A simsig.hu weboldal közel 8 éven át működött, a vasúti forgalomirányító szimulátorokkal foglalkozó oldal, továbbiakban a közösségi oldalon jelentetjük meg a fontosabb híreket és eseményeket.
nem újkeletű probléma a terepasztalvezérlés-kontra-szimulátor. Van olyan ismerősöm, aki szép reményekkel állt neki élethű D55-alapú "bizbernek", a végső cél mindenféle állomások vezérlése lett volna. És itt most a "bizberen" és "állomáson" van a hangsúly, nem a "terepasztalon", mivel mi alapvetően vasútüzemet próbálunk utánozni, menetrendekkel, tolatgatásokkal, ÁFU-val, satöbbi (bővebben itt). A mozdonyokat külön mozdonyvezetők vezetik, akiknek kell a korrekt jelzéskép; néha elbambulnak, nem állnak meg, "azt hitték, hogy", tehát kell az oldalvédelem. Összességében véve ami nekünk kell, jóval közelebb van egy szimulátorhoz (vagy emulátorhoz), mint egy átlagos terepasztalvezérlés.
Ugyanakkor pedig az állomásainkon többnyire nincs foglaltságérzékelés (sínáramkörös kivitelezhetetlen, tengelyszámlálós még nagyon kísérleti fázisban van). Jóval pörgősebb a forgalom, mint a nagyvasúton (az idő fel van gyorsítva, ami nyilván nem vonatkozhat a rendezésekre, körüljárásokra). Olyan kezelőfelület kell, ami könnyen megtanulható egy idegennek (a találkozókon egymás állomásait kezeljük, és nagyon változatosak a berendezések); azaz nem igazán működik az, hogy ha tolatgatásoknál kézileg akarjuk állítgatni a váltókat, akkor a képernyő alján kell bogarásznunk 8-pixeles fekete gombokat. Továbbá a mi állomásunk 7 vágány, elágazóállomás, és menetrendtől függően ez már bőven sok arra, hogy az ember fejben tartsa a vonatszámokat, tehát külön engedélykérő, vonatlejelentő, vonatszámkövető szoftvert kell használnunk (létező dolog). Nagyon király lenne, ha a "bizber" maga tudna ilyet (mint pl. egyes német állomásokon az SpDrS60-klónok, vagy Elektra-klónok).
Egyértelmű, hogy egy tökéletes D55, D70 nem szükséges, nem is megengedett, annál egyszerűbb, kompromisszumosabb megoldás kell. Úgy tűnik, jelenleg hiányzik a piacról egy korrekt, bizber-szemléletű, ámde a modellvasúti üzemhez szükséges kompromisszumokat bevállaló progi.
Jelenleg a TC tűnik a legkevésbé használhatatlannak a feladatra. Köze nincs a bizberhez, szimplán terepasztalvezérlő (annak viszont profi). Egyszerű kis progi, feltelepíted, és már megy is. De ha bizberkedni akarsz, mindent bitenként kell összekattintgatni benne, és baromi nagy munka korrekt oldalvédelmet, jelzőkezelést megcsinálni (felül rá a saját moslék editorában; még az is sokat segítene, ha szöveges formátumba mentene). Ellenben rendkívül rugalmas. Meg tudom csinálni benne a manuálisan kapcsolgatható foglaltságot, meg tudom csinálni, hogy egy vágányutat tetszőlegesen bizonyos foglaltságok együttállása oldja; csináltam a kézi váltóállításokhoz fekete gombokat, de simán lehet bökdösni a váltókat is; satöbbi.
