Keresés

Részletes keresés

kristoof Creative Commons License 2025.05.18 0 0 57905

Mondjuk ezzel együtt az Ikarust nem lett volna muszáj lenullázni...

 

Egyetértek, de a mondat helyesen úgy hangzik, hogy: Mondjuk ezzel együtt az Ikarust nem lett volna muszáj lenulláznunk...

Előzmény: morgó mh. (57901)
kristoof Creative Commons License 2025.05.18 0 1 57904

Igen, ezért kár. Ennek a busznak a késői kifejlesztése is azt mutatja, hogy mennyire fordítva ült fel a cégvezetés a lóra. Ezt kellett volna elsőnek bemutatnia az ITE-nek és ebből kellett volna vennie a Honvédségnek és BVOP-nak 164 darabot, nem a Currus/Ikarus Járműtechnika féle Ariesből.

Előzmény: pitz75 (57899)
18-09 Creative Commons License 2025.05.18 0 0 57903

Mennyi volt náluk? 3?

Előzmény: MCA-001 (57902)
MCA-001 Creative Commons License 2025.05.17 0 1 57902

A Weekendbus elektromos Ikarusai hová kerültek?

morgó mh. Creative Commons License 2025.05.15 0 0 57901

Mondjuk ezzel együtt az Ikarust nem lett volna muszáj lenullázni...

Előzmény: kristoof (57900)
kristoof Creative Commons License 2025.05.15 0 2 57900

Lehet itt elmélkedni, hogy mi lett volna, ha egyes magyar buszgyártók nem a leghülyébbekre hallgatnak, amikor kitalálják a vállalati stratégiát. Azonban a magyar buszgyártásnak az alapvető problémája az, hogy körülbelül a 2000-es évek közepétől már nem lehet kivitelezni azt, hogy egy buszgyár organikusan tudjon növekedni. (Ilyet utoljára a Kravtex tudott tenni, de nekik is az utolsó pillanatban sikerült ezt megvalósítani.) Lényeg a lényeg, ha az ITE tényleg komolyan veszi a buszgyártást és a 2017-ben hangoztatott céljait el szerette volna érni, akkor mostanra körülbelül 80-100 milliárdot kellett volna a járműfejlesztésbe, az innovációba és a gyártástechnológiába fektetnie.

 

A 2000-es évek végétől még egyetlen egy magyar buszgyártó sem fektetett be annyi pénzt a buszgyártásba, amennyit kellett volna, hanem annak csak annak a töredékét. (Az Ikarus 2017-ben és 2018-ban 7 milliárdot költött jármű- és gyárfejlesztésre. A Solaris 35-öt csak 2017-ben... azt hiszem érezzük a kontrasztot.) Szóval innen indulhat arról a beszélgetés, hogy ki mit b@szott el, amikor nekiállt buszt gyártani.  

pitz75 Creative Commons License 2025.05.15 0 2 57899

Ezért szvsz. nagyon nagy kár...

Sajnálatos, hogy nem lett belőle semmi.

(tudom, tudom, drága lett volna, kormány pénzelte stb., stb.)

Előzmény: 7-es troli (57895)
7-es troli Creative Commons License 2025.05.14 0 0 57898

új ap típus: Mint írtam: “kár ilyenbe belefogni”.(Mármint a busz fejlesztésbe, mert nem éri meg) De elméleti síkon írtam, h lehet lenne aki tudna csinalni, csak annyi minden külső feltételnek kellene ideálisnak lenni, ami kb lehetetlen.

 

LE: nekem nincs vele bajom, pl a Credo hátsó része, hátsó ajtaja a kb 450mm magassággal (2db lépcsőfok összesen) egész elviselhető. De a korábbi Localos méretben, ill az ITK Reform 3db lépcsője már nem utasbarát manapság. Az általad említett használt típuson nem utaztam soha, így nem tudom mekkora volt a hátsó ajtonal a padlómagasság, es a lépcsőfokok.

 

Előzmény: Dante001 (57897)
Dante001 Creative Commons License 2025.05.14 0 0 57897

Biztos lenne aki tudna, de minek? 

 

Megint csinálni valamit a 0-ról, amiből majd talán x év múlva használható busz lesz, HA kapna rá megrendelést. És addig amíg nem kap, miből élne?

