gumidanitalált egy vagonszállításos képet, sőt, többet (még keres ezzel kapcsolatban, ha valakinek van). Ő magyarázta el, hogy a képen nem trailer látható, hanem sínekkel felszerelt speciális vasútjármű-szállító, Strassenroller, a MÁV-é volt:
"1964-es SEAG (Siegener Eisenbahnbedarf GMBH) gyártmányú, 1227 gyári számú volt. Bizonytalan források szerint idővel beszereztek egy másodikat is. (Azt nem tudom, hogy ahhoz is vettek-e egy másik Tatra 141-et) 1978-ban selejtezték őket."
Akkor 1973-ban ez még bőven megvolt, jó is lett volna a feladatra. Mondjuk, daru ehhez is kell, de a HM-nek van vagy volt valamilyen intézménye a Szilágyi Erzsébet fasorban, nem kizárt, hogy el lehetett volna intézni.
Volt ott arra alkalmas felület ahova a daru le tudott volna talpalni? Ránézésre én nem sok betont látok, persze nem tudom hogy a fotón nem látható részeken mi volt a helyzet.
Szép egy ásás... úgy látszik, nem kért senki költséghatékonysági tanulmányt. Vagy a munkairányító a katonaságtól jöhetett át nemrég, és azt tanulta, hogy nem kifogásokat keresünk, meg ídőt húzunk, hanem a munkát a rendelkezésre álló eszközökkel elvégezzük, és lejelentjük, hogy kész van.
Miért nem a villamos megy be a fogaskerekű pályájára? Pl. A linzi 50-es villamos is simán vesz akkora akadályt, mint a mi fogasunk, fogasléc nélkül, igaz spéci fékekkel.
Baubeginn: 1907 / Eröffnung: 1. Juli 1908. / Länge: 143 Meter / Höhe: 7 bis 17 Meter / Radius der Kurve: 70 Meter / Gefälle: 70 Promille / Höhenlage: 717 Meter über Meer / Anzahl Öffnungen: 9 / Breite der Öffnungen: 10 Meter.
Eredetileg nem tervezték ezen a helyen viadukt építését; ehelyett egy helyen spirális alagutat terveztek építeni; a helyi geológiai körülmények azonban megakadálkyoták egy ilyen alagút fúrását. Fordultak elő így is omlások: http://www.regionalbahn.hu/2013/01/berninabahn-hegyomlas-miatt-zarva.html
Az egész vonalat tényleg nem akarták fogaskerekűnek megépíteni, hanem ennél a szakasznál szó volt róla, a hidat gazdaságossági számítások alapján választották, de ezt a forrást régen olvastam, és még nem tudtam előkeríteni.
"A völgy szélessége itt nem tette lehetővé, hogy máshogy épüljön vonalkifejtés, ezért lett ez a nyomvonal. Ez nem ritka a világban, csak sokszor inkább töltéssel építik meg."
A híd közel sem ír le 360 fokot, a pálya viszont jóval többet, több, mint 400-at. A képen nem a modell látható, hanem a valódi híd, csak fölmászott a fotós a hegyoldalba. A magasságkülönbség nem húsz, csak 12 m. Fogaskerekű vasút építéséről szó sem volt, az ugyanis jóval lassabb lenne több szakaszon, ezért épült inkább több vonalkifejtés a meredekebb részekre (a Bernina-hágó a déli rámpán 1824 m magasság-különbséget küzd le, ezzel az egyik legnagyobb emelkedésű hágó-vasút a világon). Alagútról sem volt szó, a környék omlékony hegyoldalai miatt ez kivitelezhetetlen lett volna. A völgy szélessége itt nem tette lehetővé, hogy máshogy épüljön vonalkifejtés, ezért lett ez a nyomvonal. Ez nem ritka a világban, csak sokszor inkább töltéssel építik meg.
A híd a Bernina-vasúton található, amelyet a Bernina-Bahngesellschaft építtetett, a svájci Graubünden kantonban lévő Sankt Moritz, és az olaszországi Tirano között. A teljes pályát 1913-14-ben nyitották meg, 60,89 km hosszúságban, a vonatok áthaladnak a 2253 m magasságban lévő Bernina-hágón.
A pálya nyomtávolsága 1000 mm, a vonal a kezdetektől villamosított, eredetileg 750 V, 1935 óta 1000 V egyenárammal. 1943 óta a Rhetiabahn része. A hidat a Tirano-Poschiavo szakasszal együtt 1908. július 1-jén adták át. Brusio és Campascio között van, 54 km-nyire Sankt Moritztól. Magasságkülönbség áthidalására szolgál, ugyanis hagyományos vasút kb. 70 ezrelék pályaemelkedést tud leküzdeni, ide fogaskerekű vasutat kellett volna építeni; ez azonban a költségek miatt nem volt megoldható, ahogy az alagút sem, amit eredetileg terveztek.
A híd teljes 360 fokos kört ír le, 110 méter hosszon, 50-70 méteres sugárral, és a végén a vonat 20 méterrel magasabban jön ki róla. A képen a vasút H0 méretarányú modellje látható.
A tervek szerint lent is fent is meghosszabbítanák a vonalat. Városmajornál kijönne a Szilágyi Erzsébet fasor villamos hálózatára, és két megálló után a Moszkva téren (nekem továbbra is az) lesz a végállomása. Csak, hogy a jelenlegi fogasjárműveknek szélesebb az űrszelvénye mint a villamosoké, nem fér el.
Ráadásul még nem is alacsony padlós. Így aztán érdekes látvány lesz az utastérbe felnyúló kapaszkodó fogaskerekek burkolata.
Amúgy, ha a Fogaskerekűt sikerül hazavágják, akkor utána jön mindenféle egyéb vasút is. Aki úgy áll a közlekedés élén, hogy közben se nem szereti, se nem érdekli, az szóljon a pártfogói valamelyikének, találjon már neki valami izgalmasabbat. Vagy olyat, ami kevesebb törődéssel is megvan, és az ember évi teendői mellett többször utazhat például a tengerhez.