Ez a topik csak a kerékpárosok MÁV-os élményeinek leírására szolgál. Hátha egyszer kedve támad a MÁV-nak egyben elolvasni, vagy valamelyik érdekvédelmi szervezet fel tudja használni egy tárgyaláson. Van jó és rossz tapasztalat, segítőkész és tapló kalauz, százezer forintért kínált és egyetlen telefonhívásra felcsatolt kerékpároskocsi, kényelmes kerékpárszállító és fél lábon utazás a bagós peron vécéajtajában... Sok mindenfélét olvasunk a túrabeszámolókban, ide velük! Nem kell az egész túraleírás, csak a vonatozás, hogy áttekinthető maradjon. Ha lehet, adatokkal.
"Ha középállomáson beáll a vonat és látja is az illető, hogy hol a szakasz vagy bicajkocsi, nem biztos, hogy fel is vállalja, hogy 5-6-7 kocsit nyargaljon a vonat mellett, mert attól fél - tegyük hozzá hogy bizony néha jogosan - hogy a vonat elindul, mielőtt felszállna a masinájával."
Nekem már az a része büdös, hogy a vonat úgy akar elindulni, hogy valaki még fel akar szállni.
Eztmosthogy? Ennek nem lenne szabad megtörténni. A hajléktalanosnak meg dettó. Az OKJ-VB-FVŐ-FBSZ ezeket miért nem tudja intézni? (Nagyobb) állomásokon vannak, mindenhol máshol pedig ott a kalauz.
A héten megkérdeztem Siófokon az információnál. Azt mondták, hogy egy nap alatt meg lehet csinálni egy Siófok-Agárd-Siófok túrát egy Balaton kerékpárjeggyel. Végül tegnap volt meg a túra, Földvárról indulva és oda érkezve. Oda is, vissza is át kellett szállni, a jegyért nem szólt senki, pedig négy vonatszám került rá összesen.
"5-6-7 kocsit nyargaljon a vonat mellett, mert attól fél - tegyük hozzá hogy bizony néha jogosan - hogy a vonat elindul, mielőtt felszállna a masinájával"
Érdekes - ma majdnem sikerült ezt bemutatnom a Camponánál :) Egy barátommal az első kocsiba szerettünk volna felszállni, de mikor már beállt a vonat akkor tudatosult bennünk, hogy a kiválasztott helyen egy 3-4 fős hajléktalan csapat is fel akar szállni egy bevásárló kocsival. Úgyhogy irány a szerelvény vége, ami a sok leszállótól nem volt egyszerű. Közben becsukódtak az ajtók, de még a legközelebbit egy pánikszerű gombnyomással sikerült kinyitni. Sajnos onnan még két ajtónyira volt a kerékpár-hely. Először arra gondoltam hogy majd az első megállónál korrigálunk, de mivel nem voltak sokan a vonaton, szépen végig tóltuk a bicót. Nem volt egy elegáns dolog, de ez van. Elnézést, ha valakinek kényelmetlenséget okoztunk :)
No igen, MÁV-on bicajt vinni extrém sport. Legalábbis családdal mindenképp...
Én a múltkor egy gödi BVh-s felszállás kapcsán fogadtam meg, hogy ezentúl tojok a piktogrammokra meg mindenre, és a legközelebbi ajtóhoz szállok oszt jónapot.
Az "egységsugarú"' , azaz vasúti berkekben kevésbé járatos utas legtöbbször csak azt nézi, hol van a legközelebbi ajtó, hogy fel tudjon szállni a vonatra.
A jelenlegi tájékoztatás szintje a bringakocsik, szakaszok vonatban való elhelyezkedésének helyét illetően gyakorlatilag 0. A kocsik, szakaszok a vonat mellől néha nagyon nehezen észrevehetőek... sok esetben kicsik a piktók, alig különülnek el, beleolvadnak a kocsi oldalába, érkező vonat esetén vagy a kocsik mellett állva nehezen vagy egyáltalán nem láthatóak.