 

És egyébként is, valóban muszáj ennyire az AP-t majmolni? Tényleg ennyire ördögtől való az az 2 db lépcső az utastérben?

Én tartom, hogy BP-n is a külső kerületekben bőven elférnének az LE buszok is. Voltak anno az Aabenraak is, ugye..

Előzmény: 7-es troli (57896)
7-es troli Creative Commons License 2025.05.14 0 1 57896

Talán az lehetett itt a baj, hogy egy olyan cégre erőszakolták rá a buszgyártást, Amelyik egyáltalán nem volt erre felkészülve. Plusz itt is számba kell venni a mögöttes politikai hátszelet, szándékot. Az is rövid idő alatt megváltozott és lefújták a további gyártást, csuklós fejlesztését. De lehet jobb is, mert nincs szükség olyan buszgyártó cégre, amelyik legyárt pártíz buszt, majd eltűnik a süllyesztőben. Sokszor történik ebben az országban hirtelen felindulásból, átgondolatlanul döntéshozatal valaminek a beindítására és/vagy leállítására. Pl:Gazdasági számítások nélkül.

De lehetett volna akár ez egy ütőképes városi full ap busz(család) is. Nem így alakult.

Így az ARC/Ikarus V127, V134 megmarad még pár évig az utcákon, utána pedig az emlékeinkben, utód típus nélkül. 

Pl az Ikarus is áttervezte a V127-et LNG hajtásúra, amelynek a vázát is optimalizálták, az utastéren is módosítottak. Majd pár zártkörű tesztkör után eltüntették a kiváncsi szemek elől.

 

Biztos vagyok abban, képes Lenne az országban valaki 22,5 colos kerékméretű, full alacsonypadlós városi szóló es csuklós busz gyártására, a törökországi conecto minőségénél magasabb szinten is. Csak ehhez megfelelő szemléletű cégvezetés kell, rengeteg tőke, elhivatott dolgozók, és folyamatos nagyobb mennyiségű megrendelés. Ideális esetben külföldről is. De ilyen cég nincs, és az állami, ill önkormányzati megrendelések is annyira kiszámíthatatlanok (vagyis ellenkezőleg, kiszámítható: szinte nem vesz senki semmit, mert -erre- nincs pénz sehol a kasszában), ami miatt kár ilyenbe belefogni.

 

A jövőben esetleg megvalósuló Yutong-Ikarus ill CRRC-Ikarus* együttműködés pedig inkább szomorú, mintsem majd dicsőség. A mostani információk szerint kb nulla hozzáadott mérnöki érték, es minimális élő munka (végszerelés, pl: gumipadló, dekorit lemezek, ablakok beszerelése, stb) jellemezné.

*: ugye az Ikarus legújabb V4 jelű városi busza is 100% kínai. Egyedül az elmúlt hetekben raragsztott kék matrica készült idehaza.

 

 

Előzmény: nemeza (57877)
7-es troli Creative Commons License 2025.05.14 0 1 57895
Előzmény: 7-es troli (57894)
7-es troli Creative Commons License 2025.05.14 0 0 57894

Tényleg érthetetlen, hogyan jutott az ITK el a buszgyártás felfüggesztéségi, megszüntetéség. A Reform 500 valóban nem a legjobban eltalált modell a városi piac számára. Önmagában nem az a baj, hogy LE kialakítású, hanem hogy baromi magasan van a hátsó rész, így a 3.ajtónál balesetveszélyes a hegymászás. Az 501-es elővárosi modell (amiből a Volán is vásárolt) már sokkal inkább piacképes termék. A Credo Econell next 12 mellett ez a típus is elfért volna nagyobb számban. Nem hinném hogy Komoly gondot jelentene a karbantartásuk, de nem látok rá hogyan muzsikálnak, milyen az üzemeltetési tapasztalat. Talán ha az országos Volán ha folyamatosan minden évben szerzett volna be LE buszokat, akkor ebből is lehetne több.

https://intertraction-electrics.hu/reform-501le/

 

Az IC600 sorozatgyártásra előkészített példánya (a 2.db) is bele tartozhatna a Volán flottába, nagyobb darabszámban. Persze ehhez az kellene, kellett volna, hogy a török összeszerelésű Intouronál olcsóbban tudják adni, na meg legyen megfelelő kapacitása 30-50-80db legyártása ra elfogadható határidőn belül.

