Keresés

Részletes keresés

Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.07 0 1 20381

Nos, amit te gondolsz, az tudtommal nem fog bekövetkezni.

 

A magyar alkalmazásokban a vonatnak csak akkor ad menetengedélyt az RBC, ha van vágányút és szabad a főjelző.

Amíg nincs menetengedély, nem lesz EOA (End of Authority = Menetengedély vége) és SvL (Supervised Location = Felügyelt hely) sem, tehát marad a vonat SR módban, nem lesz fékgörbe és nem lehetséges olyan, hogy a vonat egy pontot elérve TR üzemmódba váltson, azaz túlhaladás üzemmódban a fedélzet megállítsa a vonatot.

Ergo az SR módban közlekedő vonatot az RBC nem fogja tudni megállítani, ezért is a név, Staff Responsible, a felelősség a mozdonyvezetőn van.

 

@Gage, Magyarországon a tipikus alkalmazás nem használ külön Danger Point és Overlap definíciókat, a Danger Point mindig egybeesik az EOA-val.

A balízoknak a vonatérzékelő ponttól kell bizonyos távolságra lennie a SUBSET-040 szerint, így ha a jelző hátrébb van a tengelyszámlálótól, akkor a balíz is közelebb lehet a jelzőhöz, ennek a megcsúszási távolsághoz nem sok köze van.

 

Ami megoldást jelenthetne viszont, hogyha van vezérelt balíz és LEU, akkor a vörös jelzéshez tartozó táviratba bele lehet tenni a "Stop if in SR" csomagot (packet 137), ami megállítja a vonatot.

Ezt bizonyos vasutak a megfelelő kockázatelemzési feladatok elvégzése után meg is teszik, hasonlóképpen a "Danger for Shunting" csomagokkal, de ennek nyilván ára van, és lehet hogy más vasutak inkább papírral kezelik ezt.

A hátránya ennek az, hogy nem tudsz SR-ben vörös jelzőt meghaladni, például egy üzemzavar esetén, hanem oda is kell az Override.

Előzmény: Zsivany2 (20368)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.07 0 1 20380

L2 szinten a balízból kapott L1 menetengedélyeket a vonat nem veszi figyelembe, legyen az akár 0 méteres is. (Kivéve ha L1 előjelentés van tárolva a fedélzeten.)

 

Subset-026 szerint L2/L3 menetengedélyt (packet 15) csak RBC továbbíthat, balíz pedig csak L1 menetengedélyt (packet 12) továbbíthat.

 

Olyat lehetne csinálni, hogy L1 menetengedélyt ad a balíz, majd az RBC az ú.n. "floating entry" módszerrel átléptet L2-be.

Ha Zalalövőről indulsz L1-ben, akkor Zalacséb-Salomváron, ahol véget ér az L1 szakasz, ilyen eljárással lehetséges átlépni L2-be, az állomásközben ugyanis RBC kapcsolatfelvételre utasító csomagok vannak elrejtve néhány balízban.

(Ha nem sikerül felvenni a kapcsolatot az RBC-vel, akkor az állomás végén egy CLT csomag átlök L2-be vagy EVM-be (ha a mozdony nem tud L2-t), és a T_NVCONTACT lejárta után kényszerfékezés lesz.)

 

Ezt hívják úgy, hogy mixed level.

 

Persze üzemeltetői szempontból itt elveszted az L2 hatalmas előnyét, hogy nem kell vezérelhető balíz, LEU, biztberhez illesztés, áramellátás és sok kilométer kábel.

Előzmény: 3r141592 (20370)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20379

Elképzelhetetlen, hogy pl. egy autóra az legyen írva, hogy "autógyár".

 

Miért ne? :D

BMW = Bayerische Motor Werke

 

Esetleg ha már ontopic akarok lenni:

"Telefongyár"

Előzmény: segélyvonókészülék (20378)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20378

Funkwerk van a kijelzőn, ha bootol.

De van olyan modell, amire rá van írva, hogy funkwerk (=rádiógyár, ezt is kinek sikerült levédetni száz évre?). Elképzelhetetlen, hogy pl. egy autóra az legyen írva, hogy "autógyár".

És most ne gyertek a "Telefongyár" címkés bizberes izékkal, mert azok korszakokkal ezelőtt készültek, még korokkal ezelőtt.

 

Fura, általában a gyártók promózzák a cuccaikat, és minden csücskében van egy márkajelzés.

A beszállítók márkázatlan cuccait is feliratozni szokták.

