Amiben nem vagyok biztos: a Rome + két kiegészítő csomagban nem lehet angol nyelvet választani. Nem tudom hogy erre fel lehet-e tenni angol nyelvű modot...
>>>a lovasság nagyon túl van értékelve, akkoriban tudtommal csak amolyan segédcsapatként működtek, tényleg szinte csak a menekülők üldözésére használták<<<
A szkíták (és talán a párthusok) használtak először kengyelt, előtte a lovasok nem tudtak 'beleállni' a döfésekbe, közelharcban könnyen ki lehetett őket dönteni a nyeregből, nem tudtak normálisan lovasíjászkodni.
Mikor elterjedt a kengyel, akkor terjedt el a csatadöntő lovasság is (európába Kr.u. 7-8. század, a nomád népeknél hamarabb)
>>>A baj csak az, hogy néha ilyenkor olyan egységeket kap ingyen a lázadó banda<<<
Igen, ezt én is néztem hogy érdekes...
Kapott 8 egység különféle gladiátort Capua, mondom nem baj, alig vannak páran egy csapatban. Igen ám, de várfalon meg utcákon ez nem akkora hátrány :)
Azóta tartok az ostromcsapatban kis létszámú elitcsapatot (gladiátor, berserker és társai)
>>>MTW-vel alig játszottam, de igazad lehet.<<<
Alighanem a kedvencem a TW sorozatban (az utolsó, amelyik a 'rizikó' térképet használja), bár nem az európaiakkal, hanem az arab/török népekkel. Nagyon hangulatos sivatagi csatákat lehet nyomni.
MTW-vel alig játszottam, de igazad lehet. RTW-ben tény, hogy a lovasság nagyon túl van értékelve, akkoriban tudtommal csak amolyan segédcsapatként működtek, tényleg szinte csak a menekülők üldözésére használták (leszámítva mondjuk Nagy Sándort meg egy-két keleti népet).
Városokkal azt is szoktam csinálni néha, hogy kivonulok a településről a katonasággal, ezzel gyakorlatilag lázadást robbantok ki, aztán visszafoglalom és exterminate. A baj csak az, hogy néha ilyenkor olyan egységeket kap ingyen a lázadó banda, hogy a maradék hajam is égnek áll.
A nehézlovasság (katafrakt, a germán nehézlovasok, stb.) is - szerintem - túl hatékony. Néhány darabbal folyamatosan le lehet alázni az ellenfelet hátulról/oldalról.
Mintha a Rome és a Medieval pont ellentétes csatákat kapott volna véletlenül. MTW-ben, ahol elméletileg a gyalogos egységek 95%ának meg sem lenne szabad várnia egy lovasrohamot, szinte csak az ijászt lehet lerohanni szemből.
Rome: ha a lovasijászokat nem is vesszük, akkor is a lovasság a leghatékonyabb fegyver. A gyalogság korában.
MTW: lándzsások középen, baltások/kardások átkarolnak, ijászok támogatnak. A lovasság meg a menekülők üldözésére jó max...
Az magas adó tippet köszi, eszembe sem jutott.
Azon gondolkodtam még, hogy a túl nagyra nőtt (24000+) városokat odaajándékozom valami 1-2 provinciás szerencsétlen népnek ingyen, aztán visszafoglalom és mehet a fele lakosság rabszolgának. Még nem tudom működik-e, a diplomáciai akciókat teljesen véletlenszerűen nem fogad el az AI. (ajánlok neki térképet 1000ért, nem kell. Következő körben megveszi magától 1500ért...)
Ja és az elfoglalt városoknál minél hamarabb le kell rombolni a kulturális épületeket, és sajátot építeni helyettük (sajna nulláról). Így csökkentheted a "culture penalty" mértékét.
Pusztán lovasíjászból álló sereggel kétszeres túlerőig gyakorlatilag veszteség nélkül legyőzhető az ellenfél. Egy idő után persze már unalmas.
