Keresés

Részletes keresés

pikdáma Creative Commons License 2007.06.09 0 0 846

Az AB beégett, Szikinger kristálytiszta érvelése porig alázta őket.

Szomorú történet....lehet hogy bánatukban Esztergomba költöznek....

Előzmény: AstraF16v (845)
AstraF16v Creative Commons License 2007.06.09 0 0 845

Inkább érveljetek. Itt csaholtok ketten is és nincs egy jó magyarázatotok arra, hogy milyen módon távírányítja OV az ÁB-t. Ennél azért többet várna az ember.

Előzmény: Doppelstangel (843)
Doppelstangel Creative Commons License 2007.06.09 0 0 843

Ezzel szemben a te pályafutásod összefoglalható abban, hogy egy f@sz vagy. Elég fura, hogy ilyen kis izék törlik a lábukat komoly emberekbe.

 

De mindegy is, nem számítasz olyan nagyon.

Előzmény: AstraF16v (838)
AstraF16v Creative Commons License 2007.06.09 0 0 842
Legyen 8:3, hogy ne vergődj tovább. Mikor szivárgot be a 8 fideszközeli bíró?
Előzmény: Törölt nick (841)
AstraF16v Creative Commons License 2007.06.09 0 0 840
Makogjad el szépen, hogy mivel sikerült az ellenzéknek a maga oldalára állítania az ÁB-t. Mesélj róla valamit.
Előzmény: Doppelstangel (839)
Doppelstangel Creative Commons License 2007.06.09 0 0 839

Te szegény béna, honnan szeded ezt az egyhangúságot?

 

Előzmény: AstraF16v (835)
AstraF16v Creative Commons License 2007.06.09 0 0 838

Az legyen az én titkom. Arra mondjál valamit, hogy miképp lett hírtelen az ÁB az ellenzék eszköze? ;)

 

Ami Halmai személyét illeti: ávós szülők gyermeke, Soros alapítvány / CEU elnök, Göncz "Patkány" Árpád tanácsadója és egy törtető majom, aki mindenképpen be akart jutni az ÁB-be. Hála istennek ez így már nem jön össze neki. ;)

Előzmény: Törölt nick (836)
Doppelstangel Creative Commons License 2007.06.09 0 0 837

Lenkovics nem üti meg az alkotmánybírói szintet, nyilván, hogy most teljesítenie kellett a potya állásért.

 

Az OVB vezetőinek részéről most nagyon fontos a higgadt, érthető, józan és tisztelettudó érvelés, különben a közvélemény nem érti meg, és akkor ellenük lehet hergelni mindenkit, a koalíció pedig majd gyáván lapít, nehogy megint veszítsen pár százalékot, mert már nincs nagyon miből..

 

 

Előzmény: tvisztugél (834)
AstraF16v Creative Commons License 2007.06.09 0 0 835

"Az AB, a kamarilla-összetétel miatt mára egyre inkább aktuális politikai érdekek képviselője.

 

Ez rettenetes fejleménye a demkráciának."

 

Hogyne kérem, a fidesz meg ellnezékből feltöltötte a saját embereivel, hogy aztán az ÁB egyhangú döntést hozzon a kérdésben. Hülye vagy fiam. :)

Előzmény: Doppelstangel (832)
tvisztugél Creative Commons License 2007.06.09 0 0 834
Az OVB a megismétléskor elég rosszul taktikázott az AB-vel. Kifejezetten hergelték őket, anélkül, hogy már akkor botrányt csináltak volna. Most nagyon észnél kéne lenniük, meg nemcsak nekik. Egy kifejlett demokráciában Biharit lemondásra szólítanák fel, minimum, de pl. Lenkovics sem állna meg a lábán.
Előzmény: Doppelstangel (833)
Doppelstangel Creative Commons License 2007.06.09 0 0 833

Most nagyon fontos, hogy az OVB derekasan és bátran viselkedjék, és normálisan el is magyarázza a közvéleménynek, hogy miről van itt szó, mert ez az "Alkotmánybíróság mindenek felett"-maszlag elég erősen beette magát a köztudatba, noha csak az egyik hatalmi ág intézményéről van szó, amelyik fék-szerepet tölt be, de nem nőhet más ágak fölé, és még kevésbé vonhatja el más ágak döntési- ahtározati jogát, nem írhatja elő számukra az intézkedés tartalmát.

 

Úgyhogy: hajrá Halmai!

 

Nem azért, hogy ne legyen népszavaztás, mert az úgyis bohóctréfa és reménytelen vállalkozás, legyen csak minél több Fidesz-népszavazás, hanem a jogelvek tisztázása végett.

Előzmény: tvisztugél (830)
Doppelstangel Creative Commons License 2007.06.09 0 0 832

Az AB, a kamarilla-összetétel miatt mára egyre inkább aktuális politikai érdekek képviselője.

