Barroso EU Bizottsági elnök ma visszakozott: a sokoldalú nyomás miatt elhalasztotta a Bizottság megszavaztatását. Változásokat helyezett kilátásba a névsorban, és az én informátorom szerint Kovács László menthetetlen. A jobb- és baloldali alkuk következtében nem lehet átvinni sem őt, sem Spidlát.
Kovács tehát hazatér. De mivel közben lett elnöke az MSZP-nek, és lett új külügyminiszter is, szerintem egyetlen politikai útja maradt még nyitva: a köztársasági elnöki poszt.
Kovács jogilag külügyminiszter, Somogyi Ferenc (és nem József, ellentétben Lovas állításával) nem külügyminiszter. Ráadásul jogilag nem lehet a megbízatásokat határidőkhöz kötni, egyetlen határidő van: a választások.
De ugyanakkor én kissé snassznak találnám ezt a megoldást, a közvéleménynek biztosan nem tetszene. Tegnap egy nyilatkozatában Kovács is "hipotetikusnak" nevezte ezt a lehetőséget.
Azt mondta; Barroso közölte vele, hogy szeretné megtartani őt az energetikai poszton, de előbb le kell folytatnia a konzultációkat a Tanácsban a miniszterelnökökkel. Szerintem Gyurcsány nem fogja visszavonni Kovácsot, miért is tenné?
És az is kevéssé valószínű, hogy az EP másodszor is ellehetetleníti Barroso erőfeszítéseit, mert az jószerivel az Unió végét is jelentheti akár, de a lebánulását mindenképpen, és az árt az üzletnek. Márpedig az Unió alapvetően üzleti vállalkozás, ugyebár.
A mai lapok átnézése során jutott eszembe, hogy magam sem helyeseltem és lértetlenül álltam az előtt, hogy mi a fenének Kovácsnak külügyminiszternek maradnia erre a rövid időre és újra eskűt tennie.
Most másképpen látom a dolgot, Kovács elővigyázatos volt, azt mondta, hogy akkor mond majd le, ha november elsején megszavazzák a Barroso-bizottságot.
Én ugyan most is úgy látom, hogy nagy a valószínűsége, hogy Kovács (legfeljebb más poszton) marad EU-biztos, de már korántsem olyan tuti a dolog, hiszen végső soron az is elképzelhető, hogy Barroso megbukik és mindent újragombolnak.
Viszont Kovács külügyminiszteri megbízása él és maradhat akár élő is ebben az esetben.
Meg kell, hogy dícsérjem Kovácsot megint - előrelátó, okos politikus. Érthető is az ellenfelei által keltett rettenetes hajcihő. Szájernek nem véletlenül vannak kisebbségi komplexusai vele szemben.
eskuszom hogy nem olvastam el az irasodat es mar delutan gondoltam arra hogy mi lenne ha balazs peter lenne a koztarsasagi elnok?
mar csaptam is a szamra hogy alfredoo ekkora barom nem lehetsz. miert is javasolnal arra alkalmas embert koztarsasagi elnoknek?
ha ez nem jott ossze akkor viszont szeretnem ha demszky gabor lenne a koztarsasagi elnok. talan az szdszt is (elismerem nem konnyen) meg lehet gyozni...
"Balázs Péter: képességek alapján kellene elosztani az EU-posztokat
2004. október 27. 10:48
- Hátrányt jelent az európai uniós integráció szempontjából az, hogy az Európai Bizottság összeállításánál ragaszkodni kell az egy ország-egy biztos elvhez - vélekedett a testület első magyar biztosa, Balázs Péter abból az alkalomból adott interjúban, hogy megbízatása hamarosan lejár. Elmondta: célszerűbbnek tartaná, ha a fontosabb posztokat a képességek alapján osztanák el, illetve a bizottsági tagsággal együtt a többi magas beosztást is együttesen kezelnék. Féléves munkáját értékelve elmondta: új világ tárult ki előtte, élvezte a szabad döntéshozói helyzetet, a munka sokszínűségét. Balázs Péter azt is elárulta: annak van súlyaa bizottságban, aki minél több témához hozzá tud szólni.
Nagyon fontos megbízatásnak számít például az euróövezet gazdaságpolitikáját irányító Mr. Euróé vagy az Európai Központi Bank elnökéé, és másképp alakulhatna a bizottság is, ha ezeket is beszámítanák az országonkénti kvótába.
