Keresés

Részletes keresés

DiverHun Creative Commons License 2021.02.22 0 0 21098

Jó becsapós...a weboldal szerint rendezettnek hinné az ember. Vagy azok jó régi fotók. Kár, hogy nem foglalkoznak vele, pedig érdekes hely.

De köszi az észrevételt!

Előzmény: miki19620201 (21097)
miki19620201 Creative Commons License 2021.02.20 0 2 21097

 Így igaz. Először 2003-ban voltam ott, majd tavaly tavasszal, nyár elején. Nagy csalódás volt. 17 év alatt minden rohadt, semmit nem tettek az üzemeltetők az állag megóvásért. Az eszközök mellett nincsenek táblák a megnevezésekkel, a harcászattechnikai adatokkal. Össze vannak keverve a légvédelmi tüzéreszközök a tábori és a páncéltörő eszközökkel. Az egész egy nagy katyvaz, a kiállítás nélkülözi a szakértelmet.

Előzmény: Volt tüzér (21096)
Volt tüzér Creative Commons License 2021.02.19 0 1 21096

Tudni kell, hogy a szakmabeliek körében azt a helyet keceli rohasztónak hívják. Tehát ha zavar a sok rozsda és az ápolatlanság, akkor ne menj oda!

 

Előzmény: DiverHun (21093)
DiverHun Creative Commons License 2021.02.11 0 0 21095

Köszönöm!

Előzmény: atika001 (21094)
atika001 Creative Commons License 2021.02.11 0 2 21094

Ha érdekli a haditechnika, és tudod kellőképpen fegyelmezni (a balesetveszély miatt) akkor okvetlen. Egyébként egyedül, vagy baráti társasággal, hogy ne untass senkit, és ne frusztráljon a "menjünk már", mert látnivaló van bőven... ;)

Előzmény: DiverHun (21093)
DiverHun Creative Commons License 2021.02.11 0 0 21093

Sziasztok,

 

kicsit OFF, de vélemény érdekelne. Pintér Művek, Kecel. Érdemes a gyereketet elvinni oda? A weboldal elég jó, érdekesnek tűnik, márciusban nyit (ha lehet)...

Tomsz85 Creative Commons License 2021.02.08 0 0 21092

Kösz időközben a neten utánaolvastam. 

Előzmény: Ridley4Lev (21090)
atika001 Creative Commons License 2021.02.08 0 1 21091

Van egy "Lenti katonaság" című topic is, gondolom abban is elférne, amúgy úgyis eléggé döglött... Hátha vannak ott olyanok, akik érintettek voltak, vagy hallottak valamit a balesetről.

Előzmény: hadsz (21088)
Ridley4Lev Creative Commons License 2021.02.08 0 0 21090
Előzmény: Tomsz85 (21089)
Tomsz85 Creative Commons License 2021.02.08 0 0 21089

Már szerintem olvastam, de nem baj, ez részletesebb, meg már rég volt mikor olvastam. 

Volt egy másik katonavonatos baleset is, abban alvó katonákkal teli vagonok valahogy elszabadultak és azok ütköztek. Gyakorlatról mentek hazafelé, nem lett volna szabad beszállniuk, de megengedték nekik, fáradtak voltak, éhesek, hideg volt. Vagy ez ugyanaz a történet, csak én és más írását olvastam és arra emlékszem? 

Előzmény: hadsz (21088)
hadsz Creative Commons License 2021.02.07 0 1 21088

Mivel pont egy hete volt az esemény szomorú évfordulója, gondoltam beteszem a történetet, hátha valaki még nem olvasta, vagy nem hallott róla:

 

1969. január 31-én 9-en haltak meg Herenden, amikor is 7:57-kor a Herend állomás IV. vágányán álló 1866/a sz. tehervonatba kb. 70 km/h sebességgel beleütközött az M40-217 pályaszámú mozdonnyal továbbított Szombathelyről Budapestre tartó 1807. sz. gyorsvonat.

Az 520-045 pályaszámú gőzmozdonnyal közlekedő, a Lenti Gépesített Lövész ezred (MN 6783) páncélosait szállító katonavonat mozdonya az ütközés következtében a közvetlenül utána besorozott kocsit maga alá gyűrte, az utána következő, katonák által elfoglalt 2 db Gub fedett teherkocsit pedig rányomta a negyediknek besorozott tankszállító kocsira.A tehervonaton utazók közül annak vonatvezetője és 8 katona a helyszínen belehalt sérüléseibe, további egy ember a veszprémi, egy pedig egy budapesti kórházban hunyt el, 28 katona súlyosan 16 könnyebben megsebesült. A gyors-vonaton 5 fő súlyos 17 könnyebb sérüléseket szenvedett, köztük a mozdony- és vonatvezető, valamint két jegyvizsgáló is.