Szedj sok adót, az lassítja a város növekedését is. Aztán amikor sárgára fordul a fejecske, akkor lehet lejjebb vinni. Minél tovább tartsd magasan az adót, ezzel lassítod a növekedést. Így van esélyed - nyerve néhány kört a szintugrásig - több hangulatjavító épületet felhúzni.
Egyébként - sajnos - minden elfoglalt városnál alap az extermination, hogy elodázzuk a lázongást. Elég gáz, hogy ezt így csinálták meg, no meg persze totális csőd a diplomácia is, ahogy írtad. Viszont a RTW-nak van egy olyan hangulata, amely ezek (és egyéb hibák) ellenére nyújt olyan játékélményt, hogy mégsem dobod a sutba, legyintve.
Fura módon a rómaiakkal nehezebben boldogultam, mint a makedónokkal, szkítákkal, párthusokkal, germánokkal. Egyszerűen a jó lovasság mindenre ellenszer ebben a játékban (kivéve falanx, de azt is csak szemből nem töri be).
Ami kérdés:
annak ellenére hogy figyelek a városok alacsony lélekszámára, (exterminate :D) és nem szedek sok adót, egy idő után állandó a lázongás.
Mikor már szükség lenne az új főépületre elkezdenek idegeskedni, de utána még egy-két kör mire lehet építeni, négy kör mire felépül az a sz.r, és sokszor kirakják a csapatokat a városból, lázadók lesznek. Nem csak a kultúra büntetéssel keményített városokban van ez így, de legutóbb Capua-t vesztettem el Scipioként.
Azon kívül, hogy építek nekik csatornát, vízvezetéket, templomot, tartok ott embereket és nem szedek sok adót, mit lehet még tenni?
Épp a minap röhögtem roncsra magamat, Rome RS 1.6-ozás közben. Kis építgetés után rámegyek a görögökre, mondom beveszem rodosz szigetét, a wonderből lesz kis bónusz-bevétel. Ostrom megvolt. Ekkor jön egy hajó, partra dob egy sereg görögöt, akik rögtön ostrom alá veszik a várost. Ekkor jön a pergamum városához egy diplomatájuk is, aki békét ajánl, amit én elfogadok. Ostrom le. Kis tétova, ostrom újra fel. Azután ezt majdnem minden körben eljátszotta velem az AI. Szóval ennyit a javított AI-ról...
Őszintén szólva a Total War játékokkal, a Shogunt kivéve az a bajom, hogy a diplomácia elég irreális, mert még mindig a Shogun 'csak egy maradhat' elvén alapszik.
Az ott jól működött, mert végülis sógun csak egy lehet, aki egyesíti a szigetet.
Ez az elgondolás (ami azzal jár, hogy mindenki téged támad) még Rome-ban a legkevésbé zavaró, de a későbbi, kicsit összetettebb korok modellezésére szerintem nem alkalmas.
Az MTW:2 és a későbbi játékok szebb grafikája (és jobb AI-ja) valamennyire vonzó, de én nem szeretem, ha mikorra mondjuk meglátnám a portugálokat, már a spanyolok vagy franciák csücsülnek ott.
Illetve szerintem ahogy nagyobb a lépték egyre hamarabb tűnnek el népek, pl. Magyarország 1 mező, 1 csatával és 1 ostrommal elfoglalható.
Erre amúgy két megoldás lenne:
1. új diplomáciai AI. A paradox sorozatában (Crusader Kings - Europa Universalis - Victoria) vannak valódi szövetségesek, értelmes békeajánlatok, stb. De pl. a Civilisation is jó. Még a CK-ban, aminek vannak hibái, sincs olyan, hogy a fullra tönkretett birodalom utolsó városából kijön a követ, és azt mondja hogy adjam vissza 8 városát vagy lesz nemulass...
