Öööö. Ezt a hosszúcím/rövidcím dolgot nem értem, kérek egy mondatos segítséget:
Lehet ezeket keverni egy pályán (kihagyva a deadzone 100-127 tartományt?)
Azaz lehet olyan, hogy az egyik mozdony rendes rövidcímes (azaz CV29-ben 0 a bitje a hosszúcím értéknek) (pl 28), a másik mozdony meg hosszú (pl: 1024)? Ha nem lokmaus2-m van, hanem MM, NanoX, vagy Piko, vagy z21, vagy bármi más.
A központ meg fogja tudni szólítani így a rendes rövidcímes mozdonyt? (gondolom a hosszú címessel eleve nincsen gond, mert az csak úgy működhet)
Számomra nem derül ki, hogy ez egységesen minden kimenetre azonos megjelenésű villogást jelent, vagy véletlenszerű az összes kimeneten. Annyira meg nincs kedvem vele foglalkozni, mert több helyen íjra, hogy eléggé preBetaRelease a program, valamint ilyen PIC-em sincs itthon...
((Továbbá szeretném jelezni MINDENKINEK: ez számomra HOBBY. Továbbra sem vagyok elektronikai szakember. A kapcsolásokat/programokat is mindenki számára elérhető helyekről szedem össze - ezeket közzé is teszem/tettem. Ezekből a megoldásokból, én nem megélni akarok, nem eladni, hanem saját célra örülni neki, a többieknek bemutatni merre jutottam. Ha valakit érdekel valami munkám, kérem keressen meg, el fogom küldeni a kapcs. rajzot/Gerbert. Azzal azt csinál amit szeretne, még jól ki is nevethet, hogy micsoda megoldások vannak benne, számomra nincs belőle sértődés, mert ez DIY.))
Őszintén szólva, fogalmam sincs, és nem is nagyon érdekel, hogy ki iklyen firmware-t tölt fel, és abban mi a gyártó azonosító. A becsületes az lenne, ha már nem saját, hogy 13-s. Nekem van sajátom, pontosabban egy kis csapat érdeme (a fiam meg jvnd kolléga), amivel a PIC alapú dekódereim, és világításaim mennek.
Az új már ATMEGA, az már teljesen házon belüli fejlesztés.
biztosan megvetted HTechtől, és most pávázol vele!
:)) Való igaz is lehet, hiszen az Általad említett gyártótól mindenhol (fb/itt/honlapja) csak beépített panelt látunk. Amúgy beszéltem vele is, hiszen jelezte, hogy az általa használt 8 kimenetes kocsivilágítás fenn van a neten. Az ő javított verzióját nyilván nem adta át, de az eredeti - amit közben én is megtaláltam - programról nem derült ki, és ő sem tudta, hogy a neon effektjei több kimeneten véletlenszerűen villódznak, vagy együtt. Ezért maradtam a meglévő PACO kapcsolásnál, és programnál ez tuti működik, már egy évtizede használom.... :) Azaz a programot nem én írtam, csak felhasználó vagyok.
Erre a célra mindenképpen kell valami program a számítógépre. Sajnos az a tapasztalatom, hogy igazán univerzális megoldás erre nincs. Legalábbis én még nem találkoztam ilyennel.
Igazából Neked most arra kellene megoldás, hogy ki tudd olvasni a dekóderekből a CV-ket. Erre pont jó lesz, ha megmarad a megszokott kézivezérlőd, amihez csak központpt kell cserélned ahhoz, hogy a CV-k programozása esetén ne egy "felajánlott értéket" írjon ki a kijelző, hanem a dekóderben meglévő kiindulási értéket.
Igazából arra, hogy egy nagyjából egységesen viselkedő mozdony flottád legyen, ahhoz az elméleti szinten sem elég, egy számítógép monitorján megszerkeszti egy táblázatban a CV-k értékeit. Ez nagyon-nagyon sok mindentől függ.
Függ a dekódertől, és elsősorban a modell áttételétől, mechanikájától.