Summa: a német példa mindenképpen azt mutatja, hogy lenne igény egy bizber-szemléletű állomási vezérlőszoftverre (nekik van nem egy), ami az univerzális terepasztal-vezérlő és a bizberszimulátor közt van. Kíváncsi vagyok, hogy a TerVez2 hol fog elhelyezkedni a skálán :)
igen, asszem a mérföldkavics egész jó kifejezés egy 6,5 éves, 24-26e munkaórás unaloműzéses projektben :) De igen, én is nagyon várom, hogy végre a TerVez2 Vasútforgalmi Szimulátor bolti dobozos termék legyen. Nah jó, ha nem is bolti, és nem is dobozos, de valami webshopos. Hm... asszem' magamnak azé' csinálok egy dobozos verziót :)
ha kigyógyulóban vagy, akkor "fertőzés" a kettes polcon, a bal oldali szekrényben :)
D55, szóval kb egér kell hozzá.
Van "törlés" gomb, ami egy speckó, KO-nak tekinthető valami :)
Vonatszámokkal nem foglalkoztam vezérelt környezetben
Ó, ez egészen jó hír. És mérföldkőnek is tekinthető akár.
Én mondjuk kigyógyulóban vagyok a szimulátorokból, de ha lesz valami olyan verzió, amivel kényelmesen lehet egy 1:87-es állomáson bizberkedni (billentyűzetről könnyen kezelhető, nem feltétlenül kell hozzá foglaltságérzékelés, esetleg tud vonatszámokat tologatni hálózaton a szomszédoknak), akkor mindenképpen kipróbálnánk...
Igen, köszönöm. Tudom, hogy annyit jelenet, régebben 8-an, 10-en elvittünk online majdnem egész régiókat, és egymás között csak így hívtuk. De jogos... Szóval, StellwerkSim esetében tud valaki segíteni a játék elindításához?
Na és megvan még a szoftverben az a hiba, amitől lehal, ha egy kettős oldalvédelmet adó váltó kerül a gépezetbe? Mert amint a mellékelt képen látható, nekem 4 ilyen váltóm is van...
Egyébként valóban megérne egy misét a teszt. Milyen PC-illesztőkkel tud beszélgetni? Nekem egy régebbi Digitools van, ami elvileg Lenz Li100F-kompatibilis...
Természetesen remekül áll, és tökéletesen alkalmas a feladatra - elvégre Terepasztal Vezérlő szoftverrel van dolgunk. Nah jó, nem mellesleg egy baromi jó (hm..., öööö..., túlságosan is jó) vasútforgalmi szimulátorról beszélünk, amiben a fél országot már megépítettük, így az ember minden vágyát kielégíti. Nah jó... azt nem. És még KV-t se főz. Ááá, vacak az egész.
A viccet félretéve:
Digitális modellvasutat, Xpressnet-en keresztül az eddigi tapasztalatok alapján jól vezérel. Legalábbis a B.TT.B.-s társaság Szilas és Balatonalmádi állomását másfél, illetve egy éve sikeresen megvezérelte. Most Temofeszten Szilas állomáson a foglaltságérzékelés is ment (talán kisebb hibákkal). Szóval valami látszódik abból, hogy 24-26.000 munkaórát belefeccöltünk eddig. A foglaltságérzékelésnek meg van az az árnyoldala, hogy mint biztber szimulátor megköveteli, hogy a "modellvasutas gányolás" helyett (avagy bizonyos modellvasútvezérlő szoftverek "vágányútoldása" ettől lényegesen egyszerűbben, és olcsóbban megoldható) a váltónként legyen a szigetelés, és folyamatos foglaltságérzékelés szükséges. Ezen kívül annyi még a kompromisszum, hogy vagy a mozdonyokat (pontosabban járműdekódereket) érzékeli, vagy ellenállás festékkel neki kell esni a kocsik tengelyeinek.
Jut eszembe! Igazából nem szimulátor-téma, de majdnem. Sosem volt ugyan szempont, hogy a szőnyegvasutamat számítógépről irányítgassam, de egyszer csak lett egy megfelelő PC-csatolóm, és nekiálltam megcsinálni az állomást Train Controllerben. Eddig jutottam:
Tekintve, hogy foglaltságérzékelés nincs a rendszerben, a végére inkább csak elméleti eszmefuttatásba fulladt a dolog. A TC alapvetően nem bizber-logikával áll a dolgokhoz, így egy ekkora állomást már kínszenvedés összerakni, nem egyszerű a hibakeresés és a módosítás sem.