Aznap reggel eseménytelen napra számítottak a herendi vasútállomáson. A Lenti Gépesített Lövészezred katonái egy gyakorlatról indultak haza, 6 óra 33 perckor 1866/a vonatszám alatt érkezetek meg Herend vasútállomás IV. vágányára. A mozdonyvezető szolgálati ideje lejárt, itt várta a leváltóját, azonban az a vonat, melyen a váltó mozdonyvezető utazott 5 percet késett, így a katonavonat, nem tudott időben elindulni. Ennek ellenére a még szolgálatban lévő éjszakás váltókezelő úgy számolta, hogy a katonavonat még a Szombathely felől érkező gyorsvonat előtt el tud menni. Gondolván, hogy a 1866/a számú vonat, még a gyorsvonat előtt elmegy, az éjszakás váltókezelő kiment, majd át állította a IV. vágányra terelő 5-ös számú váltót kitérő állásba, majd visszatérve az őrházba, a váltózár kulcsot az asztalra helyezte és a zászlóját rátette. Ennek tényét viszont már nem jelentette, figyelmét ez után pedig folyamatosan elterelték, először egy ács kereste a váltókezelőn az elhagyott pénztárcáját, majd megérkezett a nappalos váltókezelő, ám segítség helyett, az újonnan vásárolt kabátjával kezdett dicsekedni. Az asztalra pillantva észrevette a zászló alá került váltózár kulcsokat, de azok bilétáját a zászló miatt nem látta. Ekkor már közeledett a Szombathelyről érkező gyorsvonat, melynek mozdonyvezetője későn vette észre, hogy a váltó nem jó állásban van, ugyanis figyelme a vonat szolgálati menetrendjére irányult, mely le esett a helyéről, a vezetőállás padlójára. Mihelyt összeszedte, majd észre vette a váltó helytelen állását azonnal vészfékezett, ám akkor már késő volt. A gyorsvonat 70 km/h sebességgel ütközött neki a katonákkal teli vonatnak.

A mentés perceken belül elkezdődött, a mentők több kocsival érkeztek a helyszínre. A könnyebb sérülteket az állomás épületében látták el. A Veszprém megyei kórház a szerencsétlenség hírére minden intézkedést megtett a beérkező emberek gyors és szakszerű ellátásért. A súlyos sérültek közül huszonhetet katonai helikopterekkel a budapesti Központi Katonai Kórház baleseti osztályára szállítottak. A többi utasért fél órán belül a MÁVAUT autóbuszai jöttek és a veszprémi vasútállomásra vitték őket. Az első cikk, már másnap február 1-én megjelent az újságokban. Pár nappal később ismét megjelent egy beszámoló a Naplóban. Ebben a Veszprémi Kórházban zajló eseményekről írtak:

"A tragédia hírére az éjszakai ügyeletesek a helyükön maradtak, nappalosok hamarabb beérkeztek a munkába, de még a szabadságon lévők is hívás nélkül jöttek. A lépcsőkön ingajáratként hordták a nővérek a földszint és a negyedik emelet között a röntgenfelvételeket. A kórházi személyzet mellett ötven egyetemista jelentkezett, hogy szívesen segítenek. Nekik elsősorban a feljegyzések elkészítése lett a feladata, valamint ők továbbították a kórtermekbe a csomagokat, mivel a tömeg miatt korlátozták a látogatást, így sokan csak kintről üzenhettek a hozzátartozóiknak. Az akkor nyilatkozó orvosok szerint 1950 óta nem láttak ilyen nagy, megfeszített és szomorú munkát ebben a kórházban. A két nagy műtő és a négy kötöző folyamatosan tele volt, osztályozni kellett, hogy kit kell azonnal műteni vagy előnyben részesíteni. Nehéz döntés volt ez, hiszen egyetlen hiba éltekbe kerülhetett. Közben folyamatosan próbálták kiüríteni a kórtermeket, akit csak lehetett hazaküldtek. A telefonközpontosoknak is akadt bőven dolga. Egyszerre hárman is dolgoztak a sebesültek névsorának összeállításán és hozzátartozóik tájékoztatásán. A harmadik cikk a tragédia után egy héttel jelent meg. Ebben tájékoztatták az olvasókat a sebesültek állapotáról, valamint megköszönték az összefogást, ami a baleset kapcsán kialakult. A szerencsétlenség napján 271 embertől 79 palack vért szállítottak Veszprémbe. A kórházban több gyógyulófélben lévő beteg önként felajánlotta ágyát a sérültek elhelyezéséhez. A fővárosba irányított katona-sérülteket a mentőszolgálat és a honvédség autóival szállították. A gyors és kíméletes szállításhoz értékes segítséget nyújtott egy szovjet katonai egység is, amelynek nagy befogadóképességű helikoptere – a magyar helikopterekkel egyidőben – elsők között kapcsolódott be a mentési feladatokba. Természeten nem maradhatott el a felelősök elszámoltatása. A bíróság a szolgálatban lévő egyik váltóőrt nyolc, társát három évi letöltendő szabadságvesztésre ítélte nem jogerősen. A Veszprém Megyei Bíróság által megállapított büntetési tételeket a Legfelsőbb Bíróság 1969. október 28-án kelt ítéletében helybenhagyta."

