Keresés

Részletes keresés

mc figyelo Creative Commons License 2024.01.14 0 1 57488

Igen.

 

De mi lett volna itt kaotikus viszonyok közepette Nemzeti Autóbusz(gyártási) Stratégia, Széles és Kossa úr tervei és útmutatása nélkül?

Előzmény: trizs77 (57487)
trizs77 Creative Commons License 2024.01.14 0 1 57487

283 db normál méretű autóbusz.

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

nagyon sovány eredmény egy évre.......................:-(((

mc figyelo Creative Commons License 2024.01.14 0 1 57486

Köszönjük Aron-son olvtárs!

 

Az első pontosításod jogos, az Ikarus csömöri és németországi  "értékesítéseire", de nem értelemszerűen "forgalomba helyezéseire", továbbá egyes gyártók "saját kockázatra" történő gyártási gyakorlatára tekintettel.

 

Eszerint nyilvános adatok szerint a 3 gyártó részéről 2023-ban "értékesített" összesített volumen:

 

-200+30 db dízelhajtású szóló

-47 db dízel hajtású csuklós

-6 db elektromos hajtású szóló

 230 d-szóló + 47 d-csuklós + 6 e-szóló= 283 db normál méretű autóbusz.

 

trizs77 olvtárs esetleg?

 

 

Előzmény: Aron_son (57485)
Aron_son Creative Commons License 2024.01.14 0 1 57485

Értékesítés alatt értve a további pénzügyi konstrukciókban (lízing, tartós bérlet, stb.) üzemeltetésre átadott buszokat (nem bizonyosan egyeznek a cégek 2023-as gyártási volumenével):

 

Credobus

 

- szóló: 200 db Econell 12
- csuklós: 47 db Econell 18 NEXT

 

Ikarus

 

- szóló: 6 db Ikarus 120e V3

 

Inter Traction Electrics

 

- szóló: 30 db REFORM 501LE (saját tulajdonban maradtak, az Úszó Nemzet Programba kerültek)

 

Goldi Mobility: n/a

 

GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.: n/a

 


Ha kihagytam vagy elfelejtettem valamit, egészítsétek ki.

Előzmény: mc figyelo (57484)
mc figyelo Creative Commons License 2024.01.14 0 0 57484

Most, hogy lehúztuk a redőnyt 2023-ra, van valakinek becslése,  netán pontos adata a magyar buszgyártók (Credobus, Ikarus, Inter Traction Electrics, Goldi Mobility, stb) tavalyi szóló és csuklós értékesítéséről?

7-es troli Creative Commons License 2024.01.05 0 1 57483

Sajnos nem jött át az irónia…

Ign, elhangzik h minden Kínában készül :(

 

Előzmény: kristoof (57482)
kristoof Creative Commons License 2024.01.05 0 2 57482

Háát, gyakorlatilag ki lett mondva, hogy minden buszt és az alvázakat is Kínában gyártják. Nem tudom ezen mit kell eldönteni... 

Előzmény: 7-es troli (57481)
7-es troli Creative Commons License 2024.01.05 0 0 57481

Újabb cikk az Ikarusrol.

Mindenki döntse el, hogy mennyire magyar ezután bármelyik V4 típus, vagy akár majd a sorozatban gyártott önjáró alváz. a cikk szerint százas nagyságrendBen érkezett már megrendelés, sőt egy hazai gyártó is lat benne fantáziát a saját alváz beszállítójanak nehezsegei Miatt. Gondolom az ITK lehet az a huszgyár. Ha így van/lesz, lehet jóval több magyar hozzáadott értek lesz benne, mint az Ikarus buszaiban.

 

https://www.vezess.hu/haszongepjarmu/2024/01/05/premium-buszgyarto-szeretne-lenni-az-ikarus/

Előzmény: kristoof (57475)
7-es troli Creative Commons License 2024.01.04 0 1 57480
Előzmény: kristoof (57479)
kristoof Creative Commons License 2024.01.03 0 0 57479

Azt hazudják, hogy ezek új buszok. A gond csak az, hogy már nincs aki legyártsa a vázmodulokat. 