Előzmény: Áthaladójelző (20377)
Áthaladójelző Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20377

Rég láttam közelről, de emlékeim szerint
1) beüzemeléskor megjelenik a kijelzőn a gyártó neve/logója

2) magán a rádiókészüléken fel van tüntetve a gyártó. ami kint van a pulton, az csak egy kezelőfelület – és a gyártója időnként nem is feltétlenül egyezik a tényleges rádiókészülék gyártójával

Előzmény: r1232 (20376)
r1232 Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20376

Itthon EADS, Funkwerk és asszem Hörrman rádiókon van ez a felirat. A gyártó mintha csak az EADS félén lenne feltüntetve.

Előzmény: segélyvonókészülék (20375)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20375

Nálunk meg csak ezen az egyen, de más felirat nincs is rajta, csak ennyi. Mondjuk ez kábé a legtrébb cucc, a legolcsóbb/legbutább kacat.

Szerencsére a kézibeszélőre nem írták rá, hogy kagyló.

Ilyen körülmények között egy hangyányit sem csodálom, hogy a gyártó szégyellte ráírni a nevét, és/vagy elhelyezni logóját a készülék kezelőpaneljén.

A normálisabbakra rá van írva a gyártó neve, Kapsch, EADS, CENTER, mittudomén, meg időnként a típusjel.

Előzmény: r1232 (20373)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.10.07 0 1 20374

Induló vonatnál akár... SR, TAF, NTC, ilyesmi.

Előzmény: kopaszsop (20372)
r1232 Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20373

Jujj, ez nem a gyártó neve. Csak itthon háromféle gyártó készülékén van ez a felirat... :-)

Előzmény: segélyvonókészülék (20371)
kopaszsop Creative Commons License 2020.10.07 0 1 20372

L2-ben mióta érvényesek a lampionok? a gépkezelő kisiparos a monitort nézi, oszt' a többi irreleváns.

Előzmény: Zsivany2 (20368)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.10.07 0 1 20371

Na, itt a fotó, ennyi a jelölés a cuccon.

Ha itt ez tényleg úgy MMI, hogy az interface általános megnevezése, akkor ez kábé olyan, mintha egy telót úgy hoznának forgalomba, hogy az van ráírva, hogy "GSM Telefon", egyéb nem. Életszerű...

 

Előzmény: segélyvonókészülék (20344)
3r141592 Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20370

Érdekes volt a belinkelt írás. Egy kérdés azért felmerült bennem: ilyenkor vezérelhető balízon keresztül nem lehetne feladni a menetengedélyt? Az implicit garantálná a megbízható kezdő pozíciót is. 

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (20367)
GaGe Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20369

Nem a vörös jelzőnél állít meg, hanem a védendő pont előtt. Nem egy állomáson a jelzővel egy vonalban van a második balíz a balízcsoportban, mert a megcsúszási távolság bőven megvan még így is.
De van ahol meg jóval előbb van a balízcsoport, és a teljes gép befér a jelző és a balízok közé.

Előzmény: Zsivany2 (20368)
Zsivany2 Creative Commons License 2020.10.07 0 0 20368

Részleteve:

 

Egy L2 körzeten belüli állomási vágányon lévő peronnál megálló majd visszaforduló vonat elindulása után, ha azt szeretnénk, hogy vörös jelző felé elinduló vonatot még a jelző előtt megállítsa az ETCS, akkor mennyivel a jelző elé kell lerakni a balízcsoportot? A 15 km/h (V_NVSTFF) sebességről megálás fékútját most nem számolgatnám, de ha ténylegesen 4+2 sec kell a pozícionálástól a beavatkozásig, akkor az a 25 m út elég jelentősnek tűnik. 

 

A probléma abból adódik, hogy a peron vége a kijárati jelzőnél van, ergo jó lenne a peront annyira behúzni, hogy a peron mellett megálló, majd visszaforduló vonat még találkozzon egy balízcsoporttal, mielőtt a jelzőhöz ér. Emiatt a peron végét vissza kellene húzni a balízig, no de mennyivel?

15 km/h adott, idő 6 sec? Tehát 25-30 m?

 

@ Képzetes Kezdőtérközjelző: Köszönöm!

Előzmény: GaGe (20366)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.07 0 1 20367

Javaslom az alábbi szakcikket a témában, ami bár nem mondja meg hogy mennyi az annyi, de érdekes adalékul szolgálhat arra vonatkozóan, hogy mikor és hogyan kaphat a vonat menetengedélyt.

https://www.kozlekedesvilag.hu/cikk/vv/az-elso-etcs-l2-menetengedely-megszerzesenek-kihivasai-visszafordulo-vonatok-eseten/

 

Gondolom Zsivány arra gondolt, hogy mennyi idő telik el aközött, hogy a fedélzet olyan pozíciót jelent, amire az RBC menetengedélyt ad kérdés (TAF) nélkül.