 

  

  

DiverHun Creative Commons License 2021.02.05 0 1 21087

Szia,

 

hivatalosan magánterület az egész, de simán lehet egyet mászkálni bent, a főbejáraton is be lehet menni, csak a kocsit kint rakd le, ahol a buszforduló van. Nem hinném, h szólna valaki, mindig találkozom nézelődőkkel. Őrzés nincs.

Előzmény: Jani1021 (21085)
Lionskull Creative Commons License 2021.02.05 0 1 21086

Sziasztok!

 

Foktő-Barka honvédségi lerakatról van valakinek képe? Úgy látom ott már hiába keresnék bármit is, az elérhető képeken, illetve azon a helyen ahol térképen jelezve van úgy látom, hogy a Pannon Növényolaj kft üzeme épült fel.

Jani1021 Creative Commons License 2021.02.04 0 0 21085

Sziasztok! Császár közelében lévő laktanyába be lehet jutni valahogy?

RCH01 Creative Commons License 2021.02.03 0 0 21084

Konkrétan milyen információt kellene megerősíteni?

Előzmény: BEK1998 (21046)
DiverHun Creative Commons License 2021.02.01 0 1 21083

Szia,

 

köszönöm a válaszod, nagyon jók a rajzok ismét.

Most már értem hogyan működtek azok a nyamvadt ajtók. Agyaltam rajta nem keveset, de én pl. pont az ellenkező irányra gondoltam, az érdekes forma, meg a kialakítása miatt:-) De így már egyértelmű, leesett a "tantusz", tök jó!

 

Üdv

Előzmény: hadsz (21082)
hadsz Creative Commons License 2021.01.31 0 3 21082

"De a rajz szerint ennek van ki/bejárata a másik oldalon is???"

 

Igen, mert a Gránit egy típusépítmény, és a rajz nem konkrétan a császárit/szákszendit ábrázolja, hanem egy általános műszaki rajz róla. Alapesetben a rajzon látható séma alapján építették fel, és a jelölt elemekből állt, adott méretekkel. Az már csak ráadás, hogy volt egy ”Gránit 2” nevű módosított változata is, némileg nagyobb átmérővel (azonban ilyen Magyarországon nem volt).

 

Ha gépjárművek védelme, tárolása volt a cél, akkor jellemzően (és ésszerűen) mindkét végéről megközelíthetően alakították ki, lásd pl a péceli objektum esetében. Ha különleges fegyvereket tároltak benne, akkor is építhették mindkét oldalról nyitható, rakodható módon (Kiskunlacháza), de arra is volt példa, hogy az egyik végét egyszerűen befalazták (ami mögött föld volt). A kialakítást általában az adott helyszín és a tervezett funkció határozta meg. Tab és Császár esetében nem gatyáztak, kapustól beépítették az egészet, aztán a hátsó részt betemették. Lehet, hogy így volt az egyszerűbb, vagy esetleg a későbbiekben volt olyan elképzelésük, hogy mindkét végéről nyithatóan használják, nem tudom. Az is lehet, hogy az építés szempontjából gyorsabbnak ítélték meg, ha beszerelnek egy komplett kapuszerkezetet.