 

Ráadásul meg is kerestek, hogy miért gyűlölöm ennyire a buszukat. Deja vum van... :-( 

Előzmény: Törölt nick (57478)
Törölt nick Creative Commons License 2024.01.03 0 1 57478

Dunaszerdahelyen a tegnapi nappal forgalomba állt két, a színe alapján eredetileg Pécsnek készült Modulo:

https://dunaszerdahelyi.sk/uj-buszok-uj-menetrend

https://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?iddopravce=2386&trakce=elektrobus&znacka=M%26I&ntyp=Modulo&typ=Modulo%20SK080ES

Dante001 Creative Commons License 2023.12.09 0 0 57477

Kb mindenki azt használja itthon, mert olcsóbb..

Előzmény: nemeza (57476)
nemeza Creative Commons License 2023.12.09 0 0 57476

Az elektromos ajtók halkabbaknak tűnnek, és talán a mechanika is lehet egyszerűbb bolygóajtó esetén.

A Kravtex és az ITK is pneumatikus ajtókat használ, igaz?

Előzmény: Zahnrad (57474)
kristoof Creative Commons License 2023.12.08 0 0 57475

Erről az emberről süt, hogy nem ért ahhoz, amiről beszél, de a semmit jól előadta:

 

https://autopro.hu/gyartok/csak-magyar-tervezesu-e-buszt-gyart-az-ikarus/1023194

Zahnrad Creative Commons License 2023.12.03 0 2 57474

Azért lenne pár észrevételem:

 

- Az ide citált értékek aszinkron motorral mért értékek, ugye? Ha az iparban azt látom, hogy az aszinkron motort akár egy veniltáronál, akár egy szivattyúnál vagy akár egy állandó nyomatékigényű italgyári pályahajtásnál lecserélve 30-40, az előbbieknél pedig 35-50%-os energiamegtakarítás jön ki, akkor egy járműhajtás terén 10-20% közötti megtakarítás egy újabb technikával akár hihető is lehet. Hiszen ez is fizika, nincs forgórészveszteségem, az állórészveszteség és légrésveszteség is kisebb.

 

- Az akkutechnika fejlődik. Míg egy trolibusznál van mögöttes hálózat, ami felveszi a visszatáplált energiát (ugye ez sem mindig), addig egy akkumulátoros busznál nagyon nem mindegy a vezetési stílus, vagy akár a forgalom dinamikája. Lehet van olyan töltőáram érték, ami már nem megy vissza az akkuba, hanem belép a légfék. Mennél újabb az akku, annál nagyobb tölrőáramot tud elviselni.

 

- Az iparban a sűrített levegőt ha lehet kerülik, mert nagyon energiaigényes. Pl. a győri Audiban van egy csapat, aki a sűrített levegő szivárgás felderításével (is) foglalkozik. Ha lehet, akkor inkább szervomotor. Szerintem mérhető különbségnek kéne lennie a sűrítettlevegős ajtómozgatás és a tisztán elektromos energiafogyasztása között. Talán ők sem véletlenül kezdtek ebbe bele:  https://www.sustainable-bus.com/components/hubner-hydropneumatic-suspension-busworld-europe/

 

Plusz átgondolva: egy pár kW-os aszinkron motorral hajtott légkompresszornak milyen hatásfoka van? 0,86*0,68(?)= 0,58, az nem túl jó, és ez még csak nem is szíjhajtásos, az még ilyen sincs. És a légrendszer (ami biztos tömített) plusz a munkahenger még csak ez után jön.

Előzmény: John Howard (57464)
kovács2jenő Creative Commons License 2023.12.02 0 1 57473

Legyártva , szállítva telepítve ennyi volt, a betáp mgt teljesítmény lekötési díj és az érkező távozó vezetékek szerelése nélkül. 

 

Hát vedd. Egészség!

Előzmény: rezgaras (57472)
rezgaras Creative Commons License 2023.12.02 0 1 57472

"2mwos transzformátor telepítési uszkve 70 millió forint volt 2021-22ben,  nem tudom azóta hog változott gondolom sokkal olcsóbb lett"

 

Ugyan miért? Ezt tudod, vagy gondolod? Tehát ha én a kertembe szeretnék egy 2MW-os transzformátort, táplálással, vezetékezéssel, akkor 70 millióból kijövök?

 

"És semmiképpen ne vedd kioktatasnak, de ahogy mcfigyelo mondta, tanulni és olvasni, meg kérdezni."

 

Annak  veszem, mert az. Ahogy állítólag Churchill mondta: "Mindenkitől szívesen tanulok, de nem szeretem, ha kipktatnak."

