Keresés

Részletes keresés

jerk Creative Commons License 2007.12.19 0 0 19
Még két aktuális tanács. Az akkuk legnagyobb betegsége az inaktivitás. Ha a kocsi régebbi típus (nincs benne mindig aktív kisfogyasztó: komputer, szenzorok, Viper, etc.), szereljetek bele legalább egy bargrafot.

 

Főleg most télen és főleg ha csak a városban „csatangoltok”, legalább hetente kapcsoljátok töltőre!

 

DMA Creative Commons License 2007.12.19 0 0 18
Hát ennek úgy 6éve volt, egy Perion akku, eladásra szánt autóba nem veszek 25ezerért :-)
A mostani kocsimban egy Delphi típusú 36! Ah-s van, immár több mint 4éve. Télen-nyáron kint van az autó, de kutya baja. A mai -8-ban is simán indította, igaz nem is kell sokáig köszörülni.

A tanácsot köszi, de inkább cserélem 5évente az olcsót, mint 6évente a 100Eurósat :-)
Tudom, környezetvédelem, de a rosszak sem az árokparton végzik (nálam), hanem mennek a veszélyes hulladék gyűjtőbe...
Előzmény: jerk (17)
jerk Creative Commons License 2007.12.19 0 0 17
Az első részben teljesen igazad van, erre én is rájöttem, mikor már a szöveg elment.

 

Az új akkuddal kapcsolatosan, ha annak még nettó ára is 7200 Ft, - az annyit is ér. Talán még annyit sem. Szívesebben élsősegélyeznék egy Ag/Ca – mal ötvözött Bosch v. Varta kb. 100 eurós akkut mint, hogy egy általad egyenrangú akksit vegyek.

 

Különben, mint az emberi betegségeknél is – tanácsosabb a megelőzés, mint a gyógyítás. Megelőzésnél pedig, még ha új akksid árába kerülne a „kütyü”, legyen az ultrahangos, áramlöketes, vagy akár vegyszeres – szerintem még mindig jobban jársz mint, hogy 2-3 évente akkut cserélgess. Apropó, van nekem egy 11 éves (felügyelt) még most is üzemelő Bosch akkum!

 

Egy tanácsot engedjetek meg nekem. Akkuvevéskor ne legyetek fukar. Kimondottan csak szaküzletekből vásároljatok, mindig legalább egy fokozattal nagyobb kapacitásút – természetesen, ha a beszerelési hely engedi). No meg, kérjétek meg a mestert mérje csak ki a szabvány szerinti  névleges indítóáramot (pl. 55 Ah-nál: 168 A / 30 másodperc / min. 9 V). Ha ezt nem teszi, vagy nem teheti, keressetek másikat.

Előzmény: DMA (16)
DMA Creative Commons License 2007.12.18 0 0 16
A legutóbbi amit néztem egy 650VA-es volt. 12V-ról ment a transzverter, 100% hatásfokot feltételezve bő 50A állandó üzemben. Azért ez egy 8-9Ah akkumulátornak olyan lehet (vagy még rosszabb) mint egy 55Ah-nak a 200A indítóáram. Ráadásul az impulzusszerű indítóáram hasonló lehet mint az AkkuPlusz hatása. Nekem kicsit olyan ez, mint a különböző fogyasztáscsökkentő kütyük.

Régebben kísérleteztem akku feltámasztással, de sajna ha jónak is tűnt, a legrosszabb helyzetben hagyott cserben. Aztán vettem 7200Ft-ért egy újat :-)
Előzmény: jerk (14)
Degeczi Creative Commons License 2007.12.18 0 0 15
sajnos tapasztalattal nem tudok segíteni (engem is érdekelne) - de maximális tisztelet a kísérletezőkészségednek, szimpatikus hozzáállás!
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 14
No meg 200-300 A -t sem követel a PC indítása.
Előzmény: DMA (12)
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 13
Ha az elektronikája meggátolja a túl-lemerítést, no meg gondozásmentes is (nincs gőzformájú elektrolit veszteség ), gondolom fölösleges. Vagy egyszerűen nem bíznak az Akku Plussz-ban.
Előzmény: DMA (12)
DMA Creative Commons License 2007.12.18 0 0 12
Szünetmentes tápegység. PC-hez használják (többek között), egy vagy két savas zselés ólomakkumulátor van benne, meg mindenféle akkukímélő elektronika. Ide befért volna...
Előzmény: jerk (10)
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 11
„Egy izzót párhuzamosan kötve egy 1utas egyenirányítóval érdemes lenne kipróbálni egy haldokló akksin...