Tegyük fel, hogy van egy német dízelmozdonyod, egy BR218-as. Ennek a végsebessége a valóságban 140km/h. Ha ROCO modelled van, akkor az áttétele majdnem stimmel, élethű, a PIKO már egy csöppet gyorsabb. A pályádon azonban a jóízlés, meg az esztétika, meg az élethűsgé miatt a megengedett elgnagyobb tempó az 80km/h. (Most az egyszerűség kedvéért a valós, és ne a modellsebességgel számoljunk!) Ehhez a dekóderben a CV5 értékét át kell írni, mert gyárilag megy, ahogy a csövön kifér. Tegyük fel, hogy ehhez a 80km/h-hoz a CV5-t le kell venni, mondjuk 255-ről 100-as értékre, vagyis a CV5=100 lesz.
De ugyanezen a pályán futtatsz egy Taurus mozdonyt is, mondjuk egy PIKO-t. Ennek a mozdonynak a végsbessége 230km/h, és a PIKO tartja is magát ehhez (sőt!). Azonban, ha enél a modellnél is a dekóderbe a CV5=100 értéket programozod be, akkor gyorsabban fog menni a terepasztalodon, mint a szintén erre az értékre programozott BR218-as. Vagyis "gyorshajtani" fog, a CV5 értékét 100-nál alacsonyabb értékre kell programoznod.
Vagyis minden modellben gyakorlatilag egyedi CV beállításokkal fogsz üzemelni, ha végsebességet egységesíteni szeretnéd. A gyorsításró/fékezésről (CV3, és CV4) már nem is beszéljünk!
Erre a célra jobb, ha egy kézzel vezetett táblázatot használsz. Ha a ROCO MultiMaus "közepét" meg lecseréled az emlegetett nanoX-s88 központra, akkor látni is fogod, hogy milyen értékről mekkorára írod át az aktuális CV-t. Ráadásul egy külön programozósín kimeneted is lesz, nem kell minden más modell a programozás idejére lekapkodni a pályáról.
Bővebben, ha kell segítség, vagy tanács, akkor írj e-mailt, publikus a címem.
Köszönöm a választ, a tanácsot, de nem lévén ismeretem a területen, ezért csak a további kérdéseimet fogalmazom meg.
Ez a "PC-interface" mit tud, mire jó, mit látok a PC monitoron, szüksége-e hozzá valamilyen kiegészítő software ?
Látom-e sorban a dekóder "CV" értékeit, lehet-e a számítógépen módosítani a CV-ket, lehet-e visszaküldeni, visszaírnia a dekóderbe?
Alkalmas-e ez így a különböző mozdonyok, dekóderek alkotta kavalkádból többé-kevésbé azonos menetdinamikájú gépcsoportok kialakítására ?
Kinyomtatható-e a végső beállítás ?
Szóval halvány fogalmam sincs ezekről, mert az én elképzelésemben a vezérlőközpont és a PC kapcsolatra csak akkor lehet szükség, ha valaki , valamilyen forgalomirányító programot használ a pályája működtetéséhez, ami pedig nekem nem célom.
Nem hiszem el, hogy ilyet tudsz... biztosan megvetted HTechtől, és most pávázol vele!
Na jó, ez gonosz volt :)
Ha Te programoztad a vezérlőt, és még van szabad bemenete, esetleg Hall-elemmel is megoldhatod a végzár-kapcsolgatást: ha odateszel egy mágnest a kocsi tetejére, a dekóder elkezdi figyelni, hogy a saját címén pl. be-ki kapcsolnak egy funkciót 3-szor, és ha igen, megtanulja, hogy neki az a végzár :)
Viszont abban kérem a Segítségetek, hogy egyéb más vagonokba érdemes DCC kocsivilágítást tenni, azért hogy le/fel kapcsolható legyen a kocsivilágítás?
Hát nem tudom, ez elég egyéni ízlés kérdése. Nekem csak néhány világítós kocsim van, azok sem DCC-sek. Nem szeretem, ha hegesztenek a kocsikban, így meglehetősen haloványra állítottam be a világítást (na ja, nem a VI. korszakban élek), szóval engem nem zavar, hogy non-stop világítanak. Nappal nem is látszik, hogy megy bennük a világítás. Persze ez attól is függ, hogy hány kocsid fog világítani az asztalon, menyire dobják meg a fogyasztást.