Portugália például kényszerpályán volt, amikor meg kellett válnia jelenlegi, igen jónak tartott biztosától, António Vitorinótól csak azért, mert a bizottsági elnöki székre az ugyancsak portugál José Manuel Durao Barrosot találták alkalmasnak - fejtette ki Balázs, aki annak idején kormányküldöttként részt vett az unió intézményrendszerének fejlesztéséről az EU konventjében folyatott tárgyalásokon.
Úgy vélte mindazonáltal, hogy a kezdeti szakaszra, a bővítést követő átmeneti szükségállapot idejére jó megoldás volt a két biztos-egy poszt felosztás, mert lehetővé tette az új biztosok zökkenőmentes beilleszkedését, betanulását.
Személyes tapasztalatairól Balázs Péter elmondta: "óriási, elvehetetlen élmény az elsőség. Úgy éreztük magunkat, mint az asztronauta, aki új bolygóra lép, majd hirtelen megszakad a kapcsolata a földi bázissal. Új világ tárult ki előttünk." Emlékeztetett rá, hogy jóllehet több évtizede uniós ügyekkel foglalkozott már, a belső uniós gyakorlatot nem ismerte. Arra jó lehetőséget teremtett az EU-nagyköveti beosztás, az azzal járó állandó képviselői tanácsi tagság, az európai biztosi poszt pedig új dimenziót hozott. Egyebek között a teljesen szabad döntéshozói helyzet volt újdonság: nem kellett jelentést írni, és nem kellett jelentést tenni. "A biztos önmagára, illetve kollégáinak szűk körére van utalva, és felel Isten és Európa előtt, nincs más kontroll" - mondta, rámutatva arra is, hogy a nagyfokú önállóságnak mindemellett következményei is vannak, amelyeket viselni kell - fejtette ki.
Féléves munkája legnagyobb teljesítményének Balázs Péter az új hosszú távú regionális politika alapszabályainak lerakását tartja. Különösen fontosnak értékelte, hogy munkássága alatt megkezdtek a terminológiai zűrzavar felszámolását.
Kijelentette: a bizottsági munkában magyarságát közvetlenül nem érvényesíthette, mert hivatalba lépése előtt - az összes többi biztoshoz hasonlóan - nyilatkoznia kellett, hogy sem vállalkozói, sem nemzeti, sem politikai elkötelezettsége nincs. Európai érdekek képviseletére esküdtek fel - tette hozzá, leszögezve, hogy ezek azért sok esetben találkoznak a magyar érdekekkel. "Európai fejjel és magyar szívvel próbáltam dolgozni" - hangoztatta. A magyar érdek egyébként sem önmagában jelentkezik. A bővítéssel párhuzamosan például új határrégiók alakultak ki, ezek segítése egyszerre uniós és magyar érdek. Ugyanez a helyzet az urbánus régiókkal is.
A bizottsági üléseket kemény vitákkal jellemzett kormányüléshez hasonlította, amelynek menetét jelentős részben az elnök szabja meg. A legnehezebb és legérdekesebb, ha az adott biztos előterjesztője egy témának, mert azt meg kell ismertetnie kollégáival és meg kell védenie a sajtó előtt is. Ha nem előterjesztő, a területét sokszor akkor is érinti a vita - ilyen volt a török csatlakozás -, és vannak témák, amelyek az integráció szempontjából fontosak. "Annak van súlya és tekintélye a bizottságban, aki minél több témához hozzá tud szólni" - jelentette ki.
Balázs Péter elmondta, hogy május elseje óta összesen 22 bizottsági ülésen vett részt, biztosként 20 utazást tett, 50 előadást tartott (ebből 20-at Magyarországon) angolul, franciául, németül vagy magyarul, és mintegy 100 interjút adott.
Leszögezte, a bizottsági munkában kabinetjével együtt az volt a törekvés általában, hogy ne csupán a saját témájában, az EU regionális politikájában, hanem más fajsúlyos ügyekben - EU-alkotmány, további bővítés - is aktívan részt vegyenek. Kabinetjével nagyon meg van elégedve - tette hozzá. Az európai biztosnak különösen kényes a kapcsolata az Európai Parlamenttel és a tagállamokkal - mutatott rá. Hozzáfűzte, hogy figyelni kell egyéb szereplőket is, mint például a régiók, a nem kormányzati szervezetek és az üzleti világ. Balázs Péter elárulta: szívesen foglalkozott volna tovább a területtel, mert az nagyon izgalmas. "Őszinte szakmai irigységgel fogom követni Danuta Hübner munkáját" - jelentette ki, arra célozva, hogy a Barroso-bizottságban várhatóan a lengyel biztos veszi át a regionális ügyek irányítását.
