Keresés

Részletes keresés

trebront Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3229

közben megtaláltam: 1972-es fentrol.hu képen épp építik át az állomást.

az 1976-oson meg már üzemel

Előzmény: trebront (3227)
trebront Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3228

bocs, ez a cikknek megfelelő kép, de nem ezzel hozták a fogast.

Előzmény: trebront (3227)
trebront Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3227

daruzáshoz nem kell beton, csak teherbíró tömörített talaj vagy nagy teherelosztó talp.

itt találtam még képeket a szállítóról:

https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-UFBHNjcxK1NiSGVxbEM1OEJrVUdKaEhVWVNYcldnWXJxeWxOL3EvRVZXdz0

nagyobb helyismerettel, nem ismeri fel valaki h hol történt ez az ásott átadás?

Előzmény: toto92 (3224)
Olive12 Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3226

          

 Elvileg volt itt hely, ha ez akkor volt...  de itt is lehet nézegetni daruzásra alkalmas helyeket: http://hampage.hu/trams/fogas/

Prestonpans Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3225

 


gumidani talált egy vagonszállításos képet, sőt, többet (még keres ezzel kapcsolatban, ha valakinek van). Ő magyarázta el, hogy a képen nem trailer látható, hanem sínekkel felszerelt speciális vasútjármű-szállító, Strassenroller, a MÁV-é volt:

 

"1964-es SEAG (Siegener Eisenbahnbedarf GMBH) gyártmányú, 1227 gyári számú volt. Bizonytalan források szerint idővel beszereztek egy másodikat is. (Azt nem tudom, hogy ahhoz is vettek-e egy másik Tatra 141-et) 1978-ban selejtezték őket." 

Akkor 1973-ban ez még bőven megvolt, jó is lett volna a feladatra. Mondjuk, daru ehhez is kell, de a HM-nek van vagy volt valamilyen intézménye a Szilágyi Erzsébet fasorban, nem kizárt, hogy el lehetett volna intézni.

Előzmény: trebront (3222)
toto92 Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3224

Volt ott arra alkalmas felület ahova a daru le tudott volna talpalni? Ránézésre én nem sok betont látok, persze nem tudom hogy a fotón nem látható részeken mi volt a helyzet.

Előzmény: trebront (3222)
Foxtail Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3223

Szép egy ásás... úgy látszik, nem kért senki költséghatékonysági tanulmányt. Vagy a munkairányító a katonaságtól jöhetett át nemrég, és azt tanulta, hogy nem kifogásokat keresünk, meg ídőt húzunk, hanem a munkát a rendelkezésre álló eszközökkel elvégezzük, és lejelentjük, hogy kész van.

Előzmény: trebront (3222)
trebront Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3222

kép lapaján olcsóbb volt beásni a 64kerekűt és ideigl. vágányt fektetni, mint szerezni/odavinni egy darut..

Előzmény: Foxtail (3219)
Olive12 Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3221

Lehet, hogy a következő méret már kicsi lett volna a Hungarocamionnál? 

Előzmény: Peti817172M (3220)
Peti817172M Creative Commons License 2022.12.03 -1 0 3220

Mai szemmel nézve soknak tűnik a 64 kerék a 27 tonnás rakományhoz.

Előzmény: Foxtail (3219)
Foxtail Creative Commons License 2022.12.03 0 0 3219

A piros fogaskerekű:

        

 

Sínre helyezik a fogaskerekű vasút első motorkocsiját, amely a Hungarocamion 64 kerekű szállítókocsiján érkezett Grazból a városmajori végállomásra.

 

(Budapest, 1973. április 20., MTI Fotó:Bajkor József)


A forgalom 1973-ban az osztrák (Semmering Graz Pauker AG) gyártmányú, 7-7 magas padlós motor- és pótkocsival indult újra.



mental asylum Creative Commons License 2022.11.21 -1 0 3218

Ahogy áll kocsirúdja; a bontóba.:-(

Előzmény: HBweb hu (3213)
altenberger Creative Commons License 2022.11.10 0 0 3217

Miért nem a villamos megy be a fogaskerekű pályájára? Pl. A linzi 50-es villamos is simán vesz akkora akadályt, mint a mi fogasunk, fogasléc nélkül, igaz spéci fékekkel.