 

Egy ilyen szerkezet így néz ki:

 

 

Amit Császáron levágtak róla, az a jelölt része a keretnek (szerkezet merevítő, ellensúly, távtartó funkciója volt):

 
 

A fotókon is jól látható (Tabon készültek):

  

   

Ez pedig Császáron, amikor még egészben volt:

 

Mindkét végéről megközelíthető Gránitok, az első két fotón ugyanaz látható két oldaláról (lengyelországi egykori atomfegyver tárolók területén fotóztam őket):

  

 

Előzmény: DiverHun (21081)
DiverHun Creative Commons License 2021.01.28 0 1 21081

Nézd, én erre gondoltam, találtam egy saját fotót, bejelöltem.

Előzmény: hadsz (21078)
DiverHun Creative Commons License 2021.01.28 0 0 21080

De a rajz szerint ennek van ki/bejárata a másik oldalon is???

Előzmény: hadsz (21078)
DiverHun Creative Commons License 2021.01.28 0 0 21079

Klassz ez a rajz, ezt még nem láttam!

 

A külső ajtó a sima téma h eltünt, talán 2005-ös képeken még láttam (állítólag egy szárnya 10T, az a három tárolón 60T acél...nem gyenge), de nekem úgy rémlik, hogy a belső félköríves fehér ajtók előtt is volt valami...legközelebb lefotózom, mert ott valamit vágtak lángvágóval...asszem.

Előzmény: hadsz (21078)
hadsz Creative Commons License 2021.01.28 0 2 21078

"A külső, és utána a belső hatalmas acél ajtók is eltűntek..."

 

Ezekre gondolsz? 

 

"mi a fene van mögötte???"

 

Ahogy azt Te is tudod, és tapasztaltad: föld.

 

 

"...a kiásott alapba egy komolyabb betonréteg került..."

 

Nem volt ezek alatt semmiféle komolyabb alapozás. Egy 10-15 cm vtg betonréteget terítettek el a - jó esetben - döngölt, tömörített talajra, amin összerakták az előregyártott vasbeton elemeket. Vízszigetelték, aztán rátoltak némi földet.   

 

 

 

 

 

Előzmény: DiverHun (21068)
DiverHun Creative Commons License 2021.01.27 -1 3 21077

Történetesen azért, mert rendes, becsületes, normális emberke volt...pl.

Nem akartam ennyire belemenni, de nem a sarki kocsmában sztorizott a "hőstettekről", hanem a feleségem Nagyapja volt, ismertem szerencsére. Kb. ennyi... nekem ez elég:-)

Előzmény: Jahno (21076)
Jahno Creative Commons License 2021.01.27 -2 0 21076

"mert miért mondana mást mint ami volt," Miért ne?

Előzmény: DiverHun (21073)
DiverHun Creative Commons License 2021.01.27 0 0 21075

Üdv!

 

Engem érdekel a más megközelítés, semmi gond vele, "jó pap holtig" alapon.

 

A leírtakat nem én találtam ki, csak a vadászos esetben voltam jelen. Miután érdekelt a téma, de akkor még nem laktam itt, ezért rákérdeztem ismerős helyieknél, h ki-mit tapasztalt az akkori időkben. Ezt írtam le zömében.

Előzmény: önvéd (21074)
önvéd Creative Commons License 2021.01.27 0 1 21074

 

A több bekezdéses, egyébként érdekes  "autentikus"  sztorizás a Te írói munkásságod része! 

Úgy tűnik, hogy egy más megközelítés után, megvilágosodva és a vitát megelőzendően OFF-ra találtál.

Gratula - ez a rugalmas elszakadás.

 

Megjegyzés: alkalmi tolmácsként némi lehetőségem adódott az "armija" és az "army" vonatkozásában ismereteket szerezni, amelyek nem mindig vannak összhangban a szájhagyomány útján kevergő népszerű történetekkel.

Valóban nem minden fehér, vagy fekete.

   

Előzmény: DiverHun (21073)
DiverHun Creative Commons License 2021.01.26 0 1 21073

Üdv!

 

Igen, teljesen igazad van a papírformát tekintve...

DE aki volt katona, az "hazai vizeken" is tapasztalhatta (én biztos...), h sok olyan dolgot csináltunk, amit nem lett volna szabad, meg sok olyat nem, amit kellett volna. Már a jó öreg pergament szerint. 

A KMB-s bácsika nekem sokkal autentikusabb mint a papírforma, mert miért mondana mást mint ami volt, a katonai diplomaták meg ugye, nem vettek részt az ilyen "jeles" eseményeken. 

