Biztos hogy nem, mert az egyetlen csuklós Bz Debrecenben van, ez meg Vác környékén ment. De egyébként is dízelmozdonyt kell keresnem, mert a kettes kezdet ezt jelzi! A dízel motorvonat hattal kezdődik. Mindenesetre érdekesen állok a dolog előtt!
"6. melléklet a 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelethez
A 12 JEGYŰ PÁLYASZÁM KIALAKÍTÁSA: HAGYOMÁNYOS TRANSZEURÓPAI VASÚTI VONTATÓJÁRMŰVEK VÁROSI, ELŐVÁROSI KÖTÖTTPÁLYÁS KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEI KESKENY NYOMKÖZŰ VASUTAK JÁRMŰVEI [...] 1.1. Számozási alapelvek: Az ÁME P. melléklet Általános megjegyzéseinek követelményei miatt a vontatójárműveknek egy adott tagállamon belül 6 számjegy alapján is egyértelműen azonosíthatónak kell lennie. Az új pályaszám rendszer kidolgozásánál alapelvként szerepel a jelenlegi pályaszám formátum lehetséges megtartása is. A járműsorozatokon belül a járművek meglévő sorszáma változatlan marad, tehát a már leselejtezett járművek helyei üresen maradnak. Új járműsorozatok számozásánál azonban a sorszámok 001-gyel kezdődnek és folyamatosan, kihagyás nélkül lesznek kiadva. A motorvonatok pályaszámának meghatározásánál a motorvonat hajtott tengelyeinek száma a mértékadó, nem a járműegységé (pl. a 6341 típusnak 4 db hajtott kerékpárja van, míg az egyes járműegységeknek csak 2-2). Az ÁME P. mellékletében leírtak alapján a járművek homlokfalán a tulajdonos/üzemben tartó a 12 jegyű pályaszámtól eltérő, egyedi megjelölést is alkalmazhat, ezért a jelenleg használt pályaszám elvben ott továbbra is megmaradhat. Ilyen megjelölés azonban nem alkalmazható a jelenleg is 12 jegyű pályaszámot viselő, de új 12 jegyű pályaszámot kapó járműveknél, azok nem viselhetik tovább a korábbi homlokfeliratot. Új járműsorozatok esetén, a jármű homlokfalán a 12 jegyű pályaszámból az 5-11. számjegyeket kell feliratozni, ellenőrző szám nélkül, a pályaszámnál szereplő bontásban, (pl. 431 001; 1106 001). Amennyiben az 5. karakter helyén „0” áll, azt nem kell feltüntetni. [...] 2. Transzeurópai hagyományos vasúti vontatójárművek új, 12 jegyű pályaszámai Első számjegy: ■X XX XXXX XXX - X 9 - vontató- (és speciális) járművek Második számjegy: X■XX XXXX XXX - X 0 gőz-, hibridmozdony, városi vasutak és trolibusz 1 villamos mozdony (V ≥100 km/h) 2 dízel mozdony (V ≥100 km/h) 3 nagysebességű villamos motorkocsi/vonat (V<190 km/h) 4 villamos motorkocsi/vonat (V ≥ 190 km/h) 5 dízel motorkocsi/vonat 6 különleges mellék-, vagy pótkocsi* 7 villamos tolatómozdony (V<100 km/h) 8 dízel tolatómozdony (V<100 km/h) 9 speciális, építési és karbantartási járművek * hajtott tengellyel rendelkező betétkocsi, vagy olyan különleges (betét-)kocsi, amely nélkül a (motor)vonat nem, vagy csak korlátozottan üzemképes.
Amennyiben a második számjegy 0, az 5-8. jegyek értelmezése eltér az alább leírtaktól!
Harmadik és negyedik számjegyek: XX■■ XXXX XXX - X 55 - a magyarországi vasutak kódszáma A GYSEV Zrt. állományában levő járműveken a „43” kód tovább alkalmazható, de új járműveknél már az egységes országkódot kell alkalmazni.
Ötödik számjegy: XX XX ■XXX XXX - X
A motorvonatok számozásánál alapelvként lett meghatározva, hogy minden kocsiszekrénynek külön pályaszámmal kell rendelkeznie, ezért az ötödik számjegyet erre a megjelölésre alkalmazzuk. Az egyes számjegyek jelentése a következő: (0-7 és 9: normál nyomtávolságú járművek!) 0 - egytagú egység (minden mozdony és motorkocsi) 1 - többtagú egység A. (kocsija) járműegysége 2 - többtagú egység B. kocsija 3 - többtagú egység 3. kocsija 4 - többtagú egység 4. kocsija 5 - többtagú egység 5. kocsija 6 - többtagú egység 6. kocsija 7 - csatolt - 10-nél több tengelyű mozdony (ekkor a 6. helyen a hajtott kerékpárok száma n-10 áll - pl. 12 tengelyes jármű. jelölése 9x 55 72xx xxx-x 8 - eltérő nyomtávú egység (mozdony és motorkocsi) 9 - speciális járművek, az ÁME P.11. melléklete szerint.
