Nálam is, ismerősnél is össze-vissza repedt. A kényesség nem onnan indul, hogy a falat jól kell rakni, de már az alapnak is atom stabilnak kell lennie. Ha valahol megsüllyed, akkor reped az Ytong, mert (főleg) a (vékonyágyazatú) ragasztó nem viseli el. Téglánál a vastag habarcs sokat segít. Ha hibázik a "mester" és nincs totál kitöltve a vízszintes "fuga", garantáltan reped a vakolat. A hálózás annyit segít, hogy ne látszódjon. Egyébként, emlékeim szerint, nem előírás a hálózás, akkor írják, ha nincs vakolás, csak glettelés.
Hőszigetelés: ha jól emlékszem, 37.5-es Ytong-nál 7 cm a minimum *cell, hogy a párakicsapódás ne a fa l és a *cell közt történjen. Mondjuk ez nem az Ytong "hibája", hanem a fal tulajdonsága (jó hőszigetelő) miatt van, ugyanez a helyzet a 44-es ph téglánál is.
Lőrés: főleg kis méretű ablakoknál feltűnő, mondjuk 60x60-asnál, hogy ránézésre egy kis lőrés, ahol nagyon mélyen van maga az ablak.
Sokkal jobb dolgozni az ytonggal, mint az égetett téglával. Horonyvésésről, dugaljfészek kialakításról nem is beszélve. Lényegesen kevesebb habarcs is kell hozzá.
Én nem tartom egyáltalán kényesnek az ytongot. Pontosan kell rakni. Olyanoknak való, akik használják is a vízmértéket, nem csak a sarokba állítva gyönyörködnek benne. A beltéri hálózás a gyári útmutatóban is benne van, ha jól emlékszem. Vakolni sem kell, elég glettelni.
Ha rápattintasz a házra 7-8cm EPS-t, attól még nem lesz lőrés effektus, de még 10-12cm-től sem.
Van ytonghoz való fűrész, azzal vágjad. Ha nem beszerezhető - viszonylag sok helyen kapni - akkor azzal vágjad, ami jól viszi. Valószínűleg a fémfűrész az apró fogai miatt nem fogja jól vinni.
Éppen ez a baj az Ytong-gal, hogy önmagában már a 37.5-es sem jó, ha meg úgyis szigetelés kell, miért választaná valaki a drágább, kényesebb anyagot? Nekünk 37.5-es van, jó lenne rá szigetelés, de technológiai okokból valami 7-8 cm a minimum*, akkor meg már előjön a lőrés effektus. Mivel beépített redőnytokos áthidalónk van, az ablakot sem lehet kijjebb tenni.
*Nyilván amúgy is gazdaságosabb vastagabb szigetelést tenni, fajlagosan olcsóbb, de nekem elég lenne 5 cm (kifizetni :) ), de annyit meg nem lehet.
Ha a mai viszonyokat nézzük akkor B30 olcsó téglát (nem okos téglát) kell venni és rádobni 20-25 cm hőszigetelést. A tégla szerepe a szerkezeti tartás és nem a hőszigetelés.
Ha Ytongot választ valaki akkor pedig a sima 30 NF érdemes választani külső falazatnak + hőszigeteléssel. Azonban az picit drágább mint ha sima B30 és + vastagabb hőszigetelést választ valaki.
Nálunk belül kívül dryvit hálózva van. Csak így garantálható Ytong esetében a repedés mentesség...
Nálunk is raktak, mégis lerepedt némelyiknél. Jó anyag lenne*, de iszonyat érzékeny a legkisebb hibára is.
*A mai előírások mellett már nem az, ha jól rémlik, önmagában már nem felel meg az előírásnak a 37.5-es sem, ha meg már hőszigetelés kellene rá, nem nyerő.
Nem tudom a rajta lévő ablak 3 rétegű üvegezéssel terhelésnek számít? Az ablak mellett erkélyajtó,ahhoz is fogatva lesz .Szerintem az erkélypanelhez fogatják és egyben rakják be,az ytong falon megtámasztják , rést purhabbal kitöltik. Az ablak a másik oldalon a betonba lesz fúrva.