Előzmény: mental asylum (3202)
altenberger Creative Commons License 2022.11.10 0 0 3216

Mennyivel képes teperne fel és le? 

Lényeges szempont.

Előzmény: Domi-V63-138 (3190)
Sergeant1 Creative Commons License 2022.11.03 0 0 3215

Előzmény: Sergeant1 (3214)
Sergeant1 Creative Commons License 2022.11.03 0 0 3214

 

 

Megnéztem, és valódi, pedig úgy emlékeztem, annak idején terepasztal-fotót mentettem le.



A körviadukt rajza felülnézetből, és tényleg nem teljes kör. A forduló, az igen, de maga a híd nem. Régi képek a vonalról: 


https://www.berninabahn.ch/poschiavo-tirano/kreisviadukt-brusio/

Az adatok: 

 

Baubeginn: 1907  /  Eröffnung: 1. Juli 1908. / Länge: 143 Meter / Höhe: 7 bis 17 Meter / Radius der Kurve: 70 Meter / Gefälle: 70 Promille / Höhenlage: 717 Meter über Meer / Anzahl Öffnungen: 9 / Breite der Öffnungen: 10 Meter.

Eredetileg nem tervezték ezen a helyen viadukt építését; ehelyett egy helyen spirális alagutat terveztek építeni; a helyi geológiai körülmények azonban megakadálkyoták egy ilyen alagút fúrását. Fordultak elő így is omlások: http://www.regionalbahn.hu/2013/01/berninabahn-hegyomlas-miatt-zarva.html

Az egész vonalat tényleg nem akarták fogaskerekűnek megépíteni, hanem ennél a szakasznál szó volt róla, a hidat gazdaságossági számítások alapján választották, de ezt a forrást régen olvastam, és még nem tudtam előkeríteni.




 

Előzmény: benbe (3211)
HBweb hu Creative Commons License 2022.11.02 -1 0 3213

Quo vadis, Fogas?

somytomy Creative Commons License 2022.10.23 0 1 3212

"A völgy szélessége itt nem tette lehetővé, hogy máshogy épüljön vonalkifejtés, ezért lett ez a nyomvonal. Ez nem ritka a világban, csak sokszor inkább töltéssel építik meg."

Pölö: Tehachapi-hágó

Előzmény: benbe (3211)
benbe Creative Commons License 2022.10.23 -2 1 3211

A híd közel sem ír le 360 fokot, a pálya viszont jóval többet, több, mint 400-at. A képen nem a modell látható, hanem a valódi híd, csak fölmászott a fotós a hegyoldalba. A magasságkülönbség nem húsz, csak 12 m. Fogaskerekű vasút építéséről szó sem volt, az ugyanis jóval lassabb lenne több szakaszon, ezért épült inkább több vonalkifejtés a meredekebb részekre (a Bernina-hágó a déli rámpán 1824 m magasság-különbséget küzd le, ezzel az egyik legnagyobb emelkedésű hágó-vasút a világon). Alagútról sem volt szó, a környék omlékony hegyoldalai miatt ez kivitelezhetetlen lett volna. A völgy szélessége itt nem tette lehetővé, hogy máshogy épüljön vonalkifejtés, ezért lett ez a nyomvonal. Ez nem ritka a világban, csak sokszor inkább töltéssel építik meg.

Előzmény: Sergeant1 (3210)
Sergeant1 Creative Commons License 2022.10.22 -1 1 3210

A BRUSIOI KÖRVIADUKT

 

 

 

A híd a Bernina-vasúton található, amelyet a Bernina-Bahngesellschaft építtetett, a svájci Graubünden kantonban lévő Sankt Moritz, és az olaszországi Tirano között. A teljes pályát 1913-14-ben nyitották meg, 60,89 km hosszúságban, a vonatok áthaladnak a 2253 m magasságban lévő Bernina-hágón.

