Keresés

Részletes keresés

adamzolt Creative Commons License 2022.06.21 0 1 21264

Szia 5BDC!

Ha a 3 leheggesztett sorompón túl mész és balra kanyarodsz a földúton a Jézus szobor mellett elhaladva a kereszteződéshez érsz itt jobbra kel menni az adóház háta mögött jön egy újabb elágazás és jobbra menj a murvás úton ez bevisz a reptérre.Van egy sorompó közben itt hagyhatod a kocsit.

A vadőr kameráktól ne félj(lopás ellen vannak felszerelve).Több helyen vannak de ha vesz is valamit a helyszínre senki nem megy ki.

Adazol.

Előzmény: 5bdc (21263)
5bdc Creative Commons License 2022.06.19 0 0 21263

Sziasztok.

 

Annyi szó esett a Klementínáról,gondoltam megnézzük.

Felkerekedtem a feleségemmel,7:30 kor elindultunk.

Sajnos a vasúti átjáró után 3 lehegesztett sorompó fogadott :-(

Az az autót nem mertem magára hagyni,így megtekintés nélkül hazaindultunk.

 

5bdc

adamzolt Creative Commons License 2022.06.17 0 2 21262

Szia Atis illetve sziasztok!

A mezőkövesdi repülőtér építéstörténetének feltárásában ez idáig az az első lépés,hogy 1951-59 között 8 éven keresztül épült.A napszámosokat egy bizonyos Katona Imre Mezőkeresztesi lakos toborozta a BUV-nek.A napszámosok szerződést kötöttek a Betonúttal.A falu kisbírója hirdette ki az állást a faluháza előtt,nem titkolva a reptérre keresnek munkásokat és jól megfizetik őket.Mintegy 1000 ember jelentkezett a Klementínai kúriánál/kastélynál ahonnan az építkezést a tervező,további mérnökök és szovjet egyenruhások irányították.Katona Imre volt a napszámosok felettese.2db betonkeverő működött(amit mi ismerünk kb a 3szoros nagyságú változata és 20-30 markológép ásta a kifutó alapját.A földet a dupla sövény külső részének sáncborítására használták fel.A kifutó alapját ezután feltöltötték homokkal.

Az építkezést félbe kellett szakítani a forradalom miatt.

UI:a vasúti kiszolgálás részének mindenképpen utána járok.Köszönet!Sokatlátott!

Adazol.

Előzmény: Atis57 (21258)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.07 0 1 21261

Szia HP-újból!

A cikked -(TU22M2)Klementínán-melyik kiadásban szerepel a Légierő társbérletben című könyvben?

Adazol.

Előzmény: Hpasp (21248)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.05 0 2 21260

Azért, Te is elég sokat vártál, hogy ezt a linket ide tedd.  :-)

Előzmény: Törölt nick (21259)
Törölt nick Creative Commons License 2022.06.05 0 0 21259

Elképesztő, hogy mennyit tudtok a semmiről agyalogni. Olvassátok el az alábbiakat!

 

Irattári jellegű szolgáltatás | MÁV-csoport (mavcsoport.hu)

Előzmény: Atis57 (21258)
Atis57 Creative Commons License 2022.06.05 -1 1 21258

Szia!

 

repülők----igen

 

 

A fejrovatos forgalmi napló-----hogy éppen hol.s őriznek-e még ?

 

igen a 80asok végétől Mezőkeresztes-Mezőnyárád volt képben. De Mezőkövesd sem tudja letagadni,mert éjszakai menetirányváltások  bőven voltak--ezt nekik is naplózni kellett.

Előzmény: adamzolt (21257)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.05 0 0 21257

Szia!

Valóban realisztikusabb a kép a SZU-22M4-est alapul véve mint sztenderdként rendszeresített repülőgépet és a Mezőkövesd-Kunmadaras távolságot.

Fejrovatos forgalmi naplót kell keresnem először abonyban azután pedig Miskolcon(úgy érzem).A kövesdi forgalmista szerint már rég leselejtezték őket másfelől Klementínát  keresztes szolgálta ki.

Ha ez sem vezet eredményre Záhonyt felhívom vasúti vonalas telefonon.

Adazol.

Előzmény: Atis57 (21256)
Atis57 Creative Commons License 2022.06.04 0 1 21256

Szia!

 A két hajtómű teljesen más.

