Tegnap nagyon szuper idő volt a decemberhez képest. Van aki esetleg még nem rakta le a motorját és ment egy kört? Egy kis kiruccanás nekem belefért a jó időbe: https://youtu.be/rLNKp3wUtmA
Frissiben a hahu-t elnézve most sincs '18 '19-es évjáratú 500X eladó. Mintha ezek az évjáratok hiányoznának. Pedig lassan '20 elei gépek is felbukkanhatnak használtként. De mégsem.
Kollégám vett idén új 500X-et. Billeget a mérlege az AfricaTwin és az 500X között, aztán győzött a józan ész.
Szerintem sokakban még a szocializmusban berögződött (minél nagyobb, minél erősebb gép a jó) értékítélet él, ezért nem értékelik a "gyengébb", de éppen megfelelő gépeket. A mai fiatalok nagyrészét meg nem érdekli a motorozás. Nincs, aki megvegye az egyszerűbb, olcsóbb, kisebb gépeket. Arról nem is beszélve, hogy pénzük sem nagyon van új motorra. Használtból meg inkább megvesz egy öregebbet, de nagyobbat.
Az az érdekes, hogy Kanadában, USA-ban, Dél-Amerikában, Ausztráliában, távol-keleten és még ki tudja a világon hol nagy célközönsége van a kisebb (<500 cm3) géposztálynak is. Márka-klubbok, közös túrák, találkozók, stb... mind mind megtalálhatóak (youtube-on gazdag a választék beszámolóból, összefoglalókból). Itt Európában még nem jött el ennek az ideje, de talán az ébredező vásárlói igények ráveszik a gyártókat, hogy kisebb gépeket is forgalmazzanak.
Az biztos , hogy nagyon jó érzékkel nyúltak hozzá ott 2019-ben , és a Versys is pont utána füstölte el a generátort , tehát adva volt a lehetőség , viszont ha motor nélkül lettem volna korábban , simán bevállaltam volna a 17" kerekűt is , számomra az is teljesen jó kiállású , még ha picit más fazon is ,mint az újabb.
És gyakran lehet találni meglepően kevés km-t futott példányokat , gondolom sokan választják első motornak , és pillanatok alatt rájönnek ( némi külső "segítséggel" ) hogy tulajdonképpen kutyaszar az 500cm3 48 LE-vel , és ideje tovább lépni ,és nem égőzni itt tovább ország-világ előtt :-)
Na valami ilyesmi eszmefuttatás után cseréltem a Versyst 12 év után a CB 500x-re .
A kinézete és kényelme rendben van , nem túl bonyolult , nincs agyon elektronikázva , de azért már full ledes minden lámpája , kapott egy nagyon szuper műszerfalat , és a 48 Le elegendő az én igényeimnek , és a 2,2 alapár is elfogadható a többihez képest.
Mivel már leginkább külföldre , nagyobb távokat motorozom , ez alá nem mennék szívesen teljesítményben - köbcentiben ,mert 7-800 körül forog többet azonos sebességnél , mint a 650 Versys , és a kisebbek valószínűleg méginkább igénylik a pörgetést...
Igazából az injektoron és az ABS-en kívül a kis Versys-em sem tud többet a DR-nél. Az is igaz, hogy ha lehet választani az elektronikával teletömött high-tech (pl. KTM-ek) és a fapados gépek között, akkor én az utóbbit választanám. Egy DR-t simán el tudnék képzelni az előbb említett 2 modern kori követelménnyel, de sajnos ilyen gépek nem nagyon vannak az utóbbi 20 (30) évben. Talán egy Yamaha T7 (de ez túl nagy nekem) vagy egy Honda CRF 250 Rally (ez meg túl kicsi). Igazából a Versys-X 300 kinőhetné magát egy X 400-assá (a Ninja 250, 300, 400 nyomdokain) és akkor már majdnem olyan lenne, mint egy új kori KLE400.
Úgy látom elég egykaptafára jár az agyunk. A DR-t én is leharcolt állapotban vettem, olcsón, hogy majd felújítom. Ez így is történt, már szinte mindenben tudta produkálni a gyári értékeket, de egy halom tömítés még eredeti volt. A blokkot meg nem bontottam ki emiatt. Az én tapasztalatom (is) az, hogy öreg motorból soha sem lesz fiatal motor. Azzal mindig kell foglalkozni: hol ezt, hol azt kell cserélni, javítani, megpucolni, beállítani, stb. Az én szememben itt válik el a műélvezet a motorozástól.
A sorkettő nekem is bejön, bár az 1 hengerrel sem volt különösebb bajom. Kevesebb henger, kevesebb probléma. A 2 henger valóban egy jó kompromisszum.
Igen , technikailag is idejétmúltak , illetve ha sikerülne is beszerezni valami kevés km-est , a gumi és műanyag alkatrészeket már a kor is gyilkolja ( megkeményedik , repedezik , elpattan , stb. )
De ami sokkal fontosabb , a sorkettő ( nekem ) sokkal jobban használható , egy szuper középút az egy- és a négyhenger között.
Szívemből szóltál! Szerintem sikerült is összefoglalnod a lényeget 3 mondatban. De sajnos semmi nem tart örökké, ezek a vasak fölött is elszállt az idő.
De szerettem ezeket a régi endurokat , DR , NX , XT , KLE , stb. :-)
Egy henger , 40-50 Le , de akkoriban senki nem panaszkodott erőhiányra , futóműbeállításokra , meg szélvédelemre... Egyszerűen csak boldog volt vele , akinek jutott belőle...
Nem akarlak elkeseríteni , de tennék fel egy filléres feszültségmérőt a kormányra , mert volt alkalmam mostanában elmerülni a témában és úgy látom kétféle idősebb Versys létezik , az egyik , amin már cseréltek generátort , a másik , amin rövidesen fognak.
Nem feltétlen km föggő , sokkal inkább a kor a gáz , és az esetek 90% -ában melegben , nagyobb túrákon adja fel a harcot.
Hogy viszi - e a fesszabályzót is magával , az teljesen változó.
Alább itt volt szó róla , hogy mindenféle méréssel talán már látható , amikor még működik , de már halni készül .
Viszont a kormányon a kis műszeren rögtön látod , ha megszünt a töltés , és akkor még vidáman hazaérsz egy normális akkuval bárhonnan , és nem akkor jösz rá , mikor már nem teker az önindító , ls persze többbszáz km-re vagy otthonról.
Lekaptam az idomokat, hogy jobban hozzáférjek a lámpához, kiderült, hogy a csatlakozónál van kontakthiba, most már működik minden, nem a feszszabályzó volt a ludas....
Még augusztus végén teljesítettem egy jó kis kilátós túrát észak felé. Felmentem egészen a szlovák határig. Jól sikerült a túra, sőt izgalomból is jutott gazdagon: még egy bukás is becsúszott az offroad-os szakaszon. A látszat ellenére eléggé megijedtem, mert a semmi közepén, egy elhagyatott helyen borultam föl. Segítségre esély nem volt. Szerencsére semmilyen sérülést (törés, húzódás, zúzódás) nem sikerült beszednem és a motor is túlélte karcolások nélkül. Mostanra sikerült megszerkesztenem az úti összefoglalót. Ime: https://youtu.be/aEv-Jxija6I
Szerintem először szerelj be egy feszmérőt, hogy lásd menet közben milyen feszültség-értékek adódnak. Gyanús, hogy lehet egy kis túlfeszültséged és emiatt ég ki hamar a lámpád. Én itt kezdeném a hibakeresést.