Mikor FF-re dolgoztam Hasselbladdal Sinárral Nikonnal mivel a témáim sok rétűek voltak a negatívot is ennek megfelelően dolgoztam ki és mértem a fényt. Ha valaki viszonylag jól eltalálja az expót és kiegyenlítő hatású hívóban pl D-76 dolgozza ki és mivel már van amultigrade papír tud tónusos képet csinálni - ez az egyszerű változata. Sokan csinálják, hogy a hívót felhígítják és hosszabb ideig hívják ettől még tónusosabb negatívot kapnak hívótól függően a meg növekedett hívás időtől nem lesz szemcsésebb a negatív.
Mikor FF-re dolgoztam Hasselbladdal Sinárral Nikonnal mivel a témáim sok rétűek voltak a negatívot is ennek megfelelően dolgoztam ki és mértem a fényt. Ha valaki viszonylag jól eltalálja az expót és kiegyenlítő hatású hívóban pl D-76 dolgozza ki és mivel már van amultigrade papír tud tónusos képet csinálni - ez az egyszerű változata. Sokan csinálják, hogy a hívót felhígítják és hosszabb ideig hívják ettől még tónusosabb negatívot kapnak hívótól függően a meg növekedett hívás időtől nem lesz szemcsésebb a negatív.
Eladó Rodenstock Geronar 150mm f6.3 MC nagyon szép állapotú objektív ,,0''-ás zárba való első és hátsó lencséje karcmentes állapotban, sn:10602669, ára 60eFt.
Szia! A kérdésem nem a zónarendszerre vonatkozott, azzal azt hiszem tisztában vagyok. Az érdekelne, ha nem zónarendszer akkor mi az a módszer, amivel olyan pontosan lehet dolgozni. Gondolok itt a tényleges ISO és a filmhívás meredekségének meghatározásosra, a témakontraszt függvényében. Egyébként pont holnap lesz egy előadás a zónarendszerről, 10:00 kezdettel Óbudán.
Bocs félre értettem pont fordítva írtad. A exponálj bőven hívj szűken ez akkor jó ha pl erős napsütésben fényképezel és az árnyékokban is és a csúcs fényekben is akarsz részleteket. Ilyenkor a negatív kb 0,50 gammájú lesz és nagyíthatsz kemény papírra, nagyon tónus gazdag képet fogsz kapni.
Nagyon sok szituációt zona rendszer nélkül nem tudsz megoldani, nem olyan bonyolult de nagyon hasznos pl ha két nagyon eltérő fényviszonyt kel lefényképezni. De van egy egyszerűbb megoldás is "exponálj bőven hívj szűken.
Egyébként ha egy városban lennénk (Vagy nem annyira borzasztó messze), neked is felajánlanám (Valójában szívesen látlak, lejátszhatjuk, ha erre járnál.) ezt:
Annyival jobb a zónarendszer, hogy egy olyanfajta tök amatőr csávó mint pl. én is tud kevés selejttel, akár kiállítási minőségű nagyításokat készíteni, egyszerűen, viszonylag rövid idő alatt… Ha figyelembe vesszük a mostanság kapható papírok illetve filmek árát, ez mindenképpen óriási előny. Egyébként ha valaki tudna mutatni a zónarendszer helyett, ténylegesen működő alternatívát, mindenképpen megnézném, kipróbálnám.
Nagyítás egy rég megszűnt papírra. Luminos finom textúrájú papír. kb 18x25 cm. A negatív a 80-as években lejárt 120-as Kodak Plus X volt. Fénymérés volt.
Ja egyébként 3. -án lesz egy előadás a zónarendszerről, ha valakit érdekelne. De ezen esetre is igaz, ha valaki, csak az elméleti előadásra jön semmivel nem lesz előbbre, max. kicsit jobban fogja látni mi is ez, mint ha csak olvasna róla.
Szia! Ha megengeded kiegészíteném a személyes tapasztalataimmal, ami az, hogy olvasgatni kevés semmivel nem leszel előrébb, még ha megtanulod szó szerint az összes könyvet, el kell kezdeni alkalmazni. És a fizikai gyakorlat szintjén jön a válasz, mennyire jól használható.
Nem kell bibliaként olvasni a zónarendszert. Viszont a fénymérés alapjaira épít, amit illik tudni. A rendszer több elemből áll, részeit tudatosan, vagy tudattalanul jól vagy rosszul, de használod.
Azt gondolom, jól látod, igazi pluszt annak ad aki analóg módon készít (készítene) papírképeket. Éppen ezért pontosan fogalmazzunk, hátha akit éppen lebeszéltek analóg módon nagyítana…
Nem próbáltam a zónarendszert. Nem is áll szándékomban. Nem nagyítok. Nem is áll szándékomban.
Nem azért mert szellemileg nem tudom felfogni a klf. folyamatokat és nem is azért mert nincs meg a gyakorlati lehetőség reájuk.
Szívesen olvasok a klf. techikákról és az alkalmazóik tollából. De elértem már a személyiségfejlődés azon fokára hogy el tudjam dönteni, szükségem van e a gyakorlatban kipróbálni egy adott módszert, ad e több pluszt a számomra mint amennyi mínuszt.