 

Azt sosem tudhatjuk meg, próbálkoztak (próbálkozhattak volna-e) mindkét típussal a környező országokban. Gondolok itt a mercedessel való esetleges konkurenciára. (Nem tudjuk milyen feltételek mellett kötöttek szerződést az önjáró alvázak vasarlasara, felhasznalasara.)

 

Lehet hazai megrendelésekből is profitálhattak volna, ha az állam pénzt ad a folyamatos buszbeszerzéselre.

Előzmény: torqmatic (57884)
Dante001 Creative Commons License 2025.05.12 0 0 57893

Nyugi, nógrád is hasonlóan busztemető :D

Előzmény: LLaurent (57892)
LLaurent Creative Commons License 2025.05.12 0 0 57892

"...ahogy előttem írták nagyon kellenének az új buszok"

 

KWX-462 (ex. HLD-886) and IEV-492 Liked this comment (from Békés county)  :)))

Előzmény: kristoof (57891)
kristoof Creative Commons License 2025.05.12 0 5 57891

- Saller a zöld közösségi közlekedési elkötelezettségnek, dekarbonizációnak - kizárt az uniós és hazai támogatás

 

Azért ne álljunk már neki kínlódni helyköziben 1000 villanybusszal, amikor a főváros környékén is csak esnek-kelnek az eCitarók. Magyarország egy elég csóró ország, örüljük, ha ebből a beszerzésből lesz valami kézzelfogható, mert ahogy előttem írták nagyon kellenének az új buszok.

Előzmény: mc figyelo (57885)
Dante001 Creative Commons License 2025.05.12 0 2 57890

Amúgy is, helyközi buszok.

 

Az Econellek ára 89,5 millió Ft volt a legutóbbi 3 hete kihirdetett eredményen, ehhez képest egy villanyos lenne legalább 130.

Egységnyi pénzből minél több busz kell, nem falujárón villannyal bohóckodni. 

Előzmény: toto92 (57889)
toto92 Creative Commons License 2025.05.12 0 6 57889

Saller a zöld közösségi közlekedési elkötelezettségnek, dekarbonizációnak - kizárt az uniós és hazai támogatás

 

Nem vagyok biztos abban hogy a hazai közforgalmú autóbuszflotta van olyan állapotban hogy a dekarbonizáció legyen a legfontosabb szempont egy majd 1000 darabos beszerzésnél.

Előzmény: mc figyelo (57885)
Dante001 Creative Commons License 2025.05.12 0 0 57888

Btw ez is csak feltételes beszerzés, ha nincs hitel, busz se lesz, úgyhogy közel sem biztos, hogy valóban le is lesz szállítva ennyi.

Bár úgy lenne, mert kurvásul kéne.

Előzmény: Dante001 (57887)
Dante001 Creative Commons License 2025.05.12 0 1 57887

Más kategóriából még érkezhet 2026-ig, ez csak helyközi LE kivitelű. Lehet még csuklós, helyi, turista, stb.

Előzmény: trizs77 (57886)
trizs77 Creative Commons License 2025.05.12 0 0 57886

Az elmúlt 6-8 hónap kormányzati beszéde arról szólt, hogy 2026 év végéig 1000 db új autóbusz érkezik.

 

A mostani arról szól, hogy 2027 év végéig 1000 db új autóbusz érkezik.

Előzmény: mc figyelo (57885)
mc figyelo Creative Commons License 2025.05.12 -1 0 57885

Feltételes keretszerződés elvű giga beszerzésre készül a MÁV: 869 szóló dízel(?)busz érkezhet 3 részletben 2027-ig:

https://magyarbusz.info/2025/05/12/kozel-900-darab-alacsony-belepesu-autobusz-beszerzeset-inditotta-el-a-mav/

 

A közbeszerzés "a maga nemében valóban egyedülálló":

- Saller a zöld közösségi közlekedési elkötelezettségnek, dekarbonizációnak - kizárt az uniós és hazai támogatás

- Beadás egy hónap múlva, a kiértékelés az újság szerint több hónap - de már idén jönnie kell akár 269 busznak

