Kis-Malaxák továbbra is közlekednek, a legközelebbi üzemeltetési területük Temesvár környéke, ahonnan Stamora Moravitára (minden vonat, ami nem Resica felé megy Voitenitől), Buziásfürdőn át Lugos és Perjámoson át Lovrin felé is mennek (Desirókkal vegyesen).
Nagy-iker Malaxákból fizikailag kettő létezik még, ebből egy javításon volt korábban, egy közlekedett, jelenleg a korábban linkelt infók alapján nem közlekednek.
Szóló Nagy-Malaxákról egyelőre semmi infó, eddig Constanta környékén közlekedett néhány.
Üdv! Malaxa tűzesete után mennyi esély van kis és nagy malaxákra még hogy lehessen velük utazni? Kivonásuk vajon mennyire fog sikerülni a CFR-nek, lesz e elég járművük a pótlásukra?
Itt már fokozatos kivonásról írnak, nem egészen egyértelmű, hogy ez a 77-es (kis) Malaxákra vonatkozik-e. E mellett emleget részleges kínálatcsökkentést a kialakuló járműhiány miatt és ma nem üzemelő Desirók újra forgalomba állítását.*
Automotoarele Malaxa vor fi retrase. Mai puține trenuri pe unele secții
Secetarul de stat a explicat că retragerea materialului rulant neconform a fost discutată cu oficialii Autorității de Siguranță Feroviară Română și cu cei ai Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători.
Decizia a fost luată chiar cu riscul de a stârni nemulțumire în cadrul unor comunități, care vor constata că pe secțiile pe care circulau oamenii vor fi mai puține trenuri în circulație. Tocmai de aceea retragerea vechilor automotoare nu se va face dintr-odată, ci treptat. Rămâne de văzut ce material rulant va scoate CFR Călători ”din pălărie” pentru a satisface nevoia de mobilitate. O sugestie din partea noastră: să recupereze cele șase automotoare Siemens Desiro sechestrate de cinci ani la Remarul 16 Februarie, reparator de material rulant deținut de omul de afaceri Călin Mitică.
*Nyilván nagyon nem jó ez így, de azért a második fele most tőlünk hiányzik teljesen. Nálunk időszerű lenne egy Utasítottam a MÁV-ot a jelenleg nem üzemelő 416-os és 426-os" járművek újbóli forgalomba állítására-jellegű szöveg.
Szerbiában egyébként a Pozega-ig tartó szakaszt is a Tito-érában építették a Belgrád-Bar vonal részeként - és aztán tovább Kraljevóig - vagy az már előtte is megvolt? Ha annak a részeként épült az is, akkor arrafelé, Jugoszlávia ezen/az ország mai dél-keleti részén (most leszámítva a koszovói, meg az arrafele tartó Kraljevo környéki hálózatot, egyébként ezek is ekkoriban épülhettek ki?) addig nem is volt rendes, normál nyomtávú vasútvonal?
A mai Dél-Szerbia/Koszovó/Macedónia/Montenegró területén egyáltalán mi volt még a kezdetek kezdetén, avagy a Jugo idők előtt a különféle kisvasutakon kívül, amikorra az északi részeken már teljesen kiépített hálózatok voltak az OMM-beli területeken? Feltételezem, hogy Belgrád-Nis-(Szkopje-Szaloniki), valamint Bulgária felé már akkor is megvoltak az összeköttetések, míg Koszovó és Montenegró már csak Tito ideje alatt csatlakozhatott be a hálózatba.
Dulevoz egyébként remek vonali videókat szokott feltölteni az egész térségből, a vezérállásokból:
Mondjuk érdemes lehet kétszeres sebességre állítani őket, mert ezek a 30/40-es átlagsebességek igencsak unalmassá és fárasztóvá tehetik egy idő után még az egyébként gyönyörű hegyvidéki utakat is, dehát hogy úgy mondjam, ma már ez is hozzátartozik az igazi hamisítatlan balkáni feelinghez. :)
Macedónia nem igazán önszántából, de szintén nélkülözi a nemzetközi vonatok érdemi részét. Bosznia helyzete is hasonló. Hol vannak már azok a nem is annyira régen múlt idők, amikor még arra panaszkodtam hogy a 393 megszűnésével napi háromra csökkent a Presevó/Tabanovci átmenetben a vonatpárok száma... Vagy a Hellas olyan magától értetődő volt mint a levegő.
Nemrég sikerült bejárnom a Temesvár-Németremete vonalat. Csernegyház után az erdőkkel és a dombokkal kifejezetten hangulatos kis vonal és egy-két kivételtől eltekintve még nem nőtték körbe teljesen a bokrok, tehát lehet ablakban nézelődve is utazni. Forgalmi szolgálat Giarmata és Remetea Mica állomásokon van (mindkét állomáson csak az átmenő fővágányt használják) illetve Giarmata és Cerneteaz között sorompókezelő dolgozik a 691-es út átjárójában. Sajnos az "elővárosi" forgalomnak, amire a vonal menetrendje ránézésre épülne, szinte nyoma sincs és nehéz is elképzelni, hogy a Szőlőtelepen és Temesgyarmaton szinte futószalagon épülő új házak lakosai majd pont ezekkel a lepukkant és a bokrok darálása miatt belülről olykor elképesztően retkes vonatokkal akarnának utazni. Látni kellene iskolaidőben is a vonalat, de az Arad környékén látott forgalomhoz képest ez még így is szinte nulla. Ha én és még egy 3 gyerekével vonatozni érkezett apuka nem utazunk (munkanap) a 16 óra utáni járattal, az utasszám a 7 főt nem haladta volna meg. A vonat végéről leakadó Giarmata-Timisoara személy vélhetően 0 utassal indult vissza Temesvárra.
Temesváron a 16 óra utáni lugosi és stamora-moravitai személyek szóló Malaxák, a 19 óra utáni lugosi személy dupla malaxa volt.
17:30 körül Perjámoson a Temesvár-Lovrin vonalon két Desiro találkozott. Itt a CFR menetrendkönyvben szereplő 4 pár vonathoz képest csak 3 párat hoz a kereső, a délelőtti vonatpár időközben megszűnhetett?
Aradról a 16 óra utáni brádi személy Desiro, a kürtösi pedig villanygép volt két kocsival, sajnos iker Malaxát nem láttam.
Az Arad-Perjámos vonalon a délutáni dupla Caravelles munkásjárat utasforgalma figyelemre méltó. Aranca és Periam között kinőhetett egy az állomásköz nagyobb részén végighúzódó 30-as lassújel, egy helyen billegtünk is rendesen, mert itt mindkét irányban 7-7 perces késést szedtek össze a személyvonatok. A 17:50-es perjámosi pókban így sikerült is megkésetni a lovrini személyt, majd a Valkány-Arad esti személy is tetemes, 25 perces késéssel érkezett csak meg. A vonal infrastruktúrája valami elképesztően lelakott és elhanyagolt, a bokrok mindenhol belógnak, Secusigiun fák nőnek a nem használt vágányok között. Munor megállóhelyen annyira rövid szakaszon vannak lenyírva a bokrok, hogy azoktól a hátsó Caravellről le sem lehet szállni. A törzsutasok persze tudják ezt és elöl szállnak le. Szolgálat egyedül talán Zadareniben van, itt indokolt is, mert Aradról egy Dácsia napközben tartálykocsikat hoz ki az átfejtő telepre.
Ebben a leírásban pedig benne van az is, hogy HB kérdése nem jó múlt időben. :-) Én is láttam már a szófai kormányzati kocsiszínben, de sajnos csak kívülről.