Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Úgy is csak egy óhaj, hogy 100 kilométerenként 30 litert el tudjon adni a sofőr. A 3 tengelyen hajtott Ural 375d. tartályos, póttal, 9000 liter üzemanyaggal 78-80 liter körül evett hegyre fel, hegyről le. Az országúti 130-as ZÍL kevés súllyal 36-38 szóló, 45-50 póttal. 10 tonnával nem próbáltam. Igaz volt egy mk. századosunk aki a colortest üveggyertyákkal aludt. Egyet durrogott a GAZ66 vagy bármelyik benzines amikor elgurultam előtte, már jött is be a telephelyre és munkára fel! Addig csavargatta a benzin-levegő keveréket amíg minden hengerben gyönyörű kék nem lett az égés. Egyszer egy Kraznak kezdett alacsony lenni az olajnyomása. Alapjáraton 0,3 teljes gázon 2, elővett egy seprűnyelet és mint a doktor a sztetoszkóppal hallgatta a hangokat amíg én túráztattam. Aztán kimondta, hogy csapágyas. A kocsi úgy ment hegyre fel mint a parancsolat, de este már ki volt vonva a harcértékből. Motorcsere. Ilyen is volt.
Szerintem a 100km.-n=10 liter fogyasztás póttal, 10 tonnával az világbajnok lett volna! Egy Lada 1200 esetén mondjuk reális 110-120-al! ZÍL 130 póttal esetében utópia. Rakott, üres egmindegy.
Nálunk a helyi volánnál, Tico daruval volt szerelve, mög IFA motorral. Mindönki csak buzifának hívta, talán a leghitványabb volt az egész 10-es volánnál. Az volt a büntető jármű ...
Ebből a tipusból volt jó pár darab nálunk-FD-től egészen az FP sorig..aztán volt jó pár,amin a gyári daru le lett cserélve kaposgépes KCR-5000 darura..
Igen,erről irtam..nagyon jól mutatja a kép a tipikus,fellépőn állva a kezelő a daru vezérlő tömbjének karjait mozgatva dolgozik.. a talpaló meg persze,minek.. munkavédelemből máris bukta..
Amikor Dunakilire ment, nyáron minden héten kétszer, akkor alig fogyasztott az M1-n.
Pedig akkor még csak Győrig volt kész az út és Tatabányától csak 2x1 sávos autóút volt.
Dunakilitin volt egy nyári gyermek "vadvizi" tábor.
Vad víz nem volt hozzá.
A kölök kenu tábor jobb szó lett volna az elnevezésére.
Ez a Dizil soxor vontatott ilyen kenu szállító utánfutót.
Egyszer kétszer a rendőrök meg is fogták a sofőrjeinket mert nem mindegyiknek volt E kategóriás jogsija, vagy E kategóriás Néphadsereges kiegészítő kártyája.
Seregben(Magyar Nép-majd nemnép Hadsereg)volt "nekem"egy gyári barna,ponyvás,lehajtható padokkal szerelt román motoros,gyors hidas hosszúplatós gépem a HP 55-75.. legalább rendszám is van.. vadi ujként tették bele a román motort,és az általam ismert civil verzióhoz képest sokkal jobb volt-persze bajai neki is voltak,de sokat orvosoltam rajta.. Jó gép volt,simán megvettem volna civilben-de nem adták..
Csapatszállitó teherautó,vagy mi volt a törzskönyvében..ment jól,szervó,fék is jó volt rajta,eléggé erős volt-románhoz képest-és jól fogyasztott..
Mátyásföldre vittünk Kaposvárrol motorokat leadni,nem gyorsabban mentem,mint kb 65,ilyen forróságban,mint manapság ami van-és mikor tankoltam utána 14 literre jött ki a fogyasztás-terhelés nélkűl,sok autópálya,nagypapás stilus-ezt hozta.Ott és akkor nem kellett a normákkal okoskodni..
A Zil 130G-nek volt egy önrakós darus-nem KCR,ez gyári-verziója-4030 jelzéssel.. eléggé hasznos és népszerű gépek voltak ezek,de nem mindig annyi volt belőle,amennyi kellett volna.. na,a cég,ahol dolgoztam,csak ugy kapott ilyen darusokat,ha megvett pár darab,szinte államilag
eladhatatlan rövid platóst..-árukapcsolás?-aztán ezeket a kocsikat brigádkocsiként használták,tettek rá bódét az utasoknak,felfértek a szerszámok a platóra,tudott agregátort,kompresszort,hegesztőgépet,lakókocsit rendesen huzni..még a lazább tereppel is azért elbirt..Csepel gumikat hátra,hogy jobban fogjon..mentek jól,mozgékonyabbak voltak a hosszabb verziónál,aztán valami profiltisztitási törvény miatt selejtezve lettek..mivel az alkatrészeiket a többi verzióban is használták,sok minden nem vasba ment belőlük,hanem alkatrésznek..ez ugy kb 81-82 magasságában lehetett..