 

Egyes projektekben a tervező azzal számol, (jelen esetben jelzővel ellenőrzött állomási sorompók esetében, de az analógia állhat minden egyéb menetengedélyhez kapcsolódó információközlésre,) hogy miután a biztbertől kapott infót az RBC feldolgozta, 4 másodperc a GSM-R kommunikáció és 2 másodperc a fedélzet kiértékelési időtartama. Nyilván egy első menetengedély kiutalása esetében a biztbertől kapott információ már eleve rendelkezésre áll, mert egyébként nem kerülne menetengedély kiadásra.

Ez nyilván egy nem tipikus, de nem is biztonságkritikus idő, a GSM-R kommunikáció miatt nem is szeretünk biztonsági funkciókat így kommunikálni, lásd L2 területen balízzal fedezett vonali sorompók, vagy az állomási sorompók fedezésének elve, esetleg a híresen rövid "Biztonsági üzenet maximális ciklusideje" érték.

Előzmény: GaGe (20366)
GaGe Creative Commons License 2020.10.07 0 1 20366

Sok ismeretlenes egyenlet.

Trusted vagy untrusted area?

Haladt már meg balízt a jármű a fedélzeti berendezés beüzemelése óta?

 

Előzmény: Zsivany2 (20349)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.10.06 0 1 20365

Mer' a megrendelőnek f.ngja sincs, mit vesz, így a kivitelező azt csinál, amit akar.

Teljesen átlagos magyarországi algoritmus.

Előzmény: r1232 (20363)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20364

Mer' amikor a kilóméterórát nyomkodom, drájver vagyok, mikor ugyanazzal a kezemmel a rádiót, akkor már nem?

Ostobaság.

Előzmény: CsP50k (20362)
r1232 Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20363

Keverés az van. A Siemens ETCS fedélzeti kezelésiben MMI van, nem DMI a kezelőfelület elnevezéseként.

Előzmény: CsP50k (20362)
CsP50k Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20362

A magyar utasítás is tesz különbséget:

ETCS kezelőfelület - DMI

GSM-R kezelőfelület - MMI

 

Ám, ha ez a két dolog egy és ugyanaz, akkor tényleg van némi kavarás (hogy ezek esetleg egy többfunkciós kijelzőn váltogathatók-e itthon azt nem tudom).

Előzmény: segélyvonókészülék (20348)
D F T Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20361

Az ideiglenes biztosító berendezéshez vannak a most üzemelő jelzők, az újonnan felállítottak pedig az épülő új berendezés részei.

Előzmény: Ashi Valkoinen (20360)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20360

Más.

 

Gödöllőn fel lett állítva pár új jelző a felújítás kapcsán. Állítólag a nagyobb sebességgel is járható megelőzővágányok ellenére indikátor nélkül. 

Most minden jelzőből már kettő van, a Máriabesnyő felé eső váltóknál is (ott az első felállított jelzőn is volt indikátor, meg az újakon is).

 

A mégújabbnak tűnő jelzők mindenhol a simán csak újak mögé vannak felállítva, jelzést még nem adnak.

 

Miért e kettőzés?

Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.06 0 2 20359

A "mankind" meg emberiség, bizony, de a legújabkori agymenések kitalálóit nem szokták érdekelni a szavak elsődleges jelentései, csak az, hogy benne van, hogy man, akkor már férfi, tehát szexista, tehát rossz. Akkor lesznek bajban, amikor rájönnek, hogy a "woman" (=nő) szóban is benne van a férfi...

Előzmény: r1232 (20357)
r1232 Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20358

Szvsz ez a magyarázat nettó marhaság., ld. a "man" jelentését.

Előzmény: _Nyuszi (20356)
r1232 Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20357

A "man" elsődleges jelentése, amúgy is "ember", nem "férfi".

Előzmény: kopaszsop (20355)
_Nyuszi Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20356

Akkor DMI, vagy HMI, nekem aztán mindegy.

:)

 

kopasz-nak:

Hja, nekem annó a suliban így tanították, hogy ez az átnevezés oka.

Előzmény: r1232 (20352)
kopaszsop Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20355

mondjuk jó régen eszükbe jutott már, ha én ezer éve ezt tanultam alapból, s a másik megnevezést nem is hallottuk tanfolyamon még csak említés szintéjén se. biztos ez volt az étkeresztelés apropója?

Előzmény: kopaszsop (20354)
kopaszsop Creative Commons License 2020.10.06 0 2 20354

hogymiafaszomvan?

már bocsánat, de ez azért a ló másik oldala...

Előzmény: _Nyuszi (20350)
kopaszsop Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20353

az életbe nem léptetett?

Előzmény: CsP50k (20346)
r1232 Creative Commons License 2020.10.06 0 0 20352

A DMI volt előbb, itthon legalábbis..

Előzmény: _Nyuszi (20350)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!