2. a másik az lenne, hogy olyan területet, korszakot dolgoznak fel, ami tényleg ilyen mindenki-mindenki ellen és csak egy maradhat, mert ekkor nem zavar a sógun-féle diplomácia. Nyilván nincs sok, de akad. Példa:
- itáliai városállamok térkép, két fő úr (pápa és császár, avagy guelf vagy ghibellin) aki bedumálhat, és akkor usgyi egymásnak Milánó, Velence, Genova, Párma, Firenze, Lucca, stb. Külső erőként (random invázió) meg francia, magyar, normann, német sereg (mint a mongolok)
- német térkép a széttagoltság időszakában, a cél a császári cím lenne. A választók egyértelműek (Trier, Mainz, Köln, Brandenburg, szászok, csehek), de a többi 'apró' is jó lenne (esetleg Ausztria, Lorraine), opcionálisan magyar vagy francia invázióval.
Van több érdekes 'csak egy maradhat' szituáció is, pl. egymással háborúzó ír klánok, ugyanez skóciában, vagy polgárháborúk (angol polgárháború, francia vallásháború)
Én a rome modokat javaslom inkább. Az a bajom a későbbi TW játékokkal, hogy igaz az, hogy az AI javul, viszont a seregek között már olyan minőségi különbségek vannak, amik a csatákat egyoldalúvá teszik.
Például a Rómához lennebb javasolt Res Gestae elég jó módosítás, de az RTR, vagy a Surrectum is sokat módosít az Ai-n.
A Rome-ot ismerem, de pont az volt a tapasztalat, hogy irgalmatlan primitív az AI.
Az a taktika, hogy odaállsz lovasíjásszal az ellenfél elé, majdnem mindig azt eredményezi, hogy halomra lövöd és nem mozdul. Alkalmanként (alkalmanként!) a rómaiak eldobták a pilumokat, de annyi.
Az M:TW-ben meg az van, hogy akármennyire vigyázok ostromnál, úgy veszem észre a gép által generált autocombat több emberemet kíméli meg, mint ha én vezetem a rohamot. (nyílt csatában ez szerencsére máshogy van)
Ha mindegy Neked a történelmi környezet, akkor szerintem játssz a rómával, mert nem csak jobb a grafikája, de az AI hibáin is javítottak. Ráadásul ott a seregek tulajdonságai elég kiegyensúlyozottak, így a tanulás is jobban fog menni.
Kiegyensúlyozott ellenfelek között a várostrom elég egyszerű móka. Szerintem faltörőkkel mindenképp a kaput kell rombolni, katapultokkal pedig a falat lőni. Továbbá, ha tudod, akkor a sereget érdemes megosztani és nem csak egy falat támadni, hanem két-három oldalról. Ha íjászai vannak a falon, akkor érdemesebb először a távolsági fegyverekkel lőni a falat és csak utána rohamozni, ha már ledőlt, ha nincs neki védő a falon, akkor a fal alá vonulni azonnal, hogy minél hamarabb benyomulj a városon belülre... Mikor benyomultál, akkor pedig irány a főtér, és ott kezdődhet a vérengzés. Röviden kb. ennyi.
Ja, és ha van a városban kémed, akár 3-4 is, akkor nagyobb az esélye, hogy ostromkor kinyílik a kapu, és azonnal rohamozhatsz...
Régebben már próbálkoztam a két játékkal, de anno a gép nem volt elég hozzá.
Most már ugye egy régi játék úgy fut, mint az álom.
A várostrommal voltak gondjaim M:TW-ben, ha nem voltam vagy háromszoros túlerőben. Igazából hátrányban még az oktató hadjárat utolsó várostromát sem bírtam megnyerni (szvsz. rosszul vannak felállítva az ostromgépek)
Az Anthologyban már a legutolsó patch-el felszerelt kiadás jelent meg elvileg, a játék van benne, a verziószámuk: Rome: 1.5 Rome BI: 1.6 Rome Alexander: 1.7
A rome-ot valamelyik római frakcióval lehet a legkönnyebben végigvinni, valószínűleg a julii a legegyszerűbb választás. De ha igazán jó játékélményt szeretnél, akkor javaslom valamelyik "mod" beszerzését. Én például most a Res Gestae modot javaslom.
A Bucca által javasolt FBL fórumon viszont én nem szeretem, sajnos elég sok a szószátyár fiatal, aki hasznos tanácsot nem tud adni, viszont belepofázik mindenbe. :) tisztelet a kivételeknek (pl. a med2 moding fórumok)