Vagy tudod mit, nem is! Ezek nagyon szép munkák, szerintem csinálj minél több ilyet, jó helyük van a világban :) És ha majd a Sachsen/Tillig Y/B-70-esekhez is csinálsz, még vevő is leszek néhányra ;)
Hogy ne csak szövegeljek, hoztam egy kis munkát is:
Így néz ki a Brawa Rekowagen-ben panel a helyén, és a végzárfények. Találtam ilyen lapos piros led-et is, legközelebb már azt fogom használni végzárnak.
Amelyik kocsiban lesz DCC eszközdekóder ott kialakítom a végzárat is. Abban maradtam magammal, hogy néhány kocsiban beállítom F (2/3/4/5/x) valamire a végzárfényt, a többiben nem programozom fel. 2/4 CV beírással pillanat alatt éleszthető valamelyik funkcióra a végzár. A vagonok dobozába beteszek egy papírt melyben be tudom írni, hogy mi lesz adott kocsin a végzárkapcsoló funkció + és a dobozán is jelölöm.
Viszont abban kérem a Segítségetek, hogy egyéb más vagonokba érdemes DCC kocsivilágítást tenni, azért hogy le/fel kapcsolható legyen a kocsivilágítás?
Engem már valamelyest az is meglepett, hogy ilyen egyszerűsített hangdekóder létezik, mert egy "fullos" változathoz képest hardverszinten gondolom nem sokkal egyszerűbb (ugyanúgy kell bele a hanglejátszáshoz minden áramkör, legfeljebb flash memóriából kell kevesebb meg a mikrovezérlő nem kell annyira izmos legyen), pedig amúgy nekem is eszembe jutott már, hogy azért jó lenne minden mozdonyba legalább egy kürthang. Külön modulként tippre azért nincs, mert úgy több helyet foglalna és macerásabb is lenne bedrótozni.
A jelenlegi "DCC" káoszom kezd "káosz a négyzeten"-re nőni.
A meglévő mozdonyok címei természetesen alakultak ki, természetesen alakultak a CV beállítások, függetlenül akár a mozdony, akár a dekóder gyártójától.
A mozdonycímeket kis füzetke őrzi, a "CV" beosztásokról nincs nyilvántartás.
Ezt a pálya alakulásával nem tartható tovább, korábban már tettem volna lépéseket, de a multimaus-os kezelés elvette a lelkesedésemet.
Négy számjegyű mozdonycímek alkalmazásával és strukturált címezési rendszert használva mozdonycsoportokat szeretnék kialakítani, amely csoportokon belül alcsoportok lennének.
Dieselüzemű gépek csoportján belüli alcsoportok pld.: "tolatómozdonyok", "ipartelepi gépek" , "mellékvonali gépek", "fővonali gépek".
Hasonlóan alakulnának villamos-, illetve gőzüzemű gépek alcsoportjai is.
Az egyes alcsoportokokon belül az egyes gépek dekóderjei "CV"-inek "masszírozásával" szeretném a mozdonyokat azonos menettulajdonságura hozni mind végsebesség, mind a gyorsulás-lassulás, mind a funkciógombok kiosztása, stb. tekintetében . Ez a játékot is kellemesebbé tenné, és megkönnyítené az egyelőre számomra még reménytelennek tűnő előfogatolások ("consisting" ) kialakítását is.
A játékra megfelelő DCC-központomtól megválva keresnék egy kezelőbarát központot, amely segítségével a "CV" beállítások a dekóder gyártójától függetlenül kezelhetőek , "fle-ba" kimenthetőek, kinyomtathatóak stb. lennének.
Hogy kell-e ehhez külön "software" azt nem tudom.
Az persze szimpatikus lenne, ha fogadná a multimaus-t.
Tillig VT135-ben volt régebben az a hiperszuper bonyolult SUSI - Uhlenbrock Nem 651-es dekódere, ami SUSI interfészen keresztül hajtott egy hangmodult... Ezek szerint nem lett egy sikertörténet....
Vannak emberek, akik szeretnek ürügyeket keresni arra, hogy belekössenek a többiekbe. Egy ilyen ürügy volt az, hogy az én rövid címeim "nem felelnek meg a szabványnak" (az, hogy ennek ellenére gond nélkül működnek, nem zavarta őket).