Előzmény: kovács2jenő (57459)
kovács2jenő Creative Commons License 2023.12.02 0 0 57471

Persze hogy nem, hiszen azok talán 2018-19 és modellek, míg amikről szó volt kiemelkedő fogyasztás terén azok idén bemutatott buszok. 4-5 év az elektromobikitasnak egy örökkévalóság 

Előzmény: John Howard (57470)
John Howard Creative Commons License 2023.12.02 0 1 57470

Egyébként köszönöm az információt, a - szerintem fontos fűtési kitétellel együtt - valami ilyesmi értéket vártam. Semmiképpen nem 0,6...0,7 kWh/km-t...

Előzmény: mc figyelo (57468)
John Howard Creative Commons License 2023.12.02 0 2 57469

"...egész éves átlagos energiafogyasztása villamos fűtéssel, némi olajkályha tehermentesítéssel..."

 

Ehhh, hát ez az! Ez így nem teljesen korrekt - meg amúgy akkor hol van a zéró emisszió? :-(

 

Előzmény: mc figyelo (57468)
mc figyelo Creative Commons License 2023.12.02 0 0 57468

Jelzem: mc figyelo vagyok.

 

Megerősítem: ha nem derült volna ki, nem vagyok a vélelmezések híve.

 

Jelentem: a 6 paksi Solaris zóló e-busz egész éves átlagos energiafogyasztása villamos fűtéssel,
némi olajkályha tehermentesítéssel 1,03 kWh/km.

Előzmény: kovács2jenő (57465)
75latnok Creative Commons License 2023.12.02 0 0 57467

Veled tették meg a kezdő lépéseket?

Megtudhatjuk, hogy ez pontosan mit jelent?

Előzmény: John Howard (57466)
John Howard Creative Commons License 2023.12.02 0 0 57466

Igen, erre én is kíváncsi lennék! (Most nincs kontaktom arrafelé, pedig a kezdő lépéseket velem tették meg anno az elektromos buszok irányába...)

Előzmény: kovács2jenő (57465)
kovács2jenő Creative Commons License 2023.12.02 0 0 57465

Mcfigyelő !

Mi volt a paksi solarisok fogyasztása ( van máshol is?) A konferencián elhangzottak szerint?

Előzmény: John Howard (57464)
John Howard Creative Commons License 2023.12.02 0 0 57464

Azért azt tegyük hozzá halkan, hogy a(z elektromos) fűtés és a légkondicionálás körülbelül ugyanaz a fogyasztási érték. Tehát szinte mindegy, hogy télen vagy nyáron mérnek. Talán az április-május és a szeptember-október (amikor egyik sem kell) lehet alacsonyabb érték.

 

Elfogadom, hogy a jármű hajtásához valóban körülbelül 0,7...1,0 kWh/km fogyasztás társul. Ebből lehet visszatölteni/visszatáplálni, az elfogadott (mért) érték kb. 20-25%. Ideális esetben és forgalmi körülmények között. Azonban a segédüzemek (hűtés/fűtés, és az ettől függetlenül, minden időjárási időszakban működő fedélzeti akkumulátor töltés és léghálózat töltés - légsűrítő működtetése a szintezéshez/felfüggesztéshez, ajtókhoz, vezetőüléshez, stb. - nagyságrendben szinte ugyanennyi energia. Visszatölteni, visszatáplálni csakis a hajtás által elfogyasztott energiát lehet fékezéskor, tehát vehetjük a szóló kocsi mindenkori fogyasztását 1,3...1,6 kWh/km-nek, a csuklósét pedig 1,8...2,2 kWh/km-nek. Akárki akármit mond (pláne a gyártó, aki el akarja adni a termékét) a honlapján...

 

Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a méréseket hol végzik. Budapesten az átlagos megállótávolság 350 méter, ezzel kell számolni. Ennyi úton biztosan meg kell állni, ajtókat kezelni*, elindulni, ez mind energia. Más országokban, más városokban a megállótávolság lehet nagyobb, tehát a teljes útra kivetítve kevesebb megállás/elindulás számít be, így ki tud jönni _valamivel_ kisebb fogyasztás.

 

Összegezve: városi, budapesti utasforgalomban nem tudom elképzelni a "interneten" található adatokat a cakk-pakk 0,7 kWh/km körüli** elektromos fogyasztásról. A másfélszeresével már ki tudok békülni - a fizikai törvények és a tapasztalataim(!) alapján -, de a reális inkább a kétszeres. Szóló kocsival. Itt, nálunk.