 

Próbáltam ezt is, gyenge eredmény…

Előzmény: DMA (4)
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 10
Mi az UPS ?
Előzmény: DMA (8)
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 9
Más:

Ezt a metódust én kísérleteztem ki, de nem ajánlom házi használatra. Még szakműhelyben is csak időmilliomosoknak, megrögzött kísérletező szelleműeknek. Csupán a téma kedvéért említem. Még 1989 előtt, galvanizáló műhelyben dolgozván, egy ismerős hozott egy teljesen elszulfátosodott akut, hogy „savazzam fel” – mert a savsűrűség 1,07 g/cm3 volt. No meg, hogy nincs pénze újat venni. Megmagyaráztam neki, hogy semmi értelme a savazásnak, a sav benne van, csak nagy formátumú ólomszulfát kristály formájában és ez elzárja az Pb anód üregeit. Két cella meg zárlatos is. Egyszóval az akku véglegesen elszulfátosodott, nincs mit vele kezdeni.

Addig rágta az agyamat, hogy megígértem, megnézem mit tehetek.

Hát ezt tettem:

-          kiöntöttem a savat az akkuból, ioncserélt vízzel többször is kimostam, főleg a zárlatosokat

-          feltöltöttem vízzel

-          addig ismételtem a töltési/lemerítési ciklusokat míg a feltöltési végfeszültség már nem emelkedett

-          a vizes eljárást még egyszer megismételtem

-          a végén feltöltöttem 1,25 –ös savval, majd két lépcsőzetben 1, azaz 0,5 A- al feltöltöttem.

-          2 A –es lemerítéssel, 10,2 voltig, megállapítottam, hogy az eredetileg 55 Ah-ás aku visszanyert kapacitása kb.37 Ah. Ennyivel a Daci már vígan indult.

Hogy aztán még mennyi ideig használta ezt az akkut, nem tudom.

DMA Creative Commons License 2007.12.18 0 0 8
Hogy az UPS gyártók miért nem tudnak erről: mit megspórolhatnának...
Előzmény: jerk (7)
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 7
Más:

 

„Akku Plussz akkumulátor aktivátor áramkör
 
Az akkumulátorokat a mai technikában széles körben alkalmazzák, de az akkumulátor belsejében ténylegesen lezajló folyamatok elektronikai szabályozásával eddig nem sokan foglalkoztak.

Az Akku Plussz képes jelentősen csökkenteni az akkumulátor öregedését, feljavítani a leromlott, cserére ítélt darabokat és télen a mostoha időjárási körülmények között javítani a hidegindítást.

Közismert, hogy az akkumulátor belsejében elektrokémiai folyamat során kisütéskor az ólom-szulfát fémólommá és ólomdioxiddá alakul. Feltöltéskor ez a folyamat fordítva játszódik le. Az ólom-szulfát jelenléte tehát a működés jellegéből adódó tény. Ólom-szulfát keletkezik azonban tisztán kémiai reakció során is, és ez képes maradandóan beépülni az akkumulátor lemezeibe és így csökkenteni a belső energiaátalakítás hatásfokát.

Ez a beépülési folyamat természetesen lassan történik, de a hőmérséklet emelkedésével (nyári melegben) és a nem ideális működési körülmények hatására (pl.: autóba beépítve, lemerült állapotban tárolva) felgyorsul. Ezek a tényezők jelentősen befolyásolják az akkumulátor élettartamát és végső soron ezért kell 3-4 évente az autókban akkumulátort cserélni.

Az akkumulátorból származó energiával (3-5mA) egy speciális hullámformát állít elő, ezt tárolja, összegyűjti, majd kb. 15 másodperc elteltével visszajuttatja az akkumulátorba. Az ilyen módon kialakult impulzus nagyon rövid idő alatt 80-100 A értéket is elér.

Az impulzusok hatására a kémiai szulfátréteg nehezebben, lassabban alakul ki, illetve a lemezek felületének külső részén kialakult szulfátréteg lebomlik. Az akkumulátorból felvett energia nem jelentős, hiszen a használaton kívüli akkumulátor veszteségi árama 15-20 mA feletti értéket képvisel, így mondhatjuk azt is, hogy az áramkör olyan energiát hasznosít, amely mindenképpen elveszne.
 
Az első nagyon fontos dolog, hogy csökkenti a kémiai szulfátréteg kialakulását. Teljesen megszüntetni ezt a jelenséget természetesen nem lehet, így az áramkörrel ellátott akkumulátor sem lesz örök életű, de élettartama jelentősen megnövelhető.

A már cserére ítélt, de még nem cellazárlatos akkumulátorokat is feljavíthatjuk az áramkörrel. Azoknál az akkumulátoroknál, amelyek már csak kis mennyiségű energia tárolására képesek (nehezen tölthetők, gyorsan kimerülnek) látványos kapacitásnövekedést lehet elérni.

Javítja a hidegindítási képességet. Ha az áramkör segítségével csökkentjük a szulfátréteg kialakulásának lehetőségét, végeredményként az akkumulátorból nagyobb áramerősség vehető ki.
 