(A BDV motorkocsik felpiktózott és általában zárt poggyásztereiről meg most inkább ne is beszéljünk)
Ha középállomáson beáll a vonat és látja is az illető, hogy hol a szakasz vagy bicajkocsi, nem biztos, hogy fel is vállalja, hogy 5-6-7 kocsit nyargaljon a vonat mellett, mert attól fél - tegyük hozzá hogy bizony néha jogosan - hogy a vonat elindul, mielőtt felszállna a masinájával.
A postakocsikkal kapcsolatos másik élményem pedig a Vácról induló páratlan ingák esetében az, hogy Vácott a Pest felé álló vezérlőkocsi általában már lelóg a peronról, és így a zúzottkőről kell felhajítani a bringát jó 1,60 m magasra, ami viszont már felnőtt férfiembernek sem olyan egyszerű mutatvány... aki pedig ezt nem tudja felvállalni, annak csak a közbenső kocsik peronjai maradnak..
Akárhová is rakják, mindig akadnak majd olyan bunkók, akik vmelyik másik ajtónál teszik majd föl a bringát, mert pont lesz*rják, hogy mások fel vagy le tudnak szállni tőle (ez sokéves hernyókon és posta bhv-kon szerzett tapasztalat mondatja velem).
Sose értettem, hogy miért vannak nekünk mindenben olyan hű de speciális igényeink, miért nem jó ide pont ugyanaz a kiépítésű utastér, mint amii mondjuk a DB-nek vagy OBB-nek évtizedek alatt kijött....
Ha nem feltétlenül fix időpontban akarsz menni, akkor várd meg a mobilitás hetet (szeptember közepén szokott lenni). Az ideiről egyelőre nincs infó, de az elmúlt években ezalatt ingyen lehetett kerékpárt szállítani, sőt, egy adott napon érvényes, saját névre szóló forgalmival vonatjegyet sem kellett váltani.
na igen, csak van egy bibi... a stadlerben ugye középen van a bringás hely, a retyónál. vegyél egy átlagosan tele vonatot, 4-5 bringával. innentől lehet toszigálni a bringákat, hogy a vonat másik feléből érkező utasok is tudják használni a WC-t. Nem értem, mért nem lehetett a vonat végébe/elejébe rakni a bringás helyet...
A MÁV honlapján nézem, hogy van-e valami -tól-ig korlátozás a Balaton kerékpárjegyre, váltható-e még most is, azt követően, hogy lecsengett a nyári szezon?
A Flirt patentül működő sváci, a Desiro meg ratyi német.masina. :) Igaz ebben az itthon működő (néha nem működő) fenntartási rendszerek külömbözősége is alaposan közrejátszik.
Ha csak a bicajos szempontokat nézzük:
Bicaj rögzíthetősége a Flirtben a biztonsági övekkel kiválónal mondható.
A Desiróban mivel is lehet rögzítani a bicajt? Max.imum azzal a gumipókkal, amit magaddal viszel... :o))
Nagy öröm, hogy Desirók járnak a győri vonalon (igaz, csak személyvonatként), szintben van a peron, pár centi emeléssel be lehet juttatni a felpakolt kerékpárt! Mekkora különbség ez a segítséggel felráncigáláshoz képest! Csak persze több az eszkimü, mint a fóka.
Viszont a tatabányai állomásnak 10 fekete pont, amiért csak a zsibvásáron átküzdve, ilyen tábla alatt lehet megközelíteni a pénztárat (nem tudom, olvasható lesz-e), és alig lehet megtalálni azt az egy utat is, ahol nem meredek lépcspn lehet odajutni.
A peronokat természetesen továbbra sem lehet hivatalosan XXI. századi módon megközelíteni lépcspn cipelés nélkül, így a nem hivatalos megközelítést választottam, szerencsérte volt rá mód. (szerintem aki szállt már vonatra csomagos kerékpárral, az tudja, miről beszélek.)
Ez az utolsó kiemelt mondat nem teljesen egyértelmű. Retúr jegyként kell ezt értelmezni (Nyíregy-Balaton-Nyíregy) vagy pl. aki a Balatonnál lakik, az is mehet ilyen kedvezményes kerékpárjeggyel akárhová (Balaton-Nyíregy[-Balaton])?