Bajor Tibor, az MSzP képviselője a parlamentben interpellált a 4-es út ügyében.
A közlekedési miniszter, Fónagy János válaszolt. Bajor nem, az országgyűlés viszont elfogadta a választ. Még Mádi László fideszes honatya is tapsolt hozzá. De már akkor tudnivaló volt: átverte az apparátus miniszterét. Ő meg az országot.
-Miért hívott össze sajtótájékoztatót hétfőn az MSzP megyei elnöksége tiszabezdédi útkereszteződéshez? - kérdezte az Index-Kelet Bajor Tibort.
- Csak azért, mert a miniszter úr válaszában egy olyan megjegyzést eresztett szélnek, hogy azért nem látok útépítőket az úton, mert ritkán járok haza. Nos, ez felbosszantott. Meg az is, hogy a miniszter urat félrevezette a minisztérium apparátusa akkor, amikor a választ számára megírta. Nem volt szívderítő látni azt, hogy Fónagy János, aki különben tisztességes ember, belepirul abba, amit olvas. Ez viszont azért volt, mert a közelmúltban autóval járt Záhony körzetében, és maga is tudta, amit mond, nem igaz.
De lássuk részletesebben az előzményeket. Interpelláció a T. Házban. Bajor Tibor:
-1987 végéig elkészült az Ajak-Nyírtass közötti szakasz felújítása. Az 1988. évi költségvetésben szerepelt a felújítás folytatása, mégpedig Záhony határátkelő, Tiszabezdéd útszakasz és a hozzá kapcsolódó elkerülő utak, Zsurk, Záhony, Győröcske, Tiszabezdéd alacsonyabb rendű utak felújítása és korszerűsítése. Ez a terv az, amit aztán részben befogadtak a Phare-programba, és ez most már talán megvalósul. Ugyanakkor a Nyírtass és Nyíregyháza közötti útszakasz megvalósítása - a költségvetésben a négy település elkerülő útjainak a megépítésére is fedezet volt - nem történt meg. Az évek jöttek, mentek, építőmunkások a környéken nem voltak. Az ígéret azonban minden évben elhangzott, hogy most aztán tényleg megcsináljuk, belekezdünk az építkezésbe, de semmi nem történt, csak balesetek, súlyosabb és kevésbé súlyos balesetek. Tisztelt Miniszter Úr! Ön előtt nem kell bizonygatnom, hogy ez nem egy választókerület érdeke. Ön néhány hete volt Záhonyban gépkocsival, tehát ismeri az út állapotát. Ez az út a Magyar Köztársaság nemzetközi közúti forgalmát lebonyolító főútvonal Ukrajna és Oroszország felé. Még ha Önök szerint ez az út nem is annyira fontos, legalább is politikailag - hiszen a megkötött belorusz-orosz-magyar vízumkényszer miatt a fuvarozók teljesen kiszorulnak erről a piacról - de tranzitútvonalként ezt még sokan használják...
IK.: - Mi volt az, ami miatt a válasz elfogadhatatlan volt? Ha itt járt a miniszter, akkor tudta, miről van szó.
- Éppen ez az. Kérem, itt a hiteles jegyzőkönyv arról, mit mondott Fónagy János úr.
A miniszter bevezetőben a Cegléd és Szolnok között és a hajdúszoboszlói szakaszról szólt. Majd így folytatta:
- A Nyíregyháza-Záhony között - tehát az Ön szűkebb pátriáját érintő területen - ütemezett munkáknál elsősorban azt kívánjuk elérni, hogy addig is megfelelő átkelési szakaszok épüljenek, amíg az elkerülők nem épülnek meg. Ennek a több évre szóló programnak a részeként az Ön által is említett sikeres Phare-pályázat esetén összesen 2 milliárd forintos beruházási költséggel ez évben befejeződik a határátkelőhely előtti út szélesítése. Idei munkaként tartjuk számon a területileg illetések közútkezelő kht.-nél a Nyírbogdány átkelési szakaszán, valamint Berkeszen az útburkolat erősítését, Ajak térségében több helyen az út javítását és a híd felújítását. Terveink közül ki szeretném emelni Nyírbogdány és Nyírtura községeket, ahol az elkerülő utak tervei elkészültek. Megvalósításukra várhatóan az M3-as autópálya Nyíregyházáig való kiépítését, illetve a várost keletről elkerülő út megvalósítását követően kerül sor. (Mádi László tapsol) Az elmúlt évben Tiszabezdédnél 3 kilométer hosszú leállósáv készült, Záhony előtt mintegy 2 kilométer hosszan az utat négy sávra bővítették, ezzel együtt a keresztező út csomópontját korszerűsítették. Szélesítették és megerősítették a Zsurk község felé vezető utat, és Győröcskénél a leromlott útpályát. Felújítottuk továbbá a záhonyi vasútállomáshoz vezető utat is, mindezt összesen 600 millió forintért. Tisztelt Képviselő Úr! Úgy vélem, ezek alátámasztják, hogy a tárca a 4-es út teljes szakaszára, így a Nyíregyháza-Záhony közötti nyomvonalon mind a fejlesztési, mind a szakaszos felújítási feladatokat kiemelten kezeli.
IK.: - Ön ezt a választ nem fogadta el.
- Természetesen nem, hiszen ez így ahogy van, nem igaz. Négy sávra semmit nem bővítettek. Leállósávot nem építettek. Vannak olyan tervek, melyek 1997 óta folyamatosan szerepelnek a költségvetésben, de soha nem történik semmi. Amikor a győröcskei polgármester meglátta a miniszteri választ, úgy elképedt, hogy szólni sem tudott. Ilyen módon mellébeszélni, az egyszerűen sértő. Elhiszem, ez a kormány nem szereti a keleti kereskedelmet. Nem fontos neki. Ugyanakkor az EU támogatásaiban mindig Záhonyról beszél. Vagyis politika van a dolgok mögött, ezt a térséget a legszívesebben elfelejtenék. Ezért tartotta fontosnak az MSzP, hogy tájékoztassa a sajtót a valóságról. Arról, hogy nem történt és nem történik semmi. Azt is tudjuk, az M3 nincs sehol, még hosszú ideig a négyes lesz az az út, amelyen a keleti irányba menő forgalom zajlik. Egyszerűen nem viselhető el az a kormányzati arrogancia, amellyel lesöpörnek egy nem csupán egy térséget, hanem egy országot érintő kérdést az asztalról. Sajnálom, hogy a miniszter megvezették. Szerintem nem olvasta el előre, mit fog a parlamentben felolvasni, különben nem mondja el ezeket a képtelenségeket. Most mindenki saját szemével láthatta, mi nem készült el. Ezért volt a sajtótájékoztató.
Ja sajnos nem 0 amit ellopnak tolunk! :-(