 

Ez rettenetes fejleménye a demkráciának.

 

Valamint az is, hogy kezdik elhinni: nem csak jogot alkothatnak, de immár igazgatási kérdésekben is dönthetnek.

 

Még egy kis idő, és ők mondják ki az alapkamat mértékét és a benzin árát, hiszen ez is megtehető legújabb logikájuk szerint.

 

 

Előzmény: pikdáma (827)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 831
Vigasztaljátok egymást? rátok is fér! szegény gabika is teljesen belerokkant. Úgy sajnálom!-:)
tvisztugél Creative Commons License 2007.06.09 0 0 830
Mert tudják, hogy megtehetik.
Előzmény: pikdáma (829)
pikdáma Creative Commons License 2007.06.09 0 0 829
Az volt a baki, hogy mindenkit hülyének néznek...
Előzmény: tvisztugél (828)
tvisztugél Creative Commons License 2007.06.09 0 0 828
Nem volt az baki. Tök tudatos keresztbetevés.
Előzmény: pikdáma (827)
pikdáma Creative Commons License 2007.06.09 0 0 827

Hihetetlen, hogy az AB ilyen bakit kövessen el.

Ahogy ott vonulnak a talárban, rezzenéstelenül, önmaguk nagyságának teljes tudatában, mint akik kardot nyeltek -- sok mindenre lehet gondolni.

Tekintély,tudás,  hatalom --egyben fennhéjázás, kevélység, no és a körülöttük lévők mérhetetlen lenézése.

Az utóbbi nélkülözhetlen eleme az ilyen szarvashibáknak.

Előzmény: Doppelstangel (826)
Doppelstangel Creative Commons License 2007.06.09 0 0 826
Nem azért a két fillérért, de párszáz hsz-szel ezelőtt már én is a hatáskörelvonás tilalmáról értekeztem itten... biztos olvasta ez a Szikinger :)))
Előzmény: pikdáma (821)
Doppelstangel Creative Commons License 2007.06.09 0 0 825

Te vagy a jogász,

 

Na, azért ez erősen felfelé van kerekítve...

 

Inkább egy kókler.  Minden komolyabb jogi kérdésben arcra esik, és végső érvként azt hozza fel, hogy ő milyen remek jogász.

Előzmény: cren (817)
Callie Creative Commons License 2007.06.09 0 0 824

Valóban jó cikk.

 

Az AB eljárása meg valóban különös - nyílt nyomásgyakorlás a jogi eszközök maszatolásával.

Talán Szigeti egyszer leöntötte vörösborral Bihari talárját, vagy ilyesmi.......

 

A három különvélemény is nagyon informatív: máskor a különvélemények olyanok, hogy " az indoklásnak ezzel a pontjával nem teljesen mértékben értek egyet; meg hogy nagyobb hangsúllyal szerepeltetném" stb-stb.

Most meg: "Sem a rendelkező, sem az indokló részzzel nem értek egyet."

Előzmény: pikdáma (822)
tvisztugél Creative Commons License 2007.06.09 0 0 823
Nem jogi analfabéták, csak nagyon böki a csőrüket, hogy bár gyakorlatilag politikai kinevezettek, hivatalosan nem politizálhatnak. Hát úgy politizálnak, ahogy a lehetőségeik megengedik.
Előzmény: pikdáma (822)
pikdáma Creative Commons License 2007.06.09 0 0 822

Szikinger okfejtése jogi trivialitás.

 

Felmerül a kérdés, hogy az AB tagjai, akik ezt a kötelező értelmezést sulykolják valójában jogi analfabéták, vagy valójában mi vezeti őket?

Előzmény: pikdáma (821)
pikdáma Creative Commons License 2007.06.09 0 0 821

Az alábbiakat a szomszéd topikból másoltam be.

 

 

Az Alkotmánybíróság és a jogállam Népszabadság • Szikinger István   • 2007. június 8.

Az Alkotmánybíróság legújabb határozatairól a rendőrségi botrány jutott eszembe. Mi a közös bennük? Az igazságtalanság, amit akkor érez az ember, ha éppen azok sértik meg a törvényt, akiknek védeniük, minden körülmények között érvényesíteniük kellene azt.

 

 

"...

Jómagam dokumentálhatóan azok közé tartozom, akik kiálltak a Fidesz népszavazási kezdeményezése mellett. Már abban az értelemben, hogy a kezdeményezés megfelel a törvényi követelményeknek: az aláírások gyűjtésének, majd a voksolásnak nem lehet akadálya. A kérdések többségét illetően igazam lett. Mégsem örülök. Az Alkotmánybíróság a szerintem tartalmilag helyes álláspontját úgy próbálja érvényesíteni, hogy tovább rombolja az alkotmányosság egyébként sem túlságosan szilárd rendszerét.

