nnálam két barátom, és több órás nyüstölés után levontuk a megfelelő konzekvenciákat. Hozzá tenném, hogy mindenki elégedett volt a hangjával, de.......
Sajnos a túl kemény/merev felfüggesztés egy csomó más hangot is eredményezett, és nem mindig volt "üzembiztos" a megszólalás ugyan azon a hangon, ha többször volt leütve. (volt amikor mattul csengett)
Ezért visszatértem a gumi felfüggesztéshez, de az új elképzelésem megtartásával. Az átmenő csavarok miatt új fatőkét kellett készítenem, mert a csavar feje nagyon a szélén lett volna az eredeti fatőkén.
Sok alkatrészt magamnak kellett elkészítenem. Többek között a gumirozott alátéteket. 150db.-ot:-(
Este kezdtem felszerelni a hangvillákat, és csak az alsó egy oktávot sikerült felszerelnem. Idáig nagyon jó a hangja!
egy Pianet L-t próbálok újjáéleszteni, nincs valakinek véletlenül feleslegben 1 db pengető ragacsa, eladó vagy kölcsönbe?Az elektronika belövéséhez kellene.
Ezenkivül tudtok valakit aki majd behangolja nekem, mert nem akarok zéró tapasztalattal nekirontani a reszelővel egy ilyen gyönyörüségnek?
Hát igen! Új tőkét kovácsolni, már látom nem kis dolog, de a végeredmény sokkal bíztatóbb, mint gondoltam. Illetve vannak hátulütői a dolognak, de erről majd később.
Tulajdonképp elégedett vagyok az eredménnyel. Teljesen stabil, elmozdíthatatlanul eggyé vált a fatőke, a felfüggesztések, és a hangvillák. Szép tiszta hang, és kis leütési erő mellett is nagy hangerő tör elő a hangszerből. Nem érdemes "taposni", mert a majdnem rugalmatlan felfüggesztés, nem nyeli el az energiákat. Mély hangoknál, -kb alsó 1 1/2oktáv- pár hang leütése után, a függőleges rezgés, átmegy egy kőr palástú rezgéssé. Ez eléggé zavar, és nem tudom, hogy miként lehetne kiküszöbölni. Bár egy kicsit a Supertramp soundjára emlékeztet:-) Ez normális jelenség?
Talán sokan nem örülnének neki, de én leszek az első kivétel, hogy a tompító filcek hiányában, -a hangvillák beállítása miatt- megjelent egy új hang. A Hammondnál ezt a leakage kifejezéssel említik, hogy egy hang leütése mellett a többi hang is megszólal, ha a sustain pedál le van nyomva, illetve a filcek nincsenek a helyükön:-)
Ma nekifogtam a Rhodes MarkII-öm "hárfájának" átalakításához. Nagyon bosszantott a hangvillák lötyögős rugós felfüggesztése, és a facsavarok illuzórikus tartása. Sajnos lehet, hogy csak az én hangszeremmel vannak ilyen jellegű problémák, de képtelen voltam már nézni/hallgatni, hogy két leütés ugyan azon a hangon nem ugyan úgy szólal meg. Itt most nem a leütés erősségének a különbségére gondolok!
A facsavarok helyére fix átmenő csavarokat raktam, és a fő tartó rugó helyére egy fix méretű konzolt esztergáltam. A hátsó csavarral a pick-up előtti pozíciót lehet majd állítani le-fel, és jobbra-balra.
Egyelőre a képeken látható állapotig jutottam a projekttel. Holnap teszek fel képeket a hangvillák szerelése közben készült eseményekről. Talán 2kg-val lesz nehezeb a hangszer, de stabilabb, és pozíció tartóbb lesz a megoldás.
Egyelöre nem hírdetem meg a rugókat-használható gumi alkatrészeket-csavarokat, csak, ha jó hangja lesz a zongorának! Lehet, hogy majd új tőkét is kell hozzá készíteni, mert nagyon a szélén vannak a fő tartó csavarok:-(
Elkészültem a te zongorád presetjével is. Én elégedett vagyok, de kíváncsi lennék más véleményére is.
Igazából nem egy multiszintis mindenre jó Rhodes hanxínt akartam kreálni, az van, hanem egyes darabokat elég pontosan leképezni minden hibájukkal együtt.
A felvételkor nagyon hasonlónak tűnt a MKI és II. Készen, játsszva velük nagy a különbség. A vártnál nagyobb. Persze ez szerintem nemcsak a típustól függ, hanem az előéletétől, az elektronikájától.
A MKI mélyben csilingelőbb, vibrafonosabb jellegű, míg a II kissé keményebb, tompább.
Magasban megfordul a trend, az I-es eléggé elvékonyodik, tompul, míg a II-es fényesebb és erősebb lesz.
A hangcsapolást folytatom egy másik MKI-el és egy mikrofonos felvétellel.
Utánad nemsokára megérkezett Hwezredes topiktársunk, és ő is "lekóstolta" a hangszert. Félideig a kombóval erősítettük, aztán csak kíváncsiságból erre az aktív ládára kötöttük. Nagyon lágy vastag mélyei voltak a zongorának, és magas hangok is szépen csilingeltek. Egyszóval, sokkal szebb volt a hangja ezzel a hangfallal!