A Niépce és Adams közötti cirka 100 évben is csak-csak elvergődött valahogy a fotográfia. És utána is...
"I believe the electronic image will be the next major advance. Such systems will have their own inherent and inescapable structural characteristics, and the artist and functional practitioner will again strive to comprehend and control them."
Nekem kb 10 éve volt ilyen (már nem tudom hogy álltak a számok) Rollei 400 valami pan filmmel és kb 5-6 éve Tmax 400-al, egyik se volt lejárt, a Tmax400-al akkoriban tudom hogy másnak is volt ilyen. Arra tippeltem hogy túl nagy lehetett a páratartalom és valami kioldódott a vacak papírból. Azóta ilyet semmin nem láttam, Tmax 400-at használtam azóta, de kb pont ez után változtattak a papírján.
Szia! Tételezzük fel, volna értelme a kisfilmet egyenként exponálni és nem azt élvezni benne, hogy könnyem gyorsan tudsz mozogni vele, és akár több felvételt is csinálni egymás után. És nem volna lehetőségem gépvázat váltani szükség szerint. Sőt középformátumban a négy magazin által adott változtatás lehetősége akár képenkén. Akkor is egy kisfilmes kockával szopatni magad nagyítás közben… Ilyet csak az gondol akinek nem sok köze van az analóg nagyításhoz ,-)
Naugye, hogy ugye? Pedig akkor Ansel Adams fel sem találta a zónázást. Már látom, ahogy a Nándit elkezdi enni a sárga irigység, aztán meg túrja a netet... :-)
Nincs új a nap alatt. Valamikor a II. Vh. előtt gyártottak olyan gépet, ami egy-egy Leica kockát használt síkfilmként. Meg tán olyan Leica is volt, amiből menet közben elvágva ki tudtad venni a már exponált kockákat, bár lehet hogy nem Leica volt. Meg mintha a Magnifax is gyártott volna így működő repro berendezést, de lehet hogy keverem, és nem ők voltak az elkövetők. Szóval szédítő a perpektíva. :-)
Hát, ha jól nézem, akkor többnyire olyan 10 éve lejárt filmekkel szöszmötölnek itten a sporttársak. :-) A csúcsrajáratás ebben a kontextusban kicsit illúziónak tűnik. :-)
Amúgy a Madách téren volt egy labor, (de nem a körútról nyíló /MTI?/ labor) ahol világítottak le fájlból Ilford fekete-fehér papírra. De annak már valami 15 éve is megvan. Nem kerestem, így nem tudom van-e még ilyen szolgáltatás Bp-n, vagy egyáltalán az országban. Úgy vélem, hogy ha van (lenne) ilyesmire reális igény, akkor valaki csak foglalkozna vele. Ma már tökmindegy hogy hol, akár egy alföldi tanyán is, ahol van villany, internet, meg jár arra valamilyen futárszolgálat, vagy posta.
Viszont összenéztem az így lenagyított képeket rendes, tisztességes, szürkeárnyalatos tintákkal nyomtatott papírképpel. Hát, azt el kell ismerni, hogy a fotópapír igen szép önmagában, de a print ezért valahogyan jobban nézett ki. Persze ez erősen szubjektív, mert nem ugyanazt a képet néztem különböző hordozón, de azért szerintem meg tudom ítélni a szürketónusok gazdagságát, meg a feketék mélységét. Szóval az igényes print már jó tizenöt évvel ezelőtt is lehagyta a hagyományos papírt, csak akkor az még eléggé hétköznapi módon elérhető volt. Mára már arany áráért mérik, cserébe nem is könnyű beszerezni, a print meg sokkal üzembiztosabb, kézbentarthatóbb, és valószínűleg nem visszafelé fejlesztették.
„viszont nekem a papir alapu nagyitas meg nincsen az eletemben”
-Hát akkor… Nosza rajta ;-)
Ha több ember eljön az is jászhat, csak hozzanak RB magazint, viszont a laborálást minden esetben díjmentesen nem tudom felajánlani. Persze fényképezhetnek is a saját gépükkel szabadon.
Részemről nincs akadálya annak, hogy eljönnek többen figyelnek meg beszélgetünk. Tartok időnként bemutatókat is a témakörben, elmondom az elméleti részét, aztán bemutatom a fényméréstől a papírképig.
Szia! Nálam ez már kisfilm esetén is tizenéve működik, most két db F100 váz van a táskámba, az egyikben Tmax100 ez a normál hívás, a másikban D100 ez az N+2. A vakupapucsba be van tolva egy karton egyiken „N” a másikon „N+2” jelölés. Van olyan időnként, hogy a járgányban van egy másik gépváz is egy F4 szükség esetére, ha netán N-2 re lenne szükség, abba APX100 kerül és PMK hívás. Középformátumnál nagyon hasonló a helyzet az N-2 az FP4 és szintén PMK hívás. Mostanság nagyon megdrágultak a Kodak filmek ezért N és N+2 is D100 lesz. Szóval így jó pár év távlatából nyugodtan kijelenthetem, jól használható ez a módszer mostanában is. Ja és mindig a kézi spotmérővel mérem ki a témát ha lehetséges mármint ha van rá idő.