Fogalmazzunk nyíltan: a testületnek nincs joga a népszavazási kezdeményezés megfelelőségének eldöntésére. Mégis kimondta a megfellebbezhetetlen utasítást: az Országos Választási Bizottságnak (OVB) az alkotmány és a törvény rendelkezéseinek megfelelő aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítenie kell.

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 21. §-a értelmében a választási bizottságok - így természetesen az OVB is - függetlenek, csak a törvénynek vannak alárendelve. A megfogalmazás még a jogban kevésbé járatos embereket is emlékezteti valamire: a bíróságokra vonatkozóan szokták ugyanezt hangsúlyozni. Mit jelent a függetlenség? Mindenekelőtt azt, hogy meghatározott tartalmú döntésre nem utasíthatók. Sem a bíróságok, sem a választási bizottságok. Az Alkotmánybíróság lényegében ugyanazt teheti, mint adott feltételek mellett egy másodfokú bírói tanács: a határozatot megsemmisíti, és az első fokon eljáró szervet új eljárásra utasítja. Az összehasonlítás itt véget is ér, mert az igazságszolgáltatásban van törvényes lehetőség az alaphatározat megváltoztatására, az OVB döntésének alkotmánybírósági felülvizsgálata során azonban nincs.

Van arra mód, hogy a másodfokon eljáró szerv a megsemmisítés (hatályon kívül helyezés) mellett közölje megállapításait. Ez teljesen logikus, hiszen ellenkező esetben nem tudná a "visszáru" címzettje, mit is tegyen a csomaggal. Egyet nem tehet: nem mondhatja meg: milyen döntést hozzon az első fokon újra döntésre jogosult személy vagy testület. Hogyan is tehetné, amikor ezzel feleslegessé is válna az egész hercehurca? Ha a másodfok érdemben dönthet, akkor indokolt esetben tegye. Ha pedig nem, akkor tartózkodjék olyan kérdések eldöntésétől, amelyekben nincs joga dönteni. Az állam- és jogtudományokban úgy nevezik ezt az alapvető követelményt, hogy a "hatáskörelvonás tilalma". Miért is fizetnének a polgárok azért a közhatalmi működésért, aminek semmi értelme? Miért kellene az Országos Választási Bizottságnak még egyszer tárgyalnia, szavaznia, ha a határozat már készen van? Nem kell bővebben utalnom rá, milyen rendszer milyen "demokráciájára" emlékeztet ez a helyzet, amit most az Alkotmánybíróság idézett elő, és amihez most jobbról és balról egyaránt tapsikolnak, a "jogállamiság" imamalomszerű ismételgetésével.

Figyelmet érdemel az alkotmányos demokrácia elveit sértő akaratérvényesítés technikája is. Az Alkotmánybíróság természetesen tudja, hogy a kérdések elfogadhatóságáról érdemi döntést nem hozhat. Nem is hozott, hiszen a rendelkező részből mindössze annyi következik, hogy az OVB-nek új eljárást kell lefolytatnia. Az ívek hitelesítésére való kötelezés az indokolásban szerepel. Mindjárt hozzáteszi azonban a taláros testület: ez is kötelező mindenkire nézve. Ez egyébként alapvetően így is van.

Jó példa ez arra, milyen kifinomult eszközökkel torzítják el a jogállam értékeit. Mi a trükk az egészben? Az, hogy a rendeltetésszerű joggyakorlás megköveteli: a rendelkező részben rendelkezzünk, az indokolásban pedig indokoljunk. Egyszerű ez, de az Alkotmánybíróság mégis másképpen járt el. Az indokolásban állapított meg kötelezettséget, majd olyan érvet tett mellé (az egész határozat kötelező erejéről), amellyel elmosta a különbséget az akaratnyilvánítás és a magyarázat között.

A bírósági példához visszatérve: a fellebbezés elbírálása során hatályon kívül helyezés esetén a másodfokú bíróság iránymutatást adhat a további bizonyítási eljárásra (kiket kell kihallgatni, mit kell beszerezni), de nem mondhatja ki: el kell-e ítélni a vádlottat, vagy fel kell menteni. Azt meg különösen nem, hogy mi legyen az ítélet. Még kevésbé fogadható el, ha egy bármilyen fokon meghozott ítélet kimondja a bűnösséget, de a három év letöltendő szabadságvesztést csak az indokolásban, vagyis a rendelkező részt magyarázó fejtegetések között rögzíti.

