Sziasztok!
A világon semmit nem találtam erről a -különben elterjedt- oktatási módszerről, így ide várnék minden linket, véleményt, tapasztalatot, bármit.
Előre is nagyon köszönöm!
Á.
Szóval, azt akarom még mondani, hogy szerintem nem az számít, hogy egy iskola milyen rendszerű, Zsolnay-s, vagy napköziotthonos, vagy akármilyen. Hanem, hogy hogyan érzik ott magukat a gyerekek, hogy bánnak velük, hogy kezelik a lemaradókat, vagy a rendetleneket.
Én sajnos nagyon elszúrtam az iskolaválasztást, pedig annyi mindent figyelembe vettem...
Ha másként csinálhatnám, meghallgatnám a pletykákat. Keresnék olyanokat, akiket X, vagy Y tanított, beszélgetnék szülőkkel, akik most járnak oda ( ill. a gyerekük) és olyanokkal is, akik már túl vannak adott tanerőn. Jó a kis osztálylétszám, de pl. azért már gyanús lenne, ha a párhuzamos osztályok 30 felettiek, az egyik meg 22. Mondom utólag:(((
Mikor félévkor másik iskolát kerestem a fiamnak és itt ezt a fél-Zsolnay-t említették, engem legkevésbé ez érdekelt, azóta sem tudom, mit jelent...A gyerekem tud írni, olvasni, számolni, és többnyire jól érzi magát.
Nos én eljutottam akkor oda, hogy megkérdezzem: mik a JÓ tantónéni ismérvei? Gondolom, hogy szereti a gyerekeket, következetes, és valamennyire szigorú.. de pl. a következetesség miből következtethető? Szóval erről rjatok valamit...
Hát ha még azt is hozzáteszem, hogy elsőben félévkor vittem át máshová:(((
Az első helyen csak 2 t.néni volt, akiket term. megnéztünk a bemutató órán, mégsem bizonyultak megfelelőnek (és akkor most irtóra visszafogtam magam.
Itt meg más tanítja a nyelvet,más a tesit, a sakkot, a könyezetet (ill. annak megfelelő v.mit), az éneket, a drámát. Az of. a magyaros, és egy t.néni matek-logika-technika.
Egyébként nem rossz az iskola, a gyerekek bírják, csak bonyolult a sok tanár, mindegyiknél más a rend, vagy szokás, pl. leckefelírás, füzetvezetés, egyiknél ceruza, másiknál toll, harmadiknál isiben cerka - otthon toll, egyiknél minden egyes pontot-jegyet-dátumot aláírni, másiknál csak hó végén....Így leírva vicces, de nagyon nehezen bírom követni:)))
Amitől meg falnak megyek, az a holnapra kell... c. dolog:)
A tanító néni személye? Hm...Gyerekemet első-másodikban 6 pedagógus tanította (tény és való, közülük egy kicsit többet), most harmadikban 9-et számoltam.
Itt azt moddják, nem teljesen Zsolnaysok, csak részben. Persze, hogy mi Zsolnay és mi nem , azt nem tudom. Tartok tőle, hogy a magyar igen. 5 tankönyv, 3 munkafüzet, 3 füzet + 1 szabályzat + rengeteg fénymásolt cafat papír...
Tegnap felhívtam egy szuper tanító néni rokonunkat is ez ügyben, az ő véleménye is hajszálra megegyezett a Tiétekkel: első a tanító, minden egyéb csak utána jöhet. A jövő héten kezdődnek a nyílt órák. majd beszámolok! :o)
Ágibági, kiváncsi vagyok, hogy végülis hogy fogsz döndeni a lurkó iskolájával kapcsolatban, én a helyedben biztos az ÉKP-t választanám!
Az órák hangulata valóban kötetlenebb volt, máig emléxem az elsős angol óráinkra, mikor szines bohocokrol tanultuk a szineket, sok volt az angol dal és játék. Olvasási vagy szótagolási problémákról én nem is tudtam, nálunk az osztályban biztos nem volt ilyen probléma. Az olvasás tényleg szóképolvasás, de ezt lépésről lépésre tanítják, sok olvasásfelmérés is volt, szövegértések.
Valóban tanárfüggö, de ha szívvel-lélekkel és élvezettel oktatja a pedagógus, a gyermeknek csakis előnyére válhat. Az első-második osztály inkább egy játékos átszoktatás az oviból isibe.. Száz szónak is egy a vége, nekem nagyon bejött!
Biztos sokminden változott azóta,hogy a most lassan 20 éves lányom megtanult olvasni:)
Az elsők között voltak,akiken ezt kipróbálták,biztos finomodott azóta,de ő ezalapján bizony nem tanult volna meg olvasni.
Linket nem tudok, én is nebulóként ismertem meg a Zsolnay-módszert, úgyhogy elfogulatlan szakértőként sem tudok nyilatkozni. Lényegében az előttem szólókhoz csatlakoznék csak: a tárgyak és a tankönyvek rendszere kicsit eltért a hagyományosnak mondható nyelvtan/irodalomtól, ezt én utólag se jónak se rossznak nem látom. Középiskolában előnyömre vált, de mégis tökéletesen feleslegesnek érzem, hogy már alsósként (talán 2. vagy 3. osztályban) a fejünkbe vertek olyan fogalmakat, mint a teljes/részleges hasonulás vagy a magánhangzók hangrendje.
Ugyanakkor kifejezetten szerencsésnek érzem magam, hogy a szüleim normálisan megtanítottak olvasni e remek módszer helyett (ahogy anno őket is tanította a falusi tanítónéni), az osztályunkban ugyanis egészen kirívóan sokan nem tanultak meg olvasni (sem). Ezt én semmi másra nem tudom fogni, mint az alternatív módszerre, bár az persze nem kizárt, hogy csak véletlen volt. Nekünk, kisdiákoknak persze sosem mondta el senki, hogy a száz éve bevált módszeren miért kellett változtatni (akkor talán nem is voltak ilyen kérdéseink), most már azért kíváncsi lennék rá! :)
Látva, hogy az iskolaválasztás motiválja a kérdést, íme, a lényeg: én a magam részéről nem kifejezetten ez alapján választanék iskolát, de méretes fekete pont járna a módszer alkalmazásáért a kiszemelt intézmények (és magam tanítanám a csemetét olvasni :) ).
én ma már egyetemista vagyok, de annak idején Zsolnay-módszert alkalmazó általános iskolába jártam, kitartottam mellette, ám kétségtelenül más, mint a hagyományos sulik. Akkoriban még új volt( 1991.), leginkább, hogy a tantárgyak voltak teljesen idegenek, pl: NYIK= nyelvtan irodalom, kommunikáció, KVK =környezet és vizuális kultúra, bábozás, színjáték, idegen nyelv első osztálytól, de én élveztem és semmi hátrányom nem származott belöle!
Az égvilágon sehol semmit nem találtam erről az -egyébként elterjedt- oktatási módszerről, így ide várnék minden linket, véleményt, tapasztalatot, és egyáltalán bármit, ami jól jöhet egy leendő kis elsős tanácstalan anyukájának.