 

* Mielőtt valaki nagy garral az elektromos ajtóműködtetés mellett érvelne, mondván ahhoz nem kell a légsűrítővel levegőt termelni: az ajtó működtetésének energiaigénye ugyanannyi, csak azt nem bar levegőnyomásban, hanem W/alkalom mértékegységben számítjuk. A "W" pedig a hajtásakkuból jön. Az is...

 

** Solaris Urbino 12e fogyasztása volt ennyi 120 km-es távon, de nem városi forgalomban, hanem nagyobb részében országúton, lakott területen kívül, utasok nélkül, olyan időjárási körülmények között, amikor sem fűtés, sem klíma használata nem volt szükséges.

Előzmény: mc figyelo (57463)
mc figyelo Creative Commons License 2023.12.02 0 1 57463

Nagyon is friss forrást idéztél, de több bökkenő bukkan fel:

 

Valószínűleg az első tesztek eredményét adtad közre, ám

-az 1,64 kWh/km fogyasztás fűtés nélkül csuklós e-buszokra vonatkozott,

-20%(!) töltési veszteséggel,

-ugyan nem fűtéssel, de hűtéssel - szóval volt azért komfortgépészeti fogyasztás,

-mindez 2018-ból, legkésőbb 2017-ben tervezett és gyártott e-buszokkal,

-ráadásul a három közül az egyik gyártó régen megszűnt.

 

Az információk relevanciája így ugyebár enyhén szólva kétséges :-)

 

Ezért (szerintem) mindig kritikával / természetes kétkedéssel kell fogadni az elénk tett olvasnivalót:
- annyi fake info kering a világhálón.

 

Amúgy botrányos, jórészt meghaladott, vagy érdektelen a "Fenntartható Busz" szerkesztőségi cikke. Az egyetlen friss információ a VDL újgenerációs szólóbusz nem régi közel 550 km hatótáv rekordja,
ám nem említi, hogy 1/a (holland) nyár legmelegebb napján, vélhetőleg légkondival érték el és
                               2/a mért való világ fogyasztás 0,69kWh/km volt.

 

Azért így talán más a korszerű, mezei, utasforgalomban közlekedő elektromos buszok megítélése.

Előzmény: rezgaras (57458)
kovács2jenő Creative Commons License 2023.12.01 0 1 57462

nem veszem...

Előzmény: Nbbarcs (57460)
Nbbarcs Creative Commons License 2023.12.01 0 2 57460

Ne vedd kötekedésnek, de ha már ennyire szakmai a téma akkor legyen az "mw" helyesen "MW", sőt "MWh". Jelen esetben ugyebár nagyon nem mindegy, hogy "m", vagy "M", van egy pár nagyságrend a két prefix jelentése között.

Előzmény: kovács2jenő (57459)
kovács2jenő Creative Commons License 2023.11.30 -2 0 57459

Az egész alapja az elhasznalt energia mennyisége. 

Ahogy lentebb megirva vagyon, 3mw kapacitás elég, szemben az általad említett 6mw-tal.

Marginális. 

Ráadásul a járművek ütemezetten érkeznek és indulnak, tehát bőven előfordulhat hogy 2mw kapacitás is elegendő. 

6mw és 2mw kapacitás lekotesenek az ára viszonylag látható szám.  Arról nem is beszélve,  hogy egy megfelelő 2mwos transzformátor telepítési uszkve 70 millió forint volt 2021-22ben,  nem tudom azóta hog változott gondolom sokkal olcsóbb lett. Tehát plusz két transzformátor 150 millió forint,  újabb Marginális tétel.  

És semmiképpen ne vedd kioktatasnak, de ahogy mcfigyelo mondta, tanulni és olvasni, meg kérdezni. 

Előzmény: rezgaras (57458)
rezgaras Creative Commons License 2023.11.30 0 0 57458

Itt olvastam:

 

https://www.sustainable-bus.com/news/electric-bus-range-electricity-consumption/

 

Elismerem, elhamarkodott voltam, hogy nem néztem jobban körbe. De meg szeretném jegyezni, ha ez nem lett volna érthető, hogy a hozzászólásom lényege nem a buszok fogyasztása, hanem az éjszakai feltöltésük feltételei voltak! A válaszok pedig kizárólag a fogyasztás számaira koncentráltak, ami a feltöltés feltételeiben csak marginális eltérést jelent.

Előzmény: mc figyelo (57453)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!