A keveredés ebből lehet ;  Szu-22M4-es

 

Ezekkel repültek a Kunmadarasi Szovjet egységek . Onna a hajtóművet áthozni teherautóval is 2 óra lehetett.

 

 

Előzmény: adamzolt (21254)
Hpasp Creative Commons License 2022.06.04 0 0 21255

Bocs de nem értem a kérdést.

Szuhojba nyilván az abba való hajtóművet rakták, nem a Tu-22M2-esét.

Előzmény: adamzolt (21254)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.04 0 1 21254

Szia HP!

Le töltöttem 1 TU22M2 fotót és elvittem Hamza hadnagy úrhoz aki korábban mondta,hogy egy Szuhoj leszáálási engedélyt kért hajtómű hiba miatt és másnap -már volt hajtómű Klementínán-neki át kellett menni  a szentistváni úti laktanyából és be daruzni azt.A hajtómű elfért egy GAZ ,ZIL,CSepel platóján.Nem tudja honnan hozták.

Azt mondja,hogy egy kb. 4méter hosszú és 1.5m átmérőjű hajtóművet képzeljek el.TU22M2modification NK22 hajtómű hossza 5m ,átmérője 1.5m.

Mi az elképzelésed ,használták ezt a hajtóművet több géptípusnál?

Adazol.

Előzmény: Hpasp (21248)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21253

Bocs, a levél Zolinak szól!

 

-d-

Előzmény: radar-nyh (21252)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21252

Elnézést, hogy a beszélgetésbe beleszólok (pofázok). Szerintem itt a Fűtő, aki a kazánt "kezeli" A Szilágyiné pedig aki a kazánhoz viszi az "anyagot".

Sajnos, -lehet- , hogy ez így volt, de az is lehet, hogy valahol ezek a naplók megtalálhatóak lennének.

A levél, amit az átrakóról kaptál, az egy "szabvány" semmitmondó újkori levél, ami le akar Téged rázni.

Van erre módszer(em), hogy az aki ezt a levelet írta Neked, százszor megbanja azt is , hogy megszületett.

 

Megkaptam  leveled. Holnap írok.

 

-d-

 

Előzmény: Atis57 (21251)
Atis57 Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21251

Szia!

 Ugyan nem tudom ..de egy próbát megér-ne!

Előzmény: adamzolt (21249)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21250

Gyerekek!

Nem semmi az ami hirtelen itt mostanában megy Klementínával kapcsolatban.

Mindenkinek köszönöm bármit írt is ,az ilyen volt hadititkokat pedig fényképes illusztrációval.....Amikor elmegyek egy-egy HT-hez v. rokonához kerül elő nagy nehezen 1-2 kép a laktanyából,reptérről.

Ez igen!

Adazol

Előzmény: Hpasp (21248)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21249

Figyelj csak!

Fűtő Mezőkövesdről v. Szilágyiné abonyból tudná hova került az a sok forgalmi napló?

Adazol

Előzmény: Atis57 (21247)
Hpasp Creative Commons License 2022.06.03 0 3 21248

Szevasztok,

 

A 70-es években a Fekete tengeri flotta feladata lett volna a Földközi tengeren állomásozó 6. amerikai flottával való megütközés.

Az első (atom) csapást a Fekete tengeri szovjet flotta két a Krím félszigeten állomásozó haditengerészeti rakétahordozó ezredével tervezték, a Balkánt és Olaszországot is átrepülve.

 

 

Ez a terv 1979-ben a SALT-II tárgyalásokon léket kapott, mivel ott megállapodtak a flotta Tu-22M gépeinek utántölthetőségének megszüntetéséről.

Emiatt a Krím félszigetről a 80-as években a Földközi tenger nyugati medencéje immár elérhetetlenné vállt.

 

Így került a képbe Klementína, mint előretolt bázis, ahol a Tu-22M2 gépeket bevetésük előtt utántölthették, nagy balhé esetén.

 

 

Ezt a 80-as években rendszeresen gyakorolták, és időről időre leszálltak a hatalmas fehér gépek Klementínán.

 

Garai Ferenc 1985-ben (titokban helikopterből) készült fotója, Vándor Karesz könyvéből (ahol sokkal több Klementínán készült Tu-22M2 kép található)

 

Ha valamelyiketeknek emléke, fotója, stb van ebben a témában, ne tartsa magában.

