Nagyon szuper, köszönöm! Akkor ez azért van így kialakítva, hogy be lehessen buktatni a két felet? Amúgy te melyik mozdonyhoz csináltad meg ezt az elemet?
Nevezéktan: Siklócsapágy, csapágycsésze, stb. Az ábrázolás sem jó ugyanis össz-vissz 2 félből áll. A kékkel jelzett a beöntött fehérfém, tehát az sem külön alkatrész.
csatlórudakról volna kérdésem, mindjárt kettő is. A VII-es csoport 345 "mellső kapcsolórúd" című rajza (a 344 "hátsó kapcsolórúd" is kb. ilyen, azon 2 helyen csatlakozik a hajtócsap), 3D-ben nagyjából így néz ki:
A hajtócsapot az eredeti rajzok szerint így ágyazzák:
(a pontvonal a mellső gépezet máshogy kialakított kapcsolórúdjaira utal)
Ez szerintem ilyen 3D-ben:
Az első kérdés, hogy jól fejtettem meg a kontúrokat? Látott közületek valaki hasonlót? Az 1026-oséról publikáltak a fészen egy képet, de ott a másik fél nem látszik. Itt ezekről az alkatrészekről van szó:
A második, hogy van ennek valami magyar nevezéktana?
Most megnéztem a képeimet, és mintha az ABah 100151-es kocsi 1:5-ös modellje is ilyen lenne. (Bár a fényképem nem túl jó, és a kocsi oldala kevéssé látszik, így össze nem tudom hasonlítani a végével.)
Az 1966-os nyitás előtt valószínűleg a Dunakeszi Járműjavíró szakmunkásai állították helyre a modelleket (ha már itt omlott rájuk egy fal...), nem resturátorok. Kb. abban a korszakban még a restaurátor szakma mlg nem is létezett, így ez nem is csoda.
Még réges-régen a KM-ben az egyik sarokban volt egy pici bemutató a restaurálásról. Engem az döbbentett meg, hogy a szegecsek helyére gömbölyű fejű csavarokat raktak be. Na jó, ma már kevesen tudnak szépen szegecselni...
Még MIHÓK1 fórumtárs hívta fel a figyelmem a Rendelet a m.kir. Államvasutak személykocsijainak és gőzokomotívjainak fénymázolása c. dokumentumra 1898-ból. Ezt kimásoltattam az Archívumban.
Szegeden van egy 1966 előtt nem helyreállított, tárolt, 1:5 kocsimodell, ami az 1898-as állapotot tükrözi.
És ez a modell minden elemében az 1898-as rendelet előírásait követi. Amiket sajnos helyreállítottak 1966 előtt, azoknál számos elemet megvátoztattak "egyszerűsítettek"
Most szereztem bizonyosságot róla, hogy az 1945-1966 között "restaurált" személykocsi modelleket durván meghamisították. Ahol nyers fa alkartrésznek kellene lennie, ott fehérrel átpacsmagolták, az 1898-ban az akkor érvényes előírásokra magasról téve festegették át a kocsimodelleket. Szerencsére maradt pár modell, aminek a "restaurálásáéra" nem volt pénz és idő, és megmaradtak. Az 1898-as utasítás szerint a kocsik homlokfalai a főkerettel egyezően fekete színűek voltak, amit a "restauráláskor" átmázoltak zöldre.... A latrernatetők oldalfalai szintén feketék voltak, ezek is fehérré változtak.
Szóval a magyar vasúttörténet "génbankja" ahogy Soltész nevezte, több hibától vérzik...
A MÁV-nál nem sokáig, az ilyen kocsik kis túlzással egy marhavagon küllemét hordozták, nem volt külső lemezborítása a kocsiszekrénynek, csak festett fa palánk, és a nem volt semmiféle fűtés. Amikor megszűnt a 4. osztály átminősítették a kocsikat 3. osztályúvá, és kaptak kályhát, ez volt a komfort emelés....
Trianon után nagyon leszűkült a hazai közforgalmú kisvasutak létszáma, ami megmaradt, az meg ki lett annyira kutatva az elmúlt 50 évben, hogy egy ilyen kaliberű járműbeszerzésnek/átépítésnek nyoma lenne.
Inkább iparvasutak vettek a felszabaduló hadivasutak anyagából, gőzmozdonyaiból.
Egyre inkább úgy vélem, nem hozzánk kerültek a gőzmotorkocsik.
Szerintem ez a szállításikori állapotot jeleníti meg, az előzményekben szereplő adatok szerint 1920-ben használtként (sőt talán selejtként) adták el ide. Ha így is történt, valószínűleg gőzmotorkocsiként nem is használták már Lehet, hogy személykocsivá átalakítva üzemelt nálunk - már ha egyáltalán. Ha így volt, akkor pedig bármilyen osztályjelzést viselhetett, sőt lehet, hogy a forgóváz-tengelytáv emlékeztetett az eredetire.
Ha IMG-ként mented, akkor kb. 546 kB a file-méret,
ha BIG-ként, akkor csak kb. 128 kB a file-méret. Érdekes módon a felbontás és a pontsűrűség egyforma, ezek szerint a tömörítés kisebb mértékű az IMG esetén, tehát annak jobb a minősége.
Simán lehet. Nekem, mint laikusnak 2 dolog gyanús: én nem tudok magyarországi 750 mm-es kisvasútról, csak 760-asról. Nem nagy a különbség, de azért mégis külön jegyzik... 750-es kisvasútról Németországban hallottam, olvastam. Lehet, hogy valamilyen német-osztrák határközeli kisvasútról lehet szó? A másik: a képen olvasható a 4. osztály. Akkoriban nálunk nem volt ilyen.
Érdekes, hogy egy Voight családnevű úriember kérdezi... mindenesetre állítja, hogy szerinte került ide 3 db ilyen gép. Lehet, hogy keveri az Austro-Hungary-t a "szimpla" Hungary-val