Sajnos a rendszámokra már
nem emlékszem,talán FJ-FI sor lehetett..
Érdekesség:a Facebook-n van egy oldal,a Zil-130 rajongók oldala a cime-na,ott a nyitóképen pont egy ottani kőolajos rövidplatós képe szerepel..a sofőr bácsit,aki a képen van,ismertem is anno..
Volt olyan,hogy rövidplatós Zil-a kocsi lehetőségeihez és a magyar igényekhez jobban passzolt a hosszitott platós,a "G"jelű.. a rövid platósak plató mérete csak nehéz,nem mindennapi terheléseknél volt gazdaságos,átlag fuvarhoz kicsi és ezért nem annyira kedvelt méretű volt.A sok rövid platós ezért ment főleg tanulós kocsinak,vagy plató nélkűl ráépitett más felépitményhez.A normáll billencs Zilnél nagyobb tengelytáv adta magát,hogy ráépitsenek három oldalra billenő platót-a képen lévőre Ifa platót raktak-volt,hogy németből hoztak gyári uj platókat is-de volt saját gyártásu felépitmény is..Érdekes,kés Ifa-t nem adtak,amennyit kértűnk,de plató az volt..
Élelmes mód egy jármű jobb kihasználására-még volt szükség ilyen kocsira,uj nem volt,hát csináltak a szakik-kényszer is,meg egyéni racionális gondolkodás is volt a dologban..
Volt,hogy ezt az ifaplatós kivitelt megtetőzték még Csepel-motor váltó átépitéssel is..a racionális műszaki gondolkodás jegyében..hol volt még akkor a Vozifa,meg a román..
Ahol a "csettegő"épités világkorát élte,ott mit csodálkozunk ilyen dolgokon-látták,ott a lehetőség jobbá,hasznosabbá tenni a kihasználatlan,de egyébként jó állapotu rövidplatósokat.. gondolkodtak,cselekedtek..ez lett belőle..
A raktárakon álló,jóval olcsóbb rövidplatósokat igy tudták jobban hasznositani-jobb,mintha vasba mentek volna,vagy alkatrésznek szétbontani őket..
Nem jártam soha a jelzett uton sem Zillel,sem mással..de azt tapasztalatbol hallottam-hogy a 130g hosszu áttételes hiddal,900 as gumikkal,póttal,megrakva már sik uton is határesetes volt-amikor ötödikben tudta vinni,akkor már nagy baj nem lehetett..másik meg,amit irtam is-a répás akció.Mikor egy ilyen gép épitett uton is csak elsővel tud indulni a terhelés miatt-akkor ott már ne akarjunk normázni..
Egyébként meg,vezetni is illett tudni őket-nem csak a padlóig nyomott teljes gáz fordulatszám nélkűl fel a hegynek létezett..időben visszaváltani,kellő gázpedál kezelés,hogy ne mondjak mást.. természetesen az adott fizikai határokon és lehetőségeken belűl..beosztani a lehetőségeket-kinek jobban ment,másnak kevésbé jobban ment a dolog..sebességgyűjtés,sebesség megtartás,lendületes haladás...vannak itt,akik jobban tudják hivatalból nálam ezeket a dolgokat..
Volt olyan pótos fuvar felénk,hogy Budapest-Ózd.. vasgyári termékek,hengermű termékek?..szóval vasak..nehezek..Hatvan-Bátonyterenye-Pétervására-Borsodnádasd-Ózd volt az ut emelkedősebb része..a többi az nem annyira veszélyesen dombos rész volt. Én nem tudom a normákat rá-de azt tudom,a zilesek nem akadékoskodtak meg siránkoztak emiatt a dombos fuvar miatt..tehát valoszinüleg anyagilag "hozta"nekik a dolog a lényeget..de a részleteket nem tudom..
Aztán ugyanezek a sofőrök sirtak,mikor jött a román motoros divat-lassu csiga,gyenge fos,füstölő tetű...de a lényeg gondolom,másban rejlett..?