Az a huzalmerevítés semmit sem ér. Én egy falhoz tettem hiltiszalagot, azt is csak egy sorba, kb a 6. sorba. A többi és ráadásul hosszabb falba nem tettem semmi erősítést, a falnak nincs semmi baja. Ez a merevítés a falra merőleges erők felvételére szolgál. Vagyis szolgálna, ha meg lehetne úgy feszíteni, hogy érjen is valamit és a habarcsrétegben maradjon. Ez gyakorlatilag megvalósíthatatlan. Akkor már inkább a Hilti-szalagot javaslom, ha mégsi valaki erősíteni akarja a falat.
természetes jelenség ez... az ytongnál kivül belül vakolat erősitő háló kell... másként fogalmazva kivül belül dryvit hálózni kell Rigips és stukadur-t használj hozzá vakolat erősitő hálóval...bent...
Nem jó hozzá. A vastag habarcsot nem lehet egyenletesen kenni. Ennek hatására a sor nem egyenletesen lesz kitöltve és az Ytong "könnyen elreped ha nem egyenletes a felület alatta". A 12,5 elem válaszfalazáshoz vagy lukak kitöltésére jó ha nincs terhelve. Azt tudni kell hogy válaszfalazásnál minden 2 . sort meg kell erősiteni huzal merevitéssel.
Valamint eltérő a hőtágulása az Ytongnak és a habarcsnak. Emiatt könnyen kirajzolodana utólag a tégla.. használd a gyári habarcsot hozzá...
Habot én sem láttam leírásban viszont más meg ajánlotta. Stabilitás,és U érték javítás érdekében lehet elfér a 15cm ytong is (esetleg még szigetelés). Igazából stadur panel ára keserített el egy kicsit (kb 34e,1m*1m ) ,ezt próbálom helyettesíteni olcsóbb de megfelelő falazattal.
Ha felhívod az Ytong alkalmazástechnológusát, akkor meg tudja mondani. De emlékeim szerint nincs az alkalmazási leírásban, hogy habba is rakható az ytong. A hozzávaló falazóhabarcs jó hozzá. Én nem kísérletezgetnék habbal.
Parapetfalnak is jó az ytong. De még valami hőszigetelés kéne rá. Önmagában a 12,5cm vastag fal nem elégséges hőszigetelő. Ebben a vastagságban Kb az ablakkal lehet egyenlő a hőátbocsátási tényezője. U= lambda/vastagság = 0,12/0,125=0,96 W/m2K. Kb az ablaknak is ilyen az U-értéke.
Ytongot mennyire lehet ragasztani építőipari ragasztóhabbal?
Panel ablak alatti részt szeretném kiváltan (parapet lenne),természetesen a felette lévő ablak nem csak ezen lenne rögzítve, 12,5cm ytong parapet falra gondoltam.
10cm vagy 12,5cm legyen? Inkább a helyfoglalás miatt kérdéses, mert ki vannak centizve a helységek. Árban kb 60-70ezer lenne a különbség + a plusz habarcs. Hangszigetelés sokkal több?
Sima oldalú vagy nút- féderes?
Vastagabb, vagy vékony habarcs? A vastagnál több az igazítási lehetőség?
Tényleg csak az NF- hez használható a vékony?
2szál 2mm-es drót soronként vagy hiltiszalag vagy 4-6mm vaspálca?
Van az Ytong honlapján valahol technológiai leírás, azt megnézheted.
Viszont én lamináltra biztos nem tenném, ha viszont a betonra teszed, nem tudom, mennyire lesz hangszigetelő. Az Ytong - saját tapasztalatom alapján - remekül viszi a hangot. (Tudom, sok új építésűt úgy hirdettek, hogy Ytong válaszfal, jó hangszigetelés - én mást tapasztaltam.) Hogy Ytong+gipszkarton hogy szigetelhet, arról lövésem sincs.