Küldjünk a bizottságba - ha már energiaügy - egy MTA-tag energetikus szakembert, s mutassuk meg ajrópának, hogy nem politikai hullatemetőként használjuk a bizoccságot, s Mo.-ról nem bukik senki sehova, hanem - érdemei maximális elismerése mellett - veszi a kalapját és teniszezget a mozgalom régi harcosaival.
Ezek közül egyik sem, hanem mindegyiknél súlyosabb, és már leírtam, nem kell értetlenkedni: az SzDSz választási klipjében vett részt, biza. Aktív köztársasági elnökként biza. '94 vagy '98, ugye megbocsájtsz ha nem tudom melyik választáskor.
Valamint még különösen kultúrált, emlékezetes megnyilvánulása volt, amikor 98-ban a választáskor megvolt már az eredmény, és azzal kezdte a Tv-ben: - Hát, nem tudom ebből mi lesz...
Ami két dolgot jelenthet, vagy a Fidesz-FKGP párostól sz*rt be, ami ugyebár röhej (a Gyula jó volt Árpinak, de ez már nem viselheti, ugyebár), kettes variáció: azt gondolta, hogy a MIÉP is kormányon lesz, na akkor viszont értelmi képességei miatt óvoda nagycsoportba se léphetett volna egykoron... válassz!
Azert ez nagyon gyengus, hogy az maradt bevatkozasnak ellene, hogy nem csinalt semmit kampanyban.
(Madl meg most "egyezkedik" Orbannal, hogy mi is legyen a kettosallampolgarsagi nepszavazassal...hisz ugy az utolso leszrelesen sem vesz reszt, hisz ugye a fuggetlenseg kedvencei...)
1,Esetleg a felesege volt allandoan jelen Peto kampanygyulesein?
2,Esetleg a valasztasi reszvetelre valo felszolitasaba belevette az SZDSZ kampanyszoveget (mimnt Madlmomst a Fideszes csaladtamogatasat)?
3,Esetleg nem tuntette ki a politikai vetelytasat (Goncznem akadekoskodott Borossal, Madl igen Hornnal. De Ilieszku mar koser vol neki, vele semmi baja nem volt)
2004. október 27., szerda 16:06Rómában már a viták középpontjába került Rocco Buttiglione utódját keresik.Egyértelmű az Olaszországgal és a kormányfő Silvio Berlusconival szembeni előítélet - mondta az olasz kormánypárt strasbourgi frakcióvezetője. A jobboldal és Berlusconi nem csak Olaszországnak, Európának is problémát jelent - mondta a legnagyobb olasz baloldali párt vezetője. Egyedül a sokat vitatott olasz biztosjelölt, Rocco Buttiglione nyilatkozott nyugodtan, annak ellenére, hogy a Barroso-bizottság megszavazásának elhalasztását neki róják fel, bár az olasz sajtó folyamatosan azt hangsúlyozza, hogy öt biztosjelölt esetében merültek fel kétségek.
„No comment, azon kell dolgoznunk, hogy ebből a nehéz helyzetből megerősödve kerüljenek ki az európai intézmények" - nyilatkozta tömören Buttiglione, aki nem árulta el, marad-e vagy visszatér Rómába, azt tudni, hogy Berlusconi már az elmúlt napokban arra kérte, távozzon, de Buttiglione ki akarta várni a szavazás eredményét.
Utódjaként Rómában már több nevet emlegetnek. Az biztos, hogy az olasz kormány és ellenzék is megelégedéssel nyugtázta a szavazás elhalasztását, hiszen Olaszország súlyos pofonként élte volna meg, ha az Európai Bizottságot az olasz biztos miatt vetette volna el a strasbourgi parlament.
Mesélj mán nekem arról a TV-s választási hirdetésről, amiben Pető, Kuncze, Magyar mellett (a pártot találd ki, talán menni fog) Göncz akkor-még-köztársasági-hűdefüggetlen-elnök bácsi szerepelt, jó, megteszed, mesélsz nekem róla, tán meg is magyarázod?
te tényleg inkább szadeszos vagy mint demokrata. Nem zavar, hogy az SZDSZ mindössze 5%-ot ért el a választásokon, így egy szadeszos jelölt enyhén szólva is nonszensz lenne.
Horn kimegy a bizottságba, Kovács megy köztársasági elnöknek, Demszky lesz a főpolgármester, Világosi Gábor , vagy Eörsi Mátyás főügyész. Ha a választást megnyerik, akkor lehet László Csabából jegybankelnök - esetleg félidőben lemond és akkor Draskovits folytathatja.