Ez kb. olyan kérdés, mintha Te a cégednél odamennél az IT-shoz, hogy az előírások ellenére márpedig Te fix IP-vel akarsz felrakni egy eszközt a hálózatra, és engedje meg, mert az az IP amúgy sincs használatban. Erre ő meg azt mondja, hogy "Nem".
A FREMO (és minden olyan rendszer, ahol a közösbe bedobálunk mindenféle mozdonyokat és FRED-eket, felül rá ezt nemzetközi szinten) más tál tészta. Ott simán előfordulhat, hogy egyszer-egyszer valakinek megindul a (nem filléres tételt képező) mozdonya, és eltolja a bakot (láttam már így lekopott tapadógyűrűt), vagy beesik a fordítókorong gödrébe.
Ez (és rengeteg más is) pedig a szervezők felelőssége; a FREMO, mint szervezet pedig ehhez ad egy egységes keretet. Lehet ezen háborogni, vagy értetlenkedni, de ha a szervezők azt mondják, hogy a címet tőlük kell kérni, akkor megtisztelem az amúgy nem kevés befektetett munkájukat annyival, hogy tudomásul veszem.
Ettől függetlenül persze mindig a mindenkori szervezők dolga annak eldöntése, hogy hogyan veszik elejét az említett fordítókorongos eseteknek. Én pl. már simán használtam a Bz-imet FREMO-találkozón is rövid címmel, csak annyi volt a feltétel, hogy egyeztetve legyen a felelős személlyel (más ne használja azt a címet). Azért volt rá szükség, mert így menetrend szerinti szét-és összeakadást tudtunk vinni a játékba; ellenkező esetben természetesen én is magától értetődően alkalmazkodom a szervezők óhajához; illetve ha már adott, nyilván a Magyarországnak fenntartott tartományból választok címet.
Régebben én is rövid címeket használtam. Már csak azért is, mert a magam által készített vezérlő programozása így egyszerűbb volt. Érdekes módon a FREMO-ban, ahol mindenki hosszú címet használ, nem okozott gondot a rövid cím. A komolyabb, gyári DCC központok simán keverték a hosszú címeket a rövidekkel.
De aztán áttértem a hosszú címekre. Ennek "politikai" oka volt. Vannak emberek, akik szeretnek ürügyeket keresni arra, hogy belekössenek a többiekbe. Egy ilyen ürügy volt az, hogy az én rövid címeim "nem felelnek meg a szabványnak" (az, hogy ennek ellenére gond nélkül működnek, nem zavarta őket). A vezérlőmet is átprogramoztam hosszú címekre - de a kezelése miatt csak egy, adott, 100-as tartományra.
Nem hiszem, hogy ilyesmit ennyire integrált formában bárki gyártana, mert elég rétegigény van rá.
Ha valakinek mozdonyba szerelhető, icipicire összenyomott hangmodul kell, vesz egy szipi-szupi, nagyonokos hangdekódert jó drágán.
Ha valaki egy nyomógombbal szeretne pl. kutyaugatást lejátszani, hogy a betörő megijedjen, vagy a kislánya kedvenc maciját szeretné retrospektíve brummogósítani, esetleg – hogy ON is legyek – szeretné, ha csilingelne az útátjáró, ha jön a vonat, arra is (túlzás nélkül) 1000 megoldás van, jó olcsón. Viszont ezeknél az alkalmazásoknál nem szempont a méret.
A kettőnek a metszete... felül rá akkora méretben, hogy egy dekóder mellé férjen be, és nem is helyette...
Én csak egy kiegészítő kis hangmodulra gondoltam, amit a már meglévő mozdonydekóder egyik funkciókimenetre lehet kötni és azt aktiválva ad ki kürt vagy síp hangot.
Így nem kéne lecserélnem kb 10 dekódert, csak egy plusz kis áramkört egy hangszóróval bekötni.
Te műszaki oldalról közelítetted meg, ők pedig belevették az emberi oldalt is, amolyan hülyebiztos megoldást találtak. Véletlen sem lehet olyan címre címezni a dekódert amit "bruteforce" módon nem tud megtalálni a halandó egybites user a lokmausával.
Én személy szerint a szőnyegvasutamon jónéhány évet elprüntyögtem olyan erősítővel (Roco 10764) és parancsközponttal/kézivezérlővel (Roco MM), mint Te. De leírom az én sztorimat. Nem egyszerre bővítettem, hanem összevissza toldoztam-foldoztam, de elégedett vagyok vele.