Egyébként az a gipszfal rendesen meg van csinálva? (Keret, mindenfelé rögzítve?) Mert ha nincs, akkor egy jóval súlyosabb Ytong fal elránthatja azt is, ha valaki nekirohan. :) Legalábbis - szerintem - azért kell a főfalba kötés, hogy ki ne borulhasson a válaszfal. Ami ugye miért borulna, oszt mégis biztosabb, ha rögzítve van a főfalhoz, nem csak a ragasztóval.
De tényleg a technológiai leírást nézd meg!
És a hálót semmiképpen ne hagyd ki, akárki akármit mond! Főleg, ha egy mester. :)
ez gipszkarton falra "megy rá", majdnem úgy mintha egy burkolat lenne (5 centis tégla az nem túl vastag) magyarul nem magát tartja a fal, hanem a gipszkarton falra lesz "felragaszta" (meg persze egymáshoz is a téglák).
a hálós dolgot jónak tűnik, azzal futok még egy kört akkor
Ytongot lamináltra? Az Ytongnak eleve stabil alapra kell rakni, a lamináltat, meg alatt az alátétet biztos nem mondanám annak. Másrészt a lamináltat eleve úgy kell lerakni, hogy legyen körben hézag a hőtágulás miatt, ezt is agyonvágnád. Ráadásul erősítenéd az amúgy is erős repedési hajlamát.
Technológiai szempontból válaszfalnál előírás a 2 soronként huzal, amit be kellene kötni a főfalba - túlzásnak tűnhet, de csak előírják. Bár, lehet, vékony előtétfalnál nem kell.
Ha megcsinálod, én vakolás/glettelés/akármi előtt biztosan behálóznám, szvsz idő kérdése, hogy elkezdjen repedni.
1 darab falépítésre adnám a fejem, de tartok tőle hogy nem olyan egyszerü mint ahogy azt elképzelem. totál amatőr vagyok, ez ki is fog derülni a következő sorokból :D
a feladat: van egy kb 3x3 méteres falfelületem, amin gipszkarton fut, ez elé akarok előfalazó ytong-ot rakni 600x200x50 mm (http://www.teglashop.hu/termekek/1/6#26)
az én naiv elképzelésem hogy fogom a téglákat, adok nekik ragasztóanyagot (vékonyágyazatú ragasztó) elkezdem rápakolni a padlóra (laminált parketta) a téglákat, és szép sorban felépítem a falat a plafonig (téglák soronként ugye eltolva)
aztán ha kész a fal akkor glettelem (glettelés mehet ugyanazzal az anyaggal mint a téglák ragasztása?), csiszolom és lefestem. a falnak statikai szerepe ugye nincs, igazánól alig több mint egy téglafelület a gipszkarton "elött". hang meg hőszigetelés az elsődleges célja a falnak.
na most ez így túl egyszerüen hangzik, és kérnék megerősítést hogy ha van téglám, meg olyan anyagom amivel össze tudok ragasztani a téglákat, akkor az elég a fal létrehozásához, vagy kell valami keret amibe elkezdem a falat beleépíteni, vagy bármi más trükk
a fal egyenességét ilyen méreteknék (3x3 méter) elég ha szemre belövöm, vagy indokolt valami egyenességet mérő szerkezet, bár ugye ott a gipszkarton fal referenciának, úgyis ahoz lesz rögzítve, meg persze a téglák egymáshoz ragasztva
az hogy aztán hogy lesz szépen lefestve, glettelve az már nem para, mert ha elrontom, akkor visszacsiszolom, visszavésem, és kezdem előről. csak nem akarnék olyan falat csinálni, ami aztán szétcsúszik, bereped stb
Az Ytongnak van kézi horonyhúzója, amivel könnyedén ki lehet vésni a kilincs helyét, de ha még építés közben van, akkor egyszerűen ki kell fűrészelni az elemből egy darabot és úgy beépíteni.