Aki alapvető műszaki ismeretekkel rendelkezik, kellő körültekintéssel saját maga is beépítheti. Ügyelni kell a polaritásra és arra, hogy a beépítés helyét úgy válasszuk meg, hogy az áramkör és a vezetékek ne kerüljenek a motor forgó alkatrészeinek közelébe. Célszerű az akkumulátor közvetlen közelében a csomagolásban található csavarral a karosszériához rögzíteni, vagy kétoldalon tapadó ragasztóval magára az akkumulátorra ragasztani. Mindkét esetben fontos, hogy az áramkör stabilan és biztonságosan legyen rögzítve!

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy amikor az áramkör kábeleit az akkumulátor kivezetéseihez kapcsoljuk, a lehető legrövidebb idő alatt rögzítsük azokat, mert az áramkör azonnal működni kezd, és kb. 20-30 másodperc elteltével megérkezik az első impulzus, majd 15 másodpercenként követik az újabbak. Ha a kontaktusok nem megfelelőek, erős de veszélytelen szikrázás lesz tapasztalható. Helyes beszerelés esetén a beépített LED kb. 15 másodpercenként gyengén felvillan.
 
A lecsökkent kapacitású akkumulátort arról lehet felismerni, hogy télen nem képes elindítani a műszakilag egyébként megfelelő motort. Vegyük ki az autóból az akkumulátort és mérjük meg a kapocsfeszültségét. Ha a kapcsokon lemerült állapotban 10,5 V-ot vagy ennél nagyobb feszültséget mérünk, van esély arra, hogy nincs cellazárlat.

Töltsük fel az akkumulátort (töltőáramnak a névleges kapacitás huszad részét állítsuk be, töltőfeszültségnek 14,4 V-ot), majd a feltöltés után kapcsoljuk rá az áramkört. Ha az akkumulátor belsejében korábban nem ment végbe visszafordíthatatlan folyamat, két-három hét elteltével újra használható lesz. Szerencsés esetben az ilyen módon feljavított akkumulátor kapacitása elérheti az újkori kapacitás 60-70%-át is. Természetesen az akkumulátort már az Akku Plussz-szal együtt szereljük vissza az autóba.”
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 6
Nem tudom, csak olvastam egy szaklapban. Gondolom nem lehet olyan drága, végül is egy generátorról van szó.
Előzmény: DMA (2)
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 5
Találkoztam vele a neten, pont azt szerettem volna megtudni próbálta-e ki valaki. Én, erdélyi, nehezebben tudom beszerezni, de alkalomadtán veszek egyet.

Kísérleteztem viszont egy általam barkácsolt , lüktető, szinte négyszöjeles egyenárammal működő készülékkel. Minden töltésszünetben kisütés történik egy 27 ohmos ellenálláson. Itöltés/Ikisütés = 8 - 10, töltés idő/kisütés idő = 0,5 – 1. Több ciklus (feltöltés majd lemerítés 10,2 V-ig) után a 75 Ah-ás "haldokló" aksim még 2 évig működött, benzinmotoros kocsimon. Pedig mifelénk, télen nem ritka a -20 fok. Most is már -14 van.
Előzmény: extekergo (3)
DMA Creative Commons License 2007.12.18 0 0 4
Ahol feltüntetendő az elegáns csomagolás mint feature? :-)
Azt mondják az egyenáramra szuperponált váltakozó áram hasonló hatást kelt. Egy izzót párhuzamosan kötve egy 1utas egyenirányítóval érdemes lenne kipróbálni egy haldokló akksin...
Előzmény: extekergo (3)
extekergo Creative Commons License 2007.12.18 0 0 3
DMA Creative Commons License 2007.12.18 0 0 2
Mennyi egy ilyen kezelés költsége? 15ezer elég rá? Mert ennyi egy új akksi...
Előzmény: jerk (1)
jerk Creative Commons License 2007.12.18 0 0 1

Állítólag ultrahangos (1 MHz) kezeléssel a névleges kapacitás 80%- a is elérhető. Egy 66 Ah-ás aksinál, az min. 40 Ah-t jeleni. Ez pedig több mint a szomszédig elég.

Előzmény: finlux (0)
finlux Creative Commons License 2007.12.17 0 0 0
Egy valamilyen szinten felélesztett akksival ki merne elindulni? Max a szomszéd utcába, a méh telepig. :)
Előzmény: jerk (-)
jerk Creative Commons License 2007.12.17 0 0 topiknyitó
Kisütött, ill. nem kellően feltöltött savas indítóakkumulátor elszulfátosodik. Kapacitása lecsökken. a sav sűrűsége kisebb, töltésfeszültség nagy és már a töltés kezdeténél megkezdődik a gázfejlődés (a víz elektrolizíse). Ismert néhány regenerálási eljárás, mely bizonyos százalékban emelheti az akku elvesztett kapacitását. Osztjuk meg egymással ezirányú tapasztalatainkat!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!