+ még egy kettő:
a "multik" sehol sincsenek otthon, hazátlanságuk eredménye, hogy semmiért nem éreznek felelősséget, ergo semmire sem vigyáznak, (kivéve persze a látszatra, aamely mint tudjuk, fontosabb mint a valóság)
nem a globalizáció, hanem a megvalósult formája pedig a gyakorlatban annyi, hogy a nagy szabadságban az erősebb mindent megtehet a gyengébbel szemben, azért, hogy még erősebb legyen. Az eredmény: egyre kevesebb, egyre erősebb térsaság lesz, mondjuk három. Azok kedvéért, akik olvasták az 1984-et, nevezzük őket Óceániának, Keletázsiának és Eurázsiának. Ismerős?
Ha ezeket szépen összeadod, hozzáképzeled az ehhez szükséges lelki háttetet (telhetetlenség, szerzési vágy, hataloméhség, gátlástalanság, manipuláció, hazugság) s nem félsz használni a szavakat, nyugodtan nevezhetjük ezt sátáni dolognak.
A kérdés csak az, mit lehet ellene tenni?
A válaszon dolgozom, már megkezdtem közölni a "És a Közösség, a Föld az smafu? He?" cimű topicomban. (Reklám.)
Nagyon egyszeru:
a globalizált társadalomban nincs egyéni, nemzeti, egyedi, hagyományos, nem divatos stb.
a globalizált világban az általános értékrendet a vezeté multik diktálják a reklámokon és más tömegmanipuláló eszközökön keresztül
a globalizált világban nem az emberek és rajtuk keresztül a kormányok döntenek a saját dolgaikban hanem ipari, gazdasági nagyhatalmak, konszernek
a globalizációban mindig a legolcsobb helyen termelnek, a nyereséget hazaviszik, a termelteto országban nem marad semmi
a globalizációban 10 ország dolgozik azért hogy 1 ország lakóinak életszinvonala ne essen a korábban mesterségesen feltolt alá
a globalizációban mindenkor a gazdasági érdek számit és soha nem a nemzeti, kisebb csoporti vagy egyéni érdekek.
"A kulturális identitásnak két fekete báránya van: az individualizmus és a kozmopolitizmus."
(Alain Finkielkraut: A gondolkodás veresége)
Jelentős események, amelyek a mínuszos hír státusát sem érik el: 2001. május 12-én Londonban, a Szeretjük a Logókat Kooperatíva nevű csoport globalizációpárti tüntetést tartott a belvárosban. A maroknyi neoliberális délelőtt 11 órakor a Nike sportboltban kezdte, ahol tornacipőket vett ("hogy ezzel is segítsük a szegény országok dolgozóit"), délben átballagtak a McDonald'sba egy Big Macre és egy kólára, egy órakor betértek a Starbucks gyorskávézóba, végül az utcán globalizációpárti, szegénységellenes röpcédulákat osztogattak, közölve a járókelőkkel, hogy "szeretjük a logókat, mert elősegítik a választást az egyes árucikkek között".
Előtte, áprilisban a globalizáció és a szabadkereskedelem öt híve ellen-ellentüntetést tartott a kanadai Quebecben, az Amerikai Szabadkereskedelmi Övezet (FTAA) csúcstalálkozóját kísérő baloldali tömegtüntetés kellős közepén. A fiatalok a megdöbbent közönség szeme láttára "Szeretjük a kapitalizmust!" és "Kereskedj, ne háborúzz!" feliratú transzparenseket tartottak a magasba, de kisebb verbális inzultusokkal az ügy el volt intézve a másság iránt legendásan toleráns baloldal részéről; a rendőri könnygáz elől már együtt menekültek az antiglobalistákkal. Még egyszer: öten voltak.
Előreláthatóan nem lesznek városonként sokkal többen december 2-án sem, így nyilván az esti híradókból is kimarad, amikor a Sétáljunk a Kapitalizmusért mozgalom felhívására (www.walkforcapitalism.org) Amerika, Ausztrália és Európa néhány nagyvárosában anti-antiglobalista felvonulást tartanak D2 néven. A szabad piac, a magántulajdon, a gazdasági és kereskedelmi szabadság hívei azt próbálják majd tudatni a világgal, hogy ha van remény a szegénység, a környezetszennyezés, a harmadik világbeli megalázó munkakörülmények leküzdésére (márpedig van), akkor erre az a néhány éve tartó folyamat nyújthat esélyt, amit jobb híján globalizációnak hívunk. Nem lesznek népszerűek a D2 aktivistái sem: ha majd összeszámoljuk őket, lesznek vagy nagyon kevesen.
Nem szánalmasak ezek a globalisták? Kiállnak öten-tízen a szabadság nevében? És nem nevetségesek a G8 államfői, amint a hősies (és immár halott mártír által felmagasztosult) antiglobalisták ostroma alatt bezárkóznak, hogy legközelebb a kanadai Sziklás-hegység magányába száműzzék magukat és az érveiket? Nem nevetséges a Világbank, amint kétségbeesetten keresi a civilek, a zöldek kegyeit? Berlusconi, amint a genovai csata hatására eltanácsolja Rómából a NATO védelmi minisztereinek szeptemberi értekezletét és a FAO, az ENSZ élelmezési szervezetének fórumát? De bizony, hogy nevetséges.
Berlusconi és világnézete máris vesztett, örülhetnek az olyan szerzők, mint Kőrösi Zsuzsa (Demokrácia, globalizáció, Genova. ÉS, júl. 27.), aki szerint "egyre csorbul az erkölcsi fölény, csorbul a legitimitás, egyre szánalomraméltóbb az imázs, defenzívebb a stratégia". Bizony, hogy defenzív az a stratégia, ha egyszer Seattle, Washington, Prága után Genova is offenzív volt - a mögöttes intellektuális hátország pedig már gőzerővel szervezi a Kollektivizmus nevű, a XX. században hosszú ideig sikeres ideológia 4.0-ás verziójának útjára bocsátását, most megint balról, a gonosz multik ellen, a gyermekmunka ellen, a "neokolonializmus" ellen, a "szociális jogok" mellett, a "környezet", a "kis népek", a "helyi kultúrák" védelmében.