Hatodik, hetedik és nyolcadik számjegyek: XX XX X■■■ XXX - X A jármű sorozatszámát jelölik, az alábbiak szerint: Hatodik számjegy: - a hajtott kerékpárok számát jelzi Hetedik számjegy: - „folyószám”, a hajtott kerékpárok száma szerint azonos csoportba tartozó járművek közti megkülönböztetés A hatodik és hetedik számjegy a mozdonyok esetében - általában - változatlanul a ma használatos (típus-) jelölés lehet.
Nyolcadik számjegy: Az OPE TSI követelményei miatt - 6 számjegy is egyértelműen azonosíthatóvá tegye az adott járművet - kialakított kódszám a következő: 0 - villanymozdony-sorozaton belüli változat 1 - villanymozdony-sorozaton belüli változat 2 - villanymozdony-sorozaton belüli változat 3 - villanymozdony-sorozaton belüli változat 4 - villamos motorkocsi - sorozat 5 - villamos motorvonat - sorozat 6 - dízel motorvonat - sorozat 7 - dízel motorkocsi - sorozat 8 - dízelmozdony-sorozaton belüli változat 9 - dízelmozdony-sorozaton belüli változat
Kilencedik, tízedik és tizenegyedik számjegyek: XX XX XXXX ■■■- X A jármű adott sorozaton belüli sorszáma, vagy a jelenlegi sorozaton belül viselt sorszáma („folyószám”). A jelenlegi pályaszám utolsó 3 számjegyét a legtöbb esetben változatlanul meg lehet hagyni, villamos mozdonyoknál minden esetben: pl.: V43 1234 = 91 55 0431 234-x Amennyiben a jelenlegi pályaszám második csoportja csak 3 jegyű, a nyolcadik pozícióban a (hozzáadott) szám villamos mozdonynál: 0 pl.: V63 004 = 91 55 0630 004 - 4 dízel mozdonynál: 8 pl.: M61 017 = 92 55 0618017-9 Abban az esetben, ha a pályaszám más felépítésű, az alábbi az eljárás: pl.: 1047 001=9155 0470 001-1
Megjegyzés: Kivétel a gőzmozdonyok pályaszáma, itt a hatodik-hetedik-nyolcadik számjegy adja a sorozatszámot, a kilencedik-tizedik-tizenegyedik az egyes sorozatokon belüli sorszám. Amennyiben a régi pályaszám sorszámot tartalmazó szakasza négyjegyű lenne, a 12 jegyű átírásnál egyszerűsítéssel kell élni. pl.: 424 009 = 90 55 0424 009 - 4, de: 324 1564 = 90 55 0324 564-9 Amennyiben - és ez csak elvi lehetőség - a meglevő gőzmozdony sorozatszámokkal 6 jegyében azonos pályaszám adódna más járművekre, úgy azt a (sorozat-)számot már foglaltnak kell tekinteni, nem kiadható.[...]"
Értem, nincs ezzel semmi baj. Azt nem tudom, hogy számolják a 12. számjegyet. Szvsz az Indóházban megjelent példálozásba is hiba csúszhatott, legalábbis a Desiro esetében biztos. Az elöbb nevezett újság e havi számában megjelent egy olvasói levél, ami az új, OPE TSI rendszert fírtatja. Szeretném felvenni a levél írójával a kapcsolatot, de erre a közel jövőben nagyon nem lesz időm.
Köszi a cimet, de azthiszem nem fogalmaztam jol,,mert engem az allomasok betükodja erdekelne. Sm, Ud, Sv, stb, es csak azert, h topikokban ha igy hivatkoznak egy helyre, tudjam azonositani. Nehany azert mar ragadt ram, .
Látom jól belebonyolódtatok. A magyarázat egyszerű:
Volt először az UIC 438-3 döntvény a vasúti vontatójárművek egységes megjelöléséről. Ez tartalmazta a kiegyenlítőszám-rendszert, ahol minden Magyarországon bejegyzett vontatójármű járműszámának első két jegy 95 lenne. 2006-tól a vasúti járművek egységes megjelöléséről a 2006/920/EK (TSI-OPE) bizottsági határozat P melléklete rendelkezik, mint uniós jogszabály. Ezt bárki az EUR-LEX-ről letöltheti. (melegen ajánlom az eredeti német szöveget, az összes többi ennek félrefordításából született).
BTW, egy kérdés, ha már itt vagyok: mi a fene az az UIC-egyezmény?