- Ennyit ilyen rövid idő alatt külhonban a komoly gyártók nem / aligha specifikálnak és gyártanak le

- Itthon sem - ld. ITE és Ikarus helyzet értékelés - nemde egy, csak egy bátor kockázatvállaló legény van talpon

- Márpedig az első ütem teljesítése kötelező és csak egyazon gyártó szállíthat később is

 

Kérdéses a tradicionális követelményrendszer+elbírálás:

-csak a szűkített élettartam költség számít - tartalma vitatható, részletei ismeretlenek

-szánalmas és nem versenyszám a 2 év teljeskörű garancia - vö. e-buszok 8-10 év, illetve 15 év akkukra

 

A szakmai közvélemény izgalommal várja a közbeszerzés princípiuma alapján versengő ajánlatokat.

 

 

 

 

torqmatic Creative Commons License 2025.05.10 0 3 57884

Hát a felvevőpiac megvolt, a hátszél dettó, az már kérdés, hogy nem sikerült okosan csinálni és pluszban még olyan külső, nem várt tényezők is jöttek, mint a covid és az orosz-ukrán háború, aminek a következményeibe néhány "nagy" is belerogyott (Scania, Volvo, Van Hool).

Előzmény: kristoof (57882)
nemeza Creative Commons License 2025.05.08 0 0 57883

A Rába-Volvot nem nehéz megugrani. Vagy az ITK-s Conectokat..

Előzmény: 18-09 (57879)
kristoof Creative Commons License 2025.05.08 0 0 57882

Semmilyet. Egyáltalán nem kellett volna nekiállniuk a buszgyártásnak, mert abszolút tudható volt, hogy ez lesz.

Előzmény: torqmatic (57881)
torqmatic Creative Commons License 2025.05.08 0 0 57881

Miért, amúgy milyen alvázat kellett volna használni, ami olcsó is, jó is, elérhető is? (Csak mert akkoriban minden cég a saját buszgyártásban hitt, így az alvázak eladását megnehezítette vagy fel is függesztette.)

Előzmény: kristoof (57878)
kristoof Creative Commons License 2025.05.08 0 1 57880

Előbb jó lenne, ha befejeznék a Volán húsz darab e-buszát. :-)

Előzmény: 18-09 (57879)
18-09 Creative Commons License 2025.05.08 0 0 57879

A Yutong trolikba lehet mégis lesz valamekkora magyar hányad... :D 

Előzmény: MCA-001 (57876)
kristoof Creative Commons License 2025.05.08 0 2 57878

Nem tudom pontosan, de az tény, hogy az ITE cégstruktúrája nem volt túl jó, a gyártástechnológiába sem fektettek megfelelő mennyiségű pénzt és így a buszok összerakásának élőmunka igénye is túl nagy volt. Egyébként igen, a piacon lévő legdrágább alvázra sikerült ráépíteni a kasznit. Tehát tíz évvel azután, hogy bezárt az Ikarus Egyedi, sikerült ugyanazokat a hibákat* elkövetnie az ITE-nek is. Emiatt mondom, hogy szinte csodaszámba megy, hogy ilyen sokáig fennmaradt az autóbuszgyártás az ITE-nél. 

 

(*Nem győzöm hangsúlyozni, hogy az egy hatalmas tévhit, hogy az Ikarus Egyedit, azért zárta be az Irisbus, mert piacot akart venni. Ez óriási baromság, és sajnos sokan terjesztik. Az okok nagyjából ugyanazok voltak, mint az ITE-nél, de ez nem is csoda, hiszen nagyrészt ugyanazok emebrek építették az ITE buszait is, mint az Egyedieket.) 

 

 

Előzmény: 7-es troli (57875)
nemeza Creative Commons License 2025.05.07 0 3 57877

Az mindig szomorú, hogy van egy "új" jármű, ami már egy bejáratott típus - sorozat továbbfejlesztése rengeteg (üzemeltetői) tapasztalat birtokában tervezhették - és aztán munka nélkül rohad. Lásd még eredeti M168d, vagy éppen ez.

Előzmény: 7-es troli (57868)
MCA-001 Creative Commons License 2025.05.07 0 0 57876

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!