:o)

Atis57 Creative Commons License 2022.06.02 0 0 21247

Szia!

 Igen ez szép szöveg , forditás után; menjen........ mert a kedves anyukája otthon várja?

 

 

 A forgalmi naplóba ,kellett bejegyezni. 

Akkor az  "bizalmas" irat volt, s xx évig őrizni kellett.

 

Sajna az akkori állomásfőnök , meg Bánhegyi  Fszt úr is  már csak emlék.

 

Előzmény: adamzolt (21246)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.02 0 1 21246

Szia Atis57!

Olvasd el: Köszönjük megkeresését, amellyel kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy a jelzett időszakból a MÁV-START Zrt.-nek sajnálatosan nincsenek a birtokában adatok a közlekedtetett - a leírtak alapján vélelmezhetően részben katonai célú -tehervonatokról, így kérésének eleget tenni nem áll módunkban.

Kimegyek a nagyállomásra és megkérdezem a forgalmistát ,hogy hova rögzítették az állomáson történő teherkocsi mozgásokat és iparvágánykiszolgálásokat 46évvel ezelőtt.

Adazol

Előzmény: Atis57 (21237)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.01 0 1 21245

Szia adamzolt!

 

Ma kaptam egy megbízást, hogy Tiszabábolnára kell mennem a közeljövőben munkát végezni. Nem lenne nagy kerülő, ha  a pályán Mezőkövesdig mennék, majd Szentistván felé, de akár a visszaút is jó így. Váltatnánk egy pár szót Kövesden, vagy esetleg a Klementínán! Mivel címed nem publikus, nem tudtam levelet küldeni. Írjál erre a címre: illesj.dodi@gmail.com .

 

-d-

 

Előzmény: adamzolt (21243)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.31 0 0 21244

Szia Vénkatona!

A tartalék reptér az azt jelenti ,hogy második vonalas,minden mást tekintve egyenlő harcértékű az első vonalassal?Illetve azt,hogy ezekre a repterekre nem települtek ezredek az elejétől fogva?

Kövesd,Klementína és a Szentistváni úti laktanya építészetileg,infrastruktúrálisan és a létszámot tekintve is nagyon egyszerűnek látszik.

Köszönöm.

 

Előzmény: vénkatona (21242)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.31 0 2 21243

Szia!

Utánajárok a lakcímnek.Nagyon jó,hogy még mindig tudod,örülök neki ha megtalálom a családot ha nem.

Írok majd,ok?

Adazol

Előzmény: radar-nyh (21241)
vénkatona Creative Commons License 2022.05.31 0 1 21242

 

 

Katonatársam hívójele: HA9PL volt. Ligeti Mihály nevű. Ózdon lakott. Civilben ö is rádió-tv műszerész volt.
Sok év után próbáltam megkeresni nem sikerült.
Mellesleg Klementinát csak tartalék reptérnek használták harci gépek. Én is láttam - a vonatból TU154 gépeket állomány csere esetén.  1965-67 idejéről írok. 
Kb. 1966-ban Kecskemétről áttelepültek a gépek az ottani  kifutópályák építése, vagy javítása miatt. Erre emlékszem.

Előzmény: radar-nyh (21241)
radar-nyh Creative Commons License 2022.05.30 0 1 21241

Szia!

Barátomat Papp Istvánnak hívták, és HA9SA volt a rádióamatőr hívójele. Mezőkövesdi születésü volt, és ott is laktak, a Budai Nagy Antal utca 43.szám alatt, az édesanyjánál. A GELKA-nál dolgozott (amig a cég funkcionált), majd pár évet Ausztriában (műholdvevőket javított).

Mikor hazajött, a TIGÁZ-nál helyezkedett el.

Nem a repülőtéren volt katona, hanem Bp.-n (kb. '72-73 körül) de azt már nem tudom melyikben, csak azt valahol a város szélén, a 10-s főút közelében.

Remélem, ez is segített valamiben.

-d-

Előzmény: adamzolt (21240)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.30 0 0 21240

Szia Radar!

A korabeli képet visszaadja amit írtál.Megmaradnak többünk fejében a repülőtér és a szovjet katonák barátkozása a civilekkel képek.A ..Pisti nevű rádiósról tudsz esetleg többet?Vezetéknév,bevonulás éve,Juhász József hadnagy úr lehetett a századparancsnoka?Kövesdi ha jól értem.Hol lakott pontosan?