A TerVez2 milyen stádiumban van jelenleg? Azzal relatíve pofonegyszerű lenne egy ekkora állomás összekalapálása. A csapatunk egyre több olyan állomással rendelkezik, amit elegánsan el lehetne irányítgatni valami bizber-jellegű vezérlőszoftverrel, és nem a TC-vel kellene szenvedni...
Sokféle vasúti forgalomirányító játékot kipróbáltam és a stellwerk az, ami számomra a legvalósághűbb. Olvastam a kommentek között, hogy sokan keveslik a vonatokat, szerintem csak jó állomást/körzetet kell választani.
A problémám a következő: pár hónapja, lehet hogy már fél éve is, egyszerűen nem engedi megnyitni egyik állomást sem, se online, se sandboxba. Valaki rájött azóta, mi lehet a baj és be tudott lépni?
(Java rendben, Macintosom van, de ez eddig nem volt probléma)
Röviden: Ismét ősz, ismét október, ismét Temofeszt, természetesen a TerVez2-vel, és reméljük Veled.
Hosszabban: A TerVez2 lelkes csapata vár mindenkit szeretettel a 2016. október 7 (P) és 9 (V) között a Vasúttörténeti Parkban megrendezésre kerülő TEMOFESZT 2016 rendezvényen.
Közép- és Kelet Európa legnagyobb Technikai Modellvasút Fesztiválján számos terepasztal, modul terepasztal, vitrinmodellek, valamint RC járművek mellett idén is kipróbálhatják a látogatók a TerVez2 Vasútforgalmi Szimulátort. A terveink szerint a tavalyi évhez hasonlóan többször is indítunk majd hálózati szimulációkat, ahol "hús-vér" szomszéd állomásokkal lehet irányítani a forgalmat. Újdonságként - a tervek szerint - kipróbálhatják a látogatók a vizuális utastájékoztatás kezelését is. Számos színes, érdekes látnivalóra kell számítani, amiben a legkisebbek, és a legnagyobbak is megtalálhatják az érdekességeket. Szóval, ahogy a korábbi években: fényképezőgép feltölt, egész napra hideg élelem csomagol...
Jegyárak: Felnőtt: 2.400 Ft Diák, nyugdíjas: 1.500 Ft Gyerek (3-6 éves): 1.000 Ft Gyerek (3 év alatt): ingyenes Családi jegy*: 5.000 Ft *2 felnőtt + 1-3 gyerek (14 év alatti gyerekek)
Egyébként a nevezett pult korábbi, S59-es része még világoszöld kockákból volt összerakva, ezért "light green" a fejezet neve. A szürke az S60-as, a sötét pedig távvezérelt. A leírás szerint.
A leírás alapján a bizber egy részét '63-ban adták át, ez egy módosított S59-es. A többit később helyezték üzembe, az már S60-as. A "Light green area" fejezet részletezi a különbségeket, melyek között valóban ott szerepel, hogy a megcsúszásikat külön kell törölni.
Ha a megcsúszási nem megfelelő irányban áll, és ez probléma, mert menne is tovább a vonat, akkor előbb állíts a céljelzőtől vágányutat, utána a céljelzőig, és ezzel elkerülted a megcsúszásit :)
Az általad bemásolt linken SpDrS60-at ír. A képen látható kij. jelzőnél lévő P5K gombot kezelve csak a jelzőig állítja be a vágányutat, így nem kell bajlódni az oldással. Ez is csak akkor lényeges, ha a vonat másfele menne, mint amerre a vágányút áll. Meg a mozdonyvezetők sem olyan okosak, hogy reklamálnának, ha elküldöm őket Sárvár felé.