A Roco 10764-gyel komoly korlát volt, hogy a CV-ket nem tudtam olvasni, így excel-táblában kellett vezetnem, hogy melyik mozdonyomon hová állítottam azt az 5-10-20 CV-t, amihez hozzányúltam. Együtt tudtam élni a dologgal, mert a CV-ket kb. 1-szer kell komolyabban átnyálazni és állítgatni; aztán egyszer-kétszer finomhangolni.
A MM, mint kézivezérlő, nekem teljesen megfelel. Vannak nyűgjei (pl. a mozdonyok közötti váltogatás, meg az 5 karakterben korlátozott mozdonynevek), de ezzel együtt tudok élni, és nekem még mindig jobban kézre áll, mint egy telefont/tabletet simogatni; gyorsbillentyűkkel a CV-ket is relatíve egyszerűen lehet állítani :)
Aztán idővel megleptem a szőnyegvasutamat egy z21-gyel, beszereztem egy PC-illesztőt, meg két-három őskövület LokMaust.
Így már
- tudom olvasni a CV-ket, tehát nem kell feljegyzésekből elővadásznom, hogy mire is állítottam a sebességszabályzás P-tagját, ha véletlenül picit hangolni akarok rajta (ettől függetlenül még mindig dokumentálok mindent :)
- egy levedlett PC-ről tudom állítgatni az állomáson a jelzőket-váltókat (vannak vágányutak, jelzésképek, oldalvédelem, kódos vágányútállítás; szóval elég kényelmes a dolog);
- ha bevállalom a kompromisszumot, hogy egyszerre csak egyik mozdonnyal akarok csörögni-dudálni-villogni, a másikkal-harmadikkal csak tilitolizok, akkor a MultiMaus mellett a két LokMaus a maga 5 funkciójával pontosan megfelel a célnak.
A z21-et meg kellett venni (kezdőkészletből bontva, így elég jutányos áron volt, mostanában 35-40e szokott lenni). A PC-illesztő, három LokMaus összesen lehetett vagy 15-20e (az egyiket kb. három hete egy ezresért vettem). A "bizbert" futtató kis laptop szintén ingyen volt. A szoftver... nos abból lehet drágát, olcsót, ingyenest, hivatalost, beszerzéshibásat begyűjteni ízlés szerint.
Nem kizárt, hogy a CV-k macerálásához is találnék szoftvert, de annyira nem mozgatott meg a dolog... Behangolom a sebességszabályzást, beállítom a funkciókat, és kész; ehhez a MultiMaus pont elég.
Következő lépés egy "Freischaltkode" lenne (illetve már meg is van), így már Etherneten keresztül is lehet macerálni a z21-et (a már meglévő PC-illesztő mellett); ezt igazából azért vettem, mert saját mikrovezérlős eszközöket faragokk, akik beszélgetnek a z21-gyel.
A MultiMausban is az advanced consisting az ajánlott megoldás
Hát úgy ajánlott, hogy "jobb híján..." :). Kb. 12 éve váltottam kényszerből MultiMausra, akkor visszalépés volt, hogy CV-be kell írogatni címeket egy be- és kikapcsoláshoz. A korábbi központom, egy Dynamis (ami ugye szintén egy végletekig butított változata volt az akkori Navigatornak) 15 évvel ezelőtt tudott mozdonyokat előfogatba rakni anélkül, hogy a Felhasználónak kellett volna bajlódnia a címekkel és CV-kkel.
Mondjuk az is vicces funkciója volt, hogy mozdonyonként lehetett a funkciókat "monostabilra" konfigurálni (azaz ha elengedtem a megfelelő gombot, ki is kapcsolta a funkciót) :)
Váratlan ajánlatot kaptam a következő központra, mondván, hogy a tabletem segítségével sokkal könnyebben birkózhatok a CV-k állítgatásával, meg minden egyébbel, mint a meglévő eszközeimmel (Roco 680801, Multimaus):
TAMS- MasterControl 2 (mc²), V2-9, Silver Edition
A kérdésemből látható, hogy nem vagyok túlképzett a DCC rendszerek tekintetében.
Minden oktatást és kioktatást szívesen fogadok, mert régiek az eszközeim.