Köszönöm előre ,hogy foglalkozol a dologgal!

Adazol.

Előzmény: radar-nyh (21238)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.30 0 0 21239

Szia!

Ismét megakarom köszönni az objektívebb részvételt a kutatásban!!

Megkeresem a MÁV Záhonyi határátkelőt és írok amikor válaszoltak.

Adazol.

Előzmény: Atis57 (21237)
radar-nyh Creative Commons License 2022.05.29 0 1 21238

adamzolt (21236)   -nak:

 

Hozzászólás ehhez:

 

Atis57

Az a baj, hogy oly rég volt .....

 

Mi a ’70-s évek elején az akkori Jókai téri autóbusz pályaudvar közvetlen közelében laktunk, a Dózsa György utcán (Nyíregyházán).

Egy hétvégén egy „kiskatona” csengetett, majd bemutatkozott. … István, és Ő a HA9.. , Mezőkövesdről. Most épp sorkatona  …-n, és a barátnőjéhez megy Nagykállóba autóbusszal, és látta az antennákat, amiből arra következtetett, hogy itt is egy amatőr rádiós lakozik. Nem tévedett.

Nagy beszélgetés következett, melyből barátság szövődött.

Sokat járt a továbbiakban is erre, majd a leszerelés, és házasságkötés után mi is többször voltunk náluk Mezőkövesden.

Mikor már „kinyíltunk” egymásnak, sokat mesélt arról, milyen jó barátság (nem a hivatalos) van a CA és a „matyók” között.

Ment a seft. Színes TV, benzin, és egyéb csere-bere. Egy alkalommal én is tankoltam a „kék” benzinből. Qrva jól ment tőle az autó!

Akkoriban jártam Pestre iskolába. A vonat (Tokaj,-Lillafüred express Miskolc fele járt, és érdekes képpen a menetidő akkor mindössze 2 óra, 50 perc volt, ami néha még 10 perccel rövidebb is volt. Na ezt nem tudják ma!

A vonatból is lehetett látni a le és felszálló gépeket olykor, valamint, a Mezőkeresztes felé lévő NDB távoli adót, és a bevezető fényeket (este). AZ üa. telep kiágazása is igen fényes volt.

Pisti barátom egy alkalommal elvitt Szentistvánra, és később Mezőkeresztes felé is. Mind a két alkalommal kereszteztük a pályát. Este csodálatos volt a bevezető fény kilométernyi hossza.

Megállni nem lehetett, mert lehetetlennél, lehetetlenebb helyeken járőrök voltak minden fele.

Sajnos, Pisti barátom nagyon fiatalon meghalt, és így nem jártam ezután arra, viszont munkahelyem egyik állomása a közelben volt, így innen is vannak emlékeim.

Az emődi MH állomás legfelső szintjéről, jó időben lehetett látni a Klementínát.

Itt, olyan havi rendszerességgel fordultam meg. Én „kis” gépeket, már mint vadászokat sohasem láttam. Viszont annál nagyobb volt a nagygépes forgalom, főleg TU 134,-154-s gépekkel. Voltak AN szállító gépek is amit anno láttam.

Aztán valamikor a 190-s évek végén jártam arra ismét, de szívfacsaró látvány volt a pusztulás (pusztítás).   

 

Előzmény: adamzolt (21236)
Atis57 Creative Commons License 2022.05.29 0 0 21237

Szia!

 A többi repülőtér felé nem jártam, nem tudok rá mit mondani.

 

A "falu" igy nem emlékezetes -de sok cirill betűs feliratú volt , felétettük műanyag irattartóban a mi

"bárcáinkat"  ezt az utólsó állomáson a Mávos kollégák levették ---hogy eredeti felirattal érkezzen!

 

Azok a faládák bármik lehettek!  méretre még harckocsi -PSZH stb is beleférhetett--volt amelyiket 2db daruval emelték. S olyan is ami vékony hosszú --tehát ágyú csövek, rakéták akármik?

Meg olyan kicsi is mint 4db lőszeres láda.Ezeket katonák kézzel, rakták.

 

Állandó Szovjet létszám volt --néha még bányászok is ?--egyikuk beszélt magyarul az emlitette, hogy a földalatt  tárnát készitenek. Akkoriban földdel rakott kocsikat is vittünk onnan.