 

A pálya nyomtávolsága 1000 mm, a vonal a kezdetektől villamosított, eredetileg 750 V, 1935 óta 1000 V egyenárammal. 1943 óta a Rhetiabahn része. A hidat a Tirano-Poschiavo szakasszal együtt 1908. július 1-jén adták át. Brusio és Campascio között van, 54 km-nyire Sankt Moritztól. Magasságkülönbség áthidalására szolgál, ugyanis hagyományos vasút kb. 70 ezrelék pályaemelkedést tud leküzdeni, ide fogaskerekű vasutat kellett volna építeni; ez azonban a költségek miatt nem volt megoldható, ahogy az alagút sem, amit eredetileg terveztek.

 

A híd teljes 360 fokos kört ír le, 110 méter hosszon, 50-70 méteres sugárral, és a végén a vonat 20 méterrel magasabban jön ki róla. A képen a vasút H0 méretarányú modellje látható.

Peti817172M Creative Commons License 2022.10.16 -1 0 3209

Az utastérbe nyilván nem lóghat be. Tehát vagy nem lesz minden forgóváz fékezett fogas üzemben, vagy nem lesz átjárható. Más opció nincs.

Előzmény: mental asylum (3208)
mental asylum Creative Commons License 2022.10.16 0 0 3208

Igen, ha ez nyer a pályázaton, ha egyáltalán készül ebből valaha egy darab is.

Előzmény: Peti817172M (3207)
Peti817172M Creative Commons License 2022.10.15 -1 0 3207

Azért van a végein a két hosszú géptér, hogy ne az utastérbe nyúljon fel.

Előzmény: mental asylum (3202)
Braumüller Creative Commons License 2022.10.15 0 0 3206

Engem magamat is meglepett...

Előzmény: mental asylum (3205)
mental asylum Creative Commons License 2022.10.14 0 0 3205

Ez szép mennyiség, nem is tudtam.

Előzmény: Braumüller (3201)
mental asylum Creative Commons License 2022.10.14 0 1 3204

Látszik, hogy mélyépítő mérnök, biztos tériszonya van.:-)

Előzmény: seadxdx (3203)
seadxdx Creative Commons License 2022.10.14 0 0 3203

Még a covid első hulláma alatt nyilatkozta Tarlós, hogy megszüntethető a fogaskerekű Budapesten.

Előzmény: mental asylum (3194)
mental asylum Creative Commons License 2022.10.14 0 1 3202

A tervek szerint lent is fent is meghosszabbítanák a vonalat. Városmajornál kijönne a Szilágyi Erzsébet fasor villamos hálózatára, és két megálló után a Moszkva téren (nekem továbbra is az) lesz a végállomása. Csak, hogy a jelenlegi fogasjárműveknek szélesebb az űrszelvénye mint a villamosoké, nem fér el.

Ráadásul még nem is alacsony padlós. Így aztán érdekes látvány lesz az utastérbe felnyúló kapaszkodó fogaskerekek burkolata.

Előzmény: Peti817172M (3198)
Braumüller Creative Commons License 2022.10.14 0 1 3201

Itt a lista, vannak azért fogasok. De mindenképpen kár pusztítani őket:

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Zahnradbahnen

Amúgy, ha a Fogaskerekűt sikerül hazavágják, akkor utána jön mindenféle egyéb vasút is. Aki úgy áll a közlekedés élén, hogy közben se nem szereti, se nem érdekli, az szóljon a pártfogói valamelyikének, találjon már neki valami izgalmasabbat. Vagy olyat, ami kevesebb törődéssel is megvan, és az ember évi teendői mellett többször utazhat például a tengerhez.

Előzmény: mental asylum (3197)
NAR Creative Commons License 2022.10.14 0 0 3200

Aki nem közvetlen a megállóban lakik, annak eddig is gyalogolnia kellett...

Előzmény: Peti817172M (3199)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!