A 11/1992. (III.5.) AB határozat szerint a jogállam tény és program egyszerre. Nem csupán a jogszabályoknak és az állami szervek működésének kell szigorúan összhangban lenniük az alkotmánnyal, hanem az alkotmány fogalmi kultúrájának és értékrendjének át kell hatnia az egész társadalmat. Ez a jog uralma, ezzel válik az alaptörvény valóságossá. A jogállam megvalósítása folyamat. Az állami szervek számára alkotmányos kötelesség ezen munkálkodni. Szép gondolatok ezek. Kár, hogy nem Esztergomban születtek. "

Előzmény: pernahajder (818)
cren Creative Commons License 2007.06.09 0 0 820

"Az Alkotmánybíróság teljes ülése 1991. július 2-án hozott 11/1991. (VII. 2.) Tü.hat. számú belső határozatában kinyilvánította, hogy az “Ügyrend-tervezetet a teljes ülés az alkotmánybírósági eljárásban kötelező érvényűnek ismeri el.”"

 

továbbá

 

"A határozat tartalma
48. §

(1) Az Alkotmánybíróság határozata bevezető részből, rendelkező részből és indokolásból áll.
(2) A bevezető rész tartalmazza az ügyszámot és az eljárás tárgyának a megjelölését.
(3) A határozat rendelkező része tartalmazza az Alkotmánybíróság érdemi döntését és a határozat közzétételére, továbbá jogszabály megsemmisítése esetén a megsemmisítés terjedelmére és a hatályvesztés időpontjára vonatkozó rendelkezést. Jogszabályi rendelkezés részbeni megsemmisítése esetén a határozat rendelkező része megállapítja a hatályban maradó jogszabályi rendelkezés szövegét is.
(4) A határozat indokolásának tartalmaznia kell a megállapított tényállást az arra vonatkozó bizonyítékok megjelölésével; röviden ismertetni kell az indítványt, és hivatkozni kell az Alkotmányra, illetőleg azokra a jogszabályokra, amelyeken az Alkotmánybíróság döntése alapul."

 

Szerintem hiába vagy jogász, azok sincsenek lángmentesítve. Na pá!

Előzmény: pernahajder (816)
pernahajder Creative Commons License 2007.06.09 0 0 819
Az AB ügyrendje és a törvény szövege között semmi ellentmondás nincs. Egész egyszerűen másról szól az egyik és másról a másik.
Előzmény: cren (817)
pernahajder Creative Commons License 2007.06.09 0 0 818

Talán adhatnál egy linket, hogy lássam már azt a fránya Szikinger-cikket.

 

Ha ugyanis azt írta, amit te, akkor nagy marhaságot írt. Mert egy közjogi hatáskörrel rendelkező döntéshozó testület tagjai csak a törvények, a jogrend szabta keretek között szuverének, a kereteket pedig számukra más testületek döntései határozzák meg.

Előzmény: pikdáma (814)
cren Creative Commons License 2007.06.09 0 0 817

Remek, akkor az AB-nek az ügyrendje nem klappol a törvénnyel - vagy a te törvényértelmezéseddel. Te vagy a jogász, döntsd el, kinek jár a fekete pont.

 

Neked elemi (akkor már nem is érdekes? vagy csak kellemetlen a téma?), nekem lényegi.

Előzmény: pernahajder (816)
pernahajder Creative Commons License 2007.06.09 0 0 816

1. Te becitáltad az AB ügyrendjéből a 48. §-t, ami nem törvény, hanem az AB saját működésére vonatkozó belső szabályzata. Az ügyrend 48. §-a egy árva szót sem tartalmaz arról, hogy akár a rendelkező résznek, akár az indokolásnak kifelé milyen normatív hatálya (kötelező ereje) van.

 

2. Én meg idéztem a törvény szövegét, amely az AB-határozatról, mint határozatról szól, nem pedig külön rendelkező részről és külön indokolásról.

 

De megbocsáss, elemi dolgokról nem szeretnék tovább...

Előzmény: cren (815)
cren Creative Commons License 2007.06.09 0 0 815
"a törvény meg, amit szó szerint becitáltam, mást mond" - ez úgy látszik, elkerülte a figyelmemet (megadnád mégegyszer?). én úgy vettem észre, hogy az AB értelmezi így a törvényt. Én meg az idézte,m szó szerint, ahol az van, hogy csak a rendelkező rész érdemi.
Előzmény: pernahajder (813)
pikdáma Creative Commons License 2007.06.09 0 0 814

"Abból az okból, amelyből az OVB korábban elutasította, az új eljárásban már nem utasíthatja el."

 

Nincs  semmiféle eleve elrendelt kötelezettség, kötött szavazat nem lehet, ahol szuverén tagok szavaznak, arra ami a meggyőződésük.

Az AB-ben is megoszlottak a vélemények, az OVB-ben is bármelyik vélemény kerülhet többségbe.

Te azt állítod, hogy bármi is az OVB-ben ülő tag saját meggyőződése, neki kötelessége úgy szavazni, ahogy azt valaki megszabja neki.

 

Ez nyilvánvalóan nonszensz.

Erről ír Szikinger is, aki azért megmaradt jogásznak.

Előzmény: pernahajder (811)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!