 

Az egész rapszodikus volt , mikor melyik ,hülye tiszt volt szolgálatban.Egy őrnagy kedvence volt , nem mehettünk be a mozdonnyal sem az üzemanyag tárolóhoz, hanem az orosz katonák kézzel tologatták a kocsikat---némelyik azért 50 tonna is volt !!

 

Pár magyar őrkatonát , kiszolgálót láttunk ---meg xxx annyi  oroszt.

A katonai részéhez nem tudok hozzászólni.(ki mit kezelhetett )

Orosz  vadász  repülőket sem láttam .De a magyar  MIG 21 és 23 ra emlékszem ,álltak a beton szélén.A szállitó gépeket is csak a levegőben láttuk  le--felszállni.

 

Ami érdekes volt  5 vágány +2 átmenő volt az állomáson  --s néha magyar teher szerelvényt kellett beállitani ,ne lássák mi van a mögöttes vágányokon? 

(Orosz teher vagonokból -tehervonat.)

Bár éjszakánként volt 2--2 db átállitós tehervonat , ami elvitte a rakott /üres kocsikat.

 

Viszont voltak környező falubeliek akik "napszámosként "valamit dolgoztak ,ott.

Az a baj, hogy oly rég volt ......meg annyira nem érdekelt .

Előzmény: adamzolt (21236)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.29 0 0 21236

Szia!

A Klementína-Záhony-Szovjetúnió mintájára esetleg lehetett ugyanilyen Kunmadarason,Debrecenben sőt a tartalékreptereken mint Csákvár?Mind saját fedőnéven.A "Falu" elnevezéssel találkoztál bármelyik szállítólevélen a teherkocsi oldalán felcímkézve?

Ez a faládás "sztori"már a második eset,hogy felbukkan.Sorkatonai elbeszélések alapján tettek említést arról magyar katonák akiknek volt merszük,hogy felfedezzék az egész területet és bemenjenek Klementínára.A második vasúti híd Kövesd és Keresztes között.Innen terült el egy viszonylag nagy fás rész(nevezhetjük erdőnek) az iparvágányig.Ez is lehet színhelye annak amit leírtak:a repülőtéren az orosz részen az erdő közepén volt drótkerítéssel körbe véve az oroszok területe,ahol teherautókról faládákat pakoltak le amikben mint ha rakéták lettek volna.A cikk író megjegyzi:mintha!És hozzáteszi végül azt ha valahol akkor Klementínán van valami.

Amit mondanak a magyar HT-k róluk-az oroszokról-amikor a technikát kellett kezelni sose hagyták a magyaroknak,hogy csinálják,nekik sokkal jobb pl .lokátorjaik voltak és amikor szovjet állomány volt "Klemón " oda senki nem mehetett be.

Szerinted állományváltáskor voltak ott a szovjetek csak vagy állandó jelenlét volt?

 

UI:személy szerint egy magyar katonát se láttam ott, mindig a világosbarna gyakorló,csizma,CA rangjelzés és orosz beszéd.Kivéve a kanászt az magyar volt.

Előzmény: Atis57 (21235)
Atis57 Creative Commons License 2022.05.28 0 0 21235

Szia !

 

1976 től dolgoztam a MÁVnál. S a vasúti kiszolgálás miatt láttam kivülről.

 

Akkor még voltak Klementina ---Záhony   -Szovjetunió vonatok is .1-2  Orosz személykocsi , A többi marhavagon,,+lapos pörekocsikkal Ezeken faládák volt .de a szovjet katonák rakodták.

Ilyenból voltak a Dunántúlra menő vonatok is.

 

A Szovjet katonákat nem engedték ki a reepülőtérről. Aki kiszökött --helyben itélő birőság , már csak fémkoporsóban utazott.

 

A nyári  felújitások alkalmával láttunk magyar repülősöket itt.Taszár Pápa,Kecskemét stb  áttelepültek ide pár hétre.

Igy Mezőkövesd en néha elég sok katonát lehetett látni.

A reptér forgalomról nem sokat tudok , ha vmelyik vonatból épp láttam valamit.

A Szovjet állomány váltáskor , volt rendes légi forgalom. Meg ide irányuló vasúti is.

Előzmény: adamzolt (21234)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!