 

Részemről itt off a téma, elkanyarodtunk a témától, nem vitafórumot szerettem volna nyitni, privátban szívesen érvelek tovább.

 

Előzmény: önvéd (21069)
schlumberger Creative Commons License 2021.01.26 0 1 21072

Nagy diplomata volt Gyuri, a tankok tönkreverték a trafószállító utat, ami a régi malomtól az alállomásig vezetett. És rendben volt, amikor kellett.

Guyláslevest azért nem evett a laktanyában, bármennyire kínálták. Ha végre majd megdöglik a vírus, és újra találkozhatunk, majd elmesélem a sztorit (ha még nem tudnád)

Előzmény: schlumberger (21071)
schlumberger Creative Commons License 2021.01.26 0 2 21071

Nem volt minden fekete és fehér.

 

Semmi se volt az... Tudna erről mesélni volt kollégám, a pápai trafóállomás vezetője.

Előzmény: hadsz (21070)
hadsz Creative Commons License 2021.01.26 0 2 21070

Üdv!

 

A Délnyugati Hadszíntér/Délnyugati Stratégiai Irány (GKVJuZN - Главное Командование Войск Юго-Западного Направления) parancsnoksága békeidőszakban Kisinyovban települt, a tartalék harcálláspontja Ivano Frankovszk mellett volt. Ennek a hadszíntérnek egyik frontját alkotta volna a Déli Hadseregcsoport mátyásföldi törzséből, a nálunk ” ideiglenesen” állomásozó szovjet csapatokból (ide értve az általad említett 36. Légi Hadsereget is), valamint az MN alakulataiból összeálló haderő - természetesen szovjet parancsnokság alatt. Ami a másik három frontot illeti, azokban a Bolgár-, Román Néphadseregek, és a Kijevi Katonai Körzetből érkező szovjet alakulatok voltak elsősorban az érintettek.

 

A protokoll és a hivatalos eljárások szerződésben rögzített tartalma nem feltétlenül jártak kéz a kézben a valósággal… Az egyezményben ratifikált rendelkezések sok esetben távol álltak az életszerűségtől, legyen szó akár a ”látványos fizikai kényszer/erőszak alkalmazásáról, a helyi lakossággal kapcsolatos incidensekről, vagy a szovjet katonai objektumokba történő belépés jogosultságáról. Nem volt minden fekete és fehér.

Előzmény: önvéd (21069)
önvéd Creative Commons License 2021.01.25 0 3 21069

Üdv!

 

Árnyalnám a talpraesett körzeti megbízott rendőr /feltehetően tiszthelyettes/ történetét:

 

Magyarországon a Szovjet Déli Hadseregcsoport, később Délnyugati Hadszinér Parancsnokság állománya és a 36. Légi Hadsereg állomásozott. 

Magyar részről a BM-HM-IM, a szovjetek részéről az említett felsőbb parancsnokságok által ratifikált egyezmény rögzítette az egyes rezsim/protokoll eljárások menetét,

úgymint: 

 

- a menetrendszerű kapcsolattartásnak előre tervezett programja, helyszíne és időpontja volt, a résztvevők megjelölésével, 

...

- a lakossággal kapcsolatos, rendkívüli /incidens/ események során a területileg illetékes megyei rendőrfőkapitányság vezetőjének állambiztonsági helyettese rendelkezett 

   illetékességgel és hatáskörrel -  körzeti rendőr nem, 

...

- szovjet katonai/diplomáciai objektumba csak előzetes egyeztetés után lehetett belépni, kivéve a jogosult magyar polgári alkalmazottakat, 

- körzeti rendőrt be sem engedtek volna, oda szolgálati érdekből sem mehetett be,

- kocsmai rendbontás, büncselekmény, stb. esetén a helyszín biztosítása mellett, az illetékes MRFK ügyelete kérhette a szovjet GAJ intézkedését,

...

- külföldön szovjet állampolgár/katona ellen a szovjet rendvédelmi szervek is csak rendkívüli esetben alkalmazhattak látványos fizikai kényszert/erőszakot...

 

és még hosszan lehetne ragozni az "együttműködés" szabályait, valós tartalmát, bár akkor felül kellene vizsgálni a magyar folklórba ágyazott bizarr történeteket is! 

Maradjunk Kukorica Jancsinál és Háry Jánosnál!

 

 

 

 

Előzmény: DiverHun (21068)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!