Ha van negyed óra és egy alkalmas vontatójármű, a kadét hölgynek/úrnak sec-perc meg lehet mutatni, hogy miről is van szó.
Mert beszélhetünk nekik furatokról, terekről, meg ilyenekről, az nagyon szép, de egész más, amikor saját szemeivel látja, hogy hiába cibálja az ebonitot, az önműködő fékberendezés hatástalan, amennyiben nem vártuk meg, hogy feltöltődjön.
Ebből a jelenségből (működési sajátosságból) kifolyólag lehet - többek között - örökké fékpróbázni is. Türelmetlen féket vizsgáló dolgozó, magában nem biztos járművezető, és már meg is van a fél estés program. Ugyanez a helyzet az önműködő nyomásigazítós fékek esetén, amikor a negyedik oldásvizsgálat is sikertelen az égig pumpált fővezeték ellenére is.
Egy kis józan paraszti észt kéne preferálni a sok paragrafussal memoriterszerű bemagoltatásával szemben.
De nyilván a váltózárkulcs-biléta fontos, a fék meg...
A közelmúlt rendkívüli eseménye kapcsán az önműködő légfék "viselkedése" terítéken volt. Kiderült, hogy vannak fehér foltok többeknél.
A fék alapismeretekből következik, de nincs eléggé hangsúlyozva:
A nagyvasúti légfék kormányszelepeknél az érzékenységet meghatározó furat keresztmetszete és a vezérlő tér térfogata pontosan összehangolt. Ebből egyértelműen következik, hogy egy üres vezérlőtér - KE kormányszelep kormánykamra (bármilyen más háromnyomásos szerkezet érzékenységi furata és kormánykamrája, kétnyomásos szerkezet töltőhornya és segédlégtartálya is!!) - feltöltése 210 másodpercet (3,5 percet) vesz igénybe (a levegő befelé is a fojtófuraton áramlik!). Addig a fékberendezés nem működik megfelelően.
Az előzőek nem igazak:
a TVG légfékre, ott a háromnyomásos kormányszelep vezérlőtere visszacsapó szelepen töltődik, a feltöltés így igen gyors, elvileg az érzékenységi furat végtelen kicsi, így statikusan nem meríthető ki, az érzéketlenségi követelményeknek a szerkezet nem felel meg, fokozatosan oldható, és dinamikusan kimeríthető, mert a kütyünek nincs kormánykamrája, a segédlégtartály helyette a harmadik vezérlő nyomás.
a Talent légfékre, ott a háromnyomásos kormányszelep vezérlőtér nyomását rugóerő pótolja (merev rendszerű háromnyomásos kormányszelep), ez statikusan és dinamikusan kimeríthetetlen, az érzékenységi és érzéketlenségi követelményeknek a szerkezet nem felel meg.
És még egy: a háromnyomásos kormányszelepek akkor és csak akkor képesek tartósan fenntartani a fékhenger, vagy fiktív fékhenger nyomását, ha a 2,4 - 4 liter körüli térfogatú kormánykamrák nyomása nem csökken. És ennek a kis térfogatnak a fékezés megkezdésének pillanatától nincs utánpótlása, tehát kis furat és hosszú idő is tud meglepetést okozni!
Ha erről, ezekről soha nem beszéltek a képzés és időszakos oktatások során, az igen nagy baj!
Szándék szerint visszakerül a fékutasításba kb 20 év után a feltöltés időigénye:
"A feltöltés akkor tekinthető befejezettnek, ha az alábbi feltételek mindegyike egyidejűleg fennáll: ... a fővezetékben a névleges nyomás legalább három perce állandósult,
Próbáltam diszkréten megúszni a választ, ezek szerint nem sikerült. :)
Burkuséknál attól függ, ez mire való jármű, meg attól is, mi végre szeretnénk állva tartani, milyen konstellációban.
Fantasztikusak a kényszeroldók. Ezek a vasút leghiábavalóbb találmányai. Olyat még sose láttam, hogy mindegyik kezelhető legyen. Nálam jóval sportosabb kolléga a peronon ülve, két lábbal kitámasztva, evezős pózban sem tudta az utolsót kényszeroldani. A huzal burkolata alakváltozást szenvedett, még még be is jutott, aminek nem kellett volna, szerintem